Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Podcast-tips

Naar aanleiding van de voorzet van Kenfan: een draadje met podcast-tips.

Zelf heb ik hier al eerder de Klara-podcasts getipt over de Bourgondiërs, over Lodewijk de 14e en (iets minder, maar nog altijd best leuk) over Napoleon.

Momenteel zit ik in de (Engelstalige) podcast "The History of Rome", overigens via Youtube, waar iemand zo vriendelijk is geweest om telkens een aantal afleveringen achter elkaar te plakken. Ik slaap er bijzonder goed op in, (dan moet ik de volgende dag weer grotendeels overnieuw beginnen), maar ook als ik een blokje omga luister ik er wel eens naar.

Wie aan deze serie begint is wel even zoet trouwens. En voor wie gewend raakt aan de rustgevende stem van Mike Duncan: hij is daarna begonnen met podcasts over revoluties. Als je die allemaal wilt beluisteren ben je denk ik bezig tot ver in 2021.

Ok, laat de tips maar doorkomen.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

19-11-2020 om 16:03 Topicstarter

en nog eentje

Nog meer Engels (maar dan Brits in plaats van Amerikaans): In Our Time van de BBC, over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Groeten,

Temet

Kopzorg

Kopzorg

19-11-2020 om 16:11

Passend in de coronatijd

Maar wel heel interessant.
https://podcastluisteren.nl/pod/Besmet
Van museum Boerhaave achtergrond informatie bij de tentoonstelling Besmet.

podcast

Ik wandel tegenwoordig ook geregeld en luister dan naar podcasts. Ze moeten niet te ingewikkeld zijn want ik moet het ook nog kunnen volgen als het geluid overstemt wordt door een tram of vrachtwagen die voorbij rijdt.
Mijn tips
* Haagse Zaken, podcast van de NRC over actuele politieke ontwikkelingen. Iedere zaterdagochtend een nieuwe aflevering. Goed opgezet, interessante onderwerpen en erg goede host (Lamyae Aharouay)
* Krokante Leesmap. Nogal melige maar wel leuk podcast met Marcel van Roosmalen, Noortje Veldhuizen en Roelof de Vries. Podcastserie begon met bespreken van de bladen. Maar sinds dit jaar bezoeken ze plaatsen in Nederland (Volendam, Austerlitz etc)
* Bob podcast van de VPRO "Bob is een zesdelige podcast over Elisa, vierentachtig jaar en verliefd.. op Bob. Een man waar haar drie dochters tot dan toe nog nooit van hadden gehoord, maar over wie hun moeder niet meer kan zwijgen. Maar wie is Bob en heeft hij wel echt bestaan?"
* De plantage van onze voorouders van de VPRO "In de achtdelige podcastserie 'De plantage van onze voorouders' onderzoekt Maartje Duin sporen van het slavernijverleden in haar familiegeschiedenis. Ze ontdekt dat haar voorouders in 1863 mede-eigenaar waren van suikerplantage Tout Lui Faut in Suriname en zoekt contact met de nazaten van de tot slaafgemaakten: de familie Bouva. Samen met Peggy Bouva reconstrueert ze het verhaal van de plantage."

Tine Winkel

Tine Winkel

19-11-2020 om 16:39

ik vond

Over gewicht gesproken van Harmke Pijpers erg interessant, maar ja, ik had ook dietist willen worden. Gaat over obesitas. Zijn maar 9 afleveringen, dus dat valt mee.

Opgejaagd

https://www.vpro.nl/programmas/opgejaagd.html

Tip van Liza, die hier langskwam vanwege een melding bij VT.

Hoe ziet het onderwijs er uit in Zweden en is dat voor een Zweedse in Nederland niet veel idealer dan in Nederland? En is het dan niet beter om naar Zweden te verhuizen? Of is het maar geromantiseerd?

https://podcastluisteren.nl/pod/Geert-Mak-over-Grote-Verwachtingen

Geert Mak over zijn boek 'Grote Verwachtingen', de opvolger van 'In Europa'. Gisteren bij M omdat hij genomineerd was voor de NS Publieksprijs.

De visie van Geert Mak op de ontwikkelingen in Europa van de 21ste eeuw.

Doenja

Doenja

19-11-2020 om 16:56

Nog een engelse

The Christmas Chronicles van Nigel Slater, heb ik van genoten. Geschiedenis van de december feesten en recepten! Hoe hij verteld, hoe hij geniet, heerlijk zeg.....

@Emma

@Emma

19-11-2020 om 17:43

Je was me net voor, Alkes

Ik zit middenin de podcast "De plantage van onze voorouders". Het gaat over twee familiegeschiedenissen en slavernij, maar ook over hoe je je verhoudt tot je eigen familiegeschiedenis, hoe je de wereld tegemoet treedt, over eruditie en identiteit. Bijzonder mooi

Marinade

Marinade

19-11-2020 om 17:58

Mangiare

Als je kilo’s eraf aan het lopen bent dan is Mangiare ook een aanrader.

Flavia

Flavia

19-11-2020 om 18:13

Luchtiger:

Wat luchtiger werk:
De verwarde cavia van Paulowna Cornelisse

https://podcastluisteren.nl/pod/de-Paulien-Cornelisse-podcast

Sandra

Sandra

19-11-2020 om 20:05

Kun je hiermee voort?

Alles van Klara: “Dit..... is een podcast van Klara”! maar die had Temet al genoemd
Wondery maakt ook mooie podcasts, veel true crime.
Aangenaam: zesdelige podcast over allerlei aspecten van namen
Beethoven is meer dan een hond: cursus klassieke muziek
Klassieke mysteries, over bizarre overlijdens van klassieke musici
Echt gebeurd
De grote Harry Bannink podcast
Dr Death, twee series over foute dokters
Do no harm, over kinderen die uit huis worden geplaatst
Groene oren: vier interviews met dieren, heel grappig
Even the rich, al moet je wel tegen de dames kunnen
Jaren die ook geen lieverdjes waren, J.G.L.W., historische feitjes
Man met de microfoon van de allerbeste maker: Chris Bajema
Man in the window, over the golden state killer
Radio voor de gewone man van Roelof de Vries en Marcel van Roosmalen. De tune is geweldig, een Afrikaans liedje dat je niet uit je hoofd krijgt.

Alles van podcast/radiomakers: Roelof de Vries, Marcel van Roosmalen en Chris Bajema (de aller-, allerbeste)

En zo heb ik een lijst met meer dan 100 titels, maar dit is wel een deel van de favorieten

Doenja

Doenja

19-11-2020 om 23:39

Sandra

Wanneer luister je naar deze podcasts?

Sandra

Sandra

20-11-2020 om 07:52

Doenja

Sinds ik thuis werk, sta ik ‘s morgens nog steeds voeg op en wandel een half uur ‘naar mijn werk’. ‘S middags wandel ik ook naar huis. Tussen de middag na de lunch nog een half uurtje. Dat is dus anderhalf uur per dag. Wandelen met podcast of boek op mijn oor. Ook tijdens het koken.
Nu ga ik ook naar buiten

Doenja

Doenja

20-11-2020 om 11:54

Sandra

Goed idee! Ik moet meer momenten alleen regelen merk ik, dan kan ik ook vaker naar podcasts luisteren. Nu blijft het bij saaie klusjes dat ik ze aanzet. Wordt dan ook vaak gestoord, dus ver kom ik dan niet.

Kopzorg

Kopzorg

20-11-2020 om 12:24

Mag niet, want meta.

O, er kan dus wel behoefte bestaan aan alleen tijd.
Zelfs bij heppy de peppy Doenja die zich afvraagt hoe het met mij goed moet komen na het pensioen als ik altijd en man over de vloer heb.

Sorry ik kon het even niet laten.

Houtkachel

Houtkachel

20-11-2020 om 20:38

Leuk podcast!

Bedankt voor de tips . Ik ben gek op podcasts. Luister graag als ik in de trein zit
of tijdens het strijken !
Vaak luister ik naar de volgende postcast :
- NOS, met het oog op morgen ,
- De stemming van Vullings en van der Wulp,
- De echt gebeurd podcast,
- De man met de microfoon
- Van twee kanten

Recentelijk Potus de podcast en Cold case, de politie. Gisteren in de trein geluisterd naar Wie Was Mama .

Andere podcast die ik goed vond zijn onder andere:
De brand in het landhuis
De man en de maan
Missing and murdered , finding cleo
Tante Jos

Zonne

Zonne

21-11-2020 om 07:39

Al jaren podcastluisteraar

Ik ken iemand die - gezellig gekeuvel over opvoeden en ouderschap

Relaas - de Vlaamse echt gebeurd

Bob - is al genoemd maar is zo fantastisch dat ik m nog een keer noem. Over liefde en dementie.

Grounded with Louis Theroux - Engelstalig

Met Groenteman in de kast

Laura H - waarin Laura H, ontsnapt uit kalifaat aan t woord komt

True Crime:
Amerikaans
- Serial (!)
- Criminal
-S-Town

- de moord op patrick (argos)
- Waarom? (VPRO)
- de Kofferbakmoord
- de Kasteelmoord (VPRO)
- Daders

Zonne

Zonne

21-11-2020 om 07:40

Leuke tips!

Veel leuke tips hebben we weer wat te luisteren

in de categorie True Crime

Kan ik "De showbizzmoord" zeer aanbevelen. En de inmiddels bijna 100 afleveringen van "Willem" (over Holleeder maar inmiddels uitwaaierend naar het Marengoproces) slapen ook heerlijk weg.

De marathoninterviews van de VPRO (ook in halve versie) zijn ook als podcast te beluisteren. Vaak de moeite waard.

Houtkachel

Houtkachel

21-11-2020 om 11:07

Nog meer

Kan je even langskomen ? Over ongepland vaderschap
Het verloren hoofd

Inderdaad veel true crime podcast,

Hierboven had ik Finding Cleo genoemd, dat is niet alleen een zoektocht naar een meisje , maar ook een aanklacht tegen de Canadese regering , hoe die is omgegaan met kinderen van de inheemse bevolking (Cree). Echt een aanrader !

FInding Chloe niet te missen en andere tips

Mijn beeld van Canada als gemoedelijke grote buur van de VS is wel flink bijgesteld. Vaak hebben podcasts met een speurtocht een open einde, en werpen ze meer vragen op dan ze beantwoorden. Deze heeft een onthutsende uitkomst. Bijvangst is de prettige stem en manier van doen van de presentatrice.

De brand in het landhuis, ook een verhaal met onverwachtse wending. Hoe een excentrieke kasteelheer in de luren wordt gelegd door louche kunsthandelaren en cultureel establishment.

De kasteelmoord, alsof je in een tijdmachine naar de jaren '50 stapt. Meneer den Dokteur geniet zoveel aanzien in het dorp bij zijn patienten dat hij bijna wegkomt met moord.

Hallo hier Hilversum , een podcastserie over de 100jarige geschiedenis van de radio van Vincent Bijlo en nog iemand (sorry) in verschillende thema's. De heren weten echt enorm veel en weten die kennis met verve over te dragen. Veel geluidsfragmenten en niet alleen de voor de hand liggende

Parelradio, een selectie van radiodocumentaries. In die selectie staat ook integraal het hoorspel De Hormoonfabriek, dat losjes is gebaseerd op Organon, de ontstaansgeschiedenis van de pil en een geruchtmakende zedenschandaal rond de directeur in de jaren '30

De gijzeling van Gladbleck met Marcel van Roosmalen, over een bankoverval die volledig uit de klauwen loopt door onhandig optreden van de politie en een sensatiebeluste pers. De dynamiek tussen de jeugdvrienden, misantroop en hypochonder van Roosmalen, en een geschiedenisleraar die het geklaag laconiek over zich heen laat gaan compenseert het naargeestige verhaal.

Nog twee bevriende mannen in The Winds of Change. Zij gaan het gerucht na dat achter deze draak van de Scorpion een anticommunistische actie van de CIA zou zitten


https://www.youtube.com/watch?v=n4RjJKxsamQ

Enigszins besmuikt nog mijn guilty pleasures : Unsolved crimes, Solved crimes, Female criminals etc van Parcast de McDonalds van de Podcasts. Luchtig kort vermaak terwijl je de vaatwasser uitruimt of een wasje wegvouwt. Om smalende blikken van de jongens te voorkomen is het wel zaak om de blue tooth tijdig aan te zetten zodat het intro met niet verraadt
"Due to the graphic character of this murder case listener's discretion is advised. We advise extreme caution for children under thirteen....." Beetje overdreven, want echt plastisch wordt het niet.., nou ja behalve bij de Serial Killers dan

Jesse_1

Jesse_1

21-11-2020 om 17:09

Leuk!

Wat leuk, zoveel tips.

Ik luister sinds ca een half jaar (hoe toevallig...) regelmatig een podcast tijdens mijn wandeling. Ik zit dus ook een beetje aan de tijd, want ik luister graag één aflevering en die moet dan rond de 40 minuten duren. Al loop ik met lekker weer ook nog wel eens verder omdat mijn podcast nog niet af is .

De laatste tijd luister ik ook wel naar de radio, bij gebrek aan een leuk podcast idee.

In het weekend luister in altijd naar De stemming. Plantage, de moord op Patrick, Daders en Showbizmoord heb ik ook gehad. ik ga met de opgedane ideeën weer op zoek naar iets nieuws.

Wetenschaps-podcast

Onbehaarde apen, of Focus wetenschap, beide lekker leerzaam.

Sandra

Sandra

22-11-2020 om 08:57

Wetenschap

Ook Universiteit van Nederland. Hadden eerst alleen filmpjes, nu ook podcasts.

vingerhoedje

vingerhoedje

27-11-2020 om 21:25

podcast

Leuk al die tips hier! Ik luister ook graag naar een podcast. Ik ga ook iedere ochtend eerst een half uur- 45 min. wandelen en inderdaad 's avonds weer. Ik probeer circa 11000 stappen per dag te zetten.... En ondertussen luister ik een podcast.

Ik vind "dit is de dag" van het NRC erg interessant. Hele diverse onderwerpen. De duur is een min of 20. Mooi om de dag mee te beginnen.
Audio collectief Schrik heeft een aantal mooie podcasts gemaakt zoals Bob uit 2017, Laura H en vorig jaar El Tarangu over een mysterie in de wielersport. Ik hou helemaal niet van de wielersport maar dit verhaal is erg boeiend.
ik heb pas geluisterd naar de podcast Hans van het NRC. Ze hebben een eigen app waar deze podcast in te vinden is. Ik heb zelf momenteel veel te maken met iemand met dementie. Ik vond deze podcast zeer herkenbaar en ontroerend.

Over politiek vind ik Europa draait door met Tim de Wit en Arend-Jan Boekenstein, over Europa en de Brexit.

Genoeg te luisteren dus.

Paashaas

Paashaas

28-11-2020 om 11:27

Hier ben ik blij mee!

Wat een leuke tips!

Zelf ben ik gek op crimes. De eerder al genoemde 'De showbizzmoord' vond ik heerlijk om naar te luisteren.

En ik ben net klaar met Daders: In Daders spreekt Cas de Jong (EenVandaag) met moordenaars, ex-TBS'ers en andere zware criminelen. Hoe kwamen zij tot hun gruwelijke daad? Hebben ze spijt? En waarom moet de maatschappij hen nog een tweede kans geven?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.