Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Quizmaster

Quizmaster

03-12-2017 om 10:42

Quiz maken

Deze quizmaster zit met de handen in het haar. Ik moet een quiz maken, voor ca 30 personen, tussen de 10 en 70 qua leeftijd. Ongeveer 25/30 vragen, maar waarover? Mijn gedachten schieten alle kanten op. Geschiedenis, 2017, bekende personen? Ik weet het niet.
Iemand van jullie een leuk idee, leuke vraag/vragen? Ik wil het graag voor 20 december klaar hebben ivm printen ed. Het moet geen quiz worden waarbij je een telefoon oid moet gebruiken, gewoon een lekker ouderwetse op papier.
Wie kan me helpen?

heb je Trivial Persuit?

kan je daar wat ideeën opdoen.

Inanna

Inanna

03-12-2017 om 11:36

juist alle kanten op

Ik zou juist alle kanten op gaan, dan heb je de meeste kans dat iedereen wel iets weet, als je nergens antwoord op kunt geven is de lol er natuurlijk gauw vanaf.
Ideeën:
-Een vraag over een Youtuber, bijv. hoe heet de ex-vriendin van Enzo Knol? Waar komt Dylan Haegens vandaan? Of een foto van een YouTuber met de vraag wie het is
-Een muziekvraag, bijv. fragment laten horen en vragen naar titel/uitvoerende of als je niks kunt/wilt laten horen gewoon vragen van wie een bepaald nummer is of een stukje tekst en dan vragen welk nummer het is of het fragment laten aanvullen. Je kunt ook kiezen voor 2 muziekvragen, 1 over oudere muziek, 1 over iets recents
-Een vraag over afgelopen jaar (zie voor inspiratie https://nl.wikipedia.org/wiki/2017)

Triva

Triva

03-12-2017 om 12:14

precies

Zo veel mogelijk categorieën:
aardrijkskunde
topografie
geschiedenis
spelling van woorden
vlaggen
kabinetsamenstelling
2017
overledenen in 2017
wat er deze weken in het nieuws is
youtubers
itvraag
planten/bloemen
beroepen (wat doet een....)
iets over de samenstelling van de groep waar je het aan vraagt (hoe heet de x van y)
biologie/menselijk lichaam
muziek modern en oud
oude landbouwmiddelen
stoffen/materialen
rekenvraag

Sandra

Sandra

03-12-2017 om 12:21

google

Google op quizvragen, dan zie je vast voorbeelden om te gebruiken of ter inspiratie.

Voor muziekvragen kan je googlen op pubquiz.

Verder categorieën:

dieren
vervoermiddelen
statistieken (ook daarop googlen ter inspiratie of voorbeelden)
vooral ook vragen erbij doen die niemand weet, dus gokelement. Dit ivm leeftijdsverschil.

Sandra

Sandra

03-12-2017 om 12:23

open vragen?

Doe je Open vragen of multiple cboice of een combinatie?

Ik zou zeker niet alles open vragen maken. Een combi vind ik altijd wel leuk.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-12-2017 om 12:38

hier

al een aantal jaren een pubquiz met kerst, voor tussen de gangen van het kerstdiner. Super gezellig! Altijd een aantal categorieën, nl een deel met geluid (muziekfragmenten, soms ook een geluid raden, bv. iets uit het huishouden of een vogel) en een deel met plaatjes/foto's. Verder een groot deel gewone vragen. Volgens mij is het deel met muziek het lastigst om te doen, dus dat zou ik dan misschien skippen, maar zeker plaatjes - leuk. Verder eens met Triva, kies veel verschillende categorieën. Aanvullend op Triva zou je er ook nog een bijbelvraag tussen kunnen doen en iets met koken (beide eventueel kerst-gerelateerd). Veel succes en plezier bij de voorbereidingen!

Sandra

Sandra

03-12-2017 om 13:14

Tine

Misschien wil jij je quizvragen van voorgaande jaren wel delen?

Quizmaster is misschien geïnteresseerd. En ik zou het ook wel leuk vinden het te ontvangen (ik vind jouw idee om dat met kerst tussen de gangen door te doen wel heel leuk).

Sandra

Sandra

03-12-2017 om 13:15

Bak met knikkers

Je kunt ook een bak of pot met knikkers, smarties, kruidnootjes (als je het met Sinterklaas doet) M&M's of zoiets doen en dat mensen moeten raden hoeveel het er zijn.

Quizmaster

Quizmaster

04-12-2017 om 06:41

Bedankt

Bedankt voor de reacties! Er zitten dingen tussen waar ik niet aan had gedacht! Youtubers bv, da's iets waar we thuis niks mee hebben.
Een pot met lekkers kan mooi voor de shoot-out vraag als er wat zijn met hetzelfde aantal punten. Kan direct dienst doen als prijs.

Hier kan ik wel wat mee!

Divers

Zéker zoveel mogelijk categorieën, dat houdt het leuk en spannend voor dat gemêleerde gezelschap. Alleen als je met een clubje historici gaat spelen, kun je je beperken tot een eeuw of zo
En inderdaad ook een mengeling van weetjes, algemene ontwikkeling en persoonlijke vragen. Zo divers mogelijk, dat houdt het leuk.

Altijd grappig: de eerste regels van een bekende songtekst in het Nederlands vertalen. Wie het het eerst goed raadt, krijgt de punten.
Bij gelijke stand een schattingsvraag: bijv hoeveel vrouwen waren er in 1970 in Nederland?
Vragen over bekende films, series
Laten opbieden: wie kan zoveel mogelijk staten van de VS noemen? En degene die het meest biedt, mag ze gaan opnoemen. Lukt het, krijgt die de punten.

Triva

Triva

04-12-2017 om 10:16

Anneque

'Bij gelijke stand een schattingsvraag: bijv hoeveel vrouwen waren er in 1970 in Nederland?'

Pas op dat je bij een gelijke stand nu juist niet een vraag gebruikt waar sommige mensen voordeel kunnen hebben. Ouderen hebben toch een beter inschattingsvermogen van het aantal inwoners in Nederland dan jongeren in 1970 Er zijn kinderen van 10 bij.

Dus: gebruik dan inderdaad iets van het aantal snoepjes schatten of iets anders waar iedereen evenveel of weinig kennis van heeft ongeacht de leeftijd.

Nog een tip: vorm duo's, twee weten meer dan 1, is ook gezellig!

Triva

Ja, daar heb je gelijk in. Ik had onze eigen pubquiz van enkele maanden geleden in gedachten. Daar waren de groepen zo gemengd samengesteld dat het altijd wel eerlijk was (dus wat kinderen met wat ouderen samen).

Quizmaster

Quizmaster

04-12-2017 om 12:48

Op papier

De quiz komt op papier, iedereen vult voor zichzelf in. Zo gaat het al jaren, lekker fanatiek!
Maar een songtekst via google translate is ook wel leuk.

Komend weekend maar eens lekker bezig!

Biebel

Biebel

05-12-2017 om 09:11

Uit mijn historie van quizzen maken

(of is het quizs, of quizen?). Daar heb je al je eerste vraag

In elk geval, in de afgelopen jaren heb ik verschillende malen een quiz gemaakt, en wat vaak een succes is;
* foto's van details van gebruiksvoorwerpen. Wat is dit?
* telefoons weg. Wie weet het meeste aantal cijfers achter de komma van Pi (ok, had ik al verteld dat ik vroeger een nerd was
* TOpo. En dan niet Italie, maar landen als Samoa, Paaseiland en Trinidad-Tobago. Eventueel op basis van de vlag: geef de vlag, wijs het land aan
* op https://www.geocachingtoolbox.com/index.php?lang=nl vind je allerlei versleutel tools. Zo kun je teksten versleutelen die gedecodeerd moeten worden. (En inderdaad, dit is geïnspireerd door de AIVD kerstpuzzel)
* Boektitels. Cover van het boek, een woord zwart maken. Vul het missende woord aan
* Afhankelijk van je publiek: welke drank of snoep is dit (plaatje van het product en dan het etiket zwart maken).
* Alles met muziek werd meestal erg gewaardeerd. Herken het intro; noem zoveel mogelijk hits van Marco Borsato/U2/Britney Spears die ooit in de top2000 hebben gestaan;
* Zoek de verschillen
* Noem X etenswaren/dranken/keukenhulpmiddelen die hier in huis zijn, die met een A/B/D... beginnen.

En meestal haalde ik inspiratie uit programma's als de slimste mens/ het beste brein en de iq test. Zoals bijvoorbeeld een plattegrond (jan gaat drie keer links, een keer rechts. Waar komt hij uit), Wat is niet waar - en dan ingewikkelde zinnen schrijven met een dubbele ontkenning, enz.

He, ik krijg er helemaal weer zin in om er ook weer een te maken

Gebruik Kahoot

Kan iedereen met zijn smartphone inloggen en het maakt het maken van de quizz een stuk minder bewerkelijk.
Sini

Tine Winkel

Tine Winkel

06-12-2017 om 15:39

maar sini

ze wilde juist een quiz waarbij de smartphone niet gebruikt hoefde te worden. Maar idd, Kahoot is inderdaad wel makkelijk voor zoiets.

40er

40er

06-12-2017 om 15:58

Klaar!

Alleen moet ik die vraag over enzo knol nog veranderen....ze zijn weer bij elkaar. Heb 25 vragen.
Ik ga hem deze week uitwerken op de computer, rond de 20e printen, voor het geval er nog wat dingen verandern.

Kahoot is heel leuk, maar niet iedereen heeft een smartphone en/of mobiele data.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-12-2017 om 17:00

Inkoppertje

Hoe heet de vriendin van Enzo Knol? A, B, C of D?

Enzo Knol

Een vraag over de relatiestatus van Enzo Knol is alleen maar mogelijk als je vijf minuten voor de kwis de formulieren print, anders zou je een vlog erover kunnen achterlopen

Oeps

niet goed gelezen..! Sorry

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.