Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

13-02-2012 om 15:52

Floor

in mijn omgeving zijn er ook veel mannen met deze voornaam, vaak afkorting van Floris ws, maar toch.

Sassie

Sassie

13-02-2012 om 16:30

Pim, joke en fieke?

Een broer van een vroegere buurman heet Pim. Hij moest regelmatig naar Engeland voor zijn werk waar men iedere keer weer zeer raar opkeek van zijn naam of ronduit in lachen uitbarstten bij het horen van zijn naam….
De naam "Pim"…klink in het Engels als Pooier wanneer ze deze naam uitspreken.

Ik heb zelf familie in Noorwegen en als je je daar voorsteld met de naam Joke kun je ook lachsalvo's verwachten. Joke, klinkt in het Noors nl. als 'Neuken'.

Jezelf met Fieke voorstellen in Duitsland moet je me even uitleggen hoor. Die vat ik niet helemaal….ha,ha,ha.

Er is een jongetje in de familie van mijn man die Kiet heet. Ook erg apart.
Ook de naam Fieke komt in die familie voor.

Hanny61

Hanny61

13-02-2012 om 16:52

Hanny

Ja, zo h

Sascha2

Sascha2

13-02-2012 om 16:53

Maar p

En toch snap ik jouw hele vergelijking niet. Het draadje gaat over rare namen in de zin van Marieke Methadon. Izar vraagt zich oprecht af wat voor soort ouders het zijn die hun kind Pik, Lul of Shit noemen.
Jij reageert vanuit je subjectieve beleving dat je ook niet begrijpt dat er ouders zijn die hun dochter Floor noemen. In je volgende reactie geef je aan dat dat komt omdat je wil aangeven dat een naam in het buitenland iets heel anders kan betekenen.
Met alle respect maar daar gaat het draadje helemaal niet over. Het draadje gaat over nogal opvallende rare namen in de sfeer van Methadon, Pik, Lul etc. Daar valt een (in mijn beleving) hele normale naam als Floor toch niet mee te vergelijken? Het gaat er toch niet om dat er in NL namen gegeven worden aan kinderen, waarvan de betekenis in het buitenland iets heel anders is (in jouw voorbeeld: het schokkende 'verdieping/etage').
Bovendien, getuige de hoeveelheid kinderen in de klassen op de school van mijn kinderen die de naam Floor dragen, lijkt het mij nog steeds een naam uit deze tijd.

Sascha2

Sascha2

13-02-2012 om 16:54

Sassie

Fieke betekent in het Duits wat in het Noors op Joke lijkt

Hanny61

Hanny61

13-02-2012 om 16:56

Nog een keer

Ik heet dus echt Hanny en ik heb veel bij internationale bedrijven gewerkt, waar de voertaal doorgaans engels was. Ik heb nooit vervelende opmerkingen over mijn naam gehad. Hoewel ik mijn naam op-z'n-nederlands uitsprak, noemden de engelsstaligen mij meestal Henny. Soms werden er wel grapjes over gemaakt als ik mij voorstelde als Hanny, zoals: That's how I call my wife. Meestal maakte mijn naam het contact gelijk prettig.

Tirza G.

Tirza G.

13-02-2012 om 17:28

Mensen die floor niet kennen als nl meisjesnaam

Nou, dan hoef je de grens niet over. In Zeeland (en vast wel in meer delen van het land) is Floor namelijk een jongensnaam
Net zo als de onvolprezen Zeger en Stoffel. Waar vind je ze nog.

Tirza

Ok p

Nou ja , dat had ik er echt niet van begrepen. en ik snap inderdaad niet waarom jij niet snapt dat iemand zijn kind tegenwoordig nog zo noemt.
Mijn man heet Kees. Das juist handig in Engels sprekende landen. Want natuurlijk snappen ze niet hoe je dat uitspreekt. Maar dan zegt hij altijd: Just in case. Mijn dochters leggen het altijd anders uit in het buitenland: papa is onze beautycase!

Tirza

Ik heb nog een mannelijke baas gehad die Floor heette. In Alkmaar. Maar goed, misschien was het een import-Zeeuw, zou kunnen.

En ik kende een Jan Zeger. Dat was zeer beslist geen Zeeuw.

Stoffel ken ik alleen als schildpad

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

13-02-2012 om 19:12

Zeger

Als voornaam Niet als achternaam

Tirza

Over zeger

Als ik een derde zoon had gekregen had ik hem Seger willen noemen. Met een s vind ik het mooier dan met een z. Ik las die naam op de aftiteling van Ernst en Bobbie en ik zie het bijbehorende jochie zo voor me.

Brianna F

Brianna F

13-02-2012 om 19:18

Sjraar

Spreek dat maar eens fatsoenlijk uit als niet Limburger

Ely

Ely

13-02-2012 om 19:45

Hee p

Kun je niet gewoon zeggen dat je Floor geen mooie naam vindt? Nu maak je het zo nodeloos ingewikkeld, op zich ook een talent trouwens, simpele dingen ingewikkeld maken. Ken hele goede verkopers die dat talent heel goed uitnutten

Vind je Job zeker ook niks?
Ik ken trouwens ook mannelijke en vrouwelijke Floor's. En vandaag op de radio werd mevrouw Sanne Nogwat aangekondigd. Foutje, Sanne is ook een mannenaam

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sassie

Ik heb een zoon met die naam, hij woont al 14 jaar in een Engelstalig land en heeft dit nog noooooooit meegemaakt. Maar ja, het is al vaker gezegd , zo kun je van bijna elke naam wel een lachtertje/ rijmwoord maken.

sinas

sinas

13-02-2012 om 20:46

Anne

da's ook zo'n naam. Mijn wederhelft komt uit een regio van Nederland waar Anne een jongensnaam is. Je kunt je voorstellen dat hij toch wat gek opkeek toen ik het over een collega Anne had en daarbij in de zij-vorm sprak.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-02-2012 om 21:27

Zeger

Stond ook op mijn namenlijstje. Floor vind ik ook een leuke naam. Ik zie hier argumenten voorbij komen om niet voor een naam te kiezen waar ik me zelf totaal niet druk om zou maken.

Chippie

Chippie

13-02-2012 om 21:59

In thailand...

In Thailand hadden we een superaardige beachboy (zo'n jongen die de parasol voor je openklapt, je koud water brengt en voor de rest lekker met de kinderen voetbalde) die Pik heette...en het grappige was dat onze kinderen dat toen helemaal geen gekke naam vonden.

En met dat schelden... och, er zijn ergere dingen. Op iedere naam is er wel wat te verzinnen. Zo niet, dan heet je gewoon schele, rooie of puistenkop.

En ik denk dat er ontiegelijk veel namen zijn die in NL of buitenlandse taal iets anders betekenen. Iets moois (Fleur) of iets minder fraais (Dick, ...). Ik ga even het rijtje in de klas na: Max, Mats, Kick, Job, Iris, Jens, Nick en dan hebben we het nog niet eens over de namen waar ik direct een associatie bij heb (zoals Guus Geluk).

Ach, en hele vreemde namen (ik ken ook een Kiet, Pijke, Okke, Radboud, ...) maar ja, allemaal Sanne's is ook niet wat.

Pipo chanel

Een collega van mij noemde zijn dochter ooit Pipo Chanel. Tja, apart.

En ik heb ooit erg moeten lachen om mijn oma. Ze kreeg een geboortekaartje met daarop de naam Zoe. Mijn oma vroeg zich hardop af waarom iemand nou toch een kind Zoe zou noemen (uitgesproken zoals je het ook schrijft).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Snuggle's

Snuggle's

14-02-2012 om 01:44

Floor

Ik denk dat P juist bedoeld dat andere landen ook zo'n rare namen lijstje hebben en dat daar misschien wel onze Floor in staat. Dus niet dat het hier een rare naam is.

Rick vind ik heel iets anders, dat is toch geen rare naam? Rijmen doen kinderen toch wel, hoe je ook heet.

Taalgebied

Ik weet ook een aantal landen die dicht bij elkaar liggen en toch allemaal een andere naam hebben, alleen een aantal 'verwante' benamingen heeft voor bepaalde dingen.
En daar betekend Karin, lul. Om precies te zijn.
En eigenlijk wel stijve lul. En wel op de scheldmanier,dus geen piemel ofzo (klinkt wat minder schelderig...).
Bij dat taalgebeid horen ook een aantal landen die de laatste jaren steeds toeristischer worden.(je zal er maar staan en je voorstellen....zijnde...., mm)
Dus wat betreft namen en internationaal...tja, je kan ook niet overal rekening mee houden...
Maar met de invloed van engels, ben ik het wel eens...die wordt steeds groter dus een beetje ermee rekening houden lijkt me wel handig.
groeten albana

Floor

Toen een collega van mij een dochter kreeg en haar Floor noemde zei mijn ( engelstalige opgeleide) man. Nou dat is gemakkelijk voor dochter 2 en 3. Dat worden dat second floor en third floor. Niks vies aan Floor, maar als in Oezbekistan Tafelpoot of Deurknop een veel voorkomende naam is krap je jezelf ook wel even achter de oren.

Hoewel

als je de vloer niet schoon maakt, krijg je wel een hele vieze floor.

Voornamenbank

Op de website van het Meertensinstituut staat de voornamenbank met gegevens uit 2006 en later. Er lopen dus ergens nog wel 11 Befkes rond.

http://www.meertens.knaw.nl/nvb/

Hanne.

Hanne.

14-02-2012 om 11:46

Ernst

Het effect van een dubbele betekenis van een naam valt volgens mij wel mee.

Hoeveel mensen heten er Ernst? En zou dat een ernstig probleem voor ze zijn?

Tirza

Ik schreef het verkeerd. Hij heette Jan-Zeger L. Dus Zeger was de helft van zijn dubbele voornaam.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

14-02-2012 om 13:27

Ik lees net over jeroen

dat dat in het Engels wel eens verbasterd wordt tot 'urine'.

Mirreke

Dat is dan pure kwaadwilligheid want de schrijfwijze geeft daar geen aanleiding toe, en de Nederlandse uitspraak ook al niet (de klemtoon ligt al verkeerd)

Ik heb ooit eens in een Engelstalige omgeving verkeerd waar ook een Jeroen tot het gezelschap behoorde, en de Engelsen spraken het meestal uit als Jeroon. Terwijl ze die oe best zouden kunnen uitspreken, maar dat deden ze gek genoeg vaak niet.

Ik ken trouwens een Nederlandse Dick die in de VS woonde en hoewel de naam (zie inderdaad Dick Cheney) ook in de VS gewoon voorkomt liet deze Nederlander zich bij zijn initialen noemen (komt daar wat vaker voor geloof ik).

Groeten,

Temet

Mereltje

Mereltje

14-02-2012 om 21:00

Dick

Ik ken ook een Dick die met vrienden tijdens carnaval in de USA was. Hij had een pet op met klep omhoog met daar zijn naam op. De hele avond succes gehad ermee

hsk-mama

hsk-mama

15-02-2012 om 10:55

De vrouw van

Dick Advocaat zag ik ooit na een wedstrijd van het Nederlands elftal met een t-shirt lopen:

I stand behind my Dick.

Wilma

Wilma

15-02-2012 om 13:45

Hier is toch zo'n leuke sketche over?

Wie weet van wie die is (ik dacht zelf die van Jiskefet?). Dan zitten mannen aan de bar en echt op álle (normale) namen hebben ze iets aan te merken. Meestal met schunnige rijmpjes. Als de dat gekeken hebt, denk je nog meer na voor je je kind een naam geeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.