Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Anonima

Anonima

04-05-2011 om 07:47

Reistijden naar Den Bosch


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Eindhovense

Eindhovense

09-05-2011 om 07:24

Hihi cobi

Mijn zoontje vindt die grot op het 18 septemberplein erg interessant. Dat lelijke glazen gebouw kan hij dan weer niet waarderen.

Overigens zijn we binnen een kwartier lopend in de 'binnenstad', en nog bij twee andere winkelconcentraties. Dat het er dan niet uitziet neem ik voor lief.

Cobi

Zelfs voordat ik verwend werd met stedelijk schoon en slechts aan platlandelijk schoon gewend was, vond ik Eindhoven euhm... laat ik het niet erger maken Laten we het samenvatten met de constatering dat mijn mening voor een groot deel overeenkomt met de jouwe. Ik ben Eindhoven ontvlucht, maar als ik er weer eens ben, weet ik ook weer precies waarom. 't Is geen stad, en zeker geen gezellige. Maar Eindhoven heeft verder van alles hoor, als je goed zoekt.

Hibiscus

Hibiscus

09-05-2011 om 11:32

Tja

Genista, hier ook een Eindhoven ontvluchter! vreselijk, ik heb er nooit iets leuks kunnen ontdekken, en heb er toch bijna 20 jaar naar gezocht.

Nooit meer. Tot groot verdriet van mijn ouders overigens. Maar begrip van mijn randstedelijke moeder is er wel, zij voelt zich na 40 jaar nog niet thuis in het Zand. Mijn vader wel.

Hibiscus

Eindhovense

Eindhovense

09-05-2011 om 21:18

Cobi

Ik herstel net van drie volle dagen in de zwemtempel. Ze hebben hier toch maar mooi het lef gehad om zo'n faciliteit neer te zetten.

En ik hou niet zo van winkelen. Dat kan natuurlijk door de onaantrekkelijke omgeving komen. Voordeel is: het ontbreken van een historisch stadshart scheelt me dan wel een hoop geld.

Anonima

Anonima

10-05-2011 om 07:55

Jeetje

Inmiddels ben ik aan het bellen geweest met scholen en is Eindhoven toch een optie want ook daar zijn er mogelijkheden voor de kinderen, maar of het nou zo aantrekkelijk in onze internationale oren klinkt? We willen graag "integreren" maar willen ook weer geen té oerhollandse omgeving, dat is ons in alle landen waar we gewoond hebben nooit goed bevallen, té moeilijk om tussen te komen.

Verder hebben we natuurlijk een ideaalbeeld van NL wat nou niet bepaald overeenkomt met Eindhoven, tenminste, wat jullie hier vertellen. Pas nog in Utrecht geweest, kijk, dat is my kind of city!

Anonima

Utrecht is een reële optie hoor

Er wonen hier veel mensen die in DB werken, half uur met de trein, uur met de auto.
Er zijn ook heel wat kinderen die naar internationaal onderwijs gaan. Die zitten dan een kwartiertje in de trein naar Hilversum. Als je in Tuinwijk of Tuindorp gaat wonen is het zelfs maar tien minuten, dan kunnen ze instappen in Utrecht Overvecht. In Hilversum is het ruim 5 minuten lopen vanaf station Sportpark. Kippe-eind dus.
Bij mij in de wijk is een gezin dat dat doet omdat zoon al te ver was in het internationale systeem. Ik weet niet of het exact het systeem is wat je zoekt:
http://www.ishilversum.nl/

Lijst van internationale scholen

ik neem ff aan dat je deze al had? er staan heel wat exoten op...

http://www.sio.nl/listofschools.html

Anonima

Anonima

10-05-2011 om 10:13

Rodebeuk toevallig

Ik heb net gebeld met Utrecht.
Ik ben inmiddels op het spoor van de ISK scholen en dat lijkt een reele optie, tenminste voor mijn 12 jarige (ga wel even een posting openen op Ouders en School over ervaring met ISK scholen, heb m'n twijfels).

Maar die ISK scholen zijn dus overal en ik vind Utrecht zo'n leuke stad, ook lekker centraal, niet te groot, niet te klein etc. Ik heb niet zo'n goed gevoel bij Eindhoven, maar dat kan helemaal fout zijn natuurlijk!

Wat zijn leuke buurten en Utrecht om te wonen (beetje Internationaal dus, geen echte kinderwijk, te fietsen naar stad, markt etc?)

Waarom isk, anonima?

Ik zou dan toch eerder denken aan óf gewoon ook die school in Hilversum óf een programma op maat bij een reguliere school. In Hilversum is ook de mogelijkheid om internationaal te beginnen en om later alsnog naar regulier NL onderwijs binnen dezelfde scholengroep te gaan.

En wat Utrecht betreft: het stikt er van de leuke buurten. Het is ook een van de duurste steden in NL. Zeker als je neigt naar een school in Hilversum zou ik denken aan Tuindorp en Tuinwijk (dure ruime dertiger jaren huizen), verder Utrecht Oost (wat gevarieerder ingericht, wat oudere bouw). Alles ligt op een steenworp afstand van het centrum. Als je wat minder budget hebt zijn er ook genoeg mogelijkheden, maar dan kom je in wat kleinere wijken terecht die weer tussen andere grotere wijken inliggen. Kijk anders even op funda.nl om een idee te krijgen, daar kan je ook doorklikken naar statistieken van wat voor inkomens- en leeftijdsklassen er wonen. Door de bouw van een heel grote nieuwe stadsuitbreiding zijn heel veel mensen die meer ruimte in huis en om te parkeren wilden naar die nieuwe wijk vertrokken. In de stad houd je vooral mensen over die echt voor de stad kiezen. Ik weet niet zo goed wat jij met "kinderwijk" bedoelt, maar ik vind het juist leuk om in een stad te wonen waar kinderen nog veel zelf kunnen doen, en waar buitenspelen mogelijk is.
Oh, en reken op hooguit 1 badkamer per huis. Dat is vaak schrikken geblazen voor expats of buitenlandse partners. En en suite bathroom is echt de uitzondering.

Anonima

Anonima

10-05-2011 om 11:14

Isk omdat

hun niveau nederlands niet goed genoeg is om direct in te stromen in nederlands onderwijs.

Ik heb al een posting aangemaakt onder OUders en School, wil graag ervaringen horen over ISK.
Mevrouw op Hilversum international School raadde het af, volgens haar zouden mijn kinderen daar niet passen.

Somswel

Somswel

11-05-2011 om 07:52

De ene school is de andere niet. Beste vriendin van dochter is vorig jaar in 3VWO ingestroomd vanuit een Franstalig land en spreekt op z'n best redelijk Nederlands (wel goed Frans en Engels). Mocht gewoon van de school, en gaat uitstekend in de praktijk. In dezelfde klas zit ook nog een Amerikaans meisje, wiens Nederlands echt zeer mager is (misschien 20%). Ook geen probleem. Schijnbaar hebben niet alle scholen er zwaarwegende problemen mee dus. (Mocht je geen bezwaar hebben tegen evangelisch onderwijs, deze school zit in Amsterdam en Rotterdam én Utrecht

Anonima

Anonima

11-05-2011 om 13:36

Naam school?

Mag ik weten om welke school dat gaat? Utrecht is op zich wel interessant voor ons.

Anonima

Anonima

Anonima

11-05-2011 om 13:39

Sorry somswel!

Ik tikte per ongeluk jouw naam in, het vorige bericht is dus vóór jou en niet dóor jou geschreven.

Anonima

somswel

somswel

11-05-2011 om 14:17

Tuurlijk

www.passie.net Kleine school in Utrecht, nog geen 700 ll, ook CAE (Cambridge Advanced English), VWO+ programma voor snel en graag lerende (H jongeren, erg veel aandacht en tijd voor de ll.

Ook Eindhovense

Ook Eindhovense

13-05-2011 om 00:28

Ja cobi

Dat had je inderdaad misschien beter kunnen doen. Het wordt een beetje afgezaagd dat Eindhoven-bashen, vinnik.
Verder vind ik het een beetje flauw om een hele stad af te rekenen op twee straten uit het winkelcentrum. Waar alle winkelketens zitten die je normaal gesproken in iedere, zichzelf respecterende, stad aantreft. Ik kan me voorstellen dat het een beetje saai wordt als je niet van dit soort winkels houdt, maar wellicht zou je je blikveld dan toch eens moeten verruimen en een bezoek brengen aan de Keizersgracht en de Willemstraat en van daaruit de overstap maken naar de Bergen. Of naar de andere kant: de Vestdijk en de Geldropseweg. Echt werkelijk waar, je zult versteld staan. Of valt dit ook allemaal onder de door jou nog niet ontgonnen buitengebieden?

Ik denk eigenlijk dat je je dan eens wat meer op de "V" van AVA zou moeten richten.

Bij de overige reacties krijg ik toch echt het idee dat deze nog steeds naar Eindhoven kijken met de bril die ze 20 jaar geleden ook op hadden. Er is namelijk echt wel wat veranderd hier. Laatste jaar al eens over Strijp-s gewandeld? Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het prachtig. Net zo goed als dat ik Woensel-XL heel mooi geworden vind. Zal vast ook wel komen doordat ik me nog goed kan herinneren hoe het er eerst uit zag en dan is het al gauw een stuk beter. Maar bovenal hou ik wel van een strakke woonomgeving. Ja daar moet je van houden, en nee dat is niet voor iedereen weggelegd. Maar dat wil dan nog niet zeggen dat het "dorps" is.

Overigens kun je in een echte volksbuurt je (vaak niet Hartman) tuinset en krat bier gewoon buiten laten staan hoor, zonde van de moeite om die iedere avond weer binnen te zetten. Ik had het ook bewust over een volks buurtje en dat is toch echt wat anders dan een volksbuurt.

Ook eindhovense

Toevallig weet ik nogal veel van Strijp... beroepsmatig.

En het is allemaal leuk hoor.

Maar misschien moet jíj een keer ergens anders kijken? Niet vervelend bedoeld. Door mijn werk kwam ik op heel veel plekken, en het is toch echt overal anders.

Brabander

Brabander

13-05-2011 om 10:24

Ja cobi2

beetje overbodig, maar ik moet toch ook wat wrevel kwijt. Eindhoven is geen openluchtmuseum waar je over de koppen van de toeristen hoeft te lopen. Het is een stad waar gewerkt, gewoond, geleefd word. Iedereen (ja, ook jij Cobi) creeert zijn eigen "dorp" als leefomgeving, zelfs als je in New York zou wonen. En er is in Eindhoven heel veel variatie mogelijk wat voor "dorp" je voor jezelf kiest.

Anonima

Anonima

13-05-2011 om 12:07

Haha

Jullie slingeren mij wel heen en weer. Ik zal toch eens zelf gaan kijken! We dubben nu tussen Den Bosch zelf en Eindhoven, maar dat zal helemaal van de scholen afhangen, heb nu contact met verschillende en kijken wat ze de kinderen aan kunnen bieden.
Anonima

Brabander

Brabander

13-05-2011 om 12:18

Underdog-gevoel

het zal een beetje samenhangen met het nog steeds aanwezige underdog-gevoel dat "beneden de rivieren" hangt (misschien alleen nog bij mijn generatie?). Het is niet voor niets dat PSV de geuzennaam "boeren" heeft geannexeerd. Want zo werden ze altijd beschouwd door bijvoorbeeld de Ajax-aanhang. Wij voelen ons altijd een beetje gekleineerd door de chauvinistische "hollanders".

"de maas over? dan blijf ik thuis."

..ik heb een aantal Brabantse vriendinnen. Sommige die boven de rivieren zijn blijven hangen, maar sommige zijn ook teruggegaan na de studie.

En die zijn gewoon superblij om weer lekker terug te zijn. Alleen al een kaart met zalig kerstfeest, en de gedachte aan immer verkrijgbare worstebroodjes... worden ze helemaal warm van.

Dus ik zou gewoon trots zijn op je eigen Hertogdom en mensen die niet willen zeker niet gaan dwingen om de mooie dingen te zien. Graag of niet hoor.

Mooi verhaal: ouders van vriendin woonden in dorpje onder de rook van DB. Allebei hartpatient, moeten fietsen van de dokter. Pa: ik ga fietsen. Ma (zonder op te kijken): de Maas over? dan blijf ik thuis. Ze ging alleen maar mee als hij in Brabant bleef. In Gelderland wilde ze niet fietsen Hahaha... geweldig toch?

Anonima

Anonima

13-05-2011 om 18:23

Wonen in het buitenland? cobi

Wat bedoel je daar mee, waar kan ik dat lezen?

Ik dank jullie in ieder geval voor alle verschillende inzichten. Ik kan daar gelukkig goed doorheen prikken en weet ook uit ervaring hoe vervelend het kan zijn ergens te wonen waar je liever niet zou zijn. Hetzelfde hebben wij nu een beetje aan het handje, al 8 jaar, de kinderen zijn hélemaal gelukkig maar man en ik vinden er niks aan, en dat terwijl de stad geweldig is, alle toeristen vinden het geweldig, maar ja, na een paar maanden heb je dat ook wel gezien en de mensen vallen ons gewoon erg tegen en ik zou het dus ook niemand aanraden,maar daar staat tegenover dat ik ook buitenlanders ken die hier helemaal gelukkig zijn. Dus hebben wij ons maar op ons werk en gezin gestort en kunnen nu gelukkig weer verhuizen. Voor ons is het dus zo dat mensen belangrijker zijn dan omgeving.

Trouwens, ik ben zelf een brabantse van oorsprong, zou dat helpen? Maar ik ken Eindhoven dus absoluut niet. Ik heb inmiddels de St. college aan de telefoon gehad en die staat erg open voor wat dan oplossing dan ook, dus dat klinkt positief. Ga nu maar eens een draadje openen specifiek over wáár wonen in of rond Eindhoven (je hoeft niet mee te doen als je niet wilt

Anonima

Anonima

Dat is de beste raad: Ga zelf kijken. Misschien is Eindhoven het wel hélemaal voor jullie. Dat ik me er niet zo thuisvoel, hoeft voor jullie helemaal niet te gelden. Iedereen beleeft steden anders. Buiten dat, moet ik eerlijk zeggen, is buurt voor mij bepalender dan stad zelf. (en toch gevlucht uit Eindhoven )

Ook Eindhovens

Ook Eindhovens

14-05-2011 om 18:40

De v

"Maar ik kan het niet helpen dat het mij niet altijd meevalt om op een plek te moeten wonen waar ik het beste van probeer te maken maar waar ik echt geen klap aan vind. Want ik geef nou eenmaal niks om mode, design en experimentele architectuur. Dat gevoel laat zich niet wegdrukken, ik kan flegmatiekere types die alleen hun gezin nodig hebben om zich ergens thuis te voelen benijden. Het blijft voor mij iets waar ik dagelijks mee worstel." Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar ik denk dat dat meer bij jezelf ligt dan bij Eindhoven.

Het klopt dat Eindhoven ook flink aan de "V" van AVA aan het werken is. Maar mij lijkt juist dat je beter energie kunt steken in je eigen "V".

Ik kan wel zo'n beetje raden waar jij ongeveer vandaan komt en ik kan me ook wel voorstellen dat je dan last kunt hebben van een soort van cultuurshock, maar ik vraag me wel af of en waarom je het nou zo aandikt. Zo erg kan het nou toch ook weer niet zijn, lijkt mij. Kom op zeg we hebben het hier over een stad met meer dan 200.000 inwoners die hard aan de weg timmert om er iets moois van te maken. Kan me echt niet voorstellen dat daar zelfs voor jou niets te halen valt.
En ik denk ook dat veel bepaald wordt door het dorp dat je om je heen creëert. Ik woon nogal ver van het centrum af en mij boeit die stad eigenlijk niet zo. Ik gedij juist goed in een groene, ruime omgeving. En vind het uitermate fijn dat als ik meer wil (winkelen, cultuur, film, kunst, ?) dat wel allemaal relatief goed bereikbaar is. Daar heb ik mijn "dorp" dus (onbewust) op uitgezocht. Blijkbaar heb jij een ander soort dorp nodig, en voldoet jouw huidige woonomgeving hier niet aan. In plaats van rücksichtslos aanschoppen tegen je directe woonomgeving, zou je ook kunnen onderzoeken wat er dan wel te halen valt voor jou. En misschien doe je dat ook wel, maar ik kan het er in je berichten nooit zo uithalen. De focus ligt altijd ergens anders op, zeg maar...

Die underdogtoon herken ik niet zo. En de woorden "daar heeft Amsterdam niet van terug" al helemaal niet. Volgens mij is Eindhoven daar helemaal niet zo mee bezig. Amsterdam is ver weg en van een geheel andere orde. Ik geloof dat Eindhoven zich meer meet aan nabij gelegen, veelal Brabantse, steden.

En @rodebeuk: Hoe kom je in hemelsnaam aan het idee dat ik niet buiten Eindhoven kom? Ik ken Maastricht behoorlijk goed, kom regelmatig in Den Bosch, Utrecht en Nijmegen, heb veel in Enschede, Alkmaar, Den Haag en Haarlem rondgelopen en zelfs Amsterdam is geen onbekend terrein voor mij. Dit alles deels beroepsmatig en deels privé. Vind ook niks leuker dan stadswandelingen maken.
Maar daar gaat het hier eigenlijk niet om. Waar het mij om gaat is dat dat hier een behoorlijk grote stad weggezet wordt als een dorps provinciaaltje op basis van wat kulargumenten en een tunnelvisie. Smaken kunnen verschillen, maar om een hele stad af te rekenen op een beperkt aantal straten in het centrum en ervaringen van meer dan 20 jaar gaat mij echt te ver. Cobi kent blijkbaar maar een beperkt deel van de stad en haar waarheid hoeft echt niet die van Anonima te zijn, of die van mij of die van ieder ander.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.