Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

reizen met NS met OV-chip; eenmalig aanvragen?

ik weet niet goed hoe ik de titel goed moet benoemen. Op 14 mei moest ik o.a. met de trein richting vliegveld Eindhoven. Had in februari een nieuwe OV-chipkaart aangeschaft (van de oude OV-chip was keurig het geld terug gestort). Een dag van tevoren bij AH saldo opgeladen en nog even gevraagd of ik nu zo zonder problemen kon gaan reizen .. ja kon.
Echter, op tijd bij het station en poortje weigerde. Bij de 'paal' hulp gevraagd en heel veel info wat ik moest doen, naar beneden hollen (met koffer) en bij de grote paal moest ik product opladen. Ik zal van een lang verhaal maar een kort maken, 1e trein gemist en dankzij hulp van een lieve mevrouw die ervaring had met reizen bleek dat ik dus niet meteen zonder problemen kon reizen, maar dat ik een NS-product reizen 2e klas eerst moet laden. Achteraf op internet kon ik dit nalezen.

Nu mijn vraag: moet ik nu elke keer als ik een keer met de trein reis die hele heisa door? Of 1x NS geladen kan ik tot einde looptijd OV-chip probleemloos door de poortjes?
Ik kom over een week 's avonds laat op station Eindhoven aan om met de trein naar mijn woonplaats te kunnen reizen en ik ben beetje bang dat ik dan weer dat hele gedoe krijg

V@@s

V@@s

30-05-2018 om 18:52

dat laatste

Bij de NS kun je zowel eerste als tweede klas reizen. Dus daarom moet je eerst een product op je kaart zetten volgens mij. Als dat er eenmaal opstaat hoef je alleen langs een automaat voor bijvoorbeeld een klassewissel of meereiskorting.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-05-2018 om 19:29

E-ticket?

Als je maar incidenteel met de trein reist is een e-ticket een aanrader. Die laad je in de ns-app en dat werkt hardstikke goed. Ook met het openen van poortjes.

angel3

angel3

30-05-2018 om 19:44

Nu geen problemen meer

Dat komt e ht omdat je een nieuwe kaart had. Als product erop staat en je kaart heeft voldoende saldo dan is het gewoon in en uitchecken

Triva

Triva

30-05-2018 om 22:19

precies

Het poortje wist niet of jij eerste of tweede klas gaat reizen, nu wel, tenminste zolang je niets verandert mag je niet meer eerste klas.

maan.

maan.

31-05-2018 om 10:23

Activering

Om met de trein te reizen zul je inderdaad op het station je ov moeten activeren dmv reisproduct treinreizen. Deze blijft na activering bruikbaar.

Totdat je een ander treinreisproduct activeert. Als je gaat treinen met meereiskorting en daarom het meereiskorting-reisproduct activeert dan is dit im de plaats van het gewone treinreisproduct.

Wij waren eens gaan treinen, ik met meeteiskorting, op de terugweg bleek dat we net te laat waren en het was al spits waarin de meereiskorting dus niet geldt. Ik kon niet inchecken: er kan maar 1 treinreisproduct geactiverrd zijn en die blijft dan geactiveerd. Het lortingsproduct bleek dus geen eenmalige download te zijn wat ik had gedacht maar het had mijn gewone treinreisproduct overschreven. In allerijl naar de automaat en gewoon treinen weer geactiveerd.. net op tijd voor vertrek.

dit alles onder het motto

'leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker'

groeten,

Temet

rutiel

rutiel

31-05-2018 om 12:48

maan

Wat vreemd dat je niet kon inchecken? Ik had toevallig vorige week precies hetzelfde (meereiskorting geactiveerd maar in de spits ingecheckt) en ik kon gewoon inchecken. Weliswaar gold de korting niet en betaalde ik het volle tarief, maar ik liep in elk geval geen vertraging op.

Misschien (hopelijk) heeft ns iets aan het systeem veranderd?

Chiquita

Chiquita

01-06-2018 om 19:42 Topicstarter

bedankt

allen. Ik denk dat ik gerustgesteld ben, met name door angel3; omdat het een nieuwe kaart is. Als ik nu bij 'mijn OVchip' kijk zie ik erbij staan dat ik tot 2038 kan reizen ... ging de OV chip ook maar zo lang mee

Tango

Tango

03-06-2018 om 17:31

Pfff

Ik begrijp werkelijk niet waarom ze die OV-chipkaart zo ingewikkeld maken. Voor dochter moet ik er eentje gaan aanschaffen (een persoonlijke) want zij gaat naar het MBO. Moet ze dan ook treinreizen apart activeren? Want ze gaat inderdaad met de trein naar school na de zomervakantie.
Van die meereiskorting heb ik al nooit iets begrepen. Dochter weet inmiddels wel hoe het werkt, want zij reist regelmatig met iemand mee die al wel een OV-studentenkaart heeft. Op een anonieme kaart dus tot nu toe. Geen idee hoe ze dit doet.
Zelf heb ik ook een persoonlijke kaart, omdat ik die al had vanwege een kortingskaart destijds. Ik reis er zelden mee en al helemaal niet met de trein. Je moet dan een minimum bedrag van 20 euro erop hebben staan. Vind ik zo zonde van het geld. Voor de trein koop ik dus altijd een e-ticket. Voor de bus gebruik ik hem heel af en toe wel.

Triva

Triva

05-06-2018 om 09:10

Tango

Ingewikkeld? Even de juiste site zoeken en het wordt stap voor stap uitgelegd. http://www.studentenreisproduct.nl/

Gewoon even uitzoeken hoe het werkt, echt zonde dat je elke keer een los kaartje koopt. Ik heb al jaren automatisch opladen, zo makkelijk. Ik hoef niet meer na te denken over kaartjes kopen en opwaarderen.

Verder was ik ook altijd echt tegen dat ding maar het is toch wel een verademing tov vroeger hoor.

Kaori

Kaori

05-06-2018 om 11:21

samenreiskorting

dat weet mijn 12 jarige inmiddels ook prima zelf te regelen. Zo ingewikkeld is het niet.
Pasje voor de automaat en goed de schermen lezen.

En ja, 1x activeren voor ns, omdat ze anders niet weten voor welke klasse je wilt betalen. Vind ik ook niet heel erg vreemd.

En die minimum bedragen zijn berekend op de gemiddelde trein/busprijs, bij de bus en tram is het € 4. Met de trein reizen mensen nu eenmaal gemiddeld verder.

Ik wil niet meer terug naar losse kaartjes voor van alles. Een strippenkaart kostte ook altijd fl 45 was toch ook een heel bedrag. Want aan 15 strippen had ik enkele reis naar mijn ouders niet genoeg vanaf het station waar dan de bus vertrok die door het dorp rijd.

Vogel

Vogel

05-06-2018 om 22:35

Handig

Voor wie regelmatig met het OV reist is die kaart handig, ik zou ook niet meer anders willen.
Maar ik kan me best voorstellen dat het taaie materie is als je slechts een paar keer per jaar met het OV gaat. Dan is die €20 die er voor de NS op moet staan ook onhandig.
Hier ook twee pubers die overal van weten en regelmatig volwassenen helpen. Het is niet moeilijk maar je moet het even weten.

Triva

Triva

05-06-2018 om 23:03

Idd

De strippenkaart kostte ook veel geld vooraf.

Tabitha

Tabitha

08-06-2018 om 13:36

Triva

Het verschil met de strippenkaart is wel dat je niet iedere keer een ongestempelde kaart hoefde te hebben. Je kon het tot de laatste cent opmaken. Nu moet er voor iedere reis weer 20 Euro op staan.

Kaori

Kaori

08-06-2018 om 14:25

Tabitha

voor de reis ja, maar je kunt wel uitchecken met een negatief saldo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.