Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Renate Dorrestein overleden

De enige Nederlandse feministe ooit is niet meer.

Vanaf nu komt er geen einde meer aan het saaie geneuzel hier over waspoeder tegen zweetluchtjes.

Blauwe Bes

Blauwe Bes

06-05-2018 om 22:39

Mijn advies

Wegwezen dan

Postuum

Nou Yvan, van jou mag ze dus wel postuum een lintje als enige.

Maar misschien is het wel een mooi moment om je eens te verdiepen in de overige feministische literatuur. Hoewel men zichzelf een tijdlang niet zo benoemde, dat leidde maar af van de inhoud want wordt geassocieerd met grijze sokken en paarse broekpakken.

Maar serieus, er zijn er natuurlijk wel veel meer. Naast Simone de Beauvoir (De tweede sexe), Virginia Woolf (A room of one's own) en Joke Smit (Het onbehagen bij de vrouw) zijn er diverse schrijfsters die de maatschappelijke positie van vrouwen een plaats geven in de literatuur. Karin Spaink, Anja Meulenberg, Kristien Hemmerechts, de paar die me even te binnen schieten.

Tegenwoordig gaat het natuurlijk ook om multimedia als blogs en vlogs.
https://www.trouw.nl/samenleving/wat-brengt-het-feminisme-in-2018-aan-tafel-met-vijf-vooraanstaande-vrouwen~a9e2bf22/

https://evajinek.kro-ncrv.nl/artikelen/waarom-feminist-een-vies-woord-is-en-we-dat-nu-veranderen
Eva Jinek draagt het vaandel weer met vanzelfsprekend elan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-05-2018 om 23:45

Was er wel van onder de indruk

Ik vind veel van haar boeken prachtig. Bizar vaak, maar prachtig. En ik ken weinig mensen die zulke mooie zinnen konden maken.

En wat was ze toch nog akelig jong.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2018 om 01:36

Aagje

Ja haar leeftijd vond ik ook wel weer even slikken. Ik heb een zus die 63 is...

@Emma

@Emma

07-05-2018 om 08:43

Yvan toch

Wat een gewaagde uitspraak weer van een Belgisch anoniem mannetje achter een scherm (rolleyes).

Vraagje Yvan

Welke boeken van Dorrestein heb jij gelezen die indruk op je gemaakt hebben. Of grijp je haar dood aan om het zoveelste draadje te openen met een lompe kreet waarmee je weer eens ongenuanceerd om je heen trapt.

Ik begin me langzamerhand af te vragen wat de lol voor jou is aan dit forum als je de deelnemers en de onderwerpen zo onnozel vindt. Je superioriteitsgevoel voeden met sneren uitdelen naar vrouwen en Ollanders, je technische kennis tot in het miniemste detail te etaleren als een volbloed mansplainer - om maar in feministisch jargon te blijven?

Ik geef onmiddellijk toe, er zijn plekken op het web te vinden waar hoogstaandere intellectuele onderwerpen besproken worden. Waarom zoek je daar je heil niet? Al vraag ik me af of ze daar onbehouwen onelineliners als een aanzet voor een interessant debat zien.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-05-2018 om 13:20

Kenfan

"Ik begin me langzamerhand af te vragen wat de lol voor jou is aan dit forum als je de deelnemers en de onderwerpen zo onnozel vindt. "

Ik heb het in het verleden al vaker gezegd.
Alles wat aandacht krijgt, groeit.
Negatieve aandacht is ook aandacht.

Het heeft bij mij in ieder geval de zin om hier te schrijven flink verminderd.

Mijntje

Mijntje

07-05-2018 om 13:47

humor

Ik begrijp niet dat de dames hier zich zo aangesproken voelen over Yvan. Ik vind het humor.

Half a twin

Half a twin

07-05-2018 om 13:52

Yvan humor?

In het begin wel, een paar maanden geleden. Nu niet meer. Hij denkt overal verstand van te hebben als het over iets "technisch" gaat en opent aan de lopende band onderwerpen zoals deze. Een weinig zeggende openingspost waar hij ons dan wil laten discussiëren totdat wij iets vertellen waar hij op in kan hakken met een technisch/filosofisch verhaal. Ik vermijd hem meestal tegenwoordig.

Broddelen - de worstelende mens

https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/454816-het-taalteam-met-frank-van-pamelen

"Voor haar kon de literatuur wat de psychologie, de sociologie, de journalistiek, niet kunnen. In het hoofd van de personages kijken. En voor Dorrestein was het personage vaak de 'worstelende mens'. Daarin herkennen wij ons zelf. We zijn zelf allemaal door het leven aan het 'broddelen'.

Dat 'broddelen', 'knoeien' betekent dat eigenlijk, 'slordig werken'. Dat is een woord dat werd al halverwege de zestiende eeuw gebruikt. Dat komt van 'brodden'. Dat is het verstellen van kleren, lappen aan elkaar naaien. Een 'brodder' dat was iemand die vodden zocht en daar in de gauwigheid nog iets van probeerde te maken. Daar komt het vandaan. Broddelen, slordig werken, ergens een warboel van maken.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

07-05-2018 om 15:33

interview

Was erg onder de indruk van haar laatste interviews. Hoe realistisch ze haar situatie beschouwde. Bemoedigend, bijzonder!

En ja, nu moet ik toch ook nodig eens wat boeken van haar lezen! Ik ben een luie lezer de laatste tijd.

Yvan

Yvan

07-05-2018 om 21:52 Topicstarter

Mooi lijstje, AnneJ (#3)

Ik heb het vrijwel allemaal gelezen en nog wel wat meer dan dat. Maar leestips zijn altijd welkom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.