Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

madelief

madelief

18-07-2013 om 22:56

Rummikub voor kleurenblinden

Stom vraagje: mijn zoon is kleurenblind en gek op Rummikub.. Nu is het probleem dat hij met kunstlicht de geel/oranje stenen en de rode niet uit elkaar kan houden. Waarom maken ze ze ook niet in wat meer afwijkende kleuren??? Maar goed hoe kan ik dat nou oplossen, is het in een ander spel ( eigen merk of zo) misschien in een andere kleur? Juist s'avonds is het tijd voor spelletjes... Zou het werken om met een watervaste stift of zo over te trekken of zou dat niet werken? Nog meer mensen dit probleem?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mix

mix

18-07-2013 om 23:26

Ja hoor

kan met permanent marker overgetrokken worden. Zal tezijnertijd wel iets slijten maar dan doe je het opnieuw.
Toevallig zelf eens uitgeprobeerd op de achterkant (ben alleen vergeten waarom )

Teken

Kan je niet met een marker een extra teken op de stenen aanbrengen? Een streepje op de rode, een sterretje op de gele en een driehoekje op de volgende. Dat lijkt me meer onderscheidend dan de hele kleur oververven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Merel

Merel

19-07-2013 om 08:45

Vakantieprojectje

Je weet zelf wat je zoon wel en niet goed kan onderscheiden, dus ik zou denk ik alle (gele bijvoorbeeld) uitstallen op tafel en dan met een cd-marker er bijv. allemaal stipjes op zetten? Op het witte gedeelte (alleen op de voorzijde uiteraard) of in de breedtje of lengte strepen. Hoef je ook niet zo precies binnen de lijntjes van de cijfers te blijven.

Mover

Mover

19-07-2013 om 08:53

Met speelkaarten

Volgens mij spelen mijn ouders rummikub gewoon met speelkaarten... Kan dat, of haal ik nu iets door de war?

amk

amk

19-07-2013 om 09:19

Mover

ja dat kan en in engeland heet het spelletje crazy eights. Je kunt het ook met de kaarten van Uno spelen.

Mover

Mover

19-07-2013 om 10:42

Met speelkaarten dus @madelief/amk

Ook gelijk geen gedoe met omvallende plankjes en bergen stenen die je een voor een weer moet omdraaien en husselen.
Veel speelplezier.

madelief

madelief

19-07-2013 om 14:10

Slim!

Dat van die stippen is wel slim! Eens uit vogelen hoe dat met kaarten gaat dan. Ik ga een stift kopen en markeren, bedankt!

Groetjes Madelief

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-07-2013 om 18:12

Met kaarten

Met kaarten noem je het 'jokeren'. Maar is feitelijk hetzelfde spel.

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

20-07-2013 om 13:33

Nagellak

Je kunt ze ook markeren met een stipje nagellak. Heb ik gedaan met de pionnen van het keesspel omdat groen en blauw moeilijk te onderscheiden zijn bij niet heel goed licht. Bij blauw zit nu een witte stip op het kopje!

Groetjes Tess

P

P

20-07-2013 om 18:00

Tess

Ik heb een week of wat geleden nog gevraagd hier of iemand aan keezen doet

Mijn vraag was: Gisteren is mij aangeraden om eens naar het spel keezen te kijken, je kunt heel veel mooie borden kopen met aanvullingen waardoor je het met 2,3,4,5,6,7 en 8 spelers kunt spelen maar ik wil het eerst eens op papier maken om te kijken of het leuks is maar ik kan niet goed duidelijke spelregels vinden. Ik lees ook dat er heel veel variaties op zijn en er zijn heel veel verschillende borden.

Ik heb al ongeveer 40 jaar een van de eerste uitgaven van de rummikub. Deze steentjes zijn allemaal als kaartspel voorzien van alle cijfers 2-13 en de jokers.

MAAR! onder de cijfers op de steentjes staan ook de kaart cymbolen, een hartje (in rood), schoppen (in zwart), ruiten (in Rood) en klaver (in zwart)

dit is zéér geschikt voor mensen die kleurenblind zijn omdat onder de cijfers dus de tekens van de kaarten staan afgebeeld in de betreffende kleur. Dus ook al zie je de kleur niet, je kan de kaarttekens lezen/zien.


helaas is deze uitvoering niet meer te koop. Ik heb zelf al het mogelijke gedaan om deze op internet te vinden.   HELAAS!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.