Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Schaarste babymelkpoeder

Waarom heeft niemand het bij de huidige schaarste in babymelkpoeder door de vraag in China het over het logische alternatief, namelijk borstvoeding? Op tv, in de krant, niks. Ik vind dat zo vreemd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Put en kalf

Omdat je, als je je kind voedt met poedermelk, je niet even terug kan naar borstvoeding. Bv-promotie kan in dit kader zinnig zijn voor aanstaande ouders, maar mensen die nu een baby hebben die flesvoeding krijgt zijn daar nu niet mee geholpen.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2013 om 23:14

Ik probeer maar wat...

ik heb geen idee! Ik lees tegenstrijdige berichten. Enerzijds lijken de ziekenhuizen flesvoeding aan te moedigen, anderszijds lees ik dat borstvoedende vrouwen in China vrijer hun gang kunnen gaan dan hier in het westen.
Ik las in een artikel dat de schuld ligt bij de grote populariteit van melkpoeder in de jaren '90, dat vrouwen snel weer hun oude figuur willen om mooi te zijn voor hun man en dat grootouders de moeder onder druk zetten om flesvoeding te geven, zodat het makkelijker is om op te baby te kunnen passen als opa en oma. En omdat ze in China zo hard werken met z'n allen is een oppassende opa en oma natuurlijk wel een goed middel om mee te 'chanteren' stel ik mij zo voor. Zoals gezegd... ik probeer maar wat

Mamvantwee

Mamvantwee

03-05-2013 om 07:10

Voor en deel

Omdat je lijf borstvoeding gewoon niet doet, ook al was je er wel mee gestart, en honderd procent gemotiveerd? Ik was erg blij dat er poedermelk bestaat....

Maar goed, dat is maar een deel van de verklaring voor de enorme vraag naar poedermelk denk ik.

groet, Mamvantwee

nathalie

nathalie

03-05-2013 om 09:06

Tekort?

Er is toch geen algemeen tekort aan poedermelk? Vooral nutrilon dacht ik en misschien nog een ander Echt Merk. Maar kruidvat, jumbo, etos etc. is er toch gewoon genoeg? Maar ben uit de babies dus misschien niet goed op de hoogte.

Inderdaad!

Nathalie, ik zat me gisteren precies hetzelfde af te vragen. Ik heb twee kinderen laten opgroeien met borstvoeding en poedermelk, en die poeder kwam van het Kruidvat. Gisteren even gekeken op tv en ik zag een schap met een groot gat waar de Nutrilon hoorde te staan (nog 1 bus) en daarboven een vol schap met Kruidvat eigen merk.

Als ik Kruidvat was, dan wist ik het wel: paginagrote advertentie "mensen, u bent niet overgeleverd aan Nutricia".

Ik was echt verbaasd dat de tv-lieden zich zo voor het karretje van Nutricia lieten spannen. Geen enkel kritisch woord (en inderdaad, Chris, ook ik vroeg me af: was een woordje over borstvoeding niet ook een idee geweest? Al is het maar als kleine kanttekening?)

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

03-05-2013 om 10:35

Aha, alleen nutricia

Tja, dan gaat het dus om Het Merk en niet het product. Schaarste is dus relatief.

(Hier ook geen baby's meer, dus weet ik veel wat voor een veldslag er plaatsvindt op het gebied van babymelk....)

groet, Mamvantwee

China

Wat ik er zo snel over gelezen heb, krijgen babies in China wel borstvoeding, maar niet langer dan zes maanden. En dan willen de grootouders graag mee helpen. Als ouders al hun kinderen bij opa en oma in het dorp achterlaten om in de stad te werken, denk ik dat de omstandigheden niet zo zijn dat moeders in China kolftijd kunnen eisen op het werk.
En wat betreft NL moeders, ik had er geen zin in, kolven op het werk. En ik had ook geen jaar zwangerschapsverlof gewild. Erg he?
Gelukkig schijnt het wel mee te vallen met de schaarste.

marjanne

marjanne

03-05-2013 om 17:16

De grote merken

Vlgs mij gaat het alleen om 'de grote merken' omdat deze wereldwijd geexporteerd worden
In China vertrouwen ze de binnenlandse melkpoeder niet meer vanwege gesjoemel van bijmenging met melamine en andere zooi. Dus iedereen wil daar 'onze'melkpoeder

Jo Hanna

Jo Hanna

04-05-2013 om 00:48

Ik vind het ook raar

Ik snap wel dat relacteren in het algemeen te ver gaat maar ik verbaas me er ook over dat er niet wat achtergrondinformatie bij wordt gegeven. Het is zo ontzettend vanzelfsprekend kennelijk dat er KV 'moet worden' gegeven. Waarom stelt geen enkele journalist daar vragen bij? Waarom plaatst niemand dat in een context? Ik ben daar echt verbaasd over.
Groet, Jo Hanna

Vreemd

vind ik ook dat alleen nutricia zo gewild is. Mijn oudste kreeg trouwens similac, daar poepte ze beter van, dat merk was er 4 jaar geleden niet meer. Mijn jongste heeft dus wel nutricia gekregen en ik heb geen ander merk daarna meer gekocht want dat liep allemaal wel goed.

Niet raar

Er zijn niet zo heel veel moeders wiens baby helemaal nooit flesvoeding krijgt. Dus bijna elke ouder krijgt vroeg of laat te maken met de verkrijgbaarheid van poedermelk. Nogmaals, informatie over borstvoeding is handig als je nog niet bevallen bent of nog bv geeft. Als je gestopt bent met bv geven en overgestapt bent op flesvoeding is er geen weg terug. Hier kan je zien hoeveel bv er gegeven wordt: http://www.borstvoeding.com/aanverwant/maatschappij/borstvoedingscijfers.html. Er zijn dus heel wat ouders/baby's afhankelijk van van poedermelk. Ik snap dus best dat de focus in deze berichtgeving voornamelijk over de verkrijgbaarheid van poedermelk gaat en niet over borstvoeding.

skik

Vic

Vic

04-05-2013 om 15:27

Frisomel

Mijn kinderen kregen Frisomel omdat dat goedkoper was dan Nutrilon. Een huismerk heb ik nooit overwogen, maar ik geloof gelijk dat dat qua samenstelling net zo goed is als een duur merk. BV hebben ze een maand of drie gekregen. Daarna had ik wel door willen gaan met twee voedingen per dag, maar zodra ik voedingen liet vallen liep ook de productie terug en ik vond het ook wel best zo.
Ik stel trouwens nooit kritische vragen aan mensen die zeggen dat ze gelijk vanaf het begin fv gaan geven. Er zal wel een reden voor zijn, en die hoeven ze echt niet met mij te delen.

Biobim en kruidvat

Al naar gelang de bankrekening aan kon

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.