Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Coco

Coco

06-02-2012 om 10:16

Schaatsen, moet je het leuk vinden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

06-02-2012 om 19:43

Coco

Nee, je hoeft schaatsen niet leuk te vinden. Hier wordt geschaatst met school in indoorbaan (als je geen schaatsen hebt, kun je ze huren voor 3,50, dat is op onze school geen probleem) en nu op natuurijs.

Ik vind het leuk dat ze dat doen. Op de indoorbaan is het een soort gymles, prima dat ze met verschillende sporten in aanraking komen en ze echt ervaren.

Morgenmiddag gaan ze naar een minivijvertje in directe nabijheid van school. Alle kinderen gaan mee (niet allemaal tegelijk) en mogen schaatsen, sleetjes mee, maar ze mogen ook gewoon glijden. Dat zie ik maar als een vorm van buitenspelen.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat de rugbytrainingen met dit weer zijn afgelast (veld is bikkelhard). Ik vind het dan wel attent om iets anders te organiseren, maar als kind een pesthekel aan schaatsen heeft, dan zou ik dat gewoon zeggen.

En schaatsen met collega's? Ammehoela...

Ik vind schaatsen leuk, maar het allerleukste vind ik wel het sfeertje rondom schaatsen: dat unieke moment van 'yes, er kan geschaatst worden', chocolademelk, heerlijke krakende weer, de eerste krabbelpasjes van mijn kleinste uk, etc. Maar het een heeft waarschijnlijk toch meer met het ander te maken.

Jesse_1

Jesse_1

06-02-2012 om 22:08

Brrr schaatsen

Ik heb schaatsgenen (laten we zeggen dat ik familie ben van Henk Angenent of Erik Hulzebosch), maar ik vind schaatsen gewoon te koud.
Naar de Elfstedentocht kijken, of EK's/WK's op kunstijsbanen, allemaal heel erg leuk, als ik maar niet de kou in hoef.
Onze kinderen kunnen een beetje schaatsen en worden door Opa nog wel eens mee naar de ijsbaan genomen, maar zijn ook niet laaiend enthousiast. Ik vrees dat dat ons slechte voorbeeld is...

Vic

Vic

06-02-2012 om 22:30

Ja leuk!

Ik ben fan van Sven. Ben benieuwd of hij ook een WK zou laten schieten voor de tocht der tochten.
Zelf schaatsen vind ik ook leuk, voor een keer. Als het weer een beetje mee zit, zonnig en niet te koud, gaan we in de krokusvakantie zeker een keer schaatsen op de kunstijsbaan.

Kiki

Kiki

06-02-2012 om 23:18

Vroeger vond ik schaatsen erg leuk

nu heb ik het al meer dan 15 jaar niet meer gedaan en ik hou niet van kou.

Maar morgen ga ik met mijn oudste schaatsen (ik hoop dat ik het nog kan), ik ben toch Hollands genoeg om te vinden dat hij het op zijn minst een keer gedaan moet hebben. Wie weet wanneer hij het de volgende keer kan doen.

Maar voor mezelf hoop ik al de hele week op plots opzettende extreme dooi

Coco

Coco

07-02-2012 om 08:18

Kaaskopje lol

Het ging mij eigenlijk om de principiële vraag of je door groepsdruk verplicht kan worden schaatsen leuk te vinden. En dan kom jij met een tip waar je goedkoop schaatsen kunt kopen, die misschien binnen zijn vóór de dooi inzet: dan kunnen de kinderen tenminste nog één of twee keer iets doen wat ze niet leuk vinden, maar dan voor iets minder geld. Ik ben echt niet gierig: als ze het nu heel erg leuk vonden, zou ik er met liefde geld voor uitgeven en waarschijnlijk niet voor de goedkoopste schaatsen gaan ook. Er is bij ons in de buurt ook een ijshal, dus dan zouden we dat er wel uithalen.
Jouw tip ging trouwens om schaatsen t/m maat 36, en in een eerdere posting meldde ik al dat ze maat 41 en 42 hebben.

Schaatsen, bah!

Hier nog een die echt, maar dan ook écht niet van schaatsen houdt! Sterker nog, ik vind ijs zo enorm eng dat ik er met snowboots niet eens opga. Ik ben er zwaar van overtuigd dat het stukje waar ik sta net slecht is en ik dus kraak-blub erdoor heen ga. Rationeel gezien weet ik heus wel dat als het hele dorp er op staat, ik er ook nog wel bij kan, maar vertel dat mijn bibberende knietjes maar....
Gelukkig vindt man het niet eng en neemt hij onze zoon van ruim 7 mee het ijs op, hoewel zoon zelf nog niet heeft besloten of hij het nu vooral koud of vooral leuk vindt Dochter van ruim 3 blijft veilig bij mij en we gaan wel sleeën in de sneeuw. Jammer dat inderdaad iedereen je probeert te overtuigen van het "fungehalte" van schaatsen, maar goed, ik zeg dan dat ik er echt niks aan vind en blijkbaar maakt mijn blik daarbij genoeg duidelijk haha!
Met school gaan ze vanmiddag ook schaatsen ipv gymmen, maar je mocht ook een slee meenemen ipv schaatsen. Zoon neemt zijn schaatsen mee, maar grote kans dat hij bij iemand op de slee kruipt. Ik hoor het vanavond wel.
Bij ons in de regio draait nu alles om "Molentocht" of niet???? Nou, niet voor mij in ieder geval haha!
Groetjes, Sanneke*

Nely

Nely

07-02-2012 om 13:12

Hier niet verplicht

om schaatsen mee te nemen naar school. Als je geen schaatsen hebt ga je naar gym, de anderen gaan wel schaatsen (in zoons klas vanochtend en morgenochtend). Vind ik prima geregeld zo.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-02-2012 om 14:09

Ter relativering en als steun aan hittegolfhaters

Op Tenerife vlucht men 's zomers zijn huis in omdat men de temperaturen te hoog vindt en verklaart men je voor gek als je midden op de dag naar het strand gaat.

Als er 's winters een regendag op til is, maakt zich een opwinding van de mensen meester zoals in Nederland wanneer er sneeuw wordt voorspeld. Mijn dochter zou in Nederland vermoedelijk van schaatsen houden. Als het keihard hoost zeurt ze weleens om naar buiten te mogen omdat ze eindelijk eens haar paraplu kan gebruiken. Door plassen waden is voor haar even opwindend als over het ijs lopen voor een Nederlands kind. Ik voel met haar mee (terwijl ik als ik in Nederland met vakantie ben bij een regendag automatisch "hè bah nee hè" denk).

Als er in de winter hoog in de bergen sneeuw ligt, staan daar in het weekend files. Hoewel ook ik het leuk vind die sneeuw van dichtbij te zien, ga ik vanwege die files toch maar niet.

Conclusie: ik ben geen kuddedier. Ben ik daar trots op? Nee, het lijkt me heerlijk me te laten meeslepen door de waan van de dag. Helaas ben ik er niet zo goed in.

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2012 om 15:55

Brunette

Ik ben ook beslist geen kuddedier, en hou toch van schaatsen..

Als nederlandse in duitsland

Vroeger vond ik het leuk, tegenwoordig doet het alleen maar pijn dus laat ik het maar. Mijn kinderen inlineren graag, maar schaatsen zit er niet zo in. Nu de elfstedenkoorts heerst word ik wel geconfronteerd met het feit dat dat iets heel typisch Nederlands is. De mensen kijken me heel mistig aan als ik het fenomeen "ijstransplantatie" probeer uit te leggen.

Getver

vandaag kwam oudste (groep 7) met de melding dat ze vrijdag op de fiets naar school moet en dat ze gaan schaatsen. op een ijsbaan in de buurt zonder de mogelijkheid om schaatsen te huren. er is niet gezegd wat je moet als je geen schaatsen hebt, ws gewoon mee en maar op je schoenen je vermaken.
morgen maar eens vragen aan de meester. Oudste vindt schaatsen met anderen 'wel ok' maar niet bijzonder leuk. Omdat ze nog steeds elk half jaar een maat groeit en nu op 39 zit, was in niet echt van plan om voor dat ene weekje een stel schaatsen te kopen. maar nu.. misschien toch maar naar de scapino voor meegroei schaatsen. ze vindt schaatsen minder vervelend dan bij de ijsbaan te staan kijken hoe de anderen schaatsen. maar het voelt niet goed.

Gruffalo, schaatsen lenen?

Even een berichtje op Facebook, of informeren bij de buurvrouw, familie, moeders van school - er is vast wel iemand van wie je dochter voor die middag schaatsen kan lenen toch?

Ik heb persoonlijk niet zoveel problemen met kinderschaatsen kopen en volgend seizoen weer verkopen. Bij de ijsbaan in het dorp is daar altijd gelegenheid voor, heb dat jaren zo gedaan en er was vaak keus in tweedehands schaatsen. Natuurijs is meestal maar even, een week of wat meer, en kindervoeten groeien jarenlang.

chocodip

chocodip

07-02-2012 om 20:19

En wat vinden jullie dan van die man

gisteravond bij PenW, die er prat op gaat dat hij zo enorm veel kou kan verdragen omdat hij zijn lichaam zo goed onder controle heeft? Marathon op blote voeten in de sneeuw, zwemmen van wak tot wak.
Nou dan zie ik toch liever de iets te gekgemaakte elfstedentochtschaatsers.

@bromvlieg

bromvlieg, dat is het eerste wat ik dacht. maar we wonen ver bij familie vandaan, hebben hier weinig vrienden met oudere kinderen. Oudste heeft grote voeten (net 10 jaar, mt 39) en ik ken niemand met kinderen met deze maat voeten.
ik heb al zitten googlen, morgen naar de scapino voor schaatsen maat 38-41 dan kan ze de schaatsen komende 2 jaar hopelijk ook gebruiken, en daarna wellicht jongste dochter.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-02-2012 om 22:07

Waar woon je?

Mijn schaatsen zijn volgens mij ook maat 39, en ik woon in Tilburg. Je mag ze best lenen...
En de andere tip van bromvlieg vind ik een hele goede, kijk bij een lokale ijsclub (er zijn er veel) bij de 2e hands schaatsen. Waar ik afgelopen weekend was lag een grote stapel voor 5 euro per paar. (zo ben ik ooit ook aan m'n eigen schaatsen gekomen)

Ella2007

Ella2007

08-02-2012 om 12:23

Heb er niets mee. ...

Ik hou er ook niet van schaatsen (skiën wel, en van wandelen in de sneeuw ook). Dochterlief wel, dus soms gaan we wel. Zoon houdt er ook niet van (net zijn schaatsen verkocht en hij hoefde geen nieuwe) maar als ze met school gaan gaat hij wel graag mee, gewoon voor het "uitzonderings"-feestgevoel.

Ik kan me dan ook niet druk maken om wel of geen Elfstedentocht. Mixed feelings over de drukte eromheen: varieert van schijtziek ervan worden of erom lachen. Vloeken in de kerk, ik weet het. Ik heb er gewoon niets mee. Zelfde geldt overigens voor voetbal.

Dat Wij-hollanders-gevoel, wat bij schaatsen en voetbal schijnt te horen, heb ik ook helemaal niet. Nooit gehad, eerder plaatsvervangende schaamte in het buitenland op vakantie vroeger.

Ik hou meestal mijn mond erover, om niet flauw of sikkeneurig over te komen, maar ik voel het echt niet zo.

Nely

Nely

08-02-2012 om 13:23

Ondanks nog steeds groeiende voeten

koop ik toch elke keer weer schaatsen voor onze zoon als er geschaatst kan worden op natuurijs. Afgelopen zaterdag ook weer andere schaatsen gekocht en de andere te koop aangeboden (straks komt er iemand passen).

Groeiende voeten..........

Voor groeiende voeten sla ik zomers altijd schaatsen in op rommelmarkten, braderiën, kringloop etc.
Ik hád ze in alle maten. Allemaal gekocht voor onder de 2,3 euro. Allemaal vrijwel nieuw.....En is ook handig voor vriendinnetjes die dan graag mee willen en ze niet hebben
Eerst mogen die van mij uitzoeken, dan de 'rest' evt.
Vorig jaar heb ik de te kleine weg gedaan. Dat was maat 22 t/m 34. Aan buurmeisje, die er erg blij mee was want ze had nog geen schaatsen....Soms slaan kinderen een maatje over, dus ik reken altijd 2 jaar vooruit ofzo.
We hebben nu nog maat 35 t/m 42. Maat 36 gebruikt jongste nu, maat 35 buurmeisje of vriendin van jongste, maat 37 vriendin van oudste, maat 39 oudste en maat 40 ikzelf. Voor evt. anderen die zich vandaag nog hier melden om een middagje te schaatsen heb ik nog maar 38 of 41/42 in de aanbieding een aantal hockey ook nog en verstelbaar. Dus altijd wat dat past.
Maar hier gaan de kinderen standaard 2 keer per jaar schaatsen met de speeltuinvereniging op ijsbaan. Dus elk jaar hebben we ze zowiezo nodig.
groeten albana

Tango

Tango

09-02-2012 om 12:16

Nee, hoeft niet hoor

Niemand hoeft toch iets leuk te vinden. Dat maak je zelf uit, toch?
Zelf vind ik schaatsen best leuk, maar tochten schaatsen doe ik niet, alleen een beetje krabbelen op kunstschaatsen op het slootje in de buurt. Tangodochter vindt dat ook leuk. Tangozoon is een ander geval, die houdt absoluut niet van kou en komt momenteel alleen de deur uit als hij naar school moet. Toch gaat hij vanmiddag even mee het ijs op want ook hij gaat morgen schaatsen met school en wil dan toch zijn schaatsen (met dubbele ijzertjes) mee. Wel handig als hij er al even op heeft gestaan.
Hier op school mogen ze trouwens ook een slee meenemen en niets hoeft, behalve warm aankleden en handschoenen aan.
Tangoman schaatst overigens ook niet, krijgt er altijd kramp in zijn voeten van, dus heeft al jaren geen schaatsen meer.
En die Elfstedentocht, jammer dat het niet doorgaat, maar gisteravond heb ik de tv echt uitgezet omdat werkelijk op ieder kanaal er wel iets over gezegd werd. Vond ik dan weer erg overdreven.

Vic

Vic

10-02-2012 om 09:54

Nee, dan dit ;-(

Oudste heeft vandaag een schaatstoertocht met haar school. Ik kreeg afgelopen week een enthousiaste brief over dit geweldige unieke event, dat 'verplicht' is voor alle leerlingen. Je kunt geen schaatsen huren, maar school gaat er vanuit dat iedereen wel wat kan regelen. Wie toch niet mee wil/kan, moet op school huiswerk maken. Dochter reageerde niet heel enthousiast toen ik vroeg of ik haar voor 25 of 10 km. moest inschrijven
Ik vind dat trouwens nogal een onderneming, 10 kilometer schaatsen. Om te lopen is het al ver, en als je dan ongeveer 2 uur per jaar schaatservaring hebt, lijkt me een behoorlijke uitdaging. Onverantwoord bijna.

kien

kien

10-02-2012 om 10:33

Welnee vic

10 km schaatsen valt best mee, zelfs als je weinig ervaring hebt. Gaat nog makkelijker dan 10 km lopen. Uiteindelijk een beetje doorbijten misschien, maar dat hoort juist bij een schaatstocht. En dan ben je juist supertrots als je er bent!

Kien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kien, dat ben ik dus niet met je eens

Als je redelijk kan schaatsen zal 10 km schaatsen vast sneller gaan dan 10 km lopen. Als je redelijk loopt en slecht schaatst is 10 km schaatsen nog een rotend. Zelfs als je niet valt, en je voeten niet verkleumen.

Ze gaan er ook vanuit dat kinderen die geen schaatsen hebben 'wel wat kunnen regelen'. Grote kans dat die schaatsen hebben die niet helemaal/helemaal niet goed zitten. En dan 10 km. Ga jij 5 km lopen met slecht zittende schoenen? Nee, dat dacht ik al.

Onzin, wat mij betreft, dat getoertocht. Maar goed, ik heb eerder in dit draadje al geschreven dat ik vroeger zo blij was dat het op school nooit doorging.

En dan dat idee dat ontberingen geweldig zijn omdat je je dan zo goed voelt als het afgelopen is. Ik heb dat nooit gesnapt en zal het ook nooit snappen. Mensen die van een dergelijke karaktervorming houden gaan hun kostelijke gang maar, maar val daar anderen niet mee lastig

En nee, natuurlijk is het geen ontbering voor een heleboel mensen. De mensen die passende schaatsen hebben en daar mee overweg kunnen.

Wat wordt het Vic? toch die tocht, huiswerk, of een strategisch gepland griepje? Hoe oud is kind trouwens?

Groeten,

Temet

Vic

Vic

10-02-2012 om 12:22

Ik weet het niet

Ik weet niet of ze mee is Ze is bij haar vader dit weekend. Wel heb ik aan de randvoorwaarden voldaan (geld in envelopje voor de bus, en geld voor chocomel). Volgens dochter (12) kon ze schaatsen lenen van iemand uit een hogere klas, dus ik ben benieuwd. Het lijkt mij trouwens echt een heel spannende onderneming. Met een hele school, 1200 leerlingen, en dan zo'n eind schaatsen. Als dochter weer wat breekt, stel ik de school verantwoordelijk voor het oplossen van ons logistieke probleem.
Overigens zou ik zelf zo'n toertocht wel leuk vinden (10 km, geen 25!), maar achteraf had ik waarschijnlijk spijt dat ik was mee gegaan. Het klinkt gezellig, maar op natuurijs schaatsen is heel andere koek dan op de ijsbaan.

Nogal een onderneming

Zoals ik al eerder ergens schreef, sta ik na een paar km met mijn enkels op het ijs. Toertochten van 10km heb ik ook in mijn enthousiaste tijden nimmer volbracht...

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2012 om 15:09

Izar

Wie weet! Sommige scholen gaan helemaal los op schaatspret, op het vo van mijn zoon is er de hele week schaatsen ipv gymlessen. Er zijn ook hockeysticks en doelen voor ijshockey aanwezig,en een unit met ketels voor warme chocolademelk enzo. Zoon is schaatsloos maar vermaakte zich evengoed wel op het ijs.

Vic

Vic

10-02-2012 om 17:49

Ze heeft niet geschaatst

De schaatsen die ze kreeg waren met zachte lage schoenen en dochter voorzag wel dat ze op deze schaatsen niet blij 10 km zou schaatsen. Ze heeft de tijd doorgebracht bij het startpunt. Beetje glijden en chocomel drinken. Ik heb een heel verstandig kind

Ella2007

Ella2007

11-02-2012 om 12:34

Ervaring en klein traumaatje....

Vroegah ook een keer gedaan: toertocht vanuit school, 10 km over de Vinkenveense plassen, ik (12-13 denk ik) op mijn witte kunstschaatsen (bochtjes draaien en achteruit schaatsen vond ik toen nog wel geinig). Vol goed moed aan de 10K begonnen, todat ik op een gegeven moment helemaal alleen achterbleef, want Iedereen had natuurlijk noren of de jongens ijshockeyschaatsen en die gingen allemaal veel harder. Zo helemaal alleen begon ik het toch een beetje eng te vinden "wat nou as ik door het ijs zak, in een wak glij etcetc."). Achteraf denk ik, belachelijk dat er geen "bezem-leraar" was voor de achterblijvers. Maar ja, die wilden ook lekker schaatsen natuurlijk, i.p.v. bij de kneuzen te blijven. Het is nooit meer goed gekomen met mij en schaatsen....
Wel volbracht maar om nou te zeggen een goed gevoel, nou nee, ik schaamde me kapot.

Vic, goeie oplossing van je dochter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.