Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Miekemieke

Miekemieke

03-11-2020 om 18:42

sint maarten

Wat doen jullie met sintmaarten? Ik hoef zelf niet de deuren langs maar ik heb ook geen zin in hordes kinderen die luid zingen voor mijn neus gaan staan.
Ik dacht om verpakt snoep neer te zetten met een bordje erbij met iets van zelf pakken maar eerst zingen en dan verder de deur dicht te houden. Hoe zou je daar als ouder op reageren?


Tijgeroog

Tijgeroog

03-11-2020 om 18:54

Een beetje raar, maar verder prima

Hier in de omgeving is het gebruikelijk (met 3 koningen, niet met Sint Maarten) dat de kinderen alleen aanbellen bij de huizen waar een lampje bij de deur brandt. De huizen zonder licht worden probleemloos overgeslagen, dus dat zou ik doen als ik niet zou willen dat er aangebeld wordt. Ik vind het volkomen logisch dat ze niet overal welkom zijn, en er blijven altijd genoeg huizen over.
Anderzijds vind ik het wel attent dat je toch iets voor de kinderen klaar wilt zetten.

Lex

Lex

03-11-2020 om 19:28

Famke

Famke

03-11-2020 om 19:35

Regionaal bepaald

Dat is het advies van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord, in afwijking van het advies van de rijksoverheid. De veiligheidsregio's Zaanstreek-Waterland en Kennemerland volgen het advies van de rijksoverheid wel. De veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek wacht nog af.

Lou

Lou

03-11-2020 om 19:44

Wel de deur open

Miekemieke, bedoel je dat je buiten snoep neerzet zodat je de deur niet open hoeft te doen? Dat zou ik niet doen denk ik. De lol is toch wel aanbellen en dan zingen en dan iets krijgen. Als ze hier aanbellen doe ik de deur wel open. Ze mogen op flinke afstand ook zingen. En dan gooi ik ze wel een zo'n minireepje van celebrations toe

Het is niet heel groot hier in de buurt. Meestal zijn het hooguit 6-8 kleuters, in één of twee of hooguit drie groepjes. Lijkt me wel te doen. Maar misschien slaan ze het wel over dit jaar. Zit ik met m'n pot celebrations.

Famke

Famke

03-11-2020 om 19:48

@Lou

Neem een candy shute.

En sluit je aan bij de ommetjes app.

Dees

Dees

03-11-2020 om 21:08

Niet

Sint Maarten is gewoon niet handig zet je een bak snoep klaar dan is die zo leeg, doe je de deur open heb je weer veel contacten. Ik zou zeggen koop een lekkere zak snoep voor je kids en hou het daarbij.

Hangkous

Hangkous

03-11-2020 om 21:18

Hoezo niet doen?

Per groepje staan ze toch geen kwartier corona je huis in te hoesten? Ik verwacht hier volgende week de buurmeisjes met papa of mama. Wat kindjes van de flat en wat kleintjes van verderop in de straat.
Deur open, liedje of 2 maximaal. Snoepje deur dicht. 5 minuten per gezinnetje.
Ik doe gewoon open hoor en ik hang de deurhanger op die uil bij de zak mentos kreeg. Die heeft aan dat je mee doet.

Yaron

Yaron

03-11-2020 om 21:18

Advies

Advies vanuit onze gemeente is om een lichtje bij de deur te zetten als kinderen met lampion welkom zijn, zet dan de bak snoep bij de deur en stap een stukje achteruit, kinderen zingen en pakken de buit. Loop niet met grote groepen en maximaal twee ouders per groepje, alleen kinderen zingen. Dochter gaat samen met drie vriendinnen lopen zonder ouders.

Lou

Lou

03-11-2020 om 22:23

Famke

Goed idee!

Hangkous

Vijf minuten per gezinnetje? Dan zingen ze bij jou wel heeeel langzaam .
Zonder dollen, met een halve minuut is het denk ik wel bekeken. Ik snap net als jij ook niet waarom St Maarten niet coronaproof zou zijn, maar dat schreef ik laatst al (alleen kleine kinderen, ze blijven buiten staan in wind en regen en de volwassenen staan er op afstand achter).

Dat lampionoptochten niet doorgaan (die zijn hier trouwens nooit) dat snap ik, je wilt geen serieuze groepsvorming, maar St Maarten vieren door met kleine groepjes kinderen de deuren af te gaan, daar lijkt me nauwelijks risico aan. De kassarij bij de Ap is riskanter

Groeten,

Temet

Hangkous

Hangkous

04-11-2020 om 08:44

Totaaltijd

Aanbellen, deur open doen, liedje aanhoren (of 2 das helemaal leuk), complimentje maken over de lampionnen, snoepje delen, even zwaaien naar de begeleidende ouder bij de heg dat had ik allemaal meegerekend met die 5 minuten.
En inderdaad meestal is het winderig met st Maarten dus ik ben echt niet bang voor virusdeeltjes die mijn huis binnen gezongen worden. Zeker niet van 2 jarig buurkind die nog niet echt durft en fluisterzacht zingt.

Miekemieke

Miekemieke

04-11-2020 om 09:58

oudere jeugd

Hier is het altijd erg druk en ook veel oudere jeugd die altijd een tikkie drukker zijn en heel hard zingen.
Denk dat ik gewoon maar niets doe.

Jesse_1

Jesse_1

04-11-2020 om 10:58

Oudere jeugd?

Wij wonen nu in een regio die eigenlijk niet aan st maarten doet (maar er gaan wel hier en daar wat kinderen langs geselecteerde deuren), maar toen ik vroeger woonde in een regio waar wel actief st maarten wordt gevierd, was het uitsluitend voor basisschool kinderen. Daarna was het klaar.

(ik denk bij oudere jeugd aan pubers).

Veertje

Veertje

04-11-2020 om 11:48

Hier voorgaande jaren

Ook steeds meer oudere -balorige jeugd. Die eigenlijk vooral snoep wilden en de rest op de hak namen. Ik liep met onze jongere kinderen en soms kwamen ze er bij staan als jongere kinderen aan t zingen waren, overstemden alles en graaiden hun snoep. Was veelal groep 8/brugklas. Het waren er niet veel maar ze liepen in dezelfde wijk dus tsja... we hebben onze route steeds aangepast om ze te vermijden maar ik vond het niet tof

Jesse

Dat was in mijn jeugd ook zo. De meeste kinderen liepen in de eigen buurt waar iedereen zo'n beetje met elkaar speelde, dus mensen die zelf kinderen hadden wisten vaak wel van de buurtkinderen wie er nog op de basisschool zat en wie niet. De VO-leerling die de euvele moed had om nog naar snoep te hengelen werd weggestuurd.

Hier komen allemaal kinderen langs die ik niet ken, en daar zitten ook wel kinderen tussen die me wat groot lijken. Soms als begeleider van kleinere kinderen, maar soms komen ze voor zichzelf. Die krijgen dan wel wat, maar dan moeten ze wel echt zingen. Een gebrek aan lampion vind ik al op het randje (sommigen hebben alleen zo'n stokje), maar niet zingen is geen snoep

groeten,

Temet

Ursa

Ursa

04-11-2020 om 12:18

Niet

Ik zet een bord op mijn deur: in verband met Corona geen St Maarten.
Ursa

Miekemieke

Miekemieke

04-11-2020 om 13:55

oudere jeugd

Over de oudere jeugd die hier altijd langs komt, dat zijn echt pubers en dan vooral jongens. Sommige al de baard in de keel en vaak komen ze met een kapotte lampion die op straat gevonden is of met een zaklantaarn, vond het altijd wel grappig.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-11-2020 om 16:02

Halloween

Hier afgelopen weekend kinderen aan de deur voor halloween, en dat ging prima. We hadden een bak met snoep op een tafeltje bij de voordeur. De kinderen werden naar de bak verwezen en konden zelf wat pakken en met de ouders werden op afstand wat begroetingen uitgewisseld worden. Leuk, om in deze tijd wat contact met de buurt te hebben.

Dees

Dees

05-11-2020 om 12:28

Zelfgemaakte lampion

Ik woonde vroeger in een actieve regio van sint maarten wij hadden als regel alleen met een zelfgemaamte lampion krijg je snoep, hele kleintjes wilden we daarin nog weleens ontzien en als er een zielig verhaal kwam over een verbrandde lampion (ja er waren nog mensen met een echt waxinelichtje in de lampion) ofzo dan wilden we dat kind ook wel ontzien. Maar verder geen gedoe met gekochte lampions of zaklampen enzo.

Triva

Triva

05-11-2020 om 12:31

Ach Dees

Gelukkig leven we niet meer in die tijd. In veel gebieden waar st Maarten populair is worden de lampionnen op school gemaakt maar ik ben blij dat er hier nooit zo raar is gedaan over zelf maken. Niet iedereen is even handig en heeft tijd om hun kind hierin te begeleiden. De ene ouder is goed in voorlezen, de ander speelt graag spelletjes en de volgend knutselt elke middag. Leven en laten leven ipv straffen.

Dees

Dees

05-11-2020 om 12:34

Bedelen

Nou als je mee wilt doen aan een traditie dan doe je mee aan een traditie. Dat betekend dus lampionnetje knutselen bij Sint Maarten en daarna een rondje ermee lopen. Als je als ouder niet kunt begeleiden in het beplakken van een melkpak maar wel kunt meelopen om te bedelen door de buurt dan snap je het ouderschap niet.

zebra

zebra

05-11-2020 om 12:56

in onze regio

heb je dat Sint Maarten gebeuren niet. Alleen op koninginnedag werd er een optocht gehouden met lampionnen, volgens mij kregen we die uitgedeeld op school met bijbehorende kaarsjes maar dat weet ik niet meer zeker.
Wel organiseert een comité wel iets bij Halloween, een optocht waarbij er volgens mij wel snoep uitgedeeld wordt bij sommige huizen, ik denk dat het deels vergelijkbaar is met Sint Maarten maar dan zonder het zingen.

Hangkous

Hangkous

05-11-2020 om 13:24

Dees wat zielig

Is zo'n kind al helemaal verdrietig over de stuk gewaaide lampion, moet deur na deur het verhaal verteld worden waarom hij met een gekochte lampion loopt om het snoepje te krijgen.

Lampion en liedje verdient en snoepje en of dat dan een eigen knutsel of gekocht exemplaar is maakt niet uit.

Dees

Als jij je snoepjes niet wilt afstaan dan vind ik dat die kinders ook wel een traditioneel liedje naar je hoofd mogen slingeren

"Hier woont Meneer Kikkerbil
Die niks geven wil
Hier woont Juffrouw Paardekop
Die eet alles zelf op"

Dat lied is volgens mij geheel verdwenen (althans, hier in Amsterdam heb ik het nooit meer gehoord) maar wij zongen dat vroeger als mensen niet opendeden terwijl wij reden hadden om aan te nemen dat we wel thuis waren.

Zelfgemaakte lampionnen waren trouwens bij ons (Alkmaar, jaren 70-80)) niet zo heilig. Ze kwamen wel voor, maar gekochte waren evenzeer in gebruik.

groeten,

Temet

Dees

Dees

05-11-2020 om 13:55

Nee hoor

Nee hoor het lied bestaat wel, ik heb zelf ook als kind een keer zonder lampion gelopen want die waait natuurlijk pas kapot tijdens het lopen langs de deuren en dan heb je geen gekochte lampion op voorraad. De meeste kinderen met een gekochte lampion hebben daar ook niet mee te maken..

Hangkous

Hangkous

05-11-2020 om 14:04

Je snapt het zelf niet Dees

===Als je als ouder niet kunt begeleiden in het beplakken van een melkpak maar wel kunt meelopen om te bedelen door de buurt dan snap je het ouderschap niet.

want die waait natuurlijk pas kapot tijdens het lopen langs de deuren en dan heb je geen gekochte lampion op voorraad.===

Als je echt iets snapt van ouderschap dan heb je NATUURLIJK een lampion op voorraad. Dat je niet met een hele sippe kleuter langs de deuren hoeft zonder lampion. Je tovert ter plekke en reserve exemplaar uit je damestas om het feest te redden.

Hangkous

Hangkous

05-11-2020 om 14:21

Voordat iemand zegt dat dat in de papieren loopt

Mijn reserve exemplaar (ooit gekregen in een actie)
Is en jaar of 6 mee geweest in mijn tas en hangt nu al 6 jaar in de vlaggenstokhouder om te laten zien dat wij meedoen; dat de kinderen zonder aan best bij ons kunnen aanbellen.

Zonnehoed

Zonnehoed

05-11-2020 om 17:43

Hahaha

Is dit een discussie tussen knutselmoeders en moeders die werken?

Dees

Dees

05-11-2020 om 17:53

Teleurstelling

Ik heb er zelf nooit wat van gehad dat mijn lampion kapot was of zelfs in brand heeft gestaan. Ik was eerst verdrietig maar werd opgevrolijkt doordat ik het vertelde kreeg ik soms een extra snoepje of een verhaal dat ze hetzelfde hebben meegemaakt of ik kreeg de tip dat ik dan nog een keer een mooie lampion voor thuis kon maken.

Ik begrijp niet zo goed dat ouders niet willen dat hun kind leert omgaan met teleurstellingen. Ik zie het in mijn omgeving ook van die kinderen die gelijk van slag zijn als iets niet gaat zoals het moet.

Dees

Dees

05-11-2020 om 17:54

Zonnehoed

Ik werk gewoon 32 uur hoor, maar je hebt altijd wel een gaatje om ergens tussen bijvoorbeeld 11 november 2019 en 11 november 2020 een lampion te knutselen met je kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.