Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zeistenaar

Zeistenaar

21-06-2018 om 18:44

sleutels vinden: en dan?

Hoi, vandaag heb ik 2 kleine bosjes sleutels gevonden (2 x 3 sleutels) onderweg van De Uithof (Utrecht) fietsend naar Zeist. Op de kleine weggetjes.

Wat moet je als je sleutels vindt, eigenlijk? Volgens mij doet de politie zoiets niet meer. Gemeente?
Ik heb geen idee.
Straks ligt het bij de gemeente Zeist en vraagt iemand het aan Utrecht.
Lastig zeg!
Iemand een tip?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-06-2018 om 18:53

Facebook?

Ik krijg wel eens berichten voorbij op Facebook die dan 10.000 keer gedeeld zijn. En anders even het algemene politienummer bellen om te informeren.

Zeist en Utrecht

https://www.verlorenofgevonden.nl/meld-uw-voorwerp

Mogelijk kun je het wel bij beide gemeenten melden?

Zeistenaar

Zeistenaar

21-06-2018 om 20:21

bedankt voor de tips!

Bedankt Phryne en AnneJ!
Het staat inmiddels op de interne UU-pagina voor medewerkers, op mijn facebook én op de gevonden voorwerpen-site van Zeist.
Bedankt!

Andere Zeistenaar

Andere Zeistenaar

21-06-2018 om 22:35

i-lost

Graag melden op I-lost. Handige website voor verloren en gevonden dingen!

En zegt het voort, de website moet nog wat bekender worden. Nb geen aandelen, maar ik vind het een erg goed initiatief.

Zeistenaar

Zeistenaar

21-06-2018 om 22:52

gedaan

Dank je, plaatsgenoot!
Het staat erop.

Viooltje

Viooltje

22-06-2018 om 09:10

Nextdoor?

Wij zijn lid van Nextdoor, dat is een buurtapp waar je dat soort dingen op kwijt kan. En kunt vragen of iemand een goede hulp/schilder/tuinman weet, en er zit ook een soort Marktplaats bij. Ook heel handig.

Zeistenaar

Zeistenaar

23-06-2018 om 20:58

helaas

Viooltje, die website Nextdoor vind ik niet zo prettig binnenkomen: geen uitleg, meteen starten ze met: geef hier je volledige adres en e-mailadres. Tsja. Nee.

Helaas heeft nog niemand zich gemeld! Openbaar facebookbericht (niet erg vaak gedeeld maar toch een paar keer), op de website van gevonden voorwerpen van Zeist gemeld, bij de boerderij bij de vindplaats heb ik het ook gemeld.
Goh, wil je iemand blij maken, lukt het niet. Best jammer! De sleutels liggen hier nog steeds en de persoon die ze heeft verloren baalt waarschijnlijk nog steeds. Zonde.

Je best

Maar je hebt in ieder geval wel je best gedaan.
Het moet ook van twee kanten komen; als de ander niet naar een politiebureau gaat of op een andere lokatie informeert, houdt het op. Iemand die iets verloren is en het heel graag terug wilt, weet waar te informeren.

Eens vond ik een sleutel. Ik belde bij een paar huizen aan en gaf ook aan dat ik het zou afgeven bij politiebureau. Politie vroeg of ik er mail over wilde ontvangen. Ik bedankte hiervoor. Afgeven aan politie betekent voor mij dat het ook klaar is, of de sleutel nu wordt opgehaald of niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-06-2018 om 10:30

Super handig

Vooral dat er zoveel verschillende superhandige sites zijn. Ben je je sleutel kwijt kan je een bericht op 20 sites posten...

Flanagan: wil!

Het is een uitzondering

https://onzetaal.nl/taaladvies/hij-wil-hij-wilt/

"Willen is bijna regelmatig in de tegenwoordige tijd, maar de derde persoon enkelvoud is een uitzondering. Anders dan bij bijna alle andere werkwoorden geldt de regel stam + t hier niet. Het is dus hij wil, zij wil, men wil, Sophie wil, het Nederlandse volk wil, enzovoort. De vorm wilt past alleen bij jij/je en bij u: 'Jij wilt vast nog wel wat', 'Ik weet niet wat je nou wilt', 'U wilt vast een bijdrage leveren', 'Wilt u een kopje koffie?'"

https://onzetaal.nl/taaladvies/de-klant-wil-wilt-kwaliteit

"Overigens vermeldt het Woordenboek der Nederlandsche Taal dat vormen als hij wilt "tamelijk frequent" zijn aangetroffen in de zestiende en de eerste helft van de zeventiende eeuw. In sommige delen van ons taalgebied is hij wilt heel gewoon; het lijkt er zelfs op dat hij wilt in het hele taalgebied aan een opmars bezig is. Maar alleen de vorm hij wil wordt als juist/standaardtaal gezien."

We gaan het niet redden ben ik bang. 'Wilt' is in opmars. Nog even een dingetje voor taalpuriteinen die er een gebrek aan authentiek Nederlandse oorsprong, milieu of achterstandswijk aan kunnen opmerken.

Aanpassen (ot)

Vroeger schreven de mensen het woord komen met twee oo’s; wij koomen...
Alle lange klanken werden met dubbele letters gevormd. Tot men het nodig vond de taal aan te passen want een dubbele letter bij een lange klank vond men overbodig.
Nu is de stam+t regel al zo verankerd in de spellingregels, dat het mij niet zal verbazen wanneer de regel ook voor uitzonderingen toegepast gaat worden. Gewoon omdat het kan, daar de Nederlandse taal, net als de Nederlanders, open staat voor aanpassingen.

Net als verkeersregels; Vroeger had gemotoriseerd verkeer voorrang boven niet-gemotoriseerd verkeer dat van rechts kwam totdat men de regel ging aanpassen.
Dat was best verwarrend voor de vele mensen die opgegroeid waren met de oude regel. Bij de invoering van de nieuwe regel, diende je als fietser rekening te houden met het feit dat de automobilist van links, je alsnog voor je wielen reed. Maar nu is men er aan gewend. Het is dus even wachten op de aanpassing van de spellingsregel, welke dient om de taal te vergemakkelijken.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-06-2018 om 20:42

Flanagan

"Nu is de stam+t regel al zo verankerd in de spellingregels, dat het mij niet zal verbazen wanneer de regel ook voor uitzonderingen toegepast gaat worden."

Jij zijnt maf , stapelmaf

Flexibel

Waarom moeilijk blijven doen, als het makkelijker kan.
Ik ben niet maf maar gewoon minder vastgeroest.

Bo

Bo

25-06-2018 om 22:19

Rotterdammert toch

Jij bent Rotterdammert toch Flanagan?

Bo

Bo

25-06-2018 om 22:20

o jee

"Waarom moeilijk blijven doen, als het makkelijker kan."

Dan ben jij ook voorstander van 'hij heb'

Bo,

Ik woon in een andere stad. Verder dwalen we wel een beetje ver af van de topic dan mijn bedoeling was.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-06-2018 om 19:10

Het is echt fout!

En het doet pijn aan mijn ogen.
Maar dat je het onder de mat veegt met: ooit zal dit vast gewone taal worden, dus ik begin er nu al mee is echt een gotspe.

Weet je dat dit soort taal gebruik, net als het gebruik van me ipv mijn, niet overkomt als zijnde intelligent? En dat dit dus ten koste gaat van wat je inhoudelijk te melden hebt? Ik kan daar doorheen lezen want ik lees al wat langer schrijfsel van jou, maar dat kost soms moeite.
Doe ermee wat je wil(t).

Tine Winkel

Tine Winkel

26-06-2018 om 20:48

#12 gemotoriseerd verkeer en voorrang

wat ik ooit gelezen heb: in Nederland had heel vroeger ongemotoriseerd verkeer van rechts wel voorrang, ook op gemotoriseerd verkeer, dus wat we nu weer gewend zijn. In WOII vonden de Duitsers dat echter niet handig (want dan moesten ze al die fietsers voorrang geven...) en die hebben het dus zo gedraaid dat gemotoriseerd verkeer voorrang kreeg.

Zeistenaar

Zeistenaar

03-07-2018 om 22:40

gelukt!

Het is gelukt! Na 12 dagen heeft de eigenaar de sleutels weer. He wat fijn!

Hij had op een gevonden voorwerpen-website gekeken van de gemeente Zeist (ik had ze erop gezet - maar niet gevonden) en kwam uiteindelijk uit bij iLost. Bingo!

Fijn om iemand blij te maken!

Ad Hombre

Ad Hombre

04-07-2018 om 08:01

Ginny

"En het doet pijn aan mijn ogen.
Maar dat je het onder de mat veegt met: ooit zal dit vast gewone taal worden, dus ik begin er nu al mee is echt een gotspe."

Dat geldt voor iedereen die wel eens een boek of een krant leest. Als je kwaliteitsmedia leest lees je overal 'hij wil'. Als je intelligente mensen hoort praten op radio of TV zeggen ze allemaal 'hij wil'.

De enige manier waarop je kunt denken dat het 'hij wilt' is, is als je je beperkt tot, laten we zeggen, rommel media en omringt door mensen die de taal slecht beheersen. Dan, ja dan, kun je het idiote idee dat het eigenlijk gewoon heel modern is om 'hij wilt' te zeggen. Net als 'hij bent' of 'hij ist'. Dan vind je het allemaal heel logisch. De laaggeletterden vinden eigenlijk samen een nieuwe taal uit.

De onderbouwleraar van mijn zoon heb ik in ieder geval publiek voor gek gezet toen hij het waagde. Een leraar, da's pas een gotspe!

Mijntje

Mijntje

04-07-2018 om 10:07

Wauw!

Wat fijn dat het is gelukt!

Wat goed van je dat je die leraar zo publiekelijk voor gek zette!

Tss.....

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2018 om 10:16

irma67

Ik vind het behoorlijk ernstig als mijn kinderen op *school* verkeerd taalgebruik aanleren. Doe je als ouders je best om je kinderen goed Nederlands te leren, krijgen ze zo'n leraar op school!

Wat mij betreft is dat reden voor, zoniet ontslag, dan wel gedwongen herscholing.

Als ik een dergelijke ernstige fout maak in mijn beroep sta ik ook publiekelijk voor gek.

Wat jij daar van vindt interesseert me dan weer minder. Het is juist die tolerante mentaliteit die leidt tot slecht onderwijs. Ik dank jou en alle tolerante ouders daarvoor.

Tsss.....

Kijkbuis

Ad, werk je dan soms als verslaggever bij NPO?

Corrigeren kan op diverse manieren; de meest sympathieke wijze is een correctie op een subtiele manier. Je had de docent ook op de hoogte kunnen brengen van een gemaakte misverstand, buiten gehoorsafstand van de overige aanwezigen. Dat is een keus die veel zegt over de melder zelf.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2018 om 15:03

Flanagan

"Dat is een keus die veel zegt over de melder zelf."

Precies, het zegt dat ik niet behoor tot de mensensoort die altijd maar zijn mond houdt om de lieve vrede te bewaren. Als het ernstig genoeg is ben ik nog wel eens bereid mijn stem publiekelijk te verheffen. Soms wel, soms niet. Toen wel.

Maar je wist toch allang hoe ik was? (zeker als het over 'hij wilt' gaat)

Ad,,

Reacties op een forum, verscholen achter een scherm, is andere koek dan iemand publiekelijk voor gek zetten, ookal is dat vanwege een taalfout.
Een forum kan je naar gelieve doorklikken, de docent kan dat niet.
Hele fijne ervaring voor de docent, ahum.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2018 om 15:34

Flanagan

"Hele fijne ervaring voor de docent, ahum."

Ja en dat was ook precies de bedoeling. Een dergelijke ernstige taalfout (bij herhaling!) van iemand die mijn kind basistaalvaardigheden moet leren vind ik heel ernstig. Ik snap niet hoe zo iemand kan slagen op de PA. We betalen ons blauw voor dat onderwijs al is het handig verstopt in je belastingaanslag.

Ik heb even getwijfeld of ik ermee naar de directie zou stappen. Dat zou je ook ongetwijfeld overdreven vinden. Ik niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.