Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Amadeus

Amadeus

13-12-2011 om 21:17

Stress door geluidsoverlast


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Truus

Er is geen absoluut 'goed' of 'fout'.

Wel zou het jou en de buuf waarschijnlijk helpen als er wat duidelijker richtsnoeren waren. In het appartementencomplex van mijn broer hangen gewoon tijden. Nachtrust en middagrust. Dan weet iedereen waar ie aan toe is. Dat is daar heel gebruikelijk (buitenland).

Maar wanneer de nacht dan afloopt, tsja, ik zou niet blij zijn als ik er niet uithoef en ik word om zeven uur eruitgestofzuigd. Jij weet kennelijk niet tot hoe laat jouw buuf normaal slaapt. Met 7:15 neem je ook geen ruime marge. Iemand die niet werkt en geen kinderen heeft zal toch niet om half zeven opstaan, lijkt me zo.

dorle

dorle

17-12-2011 om 14:16

Vroeg

Om die tijd stofzuigen vind ik inderdaad ook niet erg handig. Ik zou dat soort klusjes pas na half 9 doen.
Alleen ik had als buurvrouw nooit op de muur gebonkt.

En vlak bij het huis de tegels slijpen, dat zou ik ook niet doen als ik ook een andere plek had wat verder weg.
Ik zou dan niet het gevoel hebben dat ik heel erg rekening met de buren hield, ik zou het vrij normaal vinden.

Truus van B

Truus van B

17-12-2011 om 15:17

het was ook er vroeg, maar het was 1-malig omdat het nu even zo uitkwam om wat troep alleen uit de voorkamer te zuigen. Ik heb in dit huis nog nooit vóór 9 uur gezogen.
Het verwonderde me wel dat stofzuigen voor-beneden zelfs in het buurhuis achter-boven zo enorm storend is.
Ik lees hier vaak dat mensen op nachtstroom 's nachts wassen. Nou, dat haal ik al helemáál niet in m'n hoofd. Hoe vinden jullie buren dat dan?
Ik merk wat ons betreft veel verschil in hoe we in het vorige huis leefden. Als daar per ongeluk een bord kapot viel dan dacht ik ooohh, m'n bord! en nu denk ik aaahhh, De Buren!

Mamvantwee

Mamvantwee

17-12-2011 om 17:05

Truus

Ik vind dat jullie je al erg aanpassen aan de buurvrouw hoor. Ikzelf zou het echt wel begrijpen als er eens vroeg gestofzuigd wordt. Maar waar het denk ik wel om gaat, is wat je met je buurvrouw bespreekt: weer zij dat jullie zoveel mogelijk rekening houden met haar? Want als ik weer dat mijn buren bijvoorbeeld gaan verbouwen en ze melden mij wanneer er overlast zal zijn, dan kan ik die herrie prima hebben. Het gaat om dat melden, laten weten dat je rekening houdt met elkaar.

Ik ben zes jaar geleden verhuisd vanwege meerdere buren die dus niet aan communicatie deden. En dan worden een gaatje in de muur boren, stofzuigen op rare tijden, verbouwingen en normale leefgeluiden heel stressvol.

Groet, Mamvantwee

Hombre

Hombre

18-12-2011 om 07:54

Truus

Je hebt wel een vreselijk gehorig huis als ze last hebben van de stofzuigers.

Wij hebben wel eens mot gehad met een onderbuurvrouw omdat mijn vriendin 's morgens geluid maakten met haar schoenen op de tegels als ze naar haar werk ging. En dan moet je weten dat mijn vriendin altijd heel erg haar best doet om niemand overlast te geven (om het overdrevene af). Dus ik kan me voorstellen dat het soms gewoon niet te vermijden is. Communicatie helpt wel, want het probleem is grotendeels psychologisch. Als je buren weten dat je van goeie wil bent scheelt het al een hoop.

Truus van B

Truus van B

18-12-2011 om 09:39

Pffff lastig

Ik merk dat ik mijn gevoel voor wat kan en wat niet een beetje kwijt ben en erg onzeker ben geworden.
Laatst was er een draadje van iemand die van de buren niet meer na 12 uur mocht douchen, dan werd er op de muur gebonkt. Dat vond iedereen belachelijk, 'je doucht wanneer jij wil'. 's Nachts de wasmachine aanzetten is ook vrij gebruikelijk heb ik begrpen. Maar 1x in ruim een jaar om 7.15 even wat rotzooi uit de voorkamer zuigen als er in het buurhuis boven-achter (aan de andere kant van het huis ook nog) iemand in bed ligt is fout? En nee, het zijn geen speciaal gehorige huizen, twee-kappers met degelijke bouw.
Die tegelslijperij. Onze tuin is 40 m diep met een steigertje achterin. Daar had man een werktafel met slijper neergezet. Dus passen, tuin door, trapje af, slijpen, trapje op, tuin door, passen, nog wat aftekenen, enz. Als de buren andere tegels in hun keuken wilden had ik gezegd joh, doe die klus even, dan hóren we een dag regelmatig die slijper, so what. Het heeft bij ons door al die extra afstanden wel wat langer geduurd en een stuk meer energie gekost. Maar ook dat is normaal om te doen begrijp ik van dorle? Ik ken dat van ons oude huis niet, daar gingen de buren meer met elkaar om zoals ik net zei.
En ja natuurlijk hebben we ze van tevoren verteld dat we de keuken gingen veranderen en dat we niet helemaal konden vermijden dat ze dus wel wat daarvan zouden horen bij tijd en wijle. (En nooit voor 9 uur 's morgens en na 9 uur 's avonds hoor.)
Maar ik moet bekennen dat ik een gaatje boren als er iets moet worden opgehangen niet van tevoren aankondig. Is dat echt gebruikelijk, want ook dat ken ik niet. Dan hoorden we ineens boorgeluid en zeiden we oh, de buren moeten zeker even wat ophangen. Nooit bedacht dat ik dat overmatig storend zou moeten vinden. Gaan jullie wel altijd van tevoren bij je buren langs om te zeggen dat je zo meteen een even een plankje, spiegel, whatever gaat ophangen?
Misschien moet ik mijn ideeën wel bijstellen en hebben we voordien enorm gemazzeld met de buurt en de buren maar ik kan die doucherij en die wasmachines dan toch weer niet plaatsen?

dorle

dorle

18-12-2011 om 10:10

Niet gezegd

Ik vind het normaal om zo'n klusje op een andere plek te doen dan onder het raam of deur, ALS je die mogelijk hebt. Ik heb natuurlijk niet gezegd dat je er steeds 40 meter voor moet lopen.
Ik heb het idee dat je boos bent op de buren, misschien moet je eens een gesprek aangaan, over de wederzijdse verwachtingen.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-12-2011 om 10:14

Nee hoor truus

Wij boren als we willen boren, zonder de buren in te lichten. Die horen het vanzelf. Wel op een normaal tijdstip natuurlijk. En tegels snijden doen we vlak voor het huis.
En de buren doen het op dezelfde manier. En dat werkt prima.
Toen de buren gingen verbouwen was er soms wel heel veel herrie, soms ook in de avonden. Ik geloof dat we een keer gevraagd hebben of het stiller kon, omdat de kinderen niet konden slapen. Dat was geen probleem. Andere keer zijn we wel eens later een film gaan kijken, omdat we het geluid niet konden verstaan. Daar doen we dan niet moeilijk over, we wisten tenslotte dat het tijdelijk was en we begrepen heel goed dat zij ook zo snel mogelijk klaar wilden zijn.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-12-2011 om 10:37

Ik meld het wel als ik kan

Ik loop wel even langs de buren als ik van plan ben een boorhamer in de muur te zetten. Je weet nooit wat er op dat moment naast je gebeurt; laatst bleek de zieke schoonmoeder net in huis te zijn om bij te komen....toen was ik blij dat ik dat boorklusje even kon uitstellen. Maar het gaat mij eigenlijk alleen erom dat de buren weten dat ik rekening houd met hen. Niet zozeer dat ik alles wil afstemmen.
Wij hebben een druk gezin met jonge, stampende, spelende, soms gillende kinderen. Ik loop ook wel eens met hakken op onze plavuizen als ik haast heb. En ja, de buren horen dat. Maar we hebben voldoende genoeg en goed contact om elkaars geluiden wat te negeren en om afspraken te maken als het wel teveel lawaai is.

Groet, Mamvantwee

Gewone geluiden en overlast

Ik had laatst met mijn (leuke nieuwe) buurvrouw een heel gesprek over geluid en overlast. We dachten er gelukkig allebei hetzelfde over. Normale geluiden zoals stofzuigen, een deur die uit je handen glipt en in het slot valt, iets te enthousiast gillen bij het telefoneren als je leuk nieuws krijgt, iets naar je kind roepen vanuit de tuin... we registreren het wel ergens in ons achterhoofd, maar storen ons er totaal niet aan. Keiharde muziek op rare tijdstippen, onaangekondigde urenlange boorpartijen en ons irritante buurmeisje dat op de dak van de schuur obscene taal naar ons staat te roepen... daarvan gaan we beiden totaal over de rooie. Nutteloze inbreuk op je leefomgeving en privacy.

Belle Époque

Belle Époque

18-12-2011 om 14:11

Leefgeluiden

Ik woon in een flat uit 2002, en daar hoor je niet elke scheet, maar je hoort wel leefgeluiden. Er is veel verloop hier, dus regelmatig hoor je geboor. Ik hoor wel eens mensen ruzie maken of kinderen krijsen, en een paar jaar geleden was er iemand die dagelijks aan zéér heftige seks deed
Sinds kort heeft iemand een hond die niet alleen kan zijn (dat vind ik minder...), en mijn bovenbuurvrouw loopt al 6 jaar met dezelfde blokhakken op haar laminaat (ben ik aan gewend).
Velen laten 's nachts de wasmachine draaien en dat hoor je dan, maar dat is niet storend want het is niet overheersend. Je hoort wat, maar geen uitgesproken gedreun en gebonk.
Zo af en toe, meest op zaterdagmiddag, krijgt iemand de kolder in zijn kop en gaat de muziek van één of andere Amsterdamse volkszanger op standje oorlog.
En zo zal ons gezin ook wel eens te horen zijn, vermoed ik
Het is slechts 1x gebeurd dat iemand 's nachts een te uitbundig feest hield, hij is daarop aangesproken en de volgende dag kwam hij bij iedereen zijn excuses maken. En voor de rest kunnen we veel van elkaar hebben en als er eens wat is, kan daar over gesproken worden. Ik ben daar heel blij mee, want ik moet er niet aan denken op de toppen van mijn tenen te moeten lopen wegens een hypergevoelige buur!

Wat de muurbonkende buurvrouw betreft: nog niet zo lang geleden was er bij de Rijdende Rechter een mevrouw die echt op elke ritsel van haar bovenbuurman met de bezem tegen het plafond beukte. Dat plafond zat vol beschadigingen! Hier is de uitspraak:
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/data/files/20111122_herriebijdebovenburen.pdf
Misschien heb je daar wat aan. Stofzuigen valt onder gewone woongeluiden en daar moet ze maar mee leren leven. Het bonken negeren lijkt me de enige oplossing, het probleem terugschuiven naar waar het hoort: bij de hypergevoelige buurvrouw!

Monique D*

Monique D*

18-12-2011 om 14:38

Houten vloeren

Als wij de wasmachine laten draaien dan lijkt het alsof er een aardbeving plaatsvindt. Die trillingen horen mijn benedenburen dus ook. Wij hadden dit niet in de gaten, totdat ik klaagde over het geluidsoverlast (elk weekend disco onder mijn vloer). Ik kreeg toegebeten dat ik mijn wasmachine dan niet na 10 uur moet laten draaien... over communicatie gesproken.. maar de disco ging gewoon verder met enorme ruzie, ook tussen de andere buren tot gevolg. Buurvrouw vond dat wij zeurden en het geluid niet hard was..
Die buren werden rustiger toen zoonlief uit huis ging en buurvrouw en buurman gingen scheiden. Jaren rust gehad...en daarna verhuisden ze naar een andere woning. Met angst en beven wachtte ik op mijn nieuwe buren. Er kwam een jong stel onder ons wonen en heb bij de kennismaking gelijk gezegd of zij alsjeblieft rekening willen houden met het draaien van muziek en het vieren van feesten omdat de huizen heel erg gehorig zijn. Het liefst wil ik dat dat van tevoren wordt gemeld. Ook waren zij gewend om de deuren hard achter zich dicht te trekken, wat bij ons enorm nadreunde. Het is hier heel erg gehorig. Zij begrepen dat en hielden zich eraan. Op een gegeven moment wilden zij een housewarming geven en hadden mij dit netjes gemeld. Maar zij waren vergeten om de buren nààst hen ook te waarschuwen.. met als gevolg dat de politie bij mijn onderburen voor de deur stond. De buren naast hen waren die weekenddisco's niet vergeten en waren bang dat dat zich weer zou herhalen. Zij beloofden dit goed te maken bij de buurvrouw met een bloemetje. Zo kan het dus ook...

Truus van B

Truus van B

18-12-2011 om 18:59

Boos niet

Nee hoor dorle, ik ben niet boos op de buren, dat zijn zij op ons. En ik ben nog wat in twijfel of ze dat nou terecht zijn of niet, ik denk het toch niet. Naar mijn idee houden we behoorlijk veel rekening met ze maar het lijkt wel nooit genoeg. (Ik gooide net een stompje kaars van een afstandje in de prullenbak, maar die was net geleegd dus het stompje zei vrij luid plók! Het tweede stompje van de andere kaars heb ik er maar zachtjes ingelegd.)
Nee, die ene keer even zuigen om 7.15 was niet handig maar pfff, soms moet het even toch? Ze zal hem best gehoord hebben maar haar slaapkamer ligt echt niet naast onze voorkamer dus ja, wat is hinder?
Ik ben wel blij om te horen dat meerderen hier ook vinden dat je niet alle leefgeluiden hoeft te willen vermijden. Dan zouden we nog meer op onze tenen moeten.

Desiree

Desiree

19-12-2011 om 12:44

Truus

Nee Truus, ik denk dat jouw buurvrouw hyper gevoelig is hoor, daar kan je het denk ik niet gauw goed bij doen. Bij de keuken had ik gewoon lekker bij de achterdeur gaan staan zagen. Jee dat is toch een dag werk? Verbouwingen zijn uitzonderingen en dan vind ik overlast vanaf een uur of 8 in de ochtend tot 18.00 aanvaardbaar. In de avond doen ze dan maar de wat minder herriemakende klussen, alhoewel ik het ook geen drama zou vinden om dan nog iets te horen. (als het maar geen weken aanhoudt)
Stofzuigen heb ik ook eens om 7.00 uur in de ochtend gedaan (had toen jonge kinderen en was me totaal niet bewust van de tijd, zat volgens mij al vanaf half 6 beneden en dacht dat het een uur of 8-9 was, dus toen waren de buren niet blij (zal nog op zondag geweest zijn ook)
Als ik ga boren kondig ik dat trouwens ook niet aan, heb zelfs niets gemeld toen wij een nieuwe keuken kregen. (Nou ja, de buren konden dat zien aan de auto's in de straat, die van het bouwbedrijf en van de keukenboer) en we hebben geeneens een slechte band hoor onderling.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.