Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Belle Époque

Belle Époque

23-05-2011 om 23:03

Telefoonetiquette - even onbereikbaar willen zijn


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2011 om 00:49

Belle

Waarom werkt het display niet van jou?

Fiorucci

Fiorucci

25-05-2011 om 07:06

Nou tirza (ot)

Ja, als men dichtbij woont wel, maar bij spoedgevallen krijg je toch ook weleens een belletje uit het ZH, is mijn ervaring. Als er morgen iets mis gaat met mijn pa, een uur rijden hiervandaan, zal zijn vriendin toch bellen, niet op de stoep staan.

Belle Époqie

Belle Époqie

25-05-2011 om 08:29

Kaaskopje

"Waarom werkt het display niet van jou?"

Geen idee. Ik krijg nummerherkenning gewoon niet aan de praat.

Yura

Yura

25-05-2011 om 08:40

Paniek

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in paniek raak als ik sommige mensen maar niet te pakken krijg. Er zijn mensen die altijd hun telefoon bij zich hebben en altijd binnen 5 minuten reageren. Mijn zwager was er zo eentje, toen hij een paar jaar geleden urenlang niet bereikbaar was bleek hij dood in zijn huis te liggen. Ik denk dat ik daar wel een tik van heb gekregen, als ik een tijd lang iemand probeer te bereiken en dat lukt maar niet, dan word ik misselijk en knijpt mijn luchtpijp en keel dicht. Misschien is dat nou wat ze een trauma noemen. Ik kan het dus ook niet helpen dat als ik die persoon eindelijk te pakken heb, dat ik op licht verwijtende toon vraag: "waar was je nou". Goede vrienden en bekenden weten dat natuurlijk en bellen of sms'en mij gelijk als ze een gemiste oproep van mij zien. Sommige mensen vergeten regelmatig hun telefoon of horen hem vaak niet of checken niet regelmatig of de batterij nog vol genoeg is, dat weet je dan ook wel van die mensen en dan heb ik dat paniekgevoel niet.

dc

dc

25-05-2011 om 08:44

Uitknop

Ik hou erg van mijn privacy, en daarom heb ik dan ook een telefoon die ik op "stil" kan zetten of zelfs uit. Dat doe ik dan ook geregeld met zowel de vaste als mobiele telefoon. Antwoordapparaat luister ik misschien 1 keer per 2 weken af, dus alle mensen die ik ken weten dat het geen zin heeft berichtjes achter te laten.

Gewoon gewenning. Stug doorzetten, en je omgeving went er vanzelf aan dat je af en toe 3 dagen of zelfs 3 weken op groenland vertoeft

Fiorucci

Fiorucci

25-05-2011 om 08:59

Voor iedereen anders

Ik zorg wel dat ik altijd bereikbaar ben, al is het al alleen om het feit dat mijn zoon epilepsie heeft en mijn moeder alleen woont. Dus ook als ik drie weken op Groenland zit..

Maylise

Maylise

25-05-2011 om 10:07

Bereikbaar

Ik ben wel altijd bereikbaar maar ik neem niet altijd op Ik luister wel mijn voicemail heel regelmatig af. Echter als ik les geef of heel geconcentreerd aan het werk ben dan even niet. Ik ben niet dagen spoorloos maar soms wel een uurtje.

Puck

Puck

25-05-2011 om 10:40

Belle epoque

Ik weet niet welke provider jij voor de telefoon hebt, maar bij sommige vaste providers moet je daar een betaald abbo voor afsluiten. Wij hebben UPC en daar geldt dat ook. Misschien zit het daarin?

Belle Époque

Belle Époque

25-05-2011 om 11:16

Puck

Ja, inderdaad, ik heb UPC. Ik dacht dat ik iets niet goed had ingesteld en was te lui om me daar verder in te verdiepen. Nou ben ik nogal vrekkerig aangelegd en ik ben niet van plan daar extra geld voor te betalen. Idem dito voor 15 cent per voicemail op de mobiel, dat loopt alles bij elkaar al gauw lekker op, nee, daarvoor ga ik liever drie weken op vakantie! (met telefoon, dat dan weer wel ).

Belle Époque

Belle Époque

25-05-2011 om 11:32

Yura

Dat lijkt me inderdaad een trauma, ja. Ik kan me voorstellen dan je dan heel paniekerig wordt als iemand niet direct antwoordt! En dat geldt ook voor wat Puck eerder schreef: iemand die ziek is of niet goed in zijn vel steekt, waar je je zorgen om maakt, en die maar niet opneemt...

Ik heb, jaren geleden, toen we nog maar net een mobiel hadden, meegemaakt dat we een weekendje weg gingen. We reden de straat uit en toen ging de telefoon: een close familielid was volkomen onverwacht overleden. We hadden die telefoon nog maar net, en ik heb toen wel een tijd in een soort paniek-met-opluchting geleefd: stél dat we die mobiel niet hadden en we waren zondagavond nietsvermoedend thuisgekomen... Niemand wist waar we waren: ach, twee etmalen, dan ga je niet meteen met adressen rondzwaaien, zoals met vakantie.
Ik realiseer me nu wel dat ik uit die tijd een gevoel van "ik moet NU opnemen" heb gehad en dat dat toch nog een beetje sluimert.
Ook heb ik zo'n moderne smartphone (nodig voor mijn werk), en dan wek je denk ik ook al snel de verwachting dat je lééft voor de telefoon, terwijl ik er vooral op mail en internet. Ik zie dat meer als mijn minicomputertje dan als een telefoon.
Ook ik heb een kind dat plotseling ziek kan worden, maar school spreekt in zo'n geval én mijn vaste antwoordapparaat in én belt mijn mobiel (dat is dan ook het enige nummer dat ik nooit zal laten bellen).
Het voelt wel goed om mezelf nu bewust los te weken van het "verplicht aanspreekbaar zijn", vooral nu ik lees dat er best veel mensen zijn die zo af en toe de stekker eruit trekken als ze daar behoefte aan hebben.
Vriendin had vanmorgen overigens weer ge-sms-bombardeerd, over haar winkelochtendje (het schaap kan het verder niet spuien, heeft niet veel aanspraak en geen familie meer). Ik heb haar in een sms aangemoedigd (met de nodige smilies) voorál van haar af te sms-en (of te mailen, is goedkoper ), maar dat ik nu geen tijd heb en pas tussen de middag, tijdens de lunch, uitgebreid op haar berichtjes in zal gaan. Dat ga ik straks dan ook doen. In een mail Ik geloof dat de boodschap is aangekomen

amk

amk

25-05-2011 om 14:41

Altijd mee

ik heb 'm altijd mee mijn mobiel. Ik geef juist mijn vaste nr aan heel weinig mensen. Vooral aan mensen die ik niet zo belangrijk vind. Bibliotheek, boekhandeld etc.
Ik ben namelijk weinig thuis. Dat heb je als je lat.
Maar opnemen is niet altijd noodzakelijk. Daar is de voicemail voor uitgevonden (afluisteren is gratis)

Soms als ik in een gesprek zit, en ik verwacht een belangrijk telefoontje dan zeg ik dat van te voren, en anders wacht de telefoon maar mooi tot ik klaar ben. Daar is de stille stand voor uitgevonden.

Tirza G.

Tirza G.

25-05-2011 om 15:37

Yura

Hoe sneu en begrijpelijk het ook is: dat is toch eigenlijk alleen jóuw probleem. Ik denk dat je daar wat aan zou moeten doen, ipv anderen op te zadelen met jouw angst. Een mobieltje geeft een schijnzekerheid; een vriendin van mij wil altijd van al haar huisgenoten een smsje ontvangen als ze van hun werk/school vertrekken. Dan stelt ze zich in op de aankomsttijd. Ik heb haar al zo vaak gevraagd: en wat als ze dan niet thuiskomen? Nou, dan kan ik ze opbellen. En wat als ze dan niet opnemen? Nou, dan is er *waarschijnlijk* wat mis (weet je nooit echt zeker natuurlijk). Ja, en dan? Wát ga je dan doen? Ze blijven bellen? Zoeken? Politie bellen? En wat heeft dat dan voor zin?

Tirza

Angie

Angie

25-05-2011 om 22:04

Och

Die bereikbaarheid heeft alleen maar iets te doen met je eigen gevoel van veiligheid, maar draagt niet perse bij aan de oplossing van een probleem.

Mijn ervaring met een recent ongeluk is, dat mijn man eerder gebeld werd dat er iets met mij is, dan dat ik normaal thuisgekomen zou zijn. Hij zou dus, in navolging van de oorzaak-gevolg redenatie zoals bijvoorbeeld van Yura, bij elk telefoontje dat bij hem binnen komt op een moment voordat ik thuis verwacht word, in de stress kunnen schieten omdat er weleens iets met mij gebeurd kan zijn.....lijkt me niet handig. Voor ons werkt dat dus niet zo.

Overigens, het in geval van nood nummer had geen nut: niemand die in mijn tasje zocht naar mijn telefoon, wel naar mijn rijbewijs.

Angie

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2011 om 03:18

Belle

Ik doe nu even een gok in het wilde weg, maar als je nu via de kabel belt dan heb je een ander systeem in je telefoon nodig dan wanneer je een toestel van kpn hebt. Als je dus via de kabel belt heb je een toestel nodig die fsk geschikt is. Als dat niet zo is heb je geen nummerherkenning o.a..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-05-2011 om 09:43

Ik ben

heel vaak onbereikbaar. Als ik boodschappen doe, als ik lekker in de stad loop, als ik met de hond loop. Dat zijn momenten voor mezelf. Ik heb ook geen mobieltje, er ligt wel ergens in huis een koelkast die ik mee kan nemen als het echt moet.
Ik zou gek worden als mensen de hele dag iets van me willen!!!

Dendy

Belle Époque

Belle Époque

26-05-2011 om 11:33

Kaaskopje

Ik heb een Siemens AL17H...

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2011 om 14:19

Belle

Ik weet niet zomaar uit mijn hoofd waar een toestel op werkt Heb je hem via KPN aangeschaft?

Belle Époque

Belle Époque

27-05-2011 om 00:40

Kaaskopje

Nee, de Mediamarkt, geloof ik...

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2011 om 01:46

Dan zou

ik even naar de mediamarkt gaan om uitleg te vragen. Als je via de kabel belt heb je fsk nodig. Via de kpn-aansluiting een ander systeem, waar ik nu even de afkorting niet van weet. In een aantal toestellen is beide mogelijk geloof ik, dus dat moet je in de gebruiksaanwijzing kunnen vinden of in de winkel laten uitleggen.

Belle Époque

Belle Époque

27-05-2011 om 10:52

Kaaskopje

Ik heb even op de site van UPC gekeken en: "Als u nummerweergave wilt aanvragen, neem dan contact op met de klantenservice. Zodra één van onze medewerkers de dienst voor u heeft geactiveerd, kunt u binnen 24 uur gebruik maken van nummerweergave."

Als ik nu even uit mijn comfortabele luie bui kan breken, is het een kwestie van bellen en een etmaal geduld Ik weet niet of zij in 24 werkdaguren denken, maar ik ga het zodadelijk eens uitproberen...!

Puck

Puck

27-05-2011 om 13:40

Belle

... en wat kost dat.... Even uitkijken of je er niet voor moet betalen.

Belle Époque

Belle Époque

27-05-2011 om 16:30

Puck

Ik heb info ingewonnen. Kost wel iets van anderhalve euro per maand, maar als ik een iets duurder abo heb, met gratis bellen, is het gratis. Ik heb er even wat rekensommen op losgelaten en uiteindelijk ben ik een paar euro goedkoper uit met dat abo. Dat hebben we dus maar gedaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.