Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Treinreizigster

Treinreizigster

20-12-2017 om 09:20

Ter info voor (klagende) treinreizigers

Ter info:

Nederland heeft het drukst bereden spoor van Europa. Nederlandse treinen komen gemiddeld vaker op tijd aan dan treinen in andere Europese landen en er zijn relatief weinig storingen op ons spoor. Dit blijkt uit een internationale vergelijking die NS en ProRail op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lieten uitvoeren. Staatssecretaris Van Veldhoven stuurt de vergelijking vandaag aan de Tweede Kamer.

zie verder: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/12/19/nederlands-spoor-scoort-goed-in-europa?utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Regeringsnieuws

Misschien goed om dit te weten als je trein weer eens vertraging heeft en je het even met de NS gehad hebt .

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2017 om 09:47

Klaagvolk

We schijnen een klaagvolk te zijn . Wat ik ook zou willen weten, is hoe vaak in landen waar standaard veel sneeuw valt, of de temperatuur onder het vriespunt zakt, treinen uitvallen. Ik ben altijd verbijsterd over de problemen die dat in ons land veroorzaakt, maar misschien word ik een meer tevreden mens als daar ook cijfers van zijn, die die verbijstering een stuk kunnen temperen .

Waar je mij echt over tot 'schelden' krijgt (ik ben zo beschaafd dat dat niet meer dan een beetje gemopper is), is als men opééns omroept dat de trein niet van spoor 1 vertrekt maar van 2. Daar sta je dan al 10 minuten te wachten en zou je hem alsnog bijna missen.

kaplablokje

kaplablokje

20-12-2017 om 10:06

kosten

Volgens mij is het vooral duur om ervoor te zorgen dat een trein blijft rijden bij sneeuw. Als je van oktober tot en met maart met sneeuw zit, kun je die kosten maken, voor die enkele keer dat het hier sneeuwt niet.

Kaori

Kaori

20-12-2017 om 10:26

Zwitserland

mijn Zwitserse collega zei van de week: bij ons rijden nu ook gewoon geen treinen hoor, dat duurt even voor het opgeruimd is en alle wissels ontdooid zijn.

Laten we nu in NL gewoon veel wissels hebben en wat Kaplablokje ook al zegt veel minder sneeuw wat het investeren te duur maakt.

Half a twin

Half a twin

20-12-2017 om 10:42

Oude informatie maar nog steeds redelijk actueel

Volgens half man nog steeds actueel, hij werkt voor een van de betrokken clubs.

https://www.volkskrant.nl/archief/vroeger-ging-gewoon-de-brander-op-de-wissel~a3172288/

Vroeger zaten er nog echte treindienstleiders die op een planbord met lampjes in de gaten hielden welke trein waar was. Dan konden zij beslissen om de trein van Amsterdam naar Utrecht over Hilversum te laten rijden als de normale route geblokkeerd was. Nu is dat werk over genomen door computers die niet kunnen denken en plannen.

Chaos compleet

Computers die niet kunnen denken en plannen

Daar hebben computers alleen last van als degene die ze heeft geprogrammeerd niet kan denken of plannen of niet de tijd krijgt om de computers dat op de juiste manier aan te leren.

Wat wel een dingetje is, is de scheiding tussen Prorail en NS, problemen moeten over meer schijven gaan en dat kan voor vertraging zorgen.

Planbord van tegenwoordig

Geen lampjes, dat niet. Maar wel leuk om te zien:

http://treinenradar.nl

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2017 om 19:50

Moedermop

Wat grappig!

40er

40er

22-12-2017 om 08:25

Trein/metro

Het treinnetwerk in Nederland lijkt voor buitenlanders meer op een metro netwerk. Daar zit al een groot verschil. Het word drukker bereden dan een gemiddeld in ander land.
En zoals half a twin al aangaf, vroeger ging de sneeuwdienst wel anders. (Man zit ook al eeuwen in dat wereldje)

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2017 om 09:04

40'er

Wat vindt jouw man er dan van hoe het geregeld is momenteel? Ik weet dat ze in Zwitserland zijn gaan kijken, hoe het daar wordt gedaan. Ik lees hier dat ze daar ook problemen krijgen als het sneeuwt, maar blijkbaar vond ProRail het daar interessant genoeg om een kijkje te nemen. Daarnaast vind ik 'het is hier te duur' zo'n rare reden om het er bij te laten zitten. Het lijkt erop dat de winters weer besneeuwder zijn (klimaatverandering, meer neerslag?) en wie weet ook blijven, dus dan is een blijvende oplossing naar mijn gevoel de investering waard. Een geldinjectie vanuit de overheid lijkt mij geen overbodige luxe. Ik hoef momenteel (gelukkig) niet dagelijks met de trein, maar als je bijvoorbeeld richting Utrecht moet, zit je te vaak met de gebakken peren om wat voor reden dan ook. Dat past gewoon niet in een maatschappij waar iedereen geacht wordt om (verder van huis) te werken en iedereen geacht wordt schoner te reizen.

Sneeuwvlok

Sneeuwvlok

22-12-2017 om 11:27

Valt wel mee toch?

We hebben jaren terug 4 winters op rij langdurig sneeuw gehad. Nu alweer een tijd niet en kort geleden 2 dagen sneeuw met hier in de randstad aansluitend wat gladheid.
Dat is niet echt veel en het daarmee waarschijnlijk niet erg en lang genoeg om daar veel geld in te pompen.
Ook de overheid kan het geld maar één keer uitgeven.

Kaaskopje

Volgens het KNMI komt er juist steeds minder sneeuw. En die lui hebben ervoor doorgeleerd. https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/witte-kerst-steeds-zeldzamer

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2017 om 14:11

Verkeerd beeld?

Naar mijn gevoel krijgen we juist weer vaker sneeuw dan vroeger. Er is een periode geweest waarin ik me bedacht dat jonge kinderen eigenlijk nog nooit een beetje serieuze sneeuw hadden meegemaakt. Daarna is dat weer helemaal goedgemaakt. Dus ik telde 1 en 1 op: meer neerslag, dus dat kan ook in de vorm van sneeuw. Ik word dus maar geen kruidenvrouwtje met voorspellende gaven ).

Triva

Triva

22-12-2017 om 15:03

sneeuw

Je kunt de sneeuw in Nederland niet vergelijken met andere landen. Ze krijgen daar vaak een hoop sneeuw ineens en dan blijft het ook koud. Sneeuw opzij en klaar. In Nederland valt sneeuw vaak voor een dooiperiode en als het dan in de nacht weer aanvriest heb je dus weer gladheid en problemen. Dat is in ieder geval een probleem op straat. Het spoor zal wel weer andere problemen hebben. In ieder geval idd omdat de treinen kort op elkaar rijden, beetje vertraging is dus meteen een vertraging in het hele land. Daarom halen ze nu op sneeuwdagen een aantal treinen eruit maar ja dan heb je weer problemen in de ophoping van treinreizigers die nu net juist de auto laten staan.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2017 om 16:53

Ja, problemen vallen hier gelijk op

Toch lijkt het mij de investering waard om nóg harder te kijken of ze wissels dusdanig kunnen construeren, dat er geen ijsproblemen meer in kan plaatsvinden. We stevenen langzaam maar zeker op de 18 miljoen inwoners af, er moeten daarnaast ook klimaatdoelstellingen gehaald worden, dus dan lijkt mij dat het spoor nóg aantrekkelijker gemaakt moet worden.

Treintje

Treintje

24-12-2017 om 10:50

Privatisering, overmacht...

Eerlijk gezegd kan ik er mee leven dat af en toe door overmacht de boel een beetje in de soep loopt. Als je afhankelijk bent van eigen vervoer kom je dan ook minder snel van A naar B. Kwalijker vind ik de ontsluiting van onze "rand"- provincies. Mijn dochter reist als student in het weekend vanuit de provincie. Ze vertrekt hier met een boemel over een enkel spoor zonder toilet bij het perron en in de trein op een moment dat deze 1x per uur rijdt. Door dit enkele spoor is er geen uitwijkmogelijkheid als er een probleem is. zondags worden dus heel veel reizigers gebracht en velen wachten ook tot zoon of dochter echt vertrokken is of weer mee terug naar huis gaat.
Vrijdags liggen mijn jas en autosleutels in de aanslag en wacht ik op de verlossende app dat de laatste aansluiting gehaald is en ze opgehaald kan worden.
Als je hier eenmaal weg bent, loopt het niet altijd perfect, maar je hebt dan in ieder geval niog uitwijkmogelijkheden. Ze vertelt over moeten staan en dat is niet fijn als je 2,5 uur onderweg bent. Reizigers die door drukte paniekaanvallen krijgen of flauwvallen. Halvering van treinstellen zodat een deel op het perron achterblijft.
Ik vind het gezellig om bij te praten als ik haar vrijdags weer ophaal, maar moet meestal wel een uurtje en een kop thee wachten tot ze na de reis weer geaard is.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2017 om 11:46

Treintje

Dit is inderdaad ook zo'n voorbeeld, waarvan ik vind dat de overheid daarin moet voorzien. Zéker als je het betrekt bij het gesprek over klimaatbeheersing. Treinverkeer is ook niet 'schoon', zo naïef moeten we ook niet zijn, net als bussen, die vervuilen nog harder dan een kleinere auto, maar er kunnen wel meer mensen in en die hoeven allemaal niet apart in hun auto. Het dorp waar ik 11 jaar lang heb gewoond en toen nog elk uur uit kon vertrekken met de bus, is al jaren alleen te bereiken met een busje die eens in de zoveel tijd gaat en in de avond is het afgelopen met de pret. Dus moesten de man van mijn vriendin iedereen met de auto ophalen of wegbrengen. Hetzelfde liedje vanuit het dorp war mijn zus jaren heeft gewoond. Hoe zorg je ervoor dat mensen in de stad blijven wonen? Nou, door dit soort dingen. Wij hebben geen auto, dan zou je wel gek zijn om naar zo'n slecht bereikbaar dorp te willen verhuizen. (Man wil dat ook niet trouwens, die zit figuurlijk vastgeklonken aan een gebouw hier in de stad ) Hoe willen ze dat iedereen verder van huis werk gaat zoeken, als de bereikbaarheid heen en weer dat ingewikkeld maakt?

Dus maak het de reiziger meer naar de zin, doe meer moeite voor rust, regelmaat én reinheid (ja ook daarin schiet men tekort) en een beetje comfort. Uit de staatskas dus.

Hier is er hetzelfde probleem

Dankzij politici, die schaamteloos en tegen beter weten in de "efficiëntie" en de "marktwerking" gepredikt hebben. In tal van kleine boerengaten kan je na 20h30 de deur niet meer uit. Heel toevallig maatregelen die vooral de kleinere inkomens meer treffen.
Maar er is beterschap: vanaf 01/01/2018 is de rente op leningen voor de aanschaf van kunstwerken fiscaal aftrekbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2017 om 19:11

Yvan

Nou, dan zal het wel storm lopen bij kunsthandels. Al die kleinere inkomens die hun dorp niet meer uit kunnen na half 9, kunnen voortaan wél belasting terugvragen voor de aanschafkosten van kunst. Stillevens van bos en strand, zo zie je nog eens wat. Lijkt me een goede deal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.