Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

thuis

thuis

20-03-2020 om 07:37

tips voor dagstructuur bij thuiswerken

Hoi allemaal,

Ook ik moet thuis werken, en (ondanks allerlei goede voornemens) lukt het me maar niet om een goede dagstructuur te krijgen.

Ik doe veel minder dan ik zou moeten doen, ben snel afgeleid enz enz enz.
En daar voel ik me dan weer slecht over, dus neergaande spiraal hier.

Heeft iemand een tip voor een haalbare dagstructuur, zodat ik aan de slag ga, en aan het eind van de dag een tevreden gevoel kan hebben?

groetjes,
Thuis

Bloemen

Het ligt erg aan wat voor werk je moet doen en hoe je dagritme op je werk was. Ben je een ochtendmens of een avondmens? Je kunt nu het tempo van je eigen lichaam volgen.
Ik begin zelf iets later, maar als ik eenmaal begin gaat het in een ruk door, totdat de grootste drukte achter de rug is. Dan pauze, even afleiding, nieuws, wellicht naar buiten als het kan, en aan het einde van de middag de resten. De neiging is groot om 's avonds nog wat te doen, maar dat beperk ik toch echt. Ik beperk het ook in dagen: niet in het weekend. Vandaag ga ik een video maken om dat aan te kondigen.
Of anders een timer instellen: 2 uur werken, 15 minuten pauze etc. Maar dat ligt echt aan je werk en wie er nog meer in je huis rondlopen. Misschien ga ik dat ook wel doen.
Ik heb wel nog snel een mooie bos bloemen in huis gehaald voor mezelf. Dat fleurt toch op. Ik kan er nu de hele dag van genieten.

Tsjor

Gewoon dezelfde uren

Ik hou gewoon dezelfde uren aan als op kantoor, met onderbrekingen om af en toe mijn thuiswerkende scholiertjes een aai over de bol of een hapje te geven. Zoals ik elders al schreef, krijg ik rug/schouderklachten van het thuiswerken, dus geen neiging om in de avond nog extra te werken.

Omdat ik via de e-mail bereikbaar moet zijn tijdens kantooruren zit ik ook daadwerkelijk tijdens die uren achter de computer.

Vandaag mijn vrije dag, hoera!

Groeten,

Temet

bieb63

bieb63

20-03-2020 om 11:05

structuur

Ja, dat is heel lastig dat thuiswerken...... En vooral ook om grenzen af te bakenen (de nijging bij veel werk, meer uren te maken dan dat ik op kantoor zou doen c.q. voor betaald wordt).
Wat ik probeer te doen is dezelfde tijden en dagen aan te houden als op kantoor. Nu hebben we niet zo'n groot huis en heb ik aan m'n werklaptop een 2e scherm gekoppeld (voor mijn (administratieve) werk anders niet echt te doen). Dat betekent dat de eettafel nogal 'bezet' is en rommelig. Dus na de werkdag koppel ik de boel weer af en zet de spullen in een hoek op de grond, met het idee, dat we daar dan niet dag en nacht tegenaan hoeven te kijken. Maar dat betekent ook, bijkomend voordeel, dat ik niet constant de nijging heb nog even wat te doen, terwijl ik niet meer in werktijd zit, immers dan moet ik eerst de boel weer 'optuigen'. M.a.w. na je werkdag de boel afsluiten en wegzetten en in principe je gewone werktijden aanhouden. Zo hou je het het best onder controle.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-03-2020 om 11:38

Blog

Ik kreeg gisteren een blog van onze directeur, geschreven vanaf haar stille werkkamer met slechtere koffie dan op kantoor. Op dat moment was ik net twee kinderen aan het helpen met kwijtgeraakte spullen en een in de oven vastplakkende cinnamonroll, terwijl ik ondertussen een conference call probeerde bij te wonen.
Het is gewoon een beetje behelpen. Ik sta wel op normale tijd op, half uurtje later dan normaal, en tussen 8 en 11 kan ik meestal wel ongestoord doorwerken omdat de rest van het huis dan nog in diepe rust is.

Amsterdamse

Amsterdamse

20-03-2020 om 12:57

Werkplekken

Wij hebben vier werkplekken gemaakt die afgesloten kunnen worden van de ‘leefruimtes’.

De kamers van de pubers, waar ze sowieso al hun huiswerk deden, flink opgeruimd en toonbaar gemaakt. Discipline erin proberen te houden (en dat lukt aardig) dat ze iedere dag hun bed opmaken, was in de was gooien, etc, zodat er een frisse ‘werkkamer’ is. Dan kunnen ze ongestoord videobellen, ’google meets’ doen, etc. En als de schooldag voorbij is, de schoolspullen opruimen.

We hebben een extra werkplek gemaakt in de ouderslaapkamer voor mijn man, dus een tafel en stoel en een gezellig lampje. Mijn aparte werkplek was er al (ben zzp’er). Man en ik bellen veel beide voor werk, en nu ook met video. Hij werkte al met een laptop (flexplekken op het werk) dus alles was al klaar voor gebruik.

De afspraak is: er wordt alleen gewerkt op de werkplekken. De normale leefruimtes, onze open keuken en woonkamer, blijven dan vrij om te rommelen. Het fijne is dat je daar geen rekening hoeft te houden met werkende mensen, dus je kunt praten, geluid maken, een boek lezen, koffie maken, etc. Dat werkt tot nu toe lekker, moet ik zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.