Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Babette

Babette

29-01-2020 om 17:47

Troep uit je autoraam gooien

Een paar keer per week rij ik via een rondweg naar mijn werk en zie dan in de berm veel troep liggen; starbucks bekers, colaflesjes, lege blikjes redbull etc.
Die rondweg is iets van 2 km lang denk ik en ik denk dat wanneer ik ze op zou pakken het er wel 50 zijn.
Iedere keer weer. Het is een rondweg waar alleen auto’s rijden, geen fietspad o.i.d er langs, dus het zijn echt verpakkingen die uit de auto gesmeten zijn, en dus niet door tieners, maar door in ieder geval 18 plussers.
Wie doet zoiets? Want ik heb het er wel eens over als het ter sprake komt, op een verjaardag bijvoorbeeld en dan doet ‘niemand’ het.
Een keer zat ik met vrienden in de auto en we waren naar McDonalds geweest. Alles lekker opgegeten in de auto en die bruine zak zat dus vol met verpakkingsmateriaal.
Op een gegeven moment doet vriend het raam open (ik had echt niet in de gaten waarom, andres had ik hem tegen gehouden) en in een flits smijt hij die zak uit het raam. (op de snelweg)
Dus stoppen en opruimen kon niet, maar reken maar dat hij van de rest van de inzittenden in de auto de wind van voren heeft gekregen, denk niet dat hij dat ooit nog doet (gezien de discussie die erop volgde)
Maar mijn vraag dus; doet een van jullie dat wel eens? Iets gewoon uit het raam gooien? En zo ja, waarom?

P.s het enige wat ik vroeger van mijn moeder uit het autoraam mocht gooien, was een klokhuis van een appel (natuurlijk niet midden in de stad waar je iemand kon raken ermee) de rest legde ze op de vloer van de bijrijdersstoel en werd thuis weggegooid.


Ad Hombre

Ad Hombre

29-01-2020 om 18:19

Babette

Wat grappig. Het enige wat ik van mezelf uit het raam mag gooien is ook een klokhuis. Onderzoek schijnt uit te wijzen dat die binnen een week geheel vergaan zijn en dan nog alleen ergens in het gras of zo, niet op straat.

Ooit deed ik dat voor een stoplicht, gooit een of andere do-gooder zijn fiets op de grond en komt scheldend op mij af. Ik overwoog nog even hem op de hoogte te stellen van de laatste stand van de wetenschap, maar toen sprong het licht gelukkig op groen.

Nee

T enige wat ik ooit uit mn raam gooide was een heel vies snoepje wat ik in mn mond had. Verder gaat alles in de deur en wordt er thuis uitgehaald. Nou door mij dan. Dochter gooit niks uit raam, dat heeft ze wel geleerd... maar laat gewoon liggen in de auto. Ojaaa vergeten momentje

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-01-2020 om 19:35

Nee

Ook hier alleen klokhuizen die in de bosjes belanden. Die worden wel opgegeten door vogels ofzo.
Verder wordt hier niet in de auto gegeten. Snoeppapiertjes doe ik in mijn zak en gooi ik later weg.
Ik vind het rond de mac ook altijd schokkend wat er op straat ligt. Overal prullebakken daar.

Jeugdsentiment..,.

Ook ik ben opgegroeid met het klokhuis dat de berm in mocht....idd met een uitgebreid verhaal erbij dat dat vanzelf verging en prima was voor de natuur...en mijn eigen kinderen heb ik t precies net zo bijgebracht.....

Ingrid (en echt, vreselijk asociaal om je mc Donalds rotzooi zo uit het raam te kwakken. )

Ja, jeugdsentiment

https://straatpoezie.nl/gedicht/laat-niet-als-dank/

Wie kent nog deze?

"Laat niet, als dank

Laat niet, als dank
voor 't aangenaam verpoozen,
den eigenaar van 't bosch
de schillen en de doozen !"

Gedicht gemaakt door Jacob Hendrik Slicher die jarenlang bestuurslid was van de ANWB.

Zelf doe je het natuurlijk niet, het zijn altijd de anderen die hun rommel op straat gooien.

Overigens kun je er een boete voor krijgen van 140,- euro.

Misdreavus

Misdreavus

29-01-2020 om 20:16

ik ken ze ook niet

Ik ken niemand die dat doet, niet in mijn vriendenkring, niet in mijn familie.

Ik werk ergens waar eigenlijk alleen bedrijven zitten die overdag open zijn, aan de ene kant van de bedrijven is een brede straat, aan de andere kant het kanaal, het is daar dus 's nachts redelijk uitgestorven. Behalve de bedrijven zijn er parkeerplaatsen waar meestal wat vrachtwagens staan, dat is een locatie bij uitstek om met de auto naar toe te komen, iets te doen met lachgas, blikjes bier en energy drink en fastfood, te oordelen aan de zooi die er wordt achtergelaten. Als ik op zaterdagochtend tegen 5 uur op mijn werk aankom, dan staan ze er vaak ook nog, ik durf nooit uitgebreid te kijken wat ze precies aan het doen zijn.

Mijn zoon werkt bij de McDonald's op een industrieterrein, zij ruimen op op het eigen terrein en ook de bermen van de omliggende straten, maar het is dweilen met de kraan open.
Hij neemt zelf altijd nog wat te drinken voor onderweg op de fiets en hij heeft altijd zijn lege beker bij zich, dus hij gooit het in ieder geval niet ergens langs de weg. Dat hij die dan op de salontafel zet en daar laat staan, terwijl hij bij thuiskomst eerst de kliko en dan de vuilnisbak passeert is een ander punt

Pirata

Pirata

29-01-2020 om 20:19

Die appel

Die appel moet je ook niet in een kwetsbaar natuurgebied gooien waar de planten juist een arme bodem nodig hebben... en op straat is geeeen gezicht.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-01-2020 om 20:36

Zeurende burger

Ik ben zo’n zeurende burger die de gemeente belt over volle glas-, vuilnis- en hondenpoepbakken. Die laatste heb ik op 8 meter van mijn huis staan en mensen kwakken hun zakje gewoon op straat als dat ding vol is, zo smerig!

Tijgeroog

Tijgeroog

29-01-2020 om 20:37

Die appel

Mag blijkbaar ook in een natuurgebied met arme grond op de grond.

Laatst op de heide aangesproken door een langsrijdende boswachter. Of ik m’n klokhuis in de natuur weg wilde gooien, want de reeën vinden ze zo lekker.

Zeistenaar

Zeistenaar

29-01-2020 om 21:37

vreselijk

Ik ben wel een beetje een 'do-gooder' (Ad Hombres woorden).

Erger me behoorlijk aan de onverschilligheid en alleen aan zichzelf denken. Wat voor wereldbeeld heb je als je de wereld als een openbare prullenbak ziet.

Ik stond een keer, paar jaar geleden, op een mooie zomerse dag achter het stoplicht bij de Jordanlaan in Zeist. Voor me één auto. Ineens gooit iemand een zak weg, op de middenberm met gras en bloemen. Duidelijk zichtbaar een half opgegeten vet broodje, mayonaise en al, op een plastic schoteltje.
Ook al zaten mijn kinderen achterin, ook al is zoiets niet altijd verstandig (en helpt het niet): ik stapte uit, pakte het gore ding en smeet het op de schoot van die vrouw.
Totaal verbaasde blik natuurlijk. Ze riep nog wat, maar ik weet niet wat. Er zat ook iemand naast haar. Ik vind het allemaal prima, ook al zag ik dat het plastiken en vet geheel natuurlijk weer naar buiten vloog.
Daarna ging het stoplicht ook weer op groen en zat ik net op tijd.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-01-2020 om 21:40

klokhuis

Toen ik in de buurt van de snelweg eens een klokhuis weggooide, zei een passagier dat dat geen goed idee was. Klokhuizen worden gegeten door muizen die dan dus vlak bij de snelweg foerageren. Dit geeft een grotere kans dat torenvalkjes, bij het jagen op die muizen, onder een auto komen. Zoiets was ongeveer de redenering om de klokhuizen niet vlak langs een drukke weg te gooien. Ik vond het wel wat ver gezocht, maar probeer nu toch de klokhuizen echt onder struikjes weg te gooien op een plek met weinig verkeer.

En, reagerend op TS: nee, ik geloof niet dat ik iemand ken die dit soort dingen doet. Ik bewaar zelf altijd de papiertjes/bekertjes/flesjes in de auto, met het idee ze weg te gooien als ik thuis kom. Dat laatste vergeet ik nog wel eens... Dus eens per jaar 'mest' ik mijn auto uit.

Zeistenaar

Zeistenaar

29-01-2020 om 21:40

weg Zeist-De Uithof

Een mooi weggetje met sloten aan beide kanten. Veel fietsers.
Eendjes, zwanen, meerkoeten, waterhoentjes.

Niet enorm veel troep hoor. Maar toch wel af en toe: een leeg melkpak in de sloot, enkele blikjes. Die liggen dan zo in het kroos te vervuilen. Dieren eromheen.
Ik snap het gewoon niet.
Af en toe zie ik weer iets nieuws.

Afgelopen zomer was er een melkpak enigszins bereikbaar, dus ik stapte van mijn fiets, pakte een stok, trok het naar mij toe en deed hem in mijn fietstas om later weg te gooien.
Wat leuk dat een man die voorbij fietste 'dank je wel!' riep.

Misdreavus

Misdreavus

29-01-2020 om 21:46

Ik ook Phryne

Ik meld ook vanalles bij de gemeente. Glas in de speeltuin, kapotte straatverlichting, volle afvalbakken, ik heb mijn BuitenBeter app paraat. Als niemand iets doorgeeft weten ze bij de gemeente ook niet dat ze iets moeten oplossen.

Wat ik ook heel bijzonder vond, wij huren een garage en een tijdlang werden daar dus zakjes met poep op gegooid, 20 meter verderop staat een hondenpoepbak. Ik begrijp daar echt niks van, je neemt de moeite om een zakje te pakken, de poep op te rapen en dan gooi je het bij iemand op het plat dak.
Niet alleen bij ons op de garage trouwens, ik hoorde dat het ook gebeurde bij de school verderop.

Tja

En toch en toch.. op elke school waar ik gewerkt heb klagen regelmatig omwonenden dat de leerlingen van de school veel vieze dingen zomaar onderweg van de winkel naar school gewoon laten vallen terwijl ze aan het lopen zijn. Die kinderen zijn allemaal redelijk opgevoed hoor; de meesten in ieder geval. Om maar niet te praten van surveillance waar je elke keer in gesprek moet met jongeren als je ze vraagt iets op te rapen dat net op de grond gevallen is: ik heb het niet gedaan.. ik ook niet... groepsdrukte, stoer doen, ik weet het allemaal wel maar het blijft me verbazen.
Sini

Paddington

Paddington

30-01-2020 om 09:28

Troep

Bij ons in de buurt is een stukje weg met daarnaast een rij met struiken. Ik verbaas mij iedere keer weer wat daar allemaal in ligt. Dingen die we makkelijk kunnen pakken, nemen mijn vriend in vaak wel even mee om verderop in de afvalbak te gooien.

Onze heg is ook zo'n plek waar mensen gewoon hun bende neergooien. Totaal onbegrijpelijk. Het is een kleine moeite om even naar de afvalbak te lopen die in de tuin staat of een paar meter verder te lopen en het bij de bushalte in de bak te gooien.

Flavia

Flavia

30-01-2020 om 10:10

open afvalbakken

Open afvalbakken zijn gewoon een risico op verspreiding van afval.
Vogels denken er nog wat lekkers uit te halen en gooien de rest niet terug, dat verwaait dan.
Laatst nog een rat met een bakje zien slepen.

Bij een school is het makkelijk de leerlingen de schuld te geven maar dat is zeker niet altijd het geval. Hier staat de school naast het ziekenhuis en helemaal niet in de buurt van winkels of een fastfood gelegenheid. Wat er ligt zijn dan ook vooral bekertjes, bakjes en zakjes uit het ziekenhuisrestaurant. Heel herkenbaar want de school heeft andere bekertjes.
Toch krijgen de scholieren de schuld.

Babette

Babette

30-01-2020 om 10:37

niemand doet het

Toch maf dat we allemaal niemand kennen die het doet (echt!) wie zijn die mensen dan? En ik moet zeggen, ik ben niet zo moedig als Zeistenaar om zo'n troepmaker aan te pakken.
Een keer heb ik het trouwens maar zien gebeuren, een groepje tieners op de fiets en één smijt er een blikje in de struiken terwijl er 2 meter verderop een afvalbak staat. Ik reed op dezelfde hoogte en durfde niets te zeggen (ook niet te stoppen om het te pakken, want dan had ik terug moeten fietsen en de struiken in moeten duiken) dat vond ik in het zicht van zoveel mensen (was een drukke weg) ook wat gênant.
Dochter en ik hebben ons laatst wel verbaast over de troep die er rondom een bankje bij de supermarkt lag (met een afvalbak naast het bankje) en we zeiden hardop tegen elkaar, als er al één ding op de grond ligt denken anderen zeker dat je er dan van alles bij mag gooien? (er zat niemand op dat bankje op dat moment hoor) Dus toen opperde dochter, dan halen wij het even weg, en hebben we alles rondom dat bankje in de afvalbak gedaan, maar ja het is dweilen met de kraan open.

Oh jawel, jaren geleden, mijn schoonmoeder. Haalt plastic folie van een pakje kauwgom af, doet het autoraam open en houdt het ervoor, door de zuigende kracht liet ze dat flinterdunne stukje folie wegvliegen. Toen zei ik er wel wat van en zei ze 'ach dat ene plasticje.....' en toen zei ik; ' ja maar wat als iedereen dat nou doet?' en toen zei ze wel direct 'je hebt helemaal gelijk, ik zal het voortaan niet meer doen' (toch een iemand her-opgevoed

Pennestreek

Pennestreek

30-01-2020 om 11:11

Ik ruim wel eens wat op

ik maak met mijn hond nogal wat (kilo)meters dus kom vaak troep op straat tegen. Als ik er niet al teveel moeite voor hoef te doen, dus als er op loopafstand een prullenbak staat, ruim ik dat wel op ja. Ik raap ook nog wel eens een niet-opgeruimde hondendrol op, als ik toch bezig ben met mijn zakje... En ik spreek ook wel eens mensen aan. Zoals hondeneigenaren die zogenaamd niet zien dat hun hond zit te poepen.

Een paar jaar terug was er een groepje hangjongeren bij het speeltuintje achter ons huis bierflesjes aan het stukgooien. Ik kwam er net aan met mijn hond en heb ze even vriendelijk aangesproken. Wel eerst tot 10 geteld en een tactiek bepaald, want het stoom kwam uit mijn oren, maar ze kwaad aanspreken werkt natuurlijk niet. Dus even rustig uitgelegd dat dit een speeltuin is, waar kleine kindjes op blote voeten door het zand lopen, dus dat het niet zo fijn is als daar dan glas ligt. En dat mijn hond ook geen schoenen draagt. Oh ja, daar hadden ze niet aan gedacht... Ik ben toen even een stoffer en blik en bezem gaan halen, en toen hebben we samen de scherven opgeruimd. Die reactie viel me, moet ik eerlijk toegeven, 100% mee.

En zelf gooi ik ook nooit wat op straat. Behalve een klokhuis of een bananenschil. Maar eigenlijk gaat altijd alles in een jaszak of zo tot ik het thuis weg kan gooien. Ik heb ook de kinderen zo opgevoed, maar of die ook echt zo netjes zijn? Ik hoop het maar. En dat ze dat ook overbrengen op eventuele vrienden die wel dingen op straat gooien...

Buurvrouw

Buurvrouw

30-01-2020 om 12:23

mijn buren doen het

Mijn buren hebben twee jongvolwassen kinderen van 20 en 22 jaar. Al van jongs af aan smijten die kinderen alles in de struiken, gewoon op straat of als ze erg ballorig zijn op het dak van mijn schuur. Aanspreken helpt niet, je krijgt een grote bek en als je de ouders aanspreekt zeggen de kinderen dat ze het niet hebben gedaan en dan krijg je van de ouders een grote bek dat je hun kinderen vals beschuldigt. Inmiddels hebben beide kinderen hun rijbewijs en zie ik regelmatig op het parkeerterrein aan het einde van ons straatje de auto van pa staan met een hoopje peuken en afval ernaast.
Mijn eigen dochter is een echte milieu-freak, die zal dat echt nooit doen. Die gooit zelfs geen klokhuis op straat omdat ze bang is dat ze de vogeltjes besmet met haar bacillen

bieb63

bieb63

30-01-2020 om 12:24

En toch (dat klokhuis)

geeft mij een ongemakkelijk gevoel om het zomaar op straat te gooien. Ik weet dat het niet zo 'erg' is, het verteert of beesten eten het, is grondstof enz. Maar toch is het zooi wat daar viezig ligt te liggen. Dus eigenlijk hoeft dat niet zo voor mij. Maar...... ik eet vaak op de fiets op weg naar werk een appel. En die is dan halverwege op. Normaliter zou ik dat in m'n zak stoppen, maar ja, dat is met een klokhuis niet echt een optie. Maar als het even kan, kieper ik het dan in een straatprullebak, omdat het toch een 'fout' gevoel geeft om het zomaar weg te mikken.

rode krullenbol

rode krullenbol

30-01-2020 om 12:25

Voortschrijdend inzicht

Zelf ben ik opgevoed met het idee dat organisch materiaal in zijn algemeenheid geen kwaad kan in de 'vrije' natuur. Maar toen ik als moeder eens meeging naar een voorlichtingsbijeenkomst voor basisscholieren van het vuilverwerkingsbedrijf alhier vernam ik dat sommige organische materialen wel degelijk hinderlijke troep veroorzaken. De vertering van een bananenschil bijvoorbeeld duurt maar liefst drie jaren; als ik het goed heb onthouden.

Rode krullenbol

Babette

Babette

30-01-2020 om 12:28

klokhuis alleen in de struiken

Ik gooi een klokhuis alleen in de struiken, of in een berm (maar ik eet zelden appels in de auto) en ik gooi het niet als ik achter het stuur zit (dan kan ik helemaal niet lekker mikken, dus zou ik 'm op de grond leggen) niet zomaar op de straat of tegels, dan vind ik het er ook viezig uitzien.

rode krullenbol

rode krullenbol

30-01-2020 om 12:40

Enkele vragen van retorische aard

Gaat voor het werpen van zaken uit het autoraam eigenlijk niet hetzelfde principe op als bij treinen? Niet doen, omdat je niet kan weten waartegen het terecht komt? En is niet de verkeersveiligheid van directer belang dan het aspect van milieuverontreiniging? Hoe belangrijk dit laatste ook is?

Rode krullenbol

Fransien

Fransien

30-01-2020 om 13:56

Misschien eens gezamenlijk een opruimdag organiseren?

Hier in de buurt hebben we twee keer per jaar dat we met een wisselende groep van ongeveer 25 man een park en natuurgebied helemaal schoonmaken. De organisatie is niet zo moeilijk, mensen krijgen valt ook best mee (iedereen die geocaching kent zal ook wel eens van een cito gehoord hebben). Is het iets om als ouders online een datum te prikken en dat iedereen die het wil in zijn eigen stad of dorp iets organiseert?

Ja prima

Hier wordt dat door de diverse bewonersverenigingen al gedaan. Er zijn ouderen die je af en toe met zo'n grijpstok langs de paden ziet lopen en 1 of 2 keer per jaar, bijvoorbeeld in de buurt van 'Burendag' is er een schoonmaakdagje.
De stap is dat ik me nu eens echt op moet geven en mee ga doen.

Ik doe niet mee

Ik gooi geen afval op straat of langs de weg, nooit (hooguit het klokhuisje in de struiken, jawel), ik hoop er bij mijn kinderen afdoende te hebben ingestampt dat zij dat ook niet doen. Maar ik ga niet meedoen met zo'n opruimactie. Ik zie dat soort acties wel eens, allemaal sympathieke witte middelbare mensen in de motregen met vuilniszakken en grijpers. Ik gun ze alle goeds, maar ik doe niet mee. Mijn huis is een bende en ik loop hier binnen al vaker dan me lief is achter andermans kont op te ruimen, ik ga dat niet op straat ook nog eens doen ...

Groeten,

Temet

Watervrouw

Watervrouw

30-01-2020 om 23:43

Nee

Doe het ook niet. Ik vind het vreselijk vooral in het bos vind je tegenwoordig regelmatig volle zakken. Hier in de straat was er een jongen die dagelijks een spoor achter liet. Toe hij ging verhuizen was het over. Ik raap wel maar wel alleen als het in de plastic zak mag.

Dees

Dees

31-01-2020 om 07:52

Gewoon niet doen

Ik irriteer me vreselijk van alle troep wat langs de weg ligt of het nou uit een auto gegooid wordt, van de fiets of door voetgangers neergekwakt vuilnis hoort in de vuilnisbak of het nou een sigarettenpeuk, blikje of klokhuis of wat dan ook is. Wat is de moeite om je afval even in je auto te laten liggen of in je hand te houden totdat je een geschikte vuilnisbak vind om het in weg te gooien?

Wij eten eigenlijk zelden in de auto maar heel soms als we op vakantie gaan ofzo nemen we flesjes en pakjes drinken mee en soms ook wat te eten en daarbij een rol vuilniszakjes. Dat is gewoon de moeite niet.

Overigens is dat vuilnis wat uit de auto gegooid wordt vaak nog een gevaar voor andere verkeersdeelnemers.

Bellefleur

Bellefleur

31-01-2020 om 09:19

Opruimen

Ik woon dichtbij een drukke fietsroute naar een wijk waar veel scholen staan. Ik stoorde me altijd aan de rotzooi in de bermen. Bij de SoLow heb ik een grijper gekocht. Ik neem een (gebruikte) plastic zak mee, en raap de rommel op. En daar word ik blij van. Als er een statiegeldflesje bij zit heb ik een meevallertje. En de keer dat ik een krat vond met lege bierflesjes kon mijn dag niet meer stuk.

Flavia

Flavia

31-01-2020 om 09:29

Bellefleur

Dat van dat statiegeld herken ik. Ik vond ooit 2 vaten van een beertender a € 5 statiegeld.

De grijper heb ik via de gemeente gekregen samen met een zakring. En ik stuur mijn dochter er wel eens op uit om de tuinen rond onze flat op te ruimen. Naast de 2 stuks die we per dag proberen op te ruimen. Als iedereen 2 stuks per dag opruimt is Nederland helemaal schoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.