Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Twee toeristische tipjes - gratis - voor amsterdam

Ok, de zomervakantie is dan wel bijna voorbij (voor sommigen is-ie al voorbij) maar ik plaats hierbij toch maar even twee toeristische tipjes voor het centrum van Amsterdam. Geheel gratis en geen aanmelding vooraf nodig.

Ten eerste: uitkijkpunt van de Noord-Zuidlijn op het Rokin. Je kan daar onder de grond, en dan de bouwput bekijken: je daalt een aantal meter af en daar is dan een soort bordes van waaraf je zo'n 20 meter de diepte in kan kijken, de bouwput in, waar dan stoere mannen onbegrijpelijke dingen doen met grote machines . Er stond in mijn geval toevallig net een meneer die wat uitleg kon geven over wat die lui aan het doen waren (bekistingselementen opruimen), maar die meneer wordt niet standaard meegeleverd. Wel hangt er voor de bezoekers wat informatiemateriaal.

Misschien geen tripje naar Mokum waard, maar als je toch al op de Dam staat zou ik dat loopje er even bij doen. Open di t/m zo 13.00-18.00 u.

Ten tweede: het Stadsarchief. Tijdelijke tentoonstellingen kosten geld, maar het gebouw is gratis toegankelijk, en er draait een - ook gratis - doorlopende voorstelling in de filmzaal beneden. Die is een bezoek zeker waard, het gebouw is namelijk prachtig en die filmpjes zijn ook leuk (beelden van Amsterdam in vroeger jaren. Ook oude reclames tussendoor.). Erg prettig als het regent, of als het juist snikheet is (airco! kun je lekker in de koelte uitrusten in de filmzaal en je hoeft niks te bestellen want dat kan daar niet). Winkel op de begane grond met o.a. leuke ansichtkaarten trouwens (oude foto's en reclameposters etc).
Het stadsarchief zit in gebouw De Bazel, vrij dicht bij de Munt. http://stadsarchief.amsterdam.nl/ meldt welk filmpje er draait

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

23-08-2011 om 21:46

Bedankt

bedankt voor de tips Temet, dat wordt het uitje voor zondag a.s. . Het stadsarchief stond al op m'n lijst maar zou voor de jongens (7 en 10) misschien niet zo leuk zijn, dus noordzuidlijn klinkt leuker. En misschien is de Nachtwacht ook 'even' te scoren, of staan daar enorme rijen toeristen voor?
Groet,
angela (uit het midden van het land)

Temet

Temet

25-08-2011 om 10:29 Topicstarter

Nachtwacht

Ik zou het Rijks even bellen. Er staat altijd een forse rij, maar ik heb geen idee hoe snel die doorloopt. En heb je een Museumjaarkaart? Bij het Van Gogh kan je in dat geval gewoon de rij passeren, bij het Rijks weet ik het niet want daar ben ik al heeeel lang niet meer geweest. Heb je geen MJK dan is het volgens mij wel een dure grap, die nachtwacht...

Overigens zou ik met kinderen van 7 en 10 het Scheepvaartmuseum in overweging nemen, da's weer open vziw. Hoewel, daar ben je wel even mee bezig, dan blijft er voor die andere dingen geen tijd over.

Paleis op de Dam is misschien ook wel open (dat verschilt per dag, check de site). Dan heb je met Paleis, NZ lijn en stadsarchief echt alles op een paar minuten lopen. Dat stadsarchief vinden die jongens misschien nog best wel grappig trouwens, tenminste die oude filmpjes. Kijken naar die mooie auto's en naar de tijd voor mobieltjes. OM over de kleren maar te zwijgen.

Veel plezier

Temet

Angela67

Angela67

26-08-2011 om 09:20

Dank

voor de extra tips. Museum (als in: Scheepvaartmuseum) wil ik liever bewaren voor een 'echte' museumdag, dat je dat als 'enige' uitje doet. Die loslopende dingen lijken me leuk om een goede reden te hebben om van A naar B te lopen. Ik ga wel even het Rijksmuseum bellen om te kijken wat haalbaar lijkt!
Groet,
Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.