Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Uitnodiging feest, met post of via mail?

Wij hadden afgelopen weekend feest van mijn 'jeugdvriendin'. Vriendin was 45 geworden en man wordt volgende week 50. Een 'groot' tuinfeest hielden ze, met alles erop en eraan, cartering, tent gehuurd, tap, d.j. dansvloertje gehuurd etc.
Geen 'gewone verjaardag' dus. Omdat vriendin niet in onze woonplaats woont bleven wij logeren. Het feest viel enigzins tegen, van de uitgenodigde gasten (100 totaal) kwamen er maar 40 en ook nog 's een vrij groot aantal hadden niet eens afgezegd. De gasten bestonden uit stellen en singels. Oude vrienden/vriendinnen, andere ouders die ze via de kinderen kennen, buren, collega's van beide kanten en broers/zussen van beiden en vrienden die ze van de laatste jaren kennen. De 'oudere garde' (ouders, tantes ooms etc.) hadden ze appart genodigd op een koffievisite.
Het aantal mensen viel dus zwaar tegen. En de volgende ochtend aan het ontbijt sprak vriendin+ man dat ook uit. Een aantal had inderdaad afgebeld/afgezegd, maar ook een groot aantal niet. Ook mensen waarvan ze helemaal niet verwacht hadden dat ze 'zomaar' zonder afzegging niet zouden komen (klopt, ik ken vrijwel alle genodigden en vondt het net zo verbazingwekkend). Er waren ook opvallend veel stellen maar voor de helft gekomen (dus partner niet mee). Van beiden waren vrijwel alle collega's zonder partner gekomen (geen oppas, ander feest ook nog etc. redenen genoeg natuurlijk). En ook een behoorlijk aantal kwam later of ging véél eerder weg. Ook om verschillende redenen. Zelfs vriendins broer kwam pas halverwege het feest.
Al met al stonden we daar in de tent die voor 100 man bedoeld was ongeveer met een man of 30.
Er werd natuurlijk gepraat over de oorzaken van het niet op komen dagen van zoveel genodigden aan het ontbijt. Tjsa het zijn drukke tijden (mooi weer, dan zijn er veel feesten) einde van het school/werkjaar dus allerlei borrels, dorpsfeesten etc. Oppassen zijn ook schaars (klopt, dochter heeft het beredruk met oppassen en moet zelfs wel eens nee zeggen omdat ze al ergens anders oppast...) in drukke tijden.
Maar mijn idee was dat ook de uitnodiging, die via de mail ging meespeelde. Op de een of andere manier vindt ik een uitnodiging via de mail minder 'officieel' dan een echte uitnodinging per post. Ik heb ook nog nooit voor een écht feest alleen een mail-kaart gehad. Wel eens eerst een mailtje met een aankondiging van houd die en die datum vrij en later het postkaartje. Vriendin en man werken beiden in de ict en konden zich die reden niet voorstellen...ze sturen ook altijd kerstkaartjes etc. via de mail. En vonden het net zo officieel als een écht postkaartje.
En ik denk dat zo'n mailkaartje wat minder laat zien dat het een écht feest is en dat misschien mensen wel gedacht hebben dat het een gewone verjaardagsvisite was waar het allemaal niet zo uitmaakt of je komt en of je alleen komt of op tijd.
Vriendin zit er wel mee....En niet iedereen spreekt ze vaak (zoals de oude vriendengroep) zodat persoonlijk erop aanspreken ook lastiger wordt.
Dus heb ik beloofd de mail-kaart/postkaart vraag hier eens te posten.
Wat vinden jullie? Vatten jullie een mailkaart net zo officieel en feestelijk op als een postkaart? Voel je je dan nét zo verplicht tot afzeggen of op tijd komen als bij een écht feest waar je een postkaartje voor krijgt?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

06-07-2009 om 09:05

Met verjaardagen etc gaan de uitnodigingen hier bijna altijd per mail. En hoewel ik voor een groot feest zelf wel uitnodigingen stuur en meestal ook ontvang vind ik en mailuitnodiging even officieel als eentje per post. Ik zou altjd wel om leesbevestigingen vragen, want mensen informeren je bijv niet altijd als hun mailadres verandert en niet iedereen die een mailadres heeft leest z'n mail ook ( is mijn ervaring). Ik vind het niet netjes niet even door te geven dat je niet komt (juist per mail kun je snel even een antwoord terug sturen). Sneu voor je vriendin en haar man. Het is wel zo dat de junimaand idd zo vol zit met feesten, familie - en andere bijeenkomsten etc dat de kans op afzeggingen groot is.

tonny

tonny

06-07-2009 om 09:07

Per post

Wij ontvangen uitnodigingen voor dergelijke grotere feesten altijd per post, nooit per mail. Mensen die iets 'belangrijks' vieren en je daarvoor uitnodigen, laten dat altijd op papier weten.

Iets wat per post komt, wordt ergens opgehangen/neergezet ter herinnering en als voorpret op het feest - dat is tenminste wel mijn beleving.

Mail is vluchtig. Mail wordt vaak minder serieus genomen.
Ook kan er van alles mis gaan, per ongeluk weggegooid bij de SPAM, bijvoorbeeld, en die kans is niet ondenkbaar bij verzending naar 100 personen.

Dat het heel jammer is dat dit feest op deze wijze mislukte, is een feit!

Tonny

(vraag het eens aan Beatrijs!)

MaximeM

MaximeM

06-07-2009 om 09:14

Papieren uitnodiging

Hoi,
Net als Tonny al schreef blijf je een papieren uitnodiging langer zien, je zet hem neer of hangt hem op. Je kan het minder snel vergeten als een e-mailtje. Maar dan gaat het dus alleen om het aspect vergeten.
Verder vind ik ook dat de tekst in je uitnodiging toch laat blijken wat voor een feest het is, en hoe belangrijk het is. Jij hebt de uitnodiging ook gezien, vond jij de tekst iets vrijblijvends hebben?
Misschien kan je vriendin eens vragen, puur informatief, aan iemand die niet gekomen is, hoe dat komt? Lag het inderdaad aan de uitnodiging? Of was het de dag en had iedereen toevallig al iets?

Ik zelf heb voor mijn 40e verjaardag een maand van tevoren een mail gestuurd (met tekst foto's en versieringen) maar kreeg toch een paar dagen voor de datum ook zo'n gevoel van ' was het wel goed om het per mail te doen'... herinneren ze zich mijn mailtje van vorige maand nog wel? Dus ik denk dat ik voortaan nog wel een leuke uitnodiging daarbij stuur (als het iets meer is dan een ' gewone' verjaardag)

Maxime

Mail

hier gaat alles per email.en ik krijg ook de meeste uitnodigingen per email.
wel zet ik er bij: wil je ivm de catering even een berichtje sturen als je niet kan komen?

margje van dijk

margje van dijk

06-07-2009 om 11:37

Papier

Een uitnodiging op papier vind ik het meest passen bij het feest dat ze hebben gegeven.

Een email had eventueel ook gekund.

Maar een electronische kaart? Sorry, maar ik lees electronische kaarten (van Halmark of zo) bijna uberhaupt nooit. Dat zijn echt bronnen van spam (dat zouden ICT-ers toch ook moeten weten?). Ik delete ze meestal ongelezen. Dat vind ik wel de meest onpersoonlijke en onvriendelijke manier van uitnodigen, moet ik eerlijk zeggen. Bij zo'n kaart voel ik me ook totaal niet geroepen te reageren, het geeft me niet zo'n fijn gevoel als dat de wehkamp of de ikea of bol.com me uitnodigt om een fantastisch feest met hen te komen vieren waarbij er geschenken voor me klaar zullen staan. En ik ben geen computerdinosaurus, ik leef echt wel in deze tijd.

Dus wat mij betreft zit daar inderdaad een heel stuk van de verklaring voor de onafgemelde afwezigheid.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

06-07-2009 om 11:38

Ps typfout

"niet zo'n fijn gevoel" moet zijn "nét zo'n fijn gevoel"

Post

Bij zo'n relatief groot feest zou ik zeker per post uitndigningen sturen, zoals Tonny ook al aangeeft.
Toevallig zaterdag een feestje gehad waarbij de feestvierende wel per mail en persoonlijk iedereen heeft uitgenodigd, maar een week van te voren nogmaals een herinneringsmailtje stuurde met de vraag om (ivm catering) te laten weten of je wel of niet komt.

albana

albana

06-07-2009 om 13:20 Topicstarter

Geen kaart maar mail

Nee, het was geen electronische kaart, het was een 'aangekleede mail'. De 'sfeer' van de kaart was ook niet erg 'officieel'. Zo van...'Wij geven feest holladieo....want...
En dan ergens onderaan: " aanvang 20.00 uur en eindtijd tot in de kleine uurtjes.." En dan nog iets over het eventuele logeren (wie dat wilde) dat daar dan nog even over 'gebeld' moet worden.
Vriendin had wel leesbevestigingen gestuurd, maar was enigzins de kluts kwijtgeraakt wie 'm nu wel of niet gelezen had...en sommigen hadden afgebeld (omdat ze uit wilden leggen waarom), anderen via de mail.
Wat jullie zeggen nog een mailtje er achteraan een week van tevoren zou ik ook 'handiger' gevonden hebben. Maar is niet gebeurd.
Toch vindt ik nog steeds een echte postuitnodiging 'officiëler' overkomen. Ik wist dat het zo'n groot feest werd (spreek vriendin wekelijks) en dat ze er zo'n spul van gemaakt hadden. Maar er waren er genoeg die dat niet wisten die ze niet zo vaak spreken (b.v. oude vriendclub). Ook vraag ik me af of alle mail-adressen wel correct waren. En dan nog....ook al heb je wel het goede mailadres (b.v. via, via) dan kan dat mailadres onbekende afzenders wel automatisch weigeren. Ik zie dat sommigen van jullie een uitnodiging per mail net hetzelfde vinden als een papieren per post. Misschien heeft dat ook te maken met in welk kringetje je zit (qua werk etc.)? Op zich heb ik niks tegen een kaart (b.v. kerst) per mail, maar het blijft toch 'anders', vluchtiger, makkelijker ook vooral ...kerstkaarten hang ik altijd op, dat doe ik met mails niet, die gooi ik zo weg na een paar dagen.Idem met een uitnodiging (ik schrijf het in de agenda en tabé).
Ik zal jullie mening doorbrieven (euh mailen) aan vriendin. Bedankt alvast..ook namens haar.
groeten albana

Hillary

Hillary

06-07-2009 om 13:43

Gemakzucht

Het valt mij ook op dat mensen tegenwoordig vaak makkelijk zijn met wel of niet afzeggen. in Februari waren wij 12,5 jaar getrouwd en hebben wij gevraagd of men wilde laten weten of men kwam. Dat was een feestje buiten de deur en dan betaal je dus wel voor degenen die niet hebben afgezegd. De meesten lieten wel wat horen, maar een enkeling ook niet, ondanks dat je er duidelijk om vroeg. Afgelopen weekend feestje echtgenoot die 40 werd, was ook buiten de deur met eten en hij vierde het samen met iemand. Uiteindelijk zijn we zelf een paar mensen gaan bellen. Bij een gezin bleek er bijna niemand te komen, dat scheelde 6! personen. Ze hadden niet eens de moeite genomen om af te bellen. En ik vind het toch echt zonde hoor om voor mensen te betalen die niet komen. Ander gezin hebben we echt onder druk moeten zetten om een antwoord, ging ook om 4 meer of minder. Was gevolg van scheiding en ex die er al of niet was etc. Ja jammer hoor, maar wij willen gewoon weten hoeveel mensen er nu precies komen. Gaat om een hoop geld. Deze keer hadden we niet op de uitnodiging gezet of men wilde laten weten of ze al of niet kwamen, maar ja dat snap je toch ook wel, zeker als het met eten is.
Zelf zeg ik altijd af of de uitnodiging nou per mail, post, sms of telefoon is geweest. Stukje gemakzucht ook van de genodigde vind ik. Ik ben altijd wel een voorstander van persoonlijk of telefonisch uitnodigen, dan hoor je gelijk of iemand wel of niet komt.

reina

reina

06-07-2009 om 13:43

Albana (ot)

Ik vind uitnodigingen per post wel leuker, vanwege het 'bewaareffect'. Ik heb trouwens wel meegemaakt dat de papieren uitnodigingen niet aankwamen en daar hebje dan geen flauw idee van (toevallig merkte ik bijv. vorig jaar dat een heel goede vriendin niets ontvangern had), dus wat dat betreft is mailuitnodiging minstens zo 'veilig'.

Asa Torell

Asa Torell

06-07-2009 om 19:54

Ik denk dat mail prima kan

maar je moet het gewoon flink aankleden zodat het duidelijk overkomt dat het een officieel feest is en dat iedereen moet laten weten of ze komen. Ikzelf zou bijvoorbeeld zowel de tekst in de mail zetten als ook een echt documentje maken met nogmaals de uitnodiging er in. (als ik dat zelf krijg print ik zo'n attachment vaak ook uit). En inderdaad, zo'n herinnering een week van te voren is echt superbelangrijk! Dat doe ik altijd.
Postuitnodigingen krijg ik eigenlijk alleen nog maar voor trouwerijen.

Maylise

Maylise

06-07-2009 om 20:38

Tekst

Ik denk dat de tekst ook heel belangrijk is. Een uitnodiging per post heeft al gauw iets officieels en per email kan het al vlug informeel overkomen. Een uitnodiging sturen per email kan denk ik wel maar dan moet je de tekst wel heel zorgvuldig opstellen zodat mensen ook echt doorhebben dat het om een echt officieel feest gaat.

Persoonlijk zou ik altijd een mailtje terugsturen of ik wel of niet kan komen. Te laat komen of eerder weg bij een feest vind ik wat normaler (behalve als er een formeel diner is) dus dat zou ik ook niet aankondigen. Ook bij informele uitnodigen laat ik sowieso weten of ik wel of niet kan komen. Dat vind ik niet meer dan normaal.

Maar goed mijn advies zou zijn of een oplossing per post sturen (wat inderdaad officiëler overkomt) of heel zorgvuldig de email opstellen zodat duidelijk is dat het om een echt grootst feest gaat.

Maylise

Maylise

Maylise

06-07-2009 om 20:38

Correctie

Oplossing in laatste zin moet uitnodiging zijn (tv kijken en tegelijk internetten is niet altijd even goed voor het geschreven woord)

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2009 om 21:53

De rest nog niet gelezen

Als een mail uitnodiging met zorg is opgesteld, leuk figuurtje, leuke letters, e.d., dan vat ik het zeker net zo op als een papieren uitnodiging. Ik vat overigens ook snelle krabbels op als uitnodiging. Als ik lees: komen jullie gezellig mijn verjaardag meevieren, of ons zoveelste huwelijksjaar, of mijn 40ste verjaardag, dan is dat een uitnodiging waar ik fatsoenlijk op hoor te reageren als ik niet kom. Ik vat een uitnodiging per mail dus zeker net zo serieus op als met de post. Ik geloof dat ik per post wel nét even meer glans vind hebben.

Dirkje

Dirkje

07-07-2009 om 18:11

Nou,

het zou nauwelijks in me opkomen om welke uitnodiging dan ook niet serieus te nemen, of die nu per mail komt of op een andere manier. Het kan mijn stijl niet zijn, maar ik ga altijd uit van de serieuze bedoelingen van de andere partij. En dus zeg ik ook af als ik niet kan. Ik vind het op z'n zachtst gezegd merkwaardig dat mensen een uitnodiging, die ze per mail ontvangen niet zo serieus nemen, dat ze er niet op reageren. O tempora, o mores, laten we maar zeggen.
Groet,
Dirkje

Jesse_1

Jesse_1

07-07-2009 om 23:46

Iets anders

Je schrijft: "Van beiden waren vrijwel alle collega's zonder partner gekomen (geen oppas, ander feest ook nog etc. redenen genoeg natuurlijk)."
Ik zou het zelf niet als vanzelfsprekend aannemen dat partner ook is uitgenodigd in geval van een uitnodiging van een collega via de mail (waarbij dus niet uit de envelop kan blijken of beiden zijn uitgenodigd) voor 'een' feest. Alleen als we nadrukkelijk allebei zijn uitgenodigd, zouden wij overwegen een oppas te regelen (ook afhankelijk van welke collega).
Jesse

albana

albana

08-07-2009 om 08:58 Topicstarter

Partners

Nou dat partner wel of niet was ook al 1 van de dingen waar ik aan dacht...(dat je dus niet aan de envelop kon zien aan wie die gericht was...) en die ik o.a. ook benoemde....
Maar volgens vriendin moest dat blijken uit de aanschrijving..."Hierbij nodigen wij 'jullie' uit voor..." (dus jullie staat voor jij en en je partner). Maar bij jullie kan je ook denken aan 'de hele groep die een mail krijgt' of het hele gezin (inclusief kinderen b.v.). En dan ken ik ook nog zat mensen die beiden een ander mailadres hebben (stellen dus). Wij hebben 1 'familie-adres' waarop de mail binnenkwam, maar beiden hebben we ook nog een eigen adres die we voor andere dingen gebruiken. Mijn eigen ouders b.v. hebben beiden een eigen mailadres...en geen gezamelijke.(Ik noem maar een voorbeeld). Daar komt dus de privepost op binnen (werk, collega's, mensen waar alleen jij mee omgaat en partner niet, muziekschool, etc. etc.). Ik weet van sommigen alleen hun prive-mail-adres maar zou geen idee hebben of ik hun partner daarmee ook bereik. Die kan best een heel ander adres gebruiken.
Maar vriendin zag dat verschil niet zo...Wij hebben binnenkort nog de nodige feesten te verwachten, we zitten in de leeftijdsgroep dat al onze vrienden rond de 40-50 zijn, 25-jarige huwelijksfeesten, 50 worden, 40 worden..ik weer er zo al een stuk of wat die het willlen vieren, zal me benieuwen hoe we die uitnodigingen krijgen.
groeten albana

Hillary

Hillary

09-07-2009 om 10:38

Envelop

Ja daarvoor is een uitnodiging per post wel handig inderdaad. Weet je gelijk wie uitgenodigd is. Toen wij 12,5 jaar getrouwd waren hebben wij de uitnodigingen gestuurd aan X en Y e niet aan fam. Z. En Toen mijn man veertig werd weer aan de familie Z. Staat ook zo raar om in de uitnodiging te zetten dat kinderen niet welkom zijn.

Algebra

Algebra

09-07-2009 om 15:39

Mail kan wel denk ik

maar als ik eerlijk ben dan zou ik ook zonder af te bellen niet kunnen komen.
Een uitnodiging per post is wel officieler, dat wel. Maar als uit de tekst/inhoud/uiterlijk van de mail blijkt dat het een groots feest is, dat zou ik eerder afbellen cq bevestigen.
Maar als ik collega's niet goed ken, of die van mijn man helemaal niet ken, dan zou ik daar niet snel naar een feest gaan, met z'n tweeen. Dan zou ik/hij alleen gaan, om te feliciteren denk ik. Tenzij... bij een bruiloft misschien wel weer? Nou ja, ik weet het eigenlijk niet zo goed. Bij vrienden verwacht ik weer dat we of met z'n allen (inclusief kinderen) komen, of niet. Van die subtiliteiten als envelop gericht aan Jan en Mien of juist aan de hele familie... dat is te ingewikkeld voor mij. Dan graag duidelijk in de tekst dat het een feest is zonder kinderen, en dan graag ook op een tijdstip dat dat duidelijk is. We hebben ooit een uitnodiging in de buurt gehad vanaf drie uur, borrel, hapjes, drankjes tot laat in de avond. Gezellig, maar er stond in de uitnodiging "dat er niet op kinderen gerekend was". En dat was weer zo onduidelijk dat we dat neit snapten! Mogen ze niet mee, of mag dat wel maar is er alleen alcohol en moet ik zelf limonade meenemen? Of is er geen speelgoed, maar mogen ze best achter in de tuin spelen en mee-rommelen met de rest? We wisten het niet, en zijn dus niet geweest... Zonder afmelding, schaam!

Algebra

Hillary

Hillary

09-07-2009 om 16:55

Dan kun je het altijd nog vragen

Wij doen het dus op deze manier met de envelop. De meeste mensen kom je intussentijd nog wel tegen en dan hebben we het toch nog wel over het feest. KOmt er iemand onverhoopt toch met kind dan sturen we die heus niet weg. Wij kregen onlangs ook voor een bruiloft een uitnodiging die aan mij en mijn man was gericht (onze voornamen + achternaam), wij concludeerden dus dat het zonder kinderen was. Familielid gebeld en die had hetzelfde. Daarna kwamen we op een verjaardag en bij een aantal familieleden stond er wel familie.. op. Gelukkig was de aanstaande bruid op die verjaardag aanwezig en kon het opgehelderd worden. Aanstaande bruidegom had het adresboekje van zijn as schoonmoeder gebruikt en alles gewoon letterlijk over geschreven. Adresboekje was niet meer helemaal up to date geweest. Hadden we de aanstaande bruid niet meer gezien dan hadden we gewoon gebeld om het te vragen. Bij de uitnodiging die jullie kregen is het inderdaad nogal cryptisch, ik denk dat het zonder kinderen was, maar dat ze "kinderen niet welkom" nogal bot vonden staan. Was wel duidelijker geweest.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.