Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valpreventie

Ik heb net mijn tante van 80+ aan de lijn gehad en het gesprek ging onder andere over het feit dat zij en haar man zo vaak vallen. Ik heb al meerdere keren genoemd dat er cursussen valpreventie bestaan, maar daar wil ze niet aan. Ze vindt het eng, want ze denkt dat ze daadwerkelijk moet gaan vallen bij zo'n cursus. En ze heeft gehoord dat het toch niet werkt, want als je eenmaal valt, heb je geen tijd om te bedenken wat je ook alweer moest doen.

Wie heeft ervaring met zo'n cursus? Heb je er iets aan? En vooral, waar bestaat zo'n cursus uit? Gaan mensen oefenen met vallen?

Laat haar eens bellen met de organisatoren van zo’n cursus. Dat zijn meestal fysio- of ergotherapeuten. Die kunnen haar precies vertellen wat ze gaan doen. Een flink deel van de cursus bij ons gaat over gevaarlijke situaties in huis. Losse kleedjes, gladde sloffen of sokken waar je op loopt en het bestaan van handige hulpmiddelen zoals handgrepen. En waar je die kunt kopen en wanneer je via de WMO dingen kunt krijgen. Verder krijgen deelnemers balansoefeningen en leren ze hoe ze zelf weer overeind kunnen komen als ze gevallen zijn. Je hoeft er echt niet echt zelf te vallen als je dat niet wil (maar het mag vaak wel). Onze deelnemers vinden het allemaal leerzaam en vooral worden ze minder angstig, wat al een heleboel helpt bij minder vallen!

poekiepoek

poekiepoek

27-11-2021 om 19:53 Topicstarter

Dank je, Jonagold. Dat maakt het al wat duidelijker.

Bellen met iemand die zo'n cursus geeft, wil ze niet, want ze heeft gewoon al besloten dat ze zo'n cursus niet wil doen. Zonder dus te weten wat die inhoudt. Tja, ze is zo koppig als ze oud is.

Als je dan toch nog valt is er nog een heupairbag als bescherming.
https://www.zorgvannu.nl/oplossingen/bescherm-je-heupen-met-een-heupairbag

Kan de huisarts iets betekenen? Of iemand in je vriendenkring/familie die 'gezaghebbend' is? Mijn moeder (84) is ook stronteigenwijs, maar naar mijn dochter (arts in opleiding) luistert ze wel, want "die heeft er verstand van". Zo zijn de losse kleedjes al weg en staat er een stevige wandelstok klaar als mijn moeder uit haar stoel moet opstaan. "Gewoon voor de zekerheid, oma," zegt mijn dochter dan, alsof ze denkt dat mijn moeder het best zonder kan, maar het nu eenmaal handiger is als er hulpmiddelen zijn. Zo heeft dochter er ook een douchestoel doorheen gedramd, "al is het maar om je aan vast te houden als je staat te douchen." Zijn die hulpmiddelen er eenmaal, dan maakt mijn moeder er wel gebruik van, omdat ze er nu eenmaal staan en het zonde is om ze niet te gebruiken. 

poekiepoek

poekiepoek

29-11-2021 om 12:19 Topicstarter

Dymo, dank voor je bericht. Dat van die douchestoel is een goede, want mijn oom is ooit in de douche gevallen.

Ik heb bedacht dat het misschien handig is als ik zelf zo'n cursus ga volgen en dan mondjesmaat mijn bevindingen bij oom en tante introduceer alsof ik het zelf bedacht heb.

Mijn vader is ook zo eigenwijs. Ik heb dan op een gegeven moment zoiets van 'wie niet horen wil moet maar voelen'. Op de een of andere manier neemt hij van mijn zus eerder dingen aan dan van mij. Blijkbaar heeft mijn zus meer overredingskracht of zo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.