Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vandaag 65 jaar geleden

In de nacht van 31/01 - 01/02/1953 woede er een een zware storm boven West-Europa. De NL dijken braken en grote delen van Zeeland en Zuid-Holland kwamen blank te staan.
Inderhaast uit Duitsland en Italië overgevlogen helikopters voerden honderden "search and rescue missons" uit, waarbij tal van Nederlanders van hun daken geplukt werden.

De schade werd geraamd op vele tientallen miljarden Guldens.

Om en bij de 2 000 doden, een flink deel van de publieke en private infrastructuur vernield, duizenden stuks vee verloren, vele duizenden ha kostbaar wei- en akkerland onbruikbaar.

De hulpverlening kwam heel snel op gang. Vanuit gans de wereld werden prefabhuizen en -scholen, rubberboten, tenten, dekens, werklui, pompen, grondverzetmachines, ... geleverd.

Aan arbeiders uit gans Europa werd gevraagd een uurloon af te staan om de wederopbouw te financieren.

Boeren uit gans de wereld doneerden vee, voeder, zaaigoed, werktuigen.

Ik blijf het een kras en tot op heden ongeëvenaard staaltje van internationale solidariteit vinden...

De Storm

https://www.npo.nl/de-storm/24-01-2018/KN_1696399

De film De Storm is nog drie dagen zichtbaar.

Yvan

Yvan

02-02-2018 om 12:44 Topicstarter

Dank u. Gisteravond bekeken.

Mooi verhaal, maar met de historische accuratesse valt het tegen. Het blijft fictie natuurlijk.
Zo beschikte NL destijds over slechts één helikopter, die continu af en aanvloog met geredden. Die had dus wel wat anders te doen dan wat hij deed in die film.
B had er toevallig veel meer (SABENA had toen al een goed draaiende helikopterpendeldienst) en B media kloppen zichzelf dan ook steevast op de borst, dat "zowat elke beschikbare SABENA-helikopter ingezet werd bij de reddingswerkzaamheden". "Gezond chauvinisme" zal ik het maar noemen.
De realiteit is dat de overgrote meerderheid van de getroffenen gered werden door NL's wiens namen nooit in de geschiedenisboeken zullen komen: bootslui, vissers, buren, lokale burgemeesters, politie-agenten, postbodes, huisvrouwen en andere "gewone burgers"...
Ook in B hield de storm stevig huis. De meeste B dijken hielden het, maar hier en daar was er grote schade. Zo liep Oostende onder en in B vielen er in totaal 28 doden. Niet te vergelijken met de ramp bij de Noorderburen, maar ook niet niks.

Lusithania

Lusithania

02-02-2018 om 16:30

Andere tijden

Afgelopen week was er een aflevering van andere tijden van de NPO over de watersnoodramp met heel veel authentiek film- en radiomateriaal. Yvan, het ging ook over de helicoptérs. Erg indrukwekkend.

Dymo

Dymo

04-02-2018 om 14:06

familie

Mijn vaders familie komt uit Zeeland. Mijn opa was met het gezin net naar het midden van het land verhuisd (mijn vader was een puber) en kreeg er een groot deel van de geëvacueerde familie bij. Opa's zus stond op het punt van bevallen en heeft de baby in een kamer vol geïmproviseerde bedden gekregen. De gezinnen waren flink groter toen, twee zussen met hun hele gezin kwam al snel neer op 16 man erbij. Mijn vader komt ook uit een gezin met 6 kinderen.
Mijn dochter heeft een paar jaar geleden een werkstuk over de ramp gemaakt en heeft daarvoor mijn vaders neef geïnterviewd, die als puber van het dak van het ondergelopen huis was gered en in Rotterdam op de trein werd gezet naar de familie in het midden van het land, met alleen zijn natte kleren aan zijn lijf. Hij wist nog zoveel details, hoe het water steeg, hoe ze steeds een verdieping hoger gingen... Zelfs mijn vader wist dat allemaal niet (en die had toch zijn neef in huis gehad en zijn kleding met hem gedeeld). Indrukwekkend!

Yvan

Yvan

09-02-2018 om 17:15 Topicstarter

Mijn opa (een boer) en zijn twee zonen

mijn vader en een oom dus, waren mee met een konvooi, dat moet lente-zomer 53 geweest zijn, dat vee en hulpgoederen naar Zeeland bracht.
Ze waren daarvoor gevraagd door "den Boerenbond" en het is de verste reis die opa in zijn leven gemaakt heeft.

Een jaar of vijftien daarna, in de late jaren 1960, vroeg ik ernaar. Opa was toen een krasse, vroege zeventiger.

Het verhaal dat hij vertelde was dantesk. De grootste ellende was wel achter de rug, maar akkerland was nog steeds onbruikbaar, veel boeren hadden have, goed, vrouw en kinderen verloren, er heerste grauwe armoede.
Hij vertelde dat ze op een stop discreet hun knapzak "vergaten" omdat ze wel zeker wisten dat die boer daar al een paar dagen niet meer gegeten had. Veel meer wou hij niet vertellen, behalve: "boeren moeten gewoon boeren helpen, punt".
Papa zei: "dat heeft te maken met de eerste wereldoorlog, jong. Ge gaat dat nog wel leren op school".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.