Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vandaag internationale vrouwendag!

En die vindt hier geen enkele weerklank... Vreemd.


Pfoeee

De hele week ben ik daarover al met mijn zoon in discussie. Hier thuis neemt hij een kortzichtig rechts standpunt in. Op zijn studie debatteert hij met mijn argumenten.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-03-2018 om 18:30

@Yvan

Ja, dat zal komen doordat wij vandaag nu allemaal even internationaal bezig zijn!

rode krullenbol

rode krullenbol

08-03-2018 om 18:43

Je weet wel ...

Collectief internationaal actief!

@Emma

@Emma

08-03-2018 om 18:46

Feministen

De anarcho's uit de jaren '80 bestaan niet meer, en de Dolle Mina's van daarvóór ook niet. Men vindt dat de emancipatie klaar is, maar daar heb ik zo mijn twijfels over.

Yvan

Yvan

08-03-2018 om 19:16 Topicstarter

Rode Krullenbol

CIA?
Dacht ik het niet?

Yvan

Yvan

08-03-2018 om 19:27 Topicstarter

Wel grappig

vandaag werd hier een open brief gepubliceerd waarin gepleit werd voor meer vrouwen in topfuncties.
Blijkbaar was het aanvankelijk de bedoeling een brief van "CEO's" te publiceren, maar daarvan vonden ze er niet genoeg.Toen werd het "CEO's en bedrijfsleiders", maar ook daarvan waren er blijkbaar niet genoeg.
Tenslotte werd het dan maar "CEO's, bedrijfsleiders en leidinggevenden". 53 handtekeningen, waarvan 23 vrouwen.
En gegeven de titels bij de namen hebben ze er nog ferm moeten aan sleuren om aan 23 te komen...

Jean-Marie De Dekker, een stevig rechtse rakker, ondernemer en politicus, kwam enkele dagen terug ook nog eens te voorschijn met een hartige uitspraak, zo in de aanloop naar de vrouwendag: “Ik wil de vrouwen geen eten geven die op een horizontale manier een verticale carrière hebben opgebouwd, maar nu zijn ze allemaal #MeToo”.

Ik zal er hier wel geen vrienden mee maken, maar helemaal ongelijk kan je hem niet geven.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-03-2018 om 19:28

@Yvan

Blij toe, verstaat u codetaal! U haalt zich er wel enige verdenking mee op de hals. Wat is daarop uw antwoord; als ik het vragen mag?

Yvan

Yvan

08-03-2018 om 19:34 Topicstarter

Schrijf maar gewoon

Uw poging om "schoon Vlaams" te schrijven doet me denken aan 19e eeuwse herdrukken van 18e eeuwse Vlaamse streekromans.

Verdienstelijk, daar niet van, en het accentueert uw natuurlijke charme.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-03-2018 om 19:35

@Yvan

Het is misschien een beetje een inkoppertje - om eens in termen te spreken van mijn favoriete sport - , maar schuilt in uw bijdrage #7 niet ook een belangrijke verklaring voor het geringe aantal vrouwen in topposities?

Yvan

Yvan

08-03-2018 om 19:45 Topicstarter

Ik denk niet

dat een aanwerver zich veel gelegen laat liggen aan een uitspraak van een politicus, op zoek naar een krantenkop...

rode krullenbol

rode krullenbol

08-03-2018 om 20:03

Hmm ...

Daar staat dan weer tegenover dat dergelijke krantenkoppen en citaten de eer en reputatie van vrouwen in hoge posities dreigen aan te tasten.

Yvan

Yvan

08-03-2018 om 20:27 Topicstarter

Denkt u dat?

Bedoelt u daarmee dat weleens de indruk zou kunnen ontstaan dat ze hun functie te danken hebben aan euh... een dergelijke strategie?

Yvan

Yvan

08-03-2018 om 20:30 Topicstarter

Interessant AnneJ

Een ondernemer in de dop blijkbaar... Wat zijn die "kortzichtige rechtse standpunten" zoal?
Misschien kan ik nog iets leren .

Yvan

Yvan

08-03-2018 om 20:33 Topicstarter

ja, @Emma

Toen waren de feministen nog creatief: hun BH's verbranden om de weerstand bij de venten te onderdrukken en zo... Mooie tijden .

rode krullenbol

rode krullenbol

08-03-2018 om 20:45

Sterker!

Ik denk dat niet alleen, maar weet het wel zeker!

@Emma

@Emma

08-03-2018 om 20:46

Yvan

Ja, haha en omgaan met een man was een "politieke keuze".
Maar de feesten op 8 maart in het vrouwenhuis waren geweldig! Ik kwam uit een suf dorp, studeerde net in Amsterdam. Heerlijk!

rode krullenbol

rode krullenbol

08-03-2018 om 20:48

Ahum!

#16 was een reactie op #13 en zeker niet op #15!

Yvan

Yvan

08-03-2018 om 21:06 Topicstarter

Euh...

Bent u het dan niet die die vrouwen onderschat?

Yvan

Yvan

08-03-2018 om 21:15 Topicstarter

Een enigszins alternatieve benadering

om meer vrouwen in bestuursfuncties te krijgen:

https://www.rechtzetting.be/2011/03/05/ambitieuze-vrouwen-geraken-in-raden-van-bestuur-dankzij-dienstencheques/

Mooni

Mooni

08-03-2018 om 21:33

In Finland

Vandaag beleef ik de Vrouwendag in Finland. En hier is het een soort moederdag, maar dan voor alle vrouwen. Zij krijgen bloemen, er was bij de bakker geen taartke meer te krijgen en ik zag een hamburgertent die gratis hamburgers aan vrouwen uitdeelde.

Yvan

Yvan

08-03-2018 om 21:55 Topicstarter

Jaloers...

Ook al zou ik voor mijn hamburger moeten betalen.
Leuke Sami-madammen in de buurt? Informeer eens hoe hun Sameting daar precies werkt, politiek gesproken, dan?

Vorig jaar

Vorig jaar vierde ik dit in Afghanistan in een groot regeringsziekenhuis.

Mijn vrouwelijke (Afghaanse) collega's rn ik kregen een toespraak van onze mannelijke (Afghaanse) collega's en een stapel kleine kadootjes, pennen, plastic bloemen en een kaart. Het begrip empowerment dat mij altijd wat moeilijk in de mond lag nam daar opeens een belangrijke rol in toen ik vrouwen mocht begeleiden die voor zich zelf al een goede opleiding hadden geregeld en een hoge positie hadden bereikt en hun nog meer van mij konden leren en nu ook officieel een leiding gevende positie gingen innemen,

Nu een jaar later gaat de vrouwendag ongemerkt voorbij. Ik rijd weer in mijn eigen auto. Hang naast mannelijke vrienden op de bank zonder dat daar over geroddeld word en draag geen sluier meer. Maar ook hier is het niet elke dag vrouwendag en kan er nog veel verbeterd worden voor mijn nichtjes groot zijn.

Mariel

@Emma

@Emma

18-03-2018 om 10:22

Marie81

Helemaal mee eens. Het is nog lang niet "klaar" hier.
En btw: in de jaren '70 gingen Afghaanse vrouwen in minirok naar de universiteit. Misschien dachten ze daar toen ook wel dat het "klaar" was

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2018 om 13:20

Emma

Heb jij werkelijk de indruk dat de vroegere feministen vinden dat 'het klaar is'? Die indruk heb ik echt totaal niet.

Yvan

Yvan

19-03-2018 om 21:51 Topicstarter

Het is nog helemaal niet klaar

en niks is ooit definitief verworven.
Reden te meer om erg behoedzaam om te gaan met afleidingsmaneuvers...

Margo

Margo

19-03-2018 om 22:47

nee niet klaar

Ik ben zo'n feministe uit de 80 ér jaren. Nee het is niet klaar, integendeel, het is mislukt. Het moet nog/weer beginnen. Ik wou dat de jonge dames de barricades opgingen (nou ja gebeurt een beetje met #metoo en demo tegen Trump). Maar de meesten hebben het te druk met in de pas van het patriarchaat te lopen.
En ja, roept u maar...

@Emma

@Emma

20-03-2018 om 00:09

Kaaskopje

Nee, de vroegere feministes vinden het niet "klaar". Integendeel
Het is wat Margo zegt: degenen die het te druk hebben met in de pas lopen van het patriarchaat vinden dat het klaar is.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2018 om 07:43

Margo

Welk patriarchaat?

Ik ben zelf ook een beetje teleurgesteld in de emancipatie. Ik verdien hier nog steeds meer dan driekwart van het geld. Als we van het salaris van mijn hoger opgeleide vriendin zouden moeten leven zouden we het best moeilijk hebben.

Dus, vandaar, over welk patriarchaat heb je het? Als ik hier de groep een beetje volg zie ik verhalen waarin mannen figureren die afwisselend een beetje zielig, manipulatief of gewoon normaal overkomen. Ik zie eigenlijk zelden dat vrouwen hier door hun partners onderdrukt worden. Jullie?

Mijn stelling is dat patriarchaat gaat over wat er bij je thuis gebeurt. Dat een groot deel van de CEO's en politici mannen zijn is interessant, maar eigenlijk hebben 'gewone' mensen zoals 95% van ons, daar nauwelijks iets mee te naken.

Yvan

Yvan

20-03-2018 om 20:01 Topicstarter

Het zou zo zotweg weleens kunnen

dat u driekwart van het geld verdient dankzij de inzet van een madamme die dat mogelijk maakt... Dat is wel vaker het geval.
Het kan best wel zo zijn, dat naar uw mening "patriarchaat gaat over wat er bij je thuis gebeurt", maar dat is niet de consensus terzake.
Ik vind het een simplistische en erg bekrompen mening, maar wie ben ik?

Yvan

Yvan

20-03-2018 om 20:13 Topicstarter

Er is hoop: leve het feminisme 2.0 (?)

In Vlaanderen is er de "beweging" "Wonderwijven", zie https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ze-zijn-met-21-000-de-vlaamse-wonderwijven-maar-noem-ons-alsjeblief-geen-feministen~aae2f72c/ .
De initiatiefneemster, een voorstander blijkbaar van "empowerment" buiten de traditionele structuren om, heeft al een 20 000 vrouwen om zich heen verzameld. De madamme in kwestie is zowat de Vlaamse Jomanda.
Mij doet het eerder denken aan dat ander summum van het postmodernistisch feminisme: The Spice Girls. Ook die liepen braaf aan het handje van hun broodheren, onderwijl poen scheppend en met strakke blik "Girl Power" verkondigend, ook al ontleenden ze die "Girl Power" aan hun borsten en billen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.