Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vandaag stemmen

2019 zal hier te boek blijven als de jaar van het 'stemmen'. Ex is, in het kader van de participatiewet, al weken de straat op voor zijn politieke partij.
Gisteren het grote invullen van mijn internationale student. Er kwam een grote envelop uit Duitsland met diverse stemkaarten voor de EU, de Kreis en de Gemeinde.
In Duitsland staan de huisadressen bij de kandidaten.

Bij de Kreis zijn er 40 punten te verdelen over de kandidaten. Je kunt er maximaal 3 per persoon toekennen en bij de Gemeinde kun je er 21 verdelen op eenzelfde wijze.
Die hersenkraker, zonder dat je precies weet wie wie is, want landelijke politiek is het niet, is wel even een gedoetje want bij 41 punten wordt je stemkaart ongeldig.

Ik moedigde hem aan om vandaag op zijn instituut de studenten te motiveren om te stemmen. Maar, net als bij zoon, zijn ze van mening dat het toch om hoger opgeleiden gaat en die stemmen toch wel. Nou ja, evengoed dan. Gelukkig zijn ze er wel zo mee bezig dat hun omgeving er ook van meegeniet.

Vandaag een college van zoon met analyses uit de krant over het debat van Thierry Baudet en Rutte en hoe Baudet Houellebecq gelezen heeft en inzet - een spin om de aandacht te trekken volgens hemzelf-.

En dochter belde vanmorgen dringend vanaf haar vakantieadres, ja, ook even weg na de inspanning van de schriftelijke examens, dat ze vergeten heeft haar handtekening te zetten op de stemkaart waarmee ik voor haar zou stemmen. Of ik hem even wou 'faken'?
Nou nee, echt niet. Volgende keer beter opletten dan maar, shit happens.

Maar ik strijk over mijn hart. We gaan dalijk stemmen en dan zal ik via mijn kaart op haar partij stemmen. Je wil toch dat meer jongeren stemmen.

Nou vond ik de foto van Jesse Klaver, met nieuwe spruit in de draagzak, met vrouw, naar het stembureau, echt leuk, maar goed, volgende keer dan maar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-05-2019 om 14:44

Wij vinden stemmen heel belangrijk. Gelukkig kwam het net zo uit dat net voordat ik naar mijn dochter in het buitenland vertrok, de stemkaart kwam. Die kon ze dus invullen om mij te machtigen. Dat wordt dus een stem links en een voor rechts. Kan ik net zo goed thuisblijven

Lou

Lou

23-05-2019 om 15:18

Ja ook

Dochter stemt vandaag voor het eerst. En hoewel ze meer bezig is met haar nieuwe schoenen voor het gala (net eindexamen gedaan) vindt ze het toch wel zo belangrijk dat ze serieus een stemwijzer heeft ingevuld. Hardop ook nog, aan tafel, met oma erbij, maar de discussies bleven uit want we waren het vrijwel op alle punten eens met elkaar. Toch fijn!

Vanochtend gestemd.

Hangkous

Hangkous

23-05-2019 om 15:57

Ga straks als mijn thee op is.

Heb vandaag via npo start nog de debatten van gisteravond teruggeluisterd onder het stoffen en zuigen.
Weet nu wat ik ga stemmen.
Wat is die Baudet een eikel. Begint zin na zin en maakt er geeneen af, dat mag de kiezer invullen en dan kan hij zeggen dat hij..?.. nooit gezegd heeft hoewel de context bij mij wel maakt dat hij..?.. als standpunt heeft.
Baudet wordt het dus niet.

Leen13

Leen13

23-05-2019 om 16:19 Topicstarter

Tja Hangkous

Je kunt niet stemmen op Thierry Baudet. Nou ja, ik ook niet op Jesse Klaver hoor.

Maar ik vroeg me ook al af. Na het gedoe over zijn 'essay' verschuilde Baudet zich achter Houellebecq en ik vroeg me al af waarom hij dat gisteren niet deed, maar volgens zoon was hij al door intellectueel Nederland gewezen op zijn nogal oppervlakkige, want door Houellebecq vooral ironisch en paradoxaal bedoelde romans, interpretatie van de rol van de vrouw. De vrouwen bij Houellebecq zijn vooral overwegend sterke vrouwen.

Jammer dat je door dit soort dingen de echte kandidaten minder goed leert kennen.
Ik belde dochter terug welke kandidaat ze door mij gestemd wilde hebben, maar ze had ook geen idee, dus dat werd dan toch maar de eerste van de lijst.

En ik moet bekennen dat ik het debat van de echte lijsstrekkers nog niet gezien heb en dat was er ook gisteravond.

Jesse_1

Jesse_1

23-05-2019 om 16:23

AnneJ

Je kunt toch wel stemmen op Thierry Baudet (laatste op de lijst van FvD)?

Hangkous

Hangkous

23-05-2019 om 16:24

Allebei

Ik heb al stoffend/zuigend/badkamer poetsend allebei de debatten teruggeluisterd. Inderdaad ik kan niet op Baudet stemmen maar wel op zijn Forum en dat heb ik dus niet gedaan zojuist. Die ideeën van hem zijn zo eng die verdienen geen aandacht.

===Ik belde dochter terug welke kandidaat ze door mij gestemd wilde hebben, maar ze had ook geen idee, dus dat werd dan toch maar de eerste van de lijst.===

Dan toch wel de eerste VROUW op de lijst, toch?😜

Leen13

Leen13

23-05-2019 om 16:25 Topicstarter

O wos Jesse

Zover had ik niet gekeken.
Jij wel blijkbaar.

Hangkous

Hangkous

23-05-2019 om 16:25

O toch wel?

Heb alleen gekeken naar de lijst van mijn voorkeur, heb de lijst van Forum niet bekeken.

Leen13

Leen13

23-05-2019 om 16:29 Topicstarter

Ja Hangkous

Dochter stemt PvdD, dat stemmen op een vrouw is hier vandaag even geen openlijk discussiepunt want zoon is tegen 'identiteitspolitiek'. Ja, als 'witte' man dan.
Kunnen we die discussie weer aangaan.

Zelf heb ik overwogen om op de Groenlinkslijst naar een kandidaat te speuren met een iets meer diverse achtergrond, dat zou ik ook nog doen. Bij Groenlinks ook met een kaarsje te zoeken. Maar goed, een vrouw dus geworden bij de PvdD.

Jesse_1

Jesse_1

23-05-2019 om 16:31

Ik hoorde het ergens vorige week

.... anders had ik het ook zeker niet geweten

Leen13

Leen13

23-05-2019 om 16:34 Topicstarter

Jesse

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-05-2019 om 16:36

Vrouw

Dochter en ik hebben beide op een vrouw gestemd. In mijn geval niet per se uit principe maar de nummer 1 van de lijst vond ik niet sympathiek. Bij het stembureau waren drie zeer oude mensen die zich samen met de bejaarde stembureaumensen verbaasden over de lage opkomst. ‘De mensen zijn gewoon verwend tegenwoordig. Na de oorlog stonden de rijen tot ver buiten met mensen die kwamen stemmen voor onze toekomst.’

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-05-2019 om 16:41

Ik heb die mensen niet verteld dat je net na de oorlog helemaal niet voor het Europees Parlement kon stemmen. Dat is flauw.
Ik hoop maar dat de populistische stemmers thuisblijven.

Leen13

Leen13

23-05-2019 om 16:42 Topicstarter

Het tij keren

https://groenlinks.nl/standpunten/kiesgerechtigdheid

Groenlinks is voor het verlagen van de stemgerechtigde leeftijd naar 16 jaar. En daar ben ik het ook mee eens. Dan zitten de meeste kinderen nog op de middelbare school op het eerste moment dat ze gaan stemmen en dat is een beter moment om met stemmen te beginnen. Daardoor kun je jongeren beter betrekken bij het stemmen.

Na de middelbare school hebben ze veel meer aan hun hoofd en is het nog wat zoeken.

Nou ja, alles wat je kunt bedenken om mensen toch bij het stemmen te betrekken.
Lastiger is dat de politiek steeds minder greep lijkt te hebben op wat er in de wereld gebeurt, maar dan nog, het is het beste wat we hebben om te laten weten waar je voorkeur naar uitgaat.

Limi

Limi

23-05-2019 om 16:47

Jong

De vorige keer zaten er 4 heel jonge mensen in mijn stembureau, nu twee jong en twee middelbaar.

Ze zaten alsnog aan een cryptogram en druifjes, want er was niet veel te doen.

Ik heb wel het idee dat er flink meer locaties zijn dan 15-20 jaar geleden, waardoor het ook niet meer zo druk wordt.

Hangkous

Hangkous

23-05-2019 om 16:59

Zeker niet druk

In mijn stembureau was ik nummer 214 om 16.10 's middags!
7.30 tot 16.00 dat is 8,5 uur en dan 214 stemmen, komt uit op 25 mensen per uur.1 stem per 2 1/2 minuut.
Ik heb helaas nog geen stemgerechtigde kinderen maar nummer 1 krijgt vanaf volgend jaar door ons opgelegde "stemplicht". Wel zelf kiezen, maakt me niet uit wat je kiest als je maar kiest. Wie niet kiest kan ook niet klagen.
Ze is denk ik wel zo wijs dat ze niet op partijen stemt met te rare rechtse kronkels.

Bennikki

Bennikki

23-05-2019 om 17:06

Iemand voor of tegen Volt?

Ik heb het niet zo gevolgd allemaal en Volt kwam er bij mij uit toen ik de stemwijzer invulde. Nog nooit van gehoord.. maar ben het wel met bijna alles eens waar ze voor staan..

Leen13

Leen13

23-05-2019 om 17:32 Topicstarter

Volt

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2019/volt-vangt-bot-met-klacht-over-weinig-vrouwen/

Ik heb er wel even over gedacht en ben wel voor een partij die zich in de hele Europese Unie profileert.
Dat is de nieuwe Europese jonge, goed opgeleidde, burger die het goed heeft met de globalisering en de internationalisering. Ook een duidelijke groep.

Dat ze naar de rechter gaan voor het afdwingen van een evenredige kieslijst daar twijfel ik wel over. Maar volgens de partij was het vooral een ludieke actie om aandacht te krijgen.

Nepkandidaat

Oh oh Thierry, wat ben je toch een ongelooflijke droplul. Nu weer op de lijst voor het Europees Parlement waar je toch niet in gaat zitten als je gekozen zou worden. Net als bij de provincialestatenverkiezingen.

"Thierry Baudet staat in twee provincies als lijstduwer op de kieslijst voor de Provinciale Statenverkiezingen maar gaat er niet vanuit dat hij ook Statenlid wordt. “Als ik met voorkeursstemmen wordt gekozen, ga ik niet de Provinciale Staten in. Ik ga niet zelf de fantastische mensen op onze lijst wegduwen”, aldus Baudet."

skik

Oh Thierry Baudet

Eindelijk een man die weet wat wij vrouwen willen! Ik zal hem even mijn rekeningnummer geven. Zodra hij mijn rekeningenbetaalt, stop ik meteen met werken 😈

Leen13

Leen13

23-05-2019 om 21:15 Topicstarter

Exitpoll: PvdA de meeste stemmen

https://nos.nl/liveblog/2285913-pvda-grootste-in-exitpoll-opkomst-iets-hoger.html

"Bij de Europese verkiezingen lijkt de PvdA vijf zetels in het Europees Parlement te krijgen. VVD en CDA stevenen af op vier zetels, GroenLinks en Forum voor Democratie ieder op drie."

De PvdD staat gearceerd op 1 zetel, het is dus kantje boord of ze die uiteindelijk gaan krijgen, dat horen we na zondag wel.
En als ze die zetel dan toch krijgen dan denk ik dat dat komt omdat ik de stem van dochter toch niet verloren heb laten gaan en op de PvdD heb gestemd. Zij maakt het verschil.

zebra

zebra

23-05-2019 om 21:17

vanochtend

gestemd nadat ik van het werk kwam. Onze zoon ging vanavond naar de stembus

Tamar

Tamar

23-05-2019 om 22:13

voorkeursstem uitbrengen

Dat werd hem niet, ik was mijn leesbril vergeten en kon dus maar net de naam van de juiste partij lezen. Heb blind op de lijsttrekker gestemd.

Leen13

Leen13

24-05-2019 om 01:52 Topicstarter

PvdD toch 1 zetel

https://nos.nl/liveblog/2285913-geenpeil-telt-nog-altijd-de-stemmen-en-zet-sp-en-pvv-op-0-zetels.html

"GeenPeil, een politiek initiatief van GeenStijl, is nog altijd bezig met het tellen van stemmen. Lees hier hoe en waarom ze dat doen.

Bij een nieuwe tussenstand is dit de zetelverdeling: PvdA , VVD (4), CDA (4), FvD (3), GroenLinks (3), D66 (2), ChristenUnie-SGP (2), PvdD (1), 50PLUS (1), PVV (0), SP (0), DENK (0) en VOLT (0).

Opvallend is dat PVV en SP op 0 zetels zouden uitkomen, Partij voor de Dieren op 1 en PvdA op 6."

Zoals het er nu naar uitziet krijgt de PvdD toch 1 zetel! Pfffffff, morgen dochter bellen.

Lou

Lou

24-05-2019 om 09:38

hahaha Tamar

Ik had hetzelfde probleem! Maar ik wist wel dat mijn voorkeur de nummer 2 van de lijst was, dus het lukte nog net. Hoop ik dan

V@@s

V@@s

24-05-2019 om 17:59

leesbril vergeten

Voor slechtzienden hoort in elk stembureau een loep aanwezig te zijn voor slechtzienden, dus als je nog een keer je bril vergeet kun je om de loep vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.