Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

videoboodschap maken, help!

Een familielid van mijn wordt binnenkort 50, en zijn vrouw heeft iedereen gevraagd een videoboodschap voor hem te maken. Klinkt leuk!?

Voor mij niet, ik merk dat ik echt een enorme hekel heb aan videoboodschappen! Ik stel het maar uit, en als ik eraan denk krijg ik bijna een paniekaanval!
Ik vind het heel stom van mezelf, wil niet flauw doen en gewoon meedoen.

Toen ik dit voorzichtig bij mijn zus liet vallen kreeg ik de reactie: ah joh, hoe gekker hoe beter. 
Vast goed bedoeld, maar maakt het voor mij alleen maar erger! (moet ik nu ook nog gek gaan doen voor een camera?)

Ik kan trouwens best wel gek doen hoor, gewoon spontaan, maar niet op commando...

Herkent iemand dit?


Als je kunt editten of laten editten, dan kun je vooral foto's laten zien van herinneringen. En dan hoef je alleen aan begin en eind in beeld te komen en spreek je de rest in als achtergrondgeluid bij de foto's. 

Oja, dat moest ik laatst ook voor een vriendin die 50 werd. Ik heb mijn boodschap groot op een vel papier geschreven en dat vel op de deur geplakt tegenover waar ik ging zitten. Mijn dochter heeft de camera op mijn telefoon bediend, zittend, zodat ik over haar hoofd heen het vel papier kon lezen. Het leek zo net alsof ik het vloeiend in de camera vertelde, terwijl ik het gewoon voorlas. 
De boodschap zelf was kort en simpel. Hoi Vriendin, gefeliciteerd met de mijlpaal van je 50e verjaardag. We kennen elkaar al 25 jaar en we lachen wat af. Ik hoop dat we nog lang samen kunnen wandelen/zingen/stappen. Live, want via video vind ik het toch net wat minder gezellig. Tot snel!
Laat anderen maar gek doen voor de camera, voor mij was dit gek genoeg. Vriendin waardeerde het in ieder geval en daar ging het mij om.

Je kunt ook real life editten. Zet de raarste spullen die je thuis hebt aan hoedjes brillen kettingen en kleding op en aan. Ga je vanzelf raar doen. Zeg je ra ra wie dit is? Mysterieuse boodschap 
Wie weet lukt het dan al prima want dan heb je misschien wel veel minder moeite omdat je onherkenbaar bent 

Hou het simpel! Het hoeft niks te worden. Je schrijft gewoon een standaard felicitatie op een stuk papier en leest die op. Als je er een beetje bij glimlacht alsof je het meent is het goed. 

"Dag neef, gefeliciteerd met je vijftigste verjaardag. Ik hoop dat je een superleuke dag hebt. Nog vele gezonde jaren samen met je vrouw en kinderen gewenst!" (en dan zwaai je een keer en is het klaar)  

Laat andere mensen maar gek doen. Dat is hartstikke leuk. Maar het hoeft niet. Gewoon een groet is ook goed genoeg. 

Het fijne van een video-boodschap is dat je het niet in één keer goed hoeft te doen. Het kan gewoon over als het je niet bevalt. Als je je dat bedenkt, dan sta je er hopelijk al iets ontspannender in.

Je zou die video-boodschap ook samen met iemand kunnen doen. Met je zus bijvoorbeeld. Dan vertelt zij een leuke gezamenlijke anecdote en kun jij daar op reageren en/of aanvullen. Dat voelt waarschijnlijk al een stuk spontaner dan in je eentje een stukje oplepelen/voorlezen.

Ik moest dit een tijdje geleden ook doen. Ik heb er inderdaad meerdere pogingen voor nodig gehad, want de eerste was stom, de tweede was minder stom, en toen werd de derde niet beter dan de tweede waarop ik besloot dat het zo maar goed genoeg moest zijn. 
Waarmee ik maar wil zeggen: blijf er niet te lang aan prutsen. Als je maar duidelijk herkenbaar in beeld bent en geen wartaal uitslaat is het denk ik al prima. 

Bijtje82

Bijtje82

25-10-2022 om 13:33

Ik hou niet zo van moetjes, zeker niet zulke dingen. Verschrikkelijk vind ik dat. 
Kun je niet iets anders bijdragen waar je je wel goed bij voelt.

Doe het inderdaad samen met je zus. Of laat foto's zien van vroeger en vertel daar iets over. Dan hoef jij er niet op te staan. 

Als ontvanger van zo’n film (want werd 50 in Coronatijd dus er was geen feest mogelijk) kan ik je zeggen dat het vooral belangrijk is dat je in dat filmpje zit. Echt, wat je zegt of doet maakt niet zoveel uit.
Toch nog wat tips: pak een glas wijn en proost op de jarige. Of pak een feesthoedje en toeter, gooi confetti, of steek een bos bloemen richting de camera. Zorg voor goed licht en een beetje mooie achtergrond (de bomen staan nu mooi in hun herfstblad) en kijk wel goed de camera in. Dat is dat hele kleine gaatje beetje linksboven bij een iPhone, als je jezelf filmt. Kijk dus niet naar je scherm, hoe verleidelijk ook, maar dan kijk je de kijker niet recht aan en dat ziet er raar uit.
Het helpt wel als je hem ergens neerzet of een ander vraagt te filmen. Dat ziet er natuurlijker uit dan een ‘selfie’.
Succes!

Weet je wat; maak er een raad-sel van. Zet op diverse plekken in je huis feestelijke dingetjes neer; film die (bijv. een glas wijn, een taart, een cadeautje, een slinger een feesthoed) zet er een muziekje bij op en laat de jarige raden van wie dat filmpje is. Of zoom bijv. als laatste in op jullie naam bij de deurbel als je denkt dat het te moeilijk is.

Doe het zoals Bob Dylan het ooit deed in de videoclip van subtarranean homesick blues. Is daarna in veel films nagedaan;  Schrijf je boodschap op verschillende kaartjes die je achter elkaar laat zien. Muziek op de achtergrond die bij jullie past en je hebt even iets afwisselends. Zie;
 


https://youtu.be/MGxjIBEZvx0 voor het origineel. 
Desnoods laat je alleen je handen en de kaartjes in beeld. (Zou ik doen want hekel aan bewegend beeld van mezelf)

Wij moesten dit laatst ook doen. Ons stukje was heel kort, ‘lieve Koos en Til, gefeliciteerd met het behalen van dit mooie jubileum, 60 jaar getrouwd.’ En toen ons glaasje wijn omhoog gehouden. Andere familieleden hadden halve cabarets, ook prima als je dat leuk vindt.

Er zijn al veel tips gegeven. Je kunt ook een tiktok opnemen. Heb je kinderen? Er staan veel nummers op bv happy birthday to you. Zo'n swingend nummer. Duurt max 1 minuut en kan in delen opgenomen worden. Superleuk.
Denk aan de ontvanger. De dooddoener IK heb er zo'n hekel aan....ik ga dat niet doen etc. Je kunt toch iets voor een ander doen ? Wat maakt het uit. De ontvanger zal elk initiatief met liefde ontvangen. Gewoon doen dus en maak het voor jezelf leuk. Heb je er zelf ook nog wat aan.
Je kunt ook bv een selfie filmpje maken. Ga wandelen en dan vertel je; nou pietje vroeg me een filmpje in te sturen. Maar ik vind dat zo moeilijk. Je bent me natuurlijk heel dierbaar dus ik wil zeker niet achterblijven en je veel geluk wensen blabla. Ben je lekker bezig. Het beweegt en is wat natuurlijker en niet zo statisch. Veel succes

meteen vandaag nog doen, dan ben je ervan af. Wat hoe maakt niet uit.

Zebra04

Zebra04

27-10-2022 om 10:38 Topicstarter

Dank voor alle berichten en tips (en soms ook herkenning), ik had nog een confettikanon en feesthoedjes liggen, dus we hebben er maar wat van gemaakt, nu nog een beetje editen en gauw opsturen, klaar! 
Blijf het verschrikkelijk vinden, laat mij maar liever iets schrijven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.