Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

scriptieschrijver

scriptieschrijver

11-10-2018 om 21:58

volksgebruiken/ oude gebruiken

Voor een sciptie (-tje) zoek ik info over oude volksgebruiken/ verhalen/ mythes rond menstruatie. Weet iemand een boek of tekst (nodig om naar te verwijzen) Of kennen jullie zelf een gebruik. voorbeeld: tijdens de menstruatie mocht een vrouw geen witte kool/ zuurkool inmaken want dan zou het bederven.

Vroeger

Hoorde ik hier van alles wat niet mocht tijdens menstruatie. Niet wecken of jam makendat zou bederven en geen slagroom kloppen die zou doorslaan. Je haar niet permanenten etc.

scriptieschrijver

scriptieschrijver

11-10-2018 om 22:32

re lilian1

Dat soort verhalen bedoel ik. En als iemand een boek of website weet waar dit soort verhalen instaat zou ik heel blij zijn, ik kan het niet vinden ( ws zoek ik verkeerd).

Tijgeroog

Tijgeroog

11-10-2018 om 22:52

Website

Als ik google op "slagroom kloppen tijdens menstruatie" kom ik heel wat sites tegen. Daar zitten vragen op het vivaforum, bokt.nl en uhm... ouders.nl bij, maar ook artikelen op bijvoorbeeld de site van Kijk. En onder andere de suggestie voor "wat mag je niet doen als je ongesteld bent", en die levert nog veel meer artikelen op.

Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_and_menstruation

Met voorbeelden.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-cultureel/113715-yanomami-indianen-uit-het-amazone-gebied.html

http://www.orthodoxchristianity.net/forum/index.php?topic=9448.0

Ook in Nederland heb je nog orthodoxen die een punt maken van menstruatie waardoor je na de geboorte van een kind een tijd niet naar de kerk mag gaan of tijdens je menstruatie niet mag deelnemen aan de communie.

Afzondering is meestal aan de orde.

Ik ben eens bij mensen thuis geweest waar ze een apart stoeltje hadden voor een menstruerende vrouw. Dat waren Surinaamse Indianen.

scriptieschrijver

scriptieschrijver

12-10-2018 om 00:01

dank

hier kan ik wel wat mee, ik zat te vast met termen als volksgebruiken. (soms heb je gewoon een klein duwtje in de goede richting nodig)

rode krullenbol

rode krullenbol

12-10-2018 om 08:22

Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland

Je zou ook eens kunnen informeren bij het voormalige (door Ineke Strouken opgerichte en geleide) Nederlands Centrum voor Volkscultuur: het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (https://www.immaterieelerfgoed.nl/).

@Emma

@Emma

12-10-2018 om 08:37

Rust

Los van de "onreinheid" en daardoor onterechte uitsluiting van het maatschappelijk en huiselijk leven waren (zijn?) er vrouwen die het ook wel fijn vonden: die paar dagen een bed voor jezelf, niet hoeven koken enz.
Vroeger menstrueerden vrouwen een stuk minder vaak dan tegenwoordig. Ik begon op mijn 13e en nu op mijn 55e is het nog steeds niet voorbij, ik ben één keer zwanger geweest. Maar ja, dat is weer een ander onderwerp

Rondje bejaardentehuis

Levert vast heel veel op

Meertens Instituut

Kijk eens op de site van het Meertens Instituut in Amsterdam. Dat is dan wel op taal gericht, maar zij kunnen je vast verder helpen, hoewel je hier ook al veel tips hebt gekregen.

scriptieschrijver

scriptieschrijver

12-10-2018 om 10:14

toeval/ re AnneJ

En dan staat er vandaag een groot stuk in de krant over het nieuwste boek van Mineke Schipper. Ziet er interessant uit (net als haar andere boeken die ik ook niet gelezen heb maar nu wel van plan ben).
Zo'n stoeltje ben ik in Israël tegengekomen, was 1 van de redenen voor deze scriptie

Victoria

Victoria

14-10-2018 om 17:53

Mijn oma

Mijn oma zei weleens: "Een echte kapitein vaart ook over de rode zee". Ik vond dat choquerend als 16-jarige.....

OND

OND

17-10-2018 om 16:36

Schitterend!

Vicoria.

elsje78

elsje78

22-10-2018 om 15:29

Artikel met verwijzingen

https://www.volkskrant.nl/mensen/waarom-ongesteld-zijn-opeens-cool-is~b434528b/

In deze link wordt verwezen naar verschillende verhalen van vroeger en ook naar een boek

Raffie

Raffie

23-10-2018 om 11:39

douchen

Ik ken een gezin uit Sri Lanka, zij vertelden mij dat hun dochter tijdens haar eerste menstruatie niet naar buiten mocht, geen andere mensen mocht zien en niet mocht douchen! Wat had ik te doen met dat kind... (en ze was nog maar 11, dat ook nog)

scriptieschrijver

scriptieschrijver

22-11-2018 om 20:48

update

vandaag bericht dat de scriptie voldoende bevonden is, met dank aan het forum (al was dat maar een klein deel van de hele scriptie jullie hebben mij wel goed geholpen)

rode krullenbol

rode krullenbol

22-11-2018 om 21:03

Hee ...

Van harte gefeliciteerd!

scriptieschrijver

scriptieschrijver

05-02-2019 om 19:34

geslaagd

Geslaagd voor mijn bachelor

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2019 om 00:51

Gefeliciteerd!

scriptieschrijver

scriptieschrijver

06-02-2019 om 11:35

dank je

titel zegt het al maar nogmaals Dank je

scriptieschrijver

scriptieschrijver

06-02-2019 om 11:40

en O.T.

wat is het lastig om je tijdelijke te gebruiken ipv je normale en niet te vergeten aan te passen. De "meeting-gangers" kennen hem wel (sommigen ieg)

Alison

Alison

06-02-2019 om 11:50

Gefeliciteerd

Wat goed van je. Ik vind het een hele prestatie op een iets gevorderde leeftijd met de zorg voor gezin en huis zo'n studie doen.
Doe je de groetjes aan je zoon van me? Leuke knul. Voor alle veiligheid, ik was het verloren schaap wat het wijninfuus nodig had

Fransien

Fransien

06-02-2019 om 12:51

Gefeliciteerd!

En ik had een beetje medelijden met je zoon, hij zat wel in een kippenhok en zag er ietwat opgelaten uit zo nu en dan met al die vrouwen die hem bij vanallerlei gesprekken probeerden te betrekken.

Plens

Plens

06-02-2019 om 14:13

Ploink

Gefeliciteerd, je hebt jezelf wel verraden zo

scriptieschrijver

scriptieschrijver

06-02-2019 om 15:03

verraden

toch alleen maar een de meetingganger? toch?
Ja zoon volede zich niet helemaal happy, beetje misplaatst. Ik dacht dat het eten vroeger gedaan zou zijn en hij was iets eerder dan ik gehoopt had. Sorry

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.