Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

29-08-2018 om 11:41

voordeuretiquette appartementencomplex

Voor het eerst van mijn leven woon in in een appartementencomplex, dus met gedeelde voordeur, intercom en lift/trappenhuis. Ik vraag me af wat de gewoonte is wanneer er een pakje wordt bezorgd: laat je de bezorger boven komen (woon op 2e), of loop je zelf naar beneden? Ik ben geneigd zelf naar beneden te lopen, maar misschien maak ik me wel onsterfelijk belachelijk?
En wat roep je eigenlijk door die intercom? Je naam? "Goedemorgen", "Wie is daar?"

Jacquel

Jacquel

29-08-2018 om 12:08

Goedemorgen, voor wie komt u?

Ah, een pakje. Ik doe de deur open. Ik woon op de tweede verdieping, de lift is links van u.

Flavia

Flavia

29-08-2018 om 12:41

Naar boven

De bezorger komt naar boven, hij moet zien dat hij het pakje idd bij nr 10 aflevert en niet bij 12.
Als jij naar beneden komt kun je een willekeurige buurvrouw zijn.

Door de intercom kom ik niet verder als: zeg het maar. De meeste van mijn bellers verwacht ik dan doe ik gelijk de deur open.

Linda

Linda

29-08-2018 om 13:23

Ja, bezorger komt boven

Soms is die al binnen het complex ivm een ander pakje. Dan staat die direct aan de voordeur.
Soms neem ik een pakje aan voor de buren. Dan belt de bezorger bij mij aan als zij niet thuis zijn.
Door de intercom zeg ik alleen maar: hallo (op een vragende toon).
Vertellen waar de lift is en op welke verdieping ik woon, is hier niet nodig.

En maar goed ook dat de bezorger boven komt, erg handig met het bestellen van zware dingen of meubels.

Triva

Triva

30-08-2018 om 00:54

Nou

Een bezorger die met de fiets is mág weigeren naar boven komen omdat de fietstassen met post onbeheerd achter staan. Het is het netst voor de bezorger om te vrágen of hij/zij wil bovenkomen. Diegene met de fiets heeft niets aan alleen een openzwaaiende deur en een klik vd verbinding.

Triva

Triva

30-08-2018 om 00:57

Flavia

Waarom zou iemand van 12 naar beneden komen als een bezorger op de bel van 10 drukt?

Flavia

Flavia

30-08-2018 om 06:09

Triva

Omdat die persoon toevallig net op dat moment ook naar beneden loopt bijvoorbeeld en al bijna beneden is.

Triva

Triva

30-08-2018 om 07:09

Flavia

Dat is in ieder geval geen reden waarom bezorgers het boven moeten afgeven. Je kunt altijd nog naar de naam vragen maar ze geven echt niet de eerste de beste die toevallig uit de lift stapt een pakje.

Flavia

Flavia

30-08-2018 om 07:28

Triva

je wil niet weten wat je meemaakt. Dat jij het niet meemaakt wil niet zeggen dat het bij anderen niet gebeurd.

Pakketjes worden hier gewoon in het portiek gezet om het hoekje als de deur open is. Bezorgers lopen door de berginggang omdat dat sneller is en ze niet bij de verschillende portieken willen aanbellen. Binnen is binnen denken ze. Vind je ineens een pakje bij je deur terwijl er geen briefje in je bus ligt en je buren ook van niets weten.

pakketjes die eigenlijk niet in de brievenbus passen er letterlijk doorheen gedrukt en dus beschadigd.

Er gaat veel goed, maar zeker niet altijd.

Kaplablokje

Kaplablokje

30-08-2018 om 07:35

Huisregels

Volgens mij moesten we volgens de huisregels naar beneden gaan en niet zo maar mensen binnen laten, maar dat was voor de opkomst van het online winkelen. Ik weet niet hoe het nu is.

Inmiddels niet meer in een appartement maar een huis, is al twee keer onze brievenbus ontzet doordat gepoogd is een te groot pakje naar binnen te duwen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

30-08-2018 om 08:04

mijn ervaring

Bij de huistelefoon riep ik meestal "goedemorgen" (of middag, of avond) als ik me goed herinner. "Hallo" vond ik ook weer zo kortaf klinken.

Pakjes verschilden nogal eens. De pakketdienst bracht het tot aan de eigen voordeur, maar postbezorgers mochten hun fiets niet in de steek laten en bleven bij de gezamenlijke voordeur. Ik woonde gelukkig niet zo hoog en was zo beneden.

Minder leuk was het dat ik, als thuiswerkende ZZP-er, altijd degene was die voor de hele galerij pakjes moest aannemen omdat ik de enige was die thuis was. Het heeft mijn werk (en mijn concentratie) vaak lelijk onderbroken...

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

30-08-2018 om 09:30

Combi

Oké, thx, ik denk dat ik het voorlopig idd maar vraag: Goedemorgen, wilt u boven komen?

Linda

Linda

31-08-2018 om 21:42

Waarom vraag je gelijk of iemand boven wil komen?

Je weet toch nog niet wie voor de deur staat?
Het kan ook het verkoopteam zijn van Eneco. Of een bezorger die een pakje heeft voor de buren.

Als bij een huis iemand aanbelt, dan doe je de deur open. Als je de persoon kent, zeg je goedendag en kan iemand eventueel gelijk binnen komen. Als je de persoon niet kent, zeg je zoiets als : goedendag . Dan zeg je ook niet gelijk: wilt u binnenkomen?

Met een intercom zonder beeld gaat het erom dat jij te horen krijgt wie voor de deur staat. Je zou ook kennen zeggen: Goedemorgen, wie bent u?
Ik zou alleen goedemorgen zeggen. Lange teksten zijn alleen maar lastig. Zo duidelijk is zo’n intercom nou ook weer niet.

Tip: Laat als test iemand in je appartement reageren als jij bij je eigen nummer aanbelt. Dan kun je zelf horen hoe het overkomt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

31-08-2018 om 21:48

Wie er voor de deur staat

"Goedemorgen!"
"Goedemorgen, PostNL, ik heb een pakketje voor u!"
"Wilt u boven komen? Het is één hoog."

Of:
"Goedemorgen!"
"Goedemorgen, kunt u me binnen laten?"
"Waarvoor?"
"We hebben een aanbieding voor u."
"Nee dank u, we hebben alles al."

Of:

"Goedemorgen!"
"Goedemorgen, kunt u open doen?"
"Waarom?"
"Dat zal ik u boven uitleggen."
"Nee laat maar, prettige dag verder."

Beneden

Hier worden de pakketjes en pakketten beneden opgehaald. Je gaat zelf naar beneden.
Alleen de thuisbezorger van maaltijden komt aan de deur.

Ja, ik zeg gewoon 'hallo' en soms noem ik een naam als ik een bekende zie staan.

Die laatste van Sally is ook belangrijk om in de gaten te houden.
Soms hebben ze een smoesje: we komen voor de energie, of zoiets.
Maar dat is natuurlijk ook geen ramp. Kun je ze nog even bij de voordeur afwimpelen.

Stam

Stam

01-09-2018 om 01:22

Nog nooit gehad

Dat vond ik het voordeel van een appartement, altijd overgeslagen worden met dat soort dingen!

Post komt hier altijd boven (4e etage met lift ).

Intercom (zonder video) krijgt van mij een vragend: hallo?

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

01-09-2018 om 19:53

Ja, nee, tuurlijk

Ik had bij mijn laatste reactie eigenlijk vooral de situatie-met-postbezorger in mijn hoofd. Ik ga idd niet iedereen direct boven uitnodigen
Maar je zegt dus niet je naam als je de intercom "aanneemt", maar alleen goedemorgen oid. Ik heb er zo'n telefoongevoel bij, vandaar dat ik steeds mijn naam wil zeggen.

Ik zal Sally's dialoogjes even goed inprenten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.