Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vraag voor mensen met kennis van recht?

Dag allemaal
Zoon (21) is vorige week uitgezet bij een club in zijn studentenstad. Hij had blijkbaar te veel gedronken. Dat betwist hij niet, maar het probleem is dat er hem geen tijd werd gegeven om zijn jas (met alle sleutels) op te halen in de rommelige kelder. Hij kreeg 1 minute maar gezien de hoeveelheid jassen was het niet genoeg.
Hij betwist ook niet de beslissing om hem uit te zetten maar wel om hem niet genoeg tijd om zijn jas te zoeken. Hij was niet agressief of vervelend maar gewoon te dronken.
Hij kon dus geen gebruik maken van zijn fiets (misschien beter in dit geval), moest zonder jas naar huis lopen, en even langs een vriend veel verder op in de stad waar een reserve sleutel van zijn huis hangt. En wat als de vriend er niet geweest was...
Probleem: toen hij de volgende ochtend zijn excuses ging aanbieden EN zijn jas met sleutels ophalen, de jas en de sleutels waren weg. Sindsdien is het niet boven water gekomen.
Is het een kwestie van dikke pech, of kan hij verwachten dat de club zijn jas en/of sleutels vergoedt?
Met vriendelijke groet
Sini

Was het een verplichte en/of bewaakte garderobe? Het klinkt alsof dat niet het geval was, maar als je verplicht je jas moet afgeven gelden andere regels dan wanneer dat niet zo was. Zie https://studentenvakbondakku.nl/wie-is-verantwoordelijk-voor-jouw-zoekgeraakte-jas/ en https://www.khn.nl/veelgestelde-vragen/ondernemen-in-de-horeca/ben-ik-aansprakelijk-voor-diefstal-van-gasteneigendommen-uit-mijn-garderobe

Verder zou hij kunnen kijken of er een clubreglement is, of huisregels oid. Soms staat daar iets in over risico's en aansprakelijkheid.

Ik weet niet of deze situatie specifiek zo in de wet staat. In het algemeen aanvaard je zelf de risico's als je dronken wordt en dus ook het risico om buitengezet te worden. Of van de club redelijkerwijs gevergd kan worden dat ze je dan nog je jas laten zoeken is de vraag. Uitzetten moet namelijk meestal vlot en zonder omhaal gebeuren, anders escaleert de boel makkelijk, zeker als er veel clubgenoten of omstanders zijn (jouw zoon gaat misschien geen herrie schoppen met z'n maten, maar dat weet die club niet he, die moeten de boel beheersbaar houden). Dus dat hangt ook een beetje van de situatie af.

Zelfs al zou de club dat moeten vergoeden: hij heeft nul bewijs dat zijn jas en zijn sleutels daar lagen, welke sleutels erin zaten en dus hoe hoog de kosten zijn. 

Zie het maar als leergeld

Sinilind

Sinilind

03-10-2022 om 21:30 Topicstarter

Zoon vroeg mij of hij een kans maakte, als hij ging klagen. Niet geschoten is altijd mis, maar ik denk niet dat hij een kans maakt. Leergeld gaat me een beetje ver: voor hem ook zijn het dure tijden.
Sini

als hij zich niet misdragen heeft, vind ik het te gek dat ze hem niet eerst rustig de jas hebben laten zoeken. Ik zou daar zeker wel verhaal gaan halen.

je laat toch geen waardevolle objecten in je jas zitten?
gr Angellal

Kikki39 schreef op 03-10-2022 om 21:57:

als hij zich niet misdragen heeft, vind ik het te gek dat ze hem niet eerst rustig de jas hebben laten zoeken. Ik zou daar zeker wel verhaal gaan halen.

Zo dronken zijn dat je uit een club gezet wordt, valt wat mij betreft toch ook wel onder misdragen. Of vind je dat pas als hij iemand in elkaar timmert? 

En ja, leergeld. Houdt hij meteen minder over om zich een volgende keer weer vol te laten lopen (win-win)

Sinilind

Sinilind

04-10-2022 om 10:48 Topicstarter

Angela1967 schreef op 03-10-2022 om 22:53:

je laat toch geen waardevolle objecten in je jas zitten?
gr Angellal

Hangt er vanaf of je een grote sleutelbos een waarde object vindt of niet? Hij heeft de sleutels van 3 huizen erop en van zijn fiets. Waarde niet maar vervelend wel.

Sinilind schreef op 04-10-2022 om 10:48:

[..]

Hangt er vanaf of je een grote sleutelbos een waarde object vindt of niet? Hij heeft de sleutels van 3 huizen erop en van zijn fiets. Waarde niet maar vervelend wel.

Een beetje afhankelijk van het soort van sloten, loopt het laten bijmaken van nieuwe sleutels al snel in de papieren. Al helemaal als het gaat om minstens vier stuks.

Ik denk dat je hier weinig mee kunt. Iemand had zo veel gedronken dat hij verwijderd werd uit de club. Dat doen ze niet zomaar, want het zijn plekken die bedoeld zijn om te drinken.
Als je mensen lang gaat laten zoeken naar hun spullen, loopt het risico op escalatie enorm op. Verder vind ik sleutels en andere waardevolle spullen in de jas bewaren die in een club ergens onbewaakt hangt niet handig. Dronken mensen nemen nog wel eens de verkeerde jas mee (weinig tijd, moe, onder invloed, donkere ruimte), dat gaat gewoon geregeld mis. 
Ik zou mijn verlies nemen en ervan leren voor een volgende keer.

Dure tijden valt mee als je jezelf vol kan gieten, dus dan minder drinken, verlies nemen en jezelf bij de kladden grijpen. Dronken is voor mij per definitie misdragen omdat je je eigen grens niet kent en je hoe dan ook over straat moet begeven. Ik heb vreselijk moeite met mensen onder invloed ( familielid omgekomen door zo'n grenzeloze idioot), ook als dat mijn eigen kroost zou betreffen. Hij moest er uit dus heeft hij zich niet gedragen. Anderen moesten in actie komen door zijn beslissing. Hij kon dus mooi voor alle gevolgen opdraaien en als hij zou durven klagen zou ik érg pissig zijn. Dat je dit overweegt te vragen vind ik vrij bijzonder.

Sinilind schreef op 04-10-2022 om 10:48:

[..]

Hangt er vanaf of je een grote sleutelbos een waarde object vindt of niet? Hij heeft de sleutels van 3 huizen erop en van zijn fiets. Waarde niet maar vervelend wel.

Dan laat hij bij die mensen een sleutel bijmaken en biedt hij daar zijn excuus ook aan. Is ie per sleutel 6-8 euro kwijt. Weekje niet stappen.

Sleutels raakt mijn 13 jarige ook kwijt op school. Dan maak ik ook geen zaak tegen de school. Zaten ook geen vier sleutels aan, maar wel drie en een druppel. 1 van de voordeur en twee dure fietssloten. En een druppel, kostte dus 25 euro. Nieuw hangslot 40 euro. Had ik niet hoeven vervagen maar omdat we vermoedden dat een klasgenoot ze heeft. Voor de zeker dus maar hangslot zodat de fiets niet gejat kan worden. Bovendien kunnen ze die ook weer doorzagen maar dan is duidelijk dat iemand de sleutels dus had.

Gewoon sleutels kwijt kostte mij dus meer dan 70 euro. En daarvoor was dochter niet op stap of gedronken of misdragen maar gewoon op school haar sleutels ergens laten liggen. Verder valt er weinig aan te doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.