Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Half a twin

Half a twin

28-12-2016 om 20:05

Waar is het woord kerst gebleven?


Triva

Triva

29-12-2016 om 16:11

Bromvlieg

Geen idee wat je nu bedoelt met je reacties, wat is het nu? Komt het wel van heilig of niet?

http://english.stackexchange.com/questions/13401/is-holiday-derived-from-holy-day

pien

pien

29-12-2016 om 16:24

voorbij

Is het nou zo belangrijk om zo diep in te gaan op de etymolie van het woord holiday? En als je dat dan zo belangrijk vindt, kijk dan ook eens bij de etymologie van holy, wat dan weer van een oud-germaans woord dat iets als health en happiness betekent, afkomt.
Maar daar gaat het mij niet om, het gaat mij ook niet om het laatste woord te hebben, het gaat mij erom om aan te geven dat het misschien wel eens overgewaaid zou kunnen zijn uit Angelsaksische landen. Ik zei niet voor niets dat het ook festive season wordt genoemd. Maar misschien zit ik daar wel helemaal naast.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2016 om 19:15

Kerst

Ik denk wel dat de NPO 'feest' ipv 'kerst' heeft gekozen voor een van de versies om álle Nederlanders een plezier te doen. Daar vind ik op zich niets mis mee, maar ik kan mij wel voorstellen dat mensen het gevoel krijgen, dat het woordje 'kerst' óók al niet meer mag. Dat direct de link gelegd wordt met dat het door moslims komt (helaas, maar dat gebeurt) is dan weer een beetje jammer. Ik moet de eerste moslim nog spreken die tegen het woord 'kerst' is.

Bij Zwarte Piet werden moslims er met de haren bijgesleept in het kader van ál die moslims die hier álles willen bepalen. En nu was/is het woord kerst aan de beurt. Waarom zou je in vredesnaam geen kerstdagen meer zeggen in een land wat als 'crhristelijk' door het leven gaat? Daar aan morrelen is koren op de molen van mensen die vooral moslims toch al overal de schuld van geven. Dus mijn wijze raad aan iedereen die opeens ingewikkeld denkt te moeten doen over het woord 'kerst': doe er niet ingewikkeld over. We moeten niet toe naar een maatschappij waarin alles neutraal moet zijn om het met elkaar vol te kunnen houden. Kerst, Suikerfeest, Pesach, knuffel de bomendag e.d. kunnen best naast elkaar, gerespecteerd door elkaar. En december... is een feestmaand met daarin Sinterklaas, de kerstdagen en Oudjaarsavond. Dat op openbare scholen voor een algemeen woord wordt gekozen vind ik trouwens ook helemaal niet erg. Zeker niet als ik lees dat er daardoor meer kinderen mogen komen. Maar ik hoop wel dat ze kinderen gewoon fijne kerstdagen blijven wensen voor wie kerst viert.

bieb63

bieb63

29-12-2016 om 21:03

Nou Dendy

Ik snap dat op een openbare school niet persé bijbelse zaken aan de orde komen. Maar m.i. is kerstmis een traditie voor velen, ook voor vele niet gelovige Nederlanders. Gewoon kerstboom, eten, kerstkransjes, kaarsjes, spelletjes, evt. cadeautjes. Je hoeft er toch niet persé een gelovig sausje overheen te gooien met dito verplichtingen? Op een openbare school kun je toch gewoon vertellen waar de traditie vandaan komt. Gewoon als geschiedenis verhaal. En verder vertellen, dat het inmiddels gewoon een traditioneel feest is, waar iedereen aan mee kan doen, voor zover hij/hij het gezellig vindt. Je mag er zelf de invulling aan geven die je wil.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-12-2016 om 21:19

Bieb

Even voor alle duidelijkheid, het maakt mij verder niet uit hoor. Ik geef alleen maar aan dat ik het niet gek vind dat een openbare school neutraal blijft hierin.
Als een katholieke school Pasen niet op passende wijze zou vieren zou ik het vreemder vinden.

Kerst/december/feest - het gaat om het vieren!

En het kan op allerlei manieren. Te correct zijn in bewoordingen voelt erg vermoeiend. Rekening houden met 'de moslims' is een eigenaardig idee, binnen deze religie zijn de verschillen enorm groot en ik heb nog nooit gehoord dat moslims het ongewenst vinden dat Kerst Kerst heet. Bijna integendeel, er zijn er heel wat die nog steeds de gedachte hebben dat alle Nederlanders toch wel ergens een soort christenen zijn (0f kruisvaarders, brrr).

Christenen kennen veel variaties, van zeer orthodox zonder kerstboom )foei, heidens) tot vrijzinnig en gezellig gedecoreerd met Kerstmannen (wel wat commercieel, maar vooruit).

Zelf ben ik ook nogal kerstman-loos opgegroeid. Bij ons thuis gold een kerstmannenkerstfeest als seculier en eigenlijk niet de bedoeling, want met Kerst vieren we de geboorte van Jezus Christus, de zoon van God.

Inmiddels vind ik Rudolph the Rednosed Rendeer best een soort christelijk lied, in de zin van het miskende een ereplaats geven - zoals Jezus ook doet, volgens het evangelie. Dat had ik 50 jaar geleden niet kunnen verzinnen. Hoe lang bestaat dat liedje eigenlijk?

De donkere wintertijd smeekt om lichtjes. De donkere toestand in de wereld smeekt om samenzijn, verbondenheid, begrip.
Meer dan ooit: laten we vieren!!

Bromvlieg (ot)

Rudolph is nou echt zo;n lied dat je al 1000 keer hebt horen langskomen voor je een keer naar de tekst gaat luisteren. Christelijke elementen had ik er zelf nooit in gezocht; wel vind ik die Kerstman een labbekak dat hij de collega-rendieren niet even flink de mantel uitveegt over hun pestgedrag, en ook de teneur van het gehele lied is discutabel: je mag iemand kennelijk genadeloos pesten en uitsluiten vanwege een uiterlijke afwijking, en als die afwijking dan ineens goed van pas blijkt te komen dan is alles ineens weer goed? Pfah! Gooi zo'n gevalsbeschrijving maar eens in de rubriek "ouders en school" ("Mijn kind wordt gepest met zijn neus") en kijk dan hoe er daar gereageerd wordt

On topic: op de openbare basisschool waar mijn dochter op zit (en zoon op zat) is het Kerstdiner het hoogtepunt van het jaar en staat in elke klas een kerstboom, plus nog eentje in de hal. Nooit gemerkt dat de moslimleerlingen of -ouders, die op deze school de meerderheid vormen, daar problemen mee zouden hebben. Wel zijn de kerstliedjes volslagen ongelovig. Zo herinner ik me van "Kling klokje klingeling" de zin "Voor die blijde klanken/willen wij God danken" (ik zat op een RK school), maar de kinderen leerden "en in alle landen/gaan de kaarsjes branden".

Groeten,

Temet

Vogel

Vogel

30-12-2016 om 10:25

Op mijn multicultischool....

.... kwamen de islamitische kleuters in prachtige overhemdjes op de dag van de kerstlunch. Het half Engelse domineesdochtertje was in haar gebruikelijke houthakkersoverhemd.
De al dan niet hoax van de Telegraaf heeft er wel voor gezorgd dat we denken over het vieren van het suikerfeest in juni.

Taruh

Taruh

30-12-2016 om 11:02

christelijke school

Dochter zit nu voor het 2e jaar op een christelijke school. Hiervoor op een openbare waar het kerstverhaal niet verteld mocht worden, maar dan wel weer een kerstboom stond, want zo gezellig.
En ze hadden dan wel weer een Kerstgala.

Nu dus op een christelijke school waar zeker de helft van de populatie moslim is.
Het heet gewoon kerstfeest, er wordt een gebed op gezegd dat vooral gericht is op verbinden en met elkaar in gesprek gaan. En alle kinderen zijn er in hun mooie kleren. En met het eten wordt rekening gehouden met vanalles: allergie, religie, en smaak.

Moeder christelijke waarden

" Christelijke waarden hebben voor mij meer te maken met het vermogen maar jezelf te kijken en inlevingsvermogen/compassie met anderen."
ik had al zo'n idee dat je dat dacht. Op een of andere manier denken christenen altijd dat ze beter/aardiger zijn voor anderen dan niet-gelovigen. Ik kan je uit de droom helpen. De waarden die jij noemt staan bij ons thuis (overtuigde atheisten) ook voorop. Mijn gereformeerde oom daarentegen heb ik nog nooit po enig inlevingsvermogen kunnen betrappen, althans niet naar mensen die niet tot dezelfde kerk behoren.

Half a twin

Half a twin

30-12-2016 om 11:29

Moslims waren hij ons ook het probleem niet

Die waren op het kerstfeest toen het nog kerstfeest heette. Bij ons op school ging het winterfeest heten vanwege de relatief grote groep kinderen van Jehova's getuigen. Als het winterfeest heette mochten die kinderen wel komen was de gedachte. De meesten waren er toch niet, vanwege de grote sociale controle binnen de groep.
Sta je op het plein kerstliedjes te zingen met aangepaste teksten zoals dat kling klokje alle kinderen een lantaarntje in de hand met klok motief ( geen ster dat was te gelovig)...... en dan denk ik: die klok heeft niets met kerk te maken dan?
Ik vind het heel krampachtig allemaal, waarom moet kerst ook ten onder? Niet van de meeste moslims want die komen gewoon op het kerstfeest.

ha Temet

ja, die Kerstman, hij let alleen maar op cadeautjes. Die arme rendieren zijn ondergeschikte wezens.
Veel (kerst)liedjes zijn nogal eigenaardig als je ze feitelijk gaat fileren. Maar nou ja, daar zijn het liedjes voor. Dichterlijke vrijheid. Bij poezie gelden andere standaards.

Kerstkaarten

Al een paar jaar merk ik dat steeds meer vrienden en familieledenminder moeite nemen om een ander een kerstkaart of wenskaart te sturen. Dat vind ik nog triester dan de benoeming feeststol op een rozijnenslof. Het niet meer meedoen aan kaarten sturen, wordt snel toegeschreven aan het feit dat dit zoveel tijd kost of zo duur is. Een appje in de groep lijkt genoeg, ( met verjaardagdagen idem dito).

Vroeger hingen rode linten vol met vrolijke stemmige kaarten. Dat droeg bij aan de sfeer in huis. Tegenwoordig is het aantal niet de moeite waard om een lint te gebruiken. Maar ik vind het wel een gemis. Een groter gemis zelfs dan de tekst koekjes met suikerklontjes, want de koekjes worden toch zonder verpakking op tafel geserveerd als zijnde kerstkransjes.

Dit jaar stuurde ik de Marokkaanse achterbuurvrouw een feestkaart met de beste wensen voor nieuwe jaar. Ze was zo blij want ze kreeg nooit kaarten. Even later stuurde ze mij een kerstkaart.
Het gaat natuurlijk niet om het aantal kaarten maar om de gedachte er achter: dat iemand aan je denkt.

Taruh

Taruh

30-12-2016 om 13:10

juist Flanagan

en dat is dus de redden dat ik geen kerstkaarten meer stuur. Liever een kaart op een ander moment met een welgemeend bericht dan dat kaartje waar zelfs de namen van de gezinsleden met een sticker is ingeplakt.

Ik vind het erg zonde van al dat materiaal, de transportkosten voor iets dat slechts 1 nou misschien 2 weken ergens hangt en dan hop het oudpapier weer ingaat.

Die door de meesten voor kennisgeving worden aangenomen en dan obligaat opgehangen want dat hoort zo.

En dan een kaart sturen aan de mensen die je verder het hele jaar niet spreekt of ziet.

Ik ontvang er gelukkig elk jaar minder.

bieb63

bieb63

30-12-2016 om 13:26

toch vreemd (en jammer)

"Hiervoor op een openbare waar het kerstverhaal niet verteld mocht worden,.."

En waarom zou dat niet verteld mogen worden? Daar komt het Kerstfeest vandaan. Gewoon geschiedenis en traditie, waarbij het best zinvol is om te weten en te horen hoe e.e.a. is ontstaan. Je hóeft er verder niets mee. Je viert het verder gewoon zoals je zelf wel of niet wil.
Net zo goed vind ik het zinvol (zeker op een openbare school) te vertellen over ramadan en suikerfeest. Ook daar hoeft niemand verder iets mee. Maar wel interessant om te weten waar het vandaan komt en waarom moslims dat vieren.
Jammer hoor, als openbare scholen zo krampachtig doen. Vertel gewoon hoe het zit.

bieb63

bieb63

30-12-2016 om 13:29

Jehova's

En dat Jehova's niet op het kerstfeest/diner mogen komen, tja, dat is dan maar jammer. Ze mogen ook geen verjaardag vieren en dat heeft verder niets met e.o.a. geloof te maken. Jehova's vieren volgens mij niets. Ook niet iets wat niet aan een geloof verbonden is. Ik zou me daar als gemeenschap of school niet zoveel van aantrekken. Is nu eenmaal hun manier van leven en zienswijze.

Tonny

Tonny

30-12-2016 om 14:18

Jehova getuigen

Vieren geen kerst, Pasen of verjaardag en dat heeft wel degelijk met hun geloofsovertuiging te maken, bieb. Ik heb kennissen van wie een van de volwassen kinderen is overgegaan op dit geloof. Nou, dat is best lastig in de familiekring. Die vieren nu dan maar de tweede zaterdag van het seizoen f zoiets. Anders zien ze elkaar nooit meer...

Tonny

Tonny

30-12-2016 om 14:26

Kerstkaarten

Stuur ik wel, maar wat selectiever dan vroeger. Ik koop kaarten zonder opschrift en ga dan aan de slag. Eerst ga ik m'n agenda door, wie er dit jaar iets ingrijpends of bijzonders beleefde. Dan ga ik m'n adresboek door om mensen voor mensen due alleen wonen. En daarbij voeg ik nog wat adressen van mensen van wie ik weet dat ze een kaartje op prijs stellen. En dan schrijven, ouderwets met de hand. Als ik ijverig ben met mijn vulpen, dan lukt het me net wat beter netjes te schrijven.

Digitale kerstwensen vind ik niks aan ( tenzij ze superorigineel zijn dan). Die vind ik nog een graadje erger dan decemberkaarten met een sticker en een naamstempel ( tenzij het om iemand gaat die niet meet kan schrijven natuurlijk!!) . Gewoon klik, je hele digitale adresboek, klaar. Dat heeft dezelfde lading als de wens van de caissière. Vriendelijk, dat wel.

Vogel

Vogel

30-12-2016 om 20:07

Vóór kerstkaarten!

Of eigenlijk nieuwjaarskaarten, omdat ik er meestal na kerst pas tijd voor maak.
Zoon die leuk fotografeert zoekt in zijn archief een mooie foto, ik bedenk een mooie tekst, samen buigen we ons over de totale vormgeving en dan gaan er zo'n vijftig de deur uit. In handgeschreven enveloppen. Ik vind het fijn om even stil te staan bij de mensen in mijn omgeving. Mensen die ik vaak zie omdat ik met ze samenwerk, maar die net iets meer zijn dan collega, vriendinnen die ik al een leven lang heb, familie die ik zelden zie, allemaal mensen die belangrijk genoeg zijn om een kaartje te sturen.
Dat we er dit jaar fors minder hebben gekregen deert mij niet.

maan.

maan.

04-01-2017 om 10:48

Heisa

Wat een heisa om een stolletje.. vanwege de kerstdrukte eten wij die pas rond de jaarwisseling maar nergens een jaarwisselingsstol te vinden.. wel volop feeststollen. En in mijn jeugd was op school de kerstman en de kerstboom uit den boze en dat had inderdaad niks met moslims te maken maar toch krijgen zij (weer) de schuld. Tolerant tot de voordeur.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2017 om 13:10

Kerstman

Ik vind de kerstman eigenlijk ook een heel raar iets in Nederland. Twee sinten, afstammend van één sint, die in dezelfde maand door dezelfde straten rondlopen. Ik ervaar het als 'kitsch'. Het kan me verder niet veel schelen. Maar ik snap niet dat Sinterklaastraditiepuristen (voor wie nog wil woorddoorzagen met het gezin... hier heb je een mooi woord daarmee kunnen leven en het niet nodig vinden om te demonstreren in de week voor kerst.

Zorgelijk

Het gejammer begint massa hysterische vormen aan te nemen.

In de ban? Wat een slachtoffercomplex zeg!

'Feest' en 'winter' zijn gewoon lekker inclusieve woorden. En dus zowel in het onderwijs als in de commercie een keus die vaak gemaakt wordt.

Maar zeg nu eens eerlijk. Ben je ooit terechtgewezen voor het zeggen van 'prettige kerstdagen'? Is er ooit iemand boos op je geworden omdat je dat zei? Heeft de basisschool een brief gestuurd dat je dat zo niet zo mag zeggen? Nee! Dus stel je niet zo aan! Kerst is helemaal niet in de ban gedaan. 

Kerst is het meest dominante midwinterfeest. Hoe vaak krijg je een fijne Hanukkah toegewenst? Of een zalige zonnewende? Nooit! Dus doe niet zo kleinzerig als een wildvreemde die onmogelijk kan weten welke religie jij aanhangt voor de zekerheid de neutrale keus voor "prettige feestdagen" maakt.

Je bent niet onderdrukt. Je bent niet zielig. Kerst is helemaal niet verboden. 

Als je je beter voelt door jezelf wijs te maken dat het zeggen van "prettige kerstdagen" een heldendaad is in de "oorlog rondom kerstmis", ga gerust je gang. Echt, niemand vindt het erg dat je dat zegt, hoor.

Maar als je gaat stomen en koken omdat jij de woorden "prettige feestdagen" als een agressieve daad jegens jou ziet, moet je misschien even naar de huisarts. Dat is niet normaal.




Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

20-12-2021 om 13:27

Omdat iemand het nodig vond om dit draadje weer tot leven te wekken met opruiende teksten kwam het boven water. Alles is weer verwijderd. 

Syboor als je je bericht wilt laten verwijderen dan kan dat ook. Laat maar even weten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.