Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Petr@

Petr@

19-08-2012 om 21:20

Waarom rijden ambulances

's nachts met sirenes? Ik ben vannacht rond vier uur ervan wakker geworden. Wij wonen in de buurt van de snelweg en het gebeurt wel vaker dat ik 's nachts sirenes hoor.
Ik snap alleen niet waarom. De snelweg is 's nachts toch zo goed als leeg? Dus wat is daar dan het nut van?

We kwamen vanochtend vroeg ook een ambulance tegen, toen was het al drukker, en die had alleen zwaailichten aan.

(Ik las dus net dat het vannacht om een zwaar auto ongeluk gegaan is met een dode en 2 zwaargewonden...)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

19-08-2012 om 21:31

Wisselend

hier gaat 's nachts over het algemeen de hele mikmak aan op het moment dat er net wel verkeer rijdt of als de straatverlichting of verkeerslichten het niet doen. Zo vaak hoor ik ze niet meer, er komen er te veel langs elke dag. (3e woord dat T kon zeggen was ziekenwagen zo ongeveer, en dan heel hard naar het raam rennen met dat luierkontje)

Alleen met toeters en bellen hebben ze voorrang tenslotte en het recht iets harder te rijden.

Toke

Toke

19-08-2012 om 22:12

Daarom dus

in zeer ernstige gevallen waarbij met grote spoed een of meer ambulances nodig zijn, vraagt een ambulance toestemming om met sirene en zwaailicht aan te rijden. Zonder toestemming mag het niet, en zomder sirene en zwaailicht mag een ambulance niet door rood rijden of voorrang nemen op rechts. Ook midden in de nacht kan er een auto van rechts komen of een voetganger op het zebrapad lopen. Zwaailicht en sirene maakt dan aan alle eventueel onduidelijke voorrangssituaties een eind. Overigens betekent het niet dat ze ook met zwaailicht en sirenes móeten rijden, maar meestal doen ze dat bij kruispunten/zijstraten van rechts wel. Woon je toevallig bij een kruispunt in de buurt?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2012 om 22:58

Petr@

Ik heb het 'genoegen' gehad om zelf per ambulance naar het ziekenhuis gebracht te worden en dit jaar mijn dochter. Eerder is er een ambulance uitgerukt omdat dezelfde dochter aangereden was. Toen ik vervoerd moest worden, middenin de nacht, kwam de ambulance zonder sirene naar ons huis en ook naar het ziekenhuis toe is de sirene beperkt aangezet, toch wel om de nachtrust zoveel mogelijk te ontzien denk ik. Bij de aanrijding kwam de ambulance met sirene en zwaailichten uit de standplaats aangescheurd, ze hoefde gelukkig niet naar het ziekenhuis, en bij de situatie van dit jaar kwam de ambulance ook met alle toeters en bellen naar ons huis. Naar het ziekenhuis toe is de ambulance eerst een stukje met alleen de zwaailichten de weg op gegaan, maar bij de eerste de beste drukkere kruising ging de sirene aan en is niet meer uitgegaan. Ik vond het om eerlijk te zijn een hele rare ervaring om met hoge snelheid door rood te rijden.
Samengevat komt het erop neer dat je bij alleen zwaailicht niet verplicht bent om aan de kant te gaan voor o.a. een ambulance. Dan is men afhankelijk van de beleefdheid van het overige verkeer. Met zwaailicht en sirene absoluut wel. Een reden waarom een ambulance ook 's nachts beide gebruikt is lijkt mij dat ze niet willen afwachten of men beleefd genoeg is om aan de kant te gaan. Of er nou 4 auto's op de weg rijden of 100.

Zal wel

Zal wel niet de reden zijn, maar het lijkt me als slachtoffer prettig al van afstand te horen dat de ambulance eraan komt!

Ik vind het zo'n naargeestig geluid om wakker van te worden dat ik altijd maar denk "vast een spoedbevalling, iemand krijgt gewoon fijn een kind straks".

ishtar

ishtar

20-08-2012 om 10:36

En je staat er versteld van(licht ot)

hoe veel auto's niet aan de kant gaan voor een ambulance! Overdag, op een zondag, maar met zwaailicht en sirene.

Tinus_p

Tinus_p

20-08-2012 om 11:54

Lege snelweg

Petra:
"De snelweg is \'s nachts toch zo goed als leeg?"
Dat valt soms nog behoorlijk tegen. Bovendien heb je juist dan inhalende vrachtwagens -en die houden op.

Tirza G.

Tirza G.

20-08-2012 om 13:01

Aansprakelijkheid

Het gaat puur om de aansprakelijkheid. Als ze geluid- en lichtsignalen voeren, hebben ze overal voorrang, anders niet. Dan kunnen ze bekeurd worden voor rijden door rood licht bijv. Toestemming om 'alles' te voeren krijgen ze van de meldkamer die zich baseert op de ernst van de melding.

Tirza

Los daarvan

Ik rij zelf niet, maar stel mij zo voor dat die anderhalve man die wel midden in de nacht op de snelweg zit geen narigheid verwacht en dus minder oplet. Beetje lekker doorkarren, muziek lekker hard, wie doet je wat - KNAL BENG ineens vanuit het niets een ambulance in je kofferbak - juist in die omstandigheden, als mensen minder opletten, moeten de toeters en bellen aan...

Grooeten,

Temet

Licht o.t. aan de kant...

Nou dat was ik dan w.s. Ik in file met 2 kinderen (14) op achterbank. Terug van een 'uitje' kwamen we in de dagelijkse 'spits' vast te zitten..Op een voor mij vrij onbekend stuk autobaan. Afijn pomperdiedom, dit is een uitzondering voor ons, al die arme buur-auto's beleven dit wel elke dag misschien. Op verzoek van pubers draai ik de muziek iets harder, niet eens extreem...Pubers zingen luidkeels mee...Het rijd weer, dus ik tuf een stukje mee, nog wel erg langzaam...Opeens begint iedereen naar rechts te proberen te komen, de pubers zingen nog steeds. Wat is daar rechts dan? Een afrit ofzo. Voor mij een busje en achter mij een soort stationwagon dus ik zie niks, voor en achter. Steeds meer kruipen naar rechts, hetgeen niet écht lukt, het is te vol gewoonweg. Ik sta links. De stationwagon probeert ook naar rechts te gaan. Wat hoor ik toch??? Zo'n vreemd geluid, de meiden zingen nog, die vermaken zich tenminste...Stationwagon lukt dat en pas dan zie ik wat hun zien en misschien horen........een ambulance. Nou voordat ik ook naar rechts was en het busje voor me ook...waren we al zeker 5 minuten verder!
Ik begreep ook pas nog weer laten wat de oorzaak was van dat links rijden. Maar een klein stukje verder (10 auto's ofzo?) was het ongeluk al...Links op de rijbaan dus. Echt ik had niks gehoord of gezien tot ie pal achter me zat. Dat is dus denk ik ook de oorzaak dat mensen evt. niet aan de kant gaan.
Ze merken het niet op (muziek te hard, zingende kinderen, oordopjes telefoon, zijn doof of slechthorend etc.etc.)
En ze kunnen misschien geen kant op of weten niet wáár naar toe...
Ik geloof niet dat er mensen zijn die gewoon 'expres' niet aan de kant gaan...
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

20-08-2012 om 15:34

Tirza

Tirza:
"Het gaat puur om de aansprakelijkheid."
Dat is niet helemaal waar. Mn politie gebruikt de sirene (tijdens een spoedrit) alleen bij drukke punten, en zet de sirene tussen drukke punten even uit (en gebruikt alleen zwaailichten).

Tinus_p

Tinus_p

20-08-2012 om 15:38

Expres

Albana:
"Ik geloof niet dat er mensen zijn die gewoon 'expres' niet aan de kant gaan..."
Nouja, iig was jij ook 'expres' niet aan het opletten. Wat jij deed, valt gerust onder 'voorwaardelijk opzet'-je had beter moeten weten, je had moeten weten dat je beter had moeten opletten -door bv je kinderen te eisen dat ze stoppen met zingen.

En ik heb de indruk dat sommige mensen denken dat ze net zo snel kunnen/mogen/willen rijden als een ambulance.

Lege snelwegen?

Ik kom ze maar bedroevend weinig meer tegen, snelwegen die 's nachts leeg zijn. Ik zit, hoewel niet heel frequent, toch met regelmaat 's nachts op de weg (dan praten we over 23:00 of later) en ik heb me regelmatig afgevraagd wat al die mensen daar dóen om die tijd.

Tirza G.

Tirza G.

20-08-2012 om 17:49

Okee

Dan liegt mijn neef, dat kan ook natuurlijk.

Tirza

ishtar

ishtar

20-08-2012 om 18:44

Die toestemming

hebben ze die dag en nacht nodig? Of mogen ze overdag zelf bepalen of ze geluid en licht voeren?
Wij werden van ziekenhuis 1 naar ziekenhuis 2 vervoerd, over de snelweg, zo'n 2 uur heen en terug voor de ambulance, inclusief in- en uitladen. We waren ook geen noodgeval, maar op drukke stukken ging wel de sirene en zwaailichten aan. Ik (zat naast de patiënt en) hoorde hun commentaar over dat aan de kant gaan, en dat ging voornamelijk over opletten. Men stond niet stil, er werd gewoon gereden, maar men dook echt niet een gat in zodat de ambulance erlangs kon.

Ontheffing

Bepaalde mensen/voertuigen kunnen ontheffing hebben voor de verkeersregels weet ik uit ergaring (kan ook zonder geluid/licht) Maar hoe dat met aansprakelijkheid zit in geval van ongelukken dat weet ik niet. En bij de ambulances kan die ontheffing voor de verkeersregels best samenhangen met licht en geluid.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2012 om 00:16

Toestemming

Toch snap ik niet waarom ambulancemedewerkers eerst toestemming van de centrale moeten vragen. Zo'n centrale overziet de situatie tocn niet net zo als de chauffeur van de ambulance?
Ik heb de bestuurder van de ambulance overigens niets horen overleggen. Hij deed het gewoon. Het was een noodsituatie, dan verspil je toch geen energie aan overleg?

Tinus_p

Tinus_p

21-08-2012 om 12:57

Stekelig

Tirza:
"Dan liegt mijn neef, dat kan ook natuurlijk."
Wat ben je stekelig :-s

Kaaskopje

Alle ritten van de ambu worden gecodeerd. Bij een bepaalde aandoening/ noodgeval hoort een bepaalde code.EN die code is bekend bij de meldkamer. Heeft de rit een spoedcode dan mag met zwaailicht en sirene worden gereden gedurende die rit.

Tirza G.

Tirza G.

21-08-2012 om 15:49

Yes!

Ik ben het helemaal zat Al die toeters en bellen, hophop, mijn stekels overeind.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2012 om 00:35

Mach

Dus dan krijgen ze bij aanvang van de rit eigenlijk al toestemming om naar eigen inzicht zwaailichten en sirenes te gebruiken. Hmmm, daar zit wat in

Expres?

Nou er vált niet veel op te letten in een file met hoge auto's om je heen waar je niet overheen kan kijken, die ook nog allemaal aan staan (ronk,ronk,ronk).
En ik heb nu niet bepaald de indruk dat al die andere mensen om mij heen zo enorm allert aan het rondkoekeloeren waren in grote stilte.
En wie het lukt om van 2 jonge pubers te eisen dat die in stilte in een stinkende file een half uur zitten en hun mond houden krijgt van mij een prijs voor geweldige beste ouder.....Ik was al blij dat ze zich vermaakten en niet met rode hoofden hevig klierend en half vechtend de auto doorrolden zoals in mijn buurauto van even daarvoor.
Het busje voor mij zag het ook pas toen ik weg was....en mijn auto is niet eens hoog zoals mijn achterbuurman.
groeten albana

Bocht

Achter ons huis is een vrij scherpe bocht waar je amper ziet wie er van de tegenoverliggende richting aan komt.
Deze weg word door brandweer/ambulance etc. wel eens gebruikt als ze die kant op moeten, ik vermoed niet vaak want de bocht remt hun snelheid natuurlijk behoorlijk. Nemen ze die weg toch, dan hebben ze de binnenbocht (vanaf ziekenhuis,brandweerpost etc. gezien). In rustige momenten ('s nachts b.v.) gaat vlak voor de bocht de sirene dan even aan (3 signalen ofzo) en vlak erna weer uit, om tegenliggers te waarschuwen dat ze eraan komen...denk ik. Soms horen wij het en soms slapen we er ook zo doorheen. We horen het meestal alleen als het enorm veel is, b.v. én brandweer met 3 wagen én ambulance en nog politie ofzo... Dan registreren we al slapend dat er iets heel ergs is gebeurd en bedenk ik waar mijn kinderen zijn (in bed meestal) en slaap weer verder....
Maar heel vaak komt dat niet voor, misschien 3 of 4 keer per jaar.
groeten albana

Petr@

Petr@

22-08-2012 om 17:58

Ben eens gaan googelen

En volgens mij heeft Tirza gelijk.
Het wel of niet met sirenes en zwaailichten rijden heeft te maken met hoe levensbedreigend de situatie is. Als de situatie levensbedreigend is dan mogen ze alleen bepaalde verkeersregels negeren als ze met zwaailicht en sirene rijden.

Ik woon trouwens niet bij een kruispunt, maar wel op "spuugafstand" van een drukke snelweg. Het ongeluk was dik 5 kilomter verderop dus het lijkt mij niet dat ze dit voor evt. slachtoffers doen. Ik hoor de sirene ook niet eventjes, maar een langere tijd en dat lijkt dan te kloppen met wat Tirza zegt.

Sinds ik mijn vraag op OO stelde zie en hoor ik bijna elke dag een ambulance

Ik reed maandag in onze woonplaats toen ik al van verre zag en hoorde dat er een ambulance aan kwam. De weg splitste zich in rechtdoor en linksafslaand. Daarnaast nog een fietsersbaan. Rechtdoor stond vol dus ik ben op het fietspad gaan staan. De ambulance moest rechtdoor en ging, schijnbaar zonder vaart te minderen, tussen ons door. Ik had even een visioen dat hij zich in mijn auto zou boren, zo slingerend kwam hij aan!

En vanmiddag reed ik op ringweg van Amsterdam en dook er ineens een ambulance naast mij op die naar het AMC moest. Ik had hem dus niet gezien of gehoord, had geen harde muziek aan, maar zat te luisteren naar radio 1. Gelukkig had hij ruimte zat, maar ik baalde daar wel van!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2012 om 23:16

Petr@

Mijn ervaring is dat ze de sirene en de zwaailichten ook aanzetten als ze de situatie nog helemaal niet kennen. Ik ben bij mijn reactie vergeten dat ik nóg een keer in een ambulance heb gelegen. Na een ongeluk met mijn moeder. Ook toen kwam de ambulance in vol ornaat aangereden. Natuurlijk is er dan een vermoeden van een ernstige situatie, maar levensbedreigend is dan nog niet bewezen. Bij dat ongeluk bloedde ik flink door snij- en schaafwonden, maar ik was verder niet ernstig gewond. Mijn moeder bleek een gebroken sleutelbeen te hebben. Ook niet levensbedreigend dus. Zo ook bij de aanrijding van mijn dochter. Ik hoorde de ambulance al toen ik onderweg naar de plek van het ongeluk fietste. Ik werd er alleen maar banger en banger door. Mijn dochter mankeerde toen niet zo veel behalve een lichte hersenschudding. Dus bij 3 van de 4 x dat ik met een ambulance te maken heb gehad is de sirene en het zwaailicht gebruikt bij de rit naar het 'probleem' toe. Bij 1 van de 4 keer had ik de indruk dat ze rekening hielden met de nachtrust en de sirene minimaal toepasten.
Dat jij nu prompt overal ambulances hoort, is niet vreemd. Dat slijt vanzelf weer

Tirza G.

Tirza G.

25-08-2012 om 23:21

Kaaskopje

De inzet van de sirenes is de laatste 2, 3 jaar aangepast. Dus herinneringen van langer geleden zouden nu wellicht anders worden uitgevoerd. Ik ben dol op het geluid van ambulances. Ik heb er op gewerkt (kort, maar hevig) en ik associeer het met 'er komt hulp'.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2012 om 00:28

Tirza

Ja dat is zo. Twee van de vier keer zijn van de laatste jaren. Toen is de ambulance dus met sirene en zwaailicht naar de hulpvraag-locatie toegereden. En dit jaar dus zo goed als de hele route ook naar het ziekenhuis toe.
Je hebt helemaal gelijk Tirza met 'er komt hulp'. Zo hebben we dat dit jaar ook heel sterk ervaren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.