Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

waarom worden dingen minder duurzaam

Sommige dingen snap ik niet.... vandaag kwam ik drie dingen tegen waarvan ik dacht:"waarom is dit nu weer veranderd in een minder duurzaam alternatief?". 
Het eerste was het boekenpakket van mijn jongste. Die heeft voor de meeste vakken boeken die maar 1 jaar mee gaan (waar de oudste van dezelfde methode nog boeken heeft met harde kaften). Let wel, het gaat niet om werkboeken, maar om het informatieboek van bijvoorbeeld geschiedenis of Frans, full color, best wel dik, geen schriftje ofzo. 
Het tweede was de 'wij gaan weer naar school' spandoeken, die in onze woonplaatsen zijn vervangen voor elektrische reclameborden met veel licht. Wat was er mis met die spandoeken?
En een derde ding: een radioreclame over je schoolspullen checklist, waarin een elektrische fiets wordt genoemd als 1 van de dingen die je nodig hebt.... wat zijn dat nu voor voorbeelden voor de volgende generatie! 

Dat van die schoolboeken is gewoon een verdienmodel. Als je een apart tekstboek en en werkboek hebt, kan je het tekstboek wel vijf jaar achtereen door steeds andere leerlingen laten gebruiken. Die hebben meestal een harde kaft. Het boekenfonds of de school koopt dus één zo'n boek en laat hem vijf jaar meegaan. En als ze een beetje zuunig zijn doen ze hetzelfde met zo'n werkboek. Schrijf je antwoorden maar in een apart schriftje want de komende jaren moeten andere leerlingen je werkboek ook gebruiken.

Dat levert de uitgever niet zoveel op natuurlijk. Maar zo'n flexmethode wel. Want die moet inderdaad elk jaar voor elke leerling opnieuw aangeschaft worden. Niet zo duur als een apart tekstboek (ca. 45 euro) en werkboek (bv 15 euro) nu, maar één package deal voor 28 euro. Reken maar uit.

Heel veel niet-duurzame dingen zijn verdienmodellen. Als iets twintig jaar meegaat, kopen mensen 'te weinig' dus zorgen fabrikanten dat het minder lang meegaat en/of dat er steeds nieuwe toepassingen komen en praten je aan dat je die dan toch echt wel nodig hebt in je leven. 
Bij schoolboeken bepaal je natuurlijk niet zelf welke je krijgt, maar wat veel andere spullen betreft bepaal je zelf wat je aanschaft en hoe vaak. Wij hoeven niet altijd het nieuwste van het nieuwste te hebben. 

MamaE, dat is maar beperkt het geval. Ik kan wel 20 jaar ergens mee willen doen, maar als er na 10 jaar iets kapot gaat en ik kan dat niet (laten)repareren omdat de onderdelen niet leverbaar zijn of omdat het apparaat zo in elkaar is gezet dat repareren onmogelijk is, dan sta ik daar met mijn goeie gedrag. 

Ik had een keukenmachine waar ik perfect tevreden mee was. Toen viel de kom, er brak een stukje af, waardoor dat ding niet meer goed op de onderkant aansloot en de veiligheidspal niet werd omgehaald waardoor het apparaat niet meer aanging. Aangezien het een oud beestje was en die kom niet meer leverbaar, was ik genoodzaakt een heel nieuwe keukenmachine aan te schaffen in plaats van de kom te vervangen.

Groeten, 

Temet

Dat van die schoolboeken, precies datzelfde dacht ik gisteren! Papierbak ligt vol met nauwelijks gebruikte boeken van mijn 2 kinderen. 
Werkboeken, terwijl ze bijna alles op hun laptop moeten maken, maar ook bijpassende leerboeken! Begrijp er ook niets van...

Temet schreef op 31-08-2021 om 09:38:

MamaE, dat is maar beperkt het geval. Ik kan wel 20 jaar ergens mee willen doen, maar als er na 10 jaar iets kapot gaat en ik kan dat niet (laten)repareren omdat de onderdelen niet leverbaar zijn of omdat het apparaat zo in elkaar is gezet dat repareren onmogelijk is, dan sta ik daar met mijn goeie gedrag.

Ik had een keukenmachine waar ik perfect tevreden mee was. Toen viel de kom, er brak een stukje af, waardoor dat ding niet meer goed op de onderkant aansloot en de veiligheidspal niet werd omgehaald waardoor het apparaat niet meer aanging. Aangezien het een oud beestje was en die kom niet meer leverbaar, was ik genoodzaakt een heel nieuwe keukenmachine aan te schaffen in plaats van de kom te vervangen.

Groeten,

Temet

Dat klopt, dat is inderdaad het verdienmodel. Ik bedoelde meer dat veel mensen ook nieuwe spullen aanschaffen als het oude niet kapot is, maar 'niet meer hip genoeg' of iets anders is beter. Ik heb hier thuis genoeg spullen staan die mijn zus niet meer hoefde maar die nog prima werken. 

Omdat men niks verdient met boeken die 20 jaar meegaan, tv's die 20 jaar niet kapot gaan, auto's die 20 jaar geen problemen hebben, etc. 

troelahoep

troelahoep

31-08-2021 om 17:29 Topicstarter

A12345 schreef op 31-08-2021 om 12:59:

Omdat men niks verdient met boeken die 20 jaar meegaan, tv's die 20 jaar niet kapot gaan, auto's die 20 jaar geen problemen hebben, etc.

MamaE schreef op 31-08-2021 om 10:04:

[..]

Dat klopt, dat is inderdaad het verdienmodel. Ik bedoelde meer dat veel mensen ook nieuwe spullen aanschaffen als het oude niet kapot is, maar 'niet meer hip genoeg' of iets anders is beter. Ik heb hier thuis genoeg spullen staan die mijn zus niet meer hoefde maar die nog prima werken.

Dat is het natuurlijk. Het was ook niet zozeer een vraag maar een uiting van frustratie. Zo hebben wij nog een beeldbuistelevisie van een kwaliteitsmerk die maar niet stuk gaat. Regelmatig mensen over de vloer die er versteld van staan dat we dat ding nog steeds niet hebben vervangen. Maarja, hij doet het nog prima en is zuiniger in gebruik dan een flatscreen tv.


Ik merk het met kleding. Vroeger was het veel makkelijker om de stad in te gaan voor goedzittende en stevige kledingsstukken. Nu was er van de week op het nieuws dat Primark kleding na 5 keer wassen kapot is, met in het voorbeeld een filmpje van dat het ging pillen. Als ik de stad in ga merk ik ook dat veel kleding niet echt heel stevig aanvoelt en vaak meteen doorschijnt terwijl ik in mijn kast nog prima stukken van jaren geleden hebben. Het is een verdienmodel.

Zebra04 schreef op 31-08-2021 om 09:44:

Dat van die schoolboeken, precies datzelfde dacht ik gisteren! Papierbak ligt vol met nauwelijks gebruikte boeken van mijn 2 kinderen.
Werkboeken, terwijl ze bijna alles op hun laptop moeten maken, maar ook bijpassende leerboeken! Begrijp er ook niets van...

Kan je die niet op Marktplaats of Vinted zetten? Die boeken zijn voor middelbare scholieren gratis maar er zal er vast wel ooit eentje zijn die een vervangende nodig heeft, toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.