Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

03-01-2010 om 15:41

Waarop moet er bezuinigd worden?

In de krant zag ik een artikel dat betoogt dat 2010 een 'tropenjaar' zal worden vanwege het grote bedrag dat door bezuinigingen bijeen gebracht moet worden. Die bezuinigingen waarop al die commissies nu zitten te broeden.

Waar moet op bezuinigd worden? Wie heeft er een helder idee?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

05-01-2010 om 17:31

Nee

ze waren niet goedkoper uit, want toen zaten ze in een huurflat en kregen huursubsidie.....Daarnaast nog alle boodschappen zelf. Nee, ik vind ook niet dat je goedkoper uit moet zijn als je in een verzorgshuis zit. De berekening gaat dan ook naar inkomen. Alleen het 1e half jaar betaal je een lage bijdrage....dat wat wel onder de 200 euro, maar wat ik al zeg, na 6 maanden was dat feest voorbij.

Geen inkomen

Nasha:"De berekening gaat dan ook naar inkomen. "
Waarmee alle ouderen die naast hun aow geen inkomen hebben, maar wel geld, in het verzorgingshuis goedkoper uit zijn. Zo'n tien jaar geleden telde 'vermogen' nog mee. Je moest je eigen huis opeten en was daardoor veel duurder uit in een verzorgingshuis. Die regel is geschrapt, maar de vervanging vind ik te coulant.
Het lijkt mij normaal om rekening te houden met de uitgaven die mensen gewend zijn te doen. Dat is niet alleen huur, maar ook gas en licht, eten, eigen bijdrage zorg thuis en inboedelverzekering. Het is erg onwaarschijnlijk als dat alles bijelkaar niet meer dan 700 euro is. Ook met huursubsidie is dat een uitzonderlijke situatie.
Maar ik wil best aannemen dat jouw ouders bij die uitzondering horen.
Mijn schoonmoeder leefde van haar spaargeld. Nu ze in het verzorgingshuis zit, mag ze het allemaal houden (waarvoor?). Het is geen inkomen. Ik vind dat raar.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

06-01-2010 om 10:45

Miriam

heeft ze ook geen AOW dan? En hoe lang zit ze er nu? Zit ze misschien niet nog in de goedkope maanden (1e half jaar?)

Daar gaat het niet om

Nasha, jouw ouders betalen 700 euro op basis van hun inkomen. Dat is ongetwijfeld een veel voorkomend inkomen. Tegelijkertijd is de situatie dat een echtpaar aan wonen, energie, verzekeren en eten maar 700 euro in de maand kwijt is, wel uitzonderlijk.
Toch betaalt iedereen met hetzelfde inkomen als jouw ouders, maar 700 euro eigen bijdrage. Gevolg: voor de meeste mensen is naar een verzorginshuis gaan goedkoper dan thuis blijven wonen.
"Zit ze misschien niet nog in de goedkope maanden (1e half jaar?)"
Niet meer. Ik neem aan dat ze extra zal moeten gaan betalen, maar dat komt ook niet aan wat ze gewend was. Ze is dan nog steeds een paar honderd euro per maand voordeliger uit. Ze is niet de enige.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

06-01-2010 om 22:20

dat klopt, dat vind ik ook een vreemde situatie inderdaad. Mijn ouders hebben alleen AOW en een klein aanvullend pensioen van ongeveer 200 euro geloof ik. Ik weet ook niet precies hoeveel zij voorheen kwijt waren hoor, maar de flat waar zij woonden was in huur ongeveer 470 euro. Dan kregen ze nog huursubsidie (weet niet precies hoeveel). Ze hadden toen nog 2 auto's natuurlijk. Verder de boodschappen en mijn ouders hebben altijd gewoon gegeten wat ze wilden, dus niet overdreven zuinig. Daarbij rookt mijn moeder en hadden ze een hond. Ik weet niet of ze nu echt zoveel goedkoper zitten nu hoor....Ik vermoed dat het elkaar niet zoveel ontloopt (ik kan wel in de administratie duiken om het uit te zoeken, maar weet niet of ik daar veel zin en tijd voor heb).

Natte vinger

Nasha, met 'alleen maar' AOW komt er netto circa 1200 euro in de maand binnen. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te bedenken dat jouw ouders daarvan niet elke maand 500 euro overhielden om over de balk te smijten. Ook zij zijn enkele honderden euro's voordeliger uit dan ze gewend waren. Nogmaals: dat vind ik een raar verschijnsel.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

06-01-2010 om 23:03

Miriam

ik ben het daar ook mee eens! Misschien is je dat nog niet opgevallen in mijn postings.... Ik vind het ook een behoorlijk kromme situatie. Daarbij hebben mijn ouders ook nog best een leuke spaarrekening....(waar hebben ze het van gedaan....) maar goed, ik vind inderdaad dat daar best naar gekeken mag worden (en nu niet eens speciaal voor mijn ouders, maar ik denk dat er echt nog wel "rijkere" ouderen in de verzorging zitten en maar een schijntje meebetalen).

Oh en dan heb ik meteen nog een bezuiniging, laat de AOW ook maar meebetalen aan de AOW.....(ai)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.