Off-topic discussies

IngridT
05-02-2009 om 22:26
Wat is het tegenovergestelde van een 'doel'?
Ik had gisteren een komische discussie met mijn sport/yoga-juf. Het ging om het al dan niet hebben van doelen. en of 'doelloos' zijn niet iets positiefs kan hebben. Nou klinkt naar mijn idee elk woord wat op 'loos' eindigt per definitie wat negatievig. Hopeloos, oeverloos, achteloos. Door alleen het woord te zeggen leg je al de nadruk op wat je NIET hebt ('hoop', 'oever' etc). Dus ik heb haar beloofd deze week voor haar na te denken over een 'positieve' versie van het woord doelloos. Maar daarvoor heb ik denk ik een woord nodig dat min of meer het omgekeerde betekent van 'doel', dan kun je er bijvoorbeeld *****rijk van maken (kansrijk) of ****vol (waardevol) Of zoiets. Iets wat positiever klinkt, en benadrukt wat je WEL hebt ipv wat je NIET hebt.
Ik pieker me dus al 2 dagen helemaal suf. Hebben jullie een geniaal idee??
Ingrid

IngridT
09-02-2009 om 23:13
En grappig eigenlijk,
want cobi's 'flegmatiek' is ook best een leuke.
Maar hoe kunnen 'flegmatiek' en 'impulsief' nou allebei het tegenovergestelde zijn van 'doelloos'???? Flegmatiek & impulsief zijn nota bene ongeveer het tegenovergestelde van elkaar. AAAAARRRRGGGGHHHH!!!! Het lijkt wel een verbale escher-iaanse driehoek. Hij klopt niet, maar je hebt geen idee hoe het komt.
Ingrid (niet aan denken vanavond in bed. Dat laat ik aan yoga juf over.)

Massi Nissa
10-02-2009 om 07:07
Cobi
Die hele posting van jou net boven dit bericht is briljant. Echt.
Groetjes
Een hinnikende Massi

margje van dijk
10-02-2009 om 09:23
Inderdaad cobi
"dan heb je alvast een opzetje"
- ik rol over m'n stoel van het lachen.

IngridT
10-02-2009 om 09:37
Heerlijk dit!.
Jullie hebben nog tot een uur of 4 vanmiddag voor eventuele aanvullende geniale dan wel hilarische conclusies, dan print ik de hele boel uit en overhandig het vanavond ongecensureerd (jawel!!) aan m'n yoga juf Ze kan wel tegen een stootje..). Ik had nooit gedacht dat het zo'n veelzijdig draadje zou worden. Enne cobi...je weet dat mijn lange termijngeheugen uitstekend is, dus met dat sinterkaasgedicht komt het vast wel goed tzt...
Ingrid

Genista
10-02-2009 om 11:03
Impulsief is niet doelloos
Toen wij impulsief een motor kochten, was dat echt niet zonder doel: wij wilden er namelijk mee rijden Impulsief is niet hetzelfde als doelloos, maar je denkt er gewoon niet zo lang over na.
Flegma (ja, ik was degene die het een negatieve bijklank vond hebben) komt er wel bij in de buurt. Maar ik ken flegmatiek echt vooral in de betekenis van "niet in beweging te krijgen, nergens enthousiast voor, negatief passief". Dat kan natuurlijk aan mij liggen

Silone
10-02-2009 om 11:15
Hmmm
Voor mij heeft flegmatiek juist de betekenis van aanpassen aan bestaande situaties, het hoofd koel houden, flexibel doorgaan met veranderde omstandigheden. Maar tja, ik ben meer een flegmaticus dan een doelpaal, ik bedoel doelmaticus

Genista
10-02-2009 om 22:25
Rijmen
Flegma rijmt op smegma
Dan heb je gewoon pech, ma
Dan ga je maar gewoon weg, ma

elissa
11-02-2009 om 10:02
Cobi
"Dat iemand flegma nou zo'n negatieve bijklank vond hebben."
Flegma is slijm, het groenige slijm in je luchtwegen dat je ophoest als je verkouden bent bijvoorbeeld. Klinkt toch niet zo heel positief!

Jujube
11-02-2009 om 10:54
Doel
'Ik ben geheel doelvrij'. Is dat niet iets? Of klinkt het meer alsof je net genezen bent van 1 of andere ziekte?
Groet,
Jujube

Tineke
11-02-2009 om 13:46
Lukraak
Jep Rieke, had ik al genoemd, en ik blijf het ook de beste vinden. )

Emmawee
11-02-2009 om 23:07
Lukraak
Is inderdaad het mooist. 'voor het vaderland weg' vind ik trouwens ook mooi.
Ik bedoelde met mijn impuls trouwens niet dat impulsief gelijk zou zijn aan doelloos. Maar ik weet niet hoe ik het beter zou kunnen uitleggen dan dat ik deed.
Wat vond de juf ervan, Indgridt?
Groeten, Maw.

IngridT
12-02-2009 om 11:28
Yogajuf....
heb ik vandaag heel eventjes gesproken (dansklasje). Ze heeft zich helemaal slap gelachen (en bedankt Cobi!)
as dinsdag hebben we weer yogales. Zeker weten dat er dan een uitgebreidere evaluatie volgt...
Ingrid