Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Knolletje

Knolletje

15-11-2018 om 13:32

Wat zou hier de achterliggende reden voor zijn (gewicht paardrijles)

Mijn dochter (bijna 14) is begonnen met paardrijlessen op een manege met alleen pony’s. Beginnende rijders tot 16 jaar mogen maximaal 60 kilo wegen, en 16+ maximaal 70 kilo.
Wat zou de reden kunnen zijn van dat onderscheid?

Marjolein

Marjolein

15-11-2018 om 13:49

Goed zitten

Beginnend rijders hebben doorgaans nog geen goede balans op het paard en belasten daarmee onbedoeld de paardenrug meer dan geoefend rijders.
Een gevorderde amazone van 100 kg kan voor een paard daarmee minder belastend zijn dan een ongeoefende amazone van 60 kg.
70 kg voor 16+ is wel weinig, tenzij het om pony's gaat. Dan wordt het voor veel volwassenen wel haast onmogelijk om te leren paardrijden.

Knolletje

Knolletje

15-11-2018 om 17:20

Verschil

Het verschil tussen volwassenen en kinderen vind ik wel apart. Misschien omdat kinderen in het algemeen wat onbehouwener zijn? De kleine kinderen gaan trouwens op heel kleine pony’s, en mijn dochter is de enige tienplusser in de beginnersles. Op een grote pony dus.
Ervaren rijders mogen maximaal 85 kg wegen.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-11-2018 om 16:01

Obesitas

Het onderscheid (tussen beginnende rijders jonger dan 16 jaar en die ouder dan 16 jaar) dient ertoe de pony’s te vrijwaren van (al te) zware rijders. Wie jonger dan 16 jaar is en meer dan 60 kilogram weegt, zal last hebben van obesitas. Bij een leeftijd van 16 jaar hebben zowel jongens als meisjes hun groeispurt meestal achter de rug. Nadien stijgen lichaamslengte en gewicht minder snel mee met de leeftijd dan ervoor. Tenzij er sprake is van obesitas.

Het beleid is dus afgestemd op de algemene menselijke lichamelijke ontwikkeling, zoals die bekend is op basis van statistieken met betrekking tot leeftijd, lichaamslengte en gewicht.

Rode krullenbol

Sukke

Sukke

16-11-2018 om 16:26

"Wie jonger dan 16 jaar is en meer dan 60 kilogram weegt, zal last hebben van obesitas"

Te kort door de bocht. Mijn dochter was 1.75 m en heeft daarmee met 61 kg helemaal geen obesitas.
Je vergeet de lengte van kinderen na de groeispurt. Ze komen dan waarschijnlijk niet meer op een pony, maar zo strak kun je dat niet zeggen.

Lydia

Lydia

16-11-2018 om 16:55

En jongens hebben hun groeispurt voor hun 16e jaar nog niet af

Die groeien langer door.
Mijn zoon was met 15 jaar 186 cm en woog meer dan 60 kg. En hij is/was slank.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-11-2018 om 21:26

Daar zeggen jullie wat, Sukke en Lydia!

Het is inderdaad mogelijk dat een jongen of meisje al voor het 16e levensjaar reeds zo lang is, dat bij een lichaamsgewicht van boven de 60 kilogram geen sprake hoeft te zijn van obesitas. Zie: https://www.tno.nl/media/4759/nmcx1.pdf

Ik heb niet ontkend dat jongens na hun groeispurt nog kunnen doorgroeien.
Alleen gesteld, dat de meeste van hen met 16 jaar hun groeispurt erop hebben zitten. Zie voor de groeicurve van jongens: https://www.tno.nl/media/4754/njcx1.pdf.

Rest nog de groep van jongeren die bijvoorbeeld vanaf hun 19de fanatiek spieren zijn gaan ontwikkelen met behulp van krachttraining. Zij zullen ook bovengemiddeld zwaar zijn. En uiteraard wat meer consumeren.

Alles bij elkaar is het beleid er dus op gericht om alle (voor de pony's) te zware rijders te weren; ongeacht of zij hun gewicht nu te danken hebben aan obesitas, lichaamslengte of sportieve leefstijl.

Rode krullenbol

Lydia

Lydia

16-11-2018 om 22:33

rode krullenbol

Dat beleid voor de pony's snap ik prima, alleen jouw opmerking snapte ik niet:

'Wie jonger dan 16 jaar is en meer dan 60 kilogram weegt, zal last hebben van obesitas.'

Die opmerking was onjuist, zoals je zelf aantoont met de grafieken.
Jouw opmerking vond ik onnodig negatief. En daar reageerde ik op.

Dees

Dees

17-11-2018 om 18:15

Weren

Wellicht is deze regel meer gericht om.kinderen met obesitas te weren. Stel je hebt een slank lang kind van 15 die dus wel boven die 60 kg uit komt, dan zullen ze niet gaan piepen. Maar als je een klein kind van 70 kg bent Dan kunnen ze met die regels dat kind weren.

Knolletje

Knolletje

17-11-2018 om 18:57

Jullie weten het dus ook niet. Ik ga het binnenkort maar eens vragen want ik ben wel benieuwd. Het zou ook best kunnen dat mijn dochter voor haar 16e 60 kilo weegt, als ze nog even blijft doorgroeien. Ze is lang, breedgeschouderd, geen gram vet teveel (bmi 19), en ziet er lichter uit dan ze in werkelijkheid is. Heel apart is dat, ik denk dat ze bovengemiddeld veel spiermassa heeft.

Triva

Triva

18-11-2018 om 07:34

Hoezo?

Spiermassa?

Een meid van 15 bij 175 kan inderdaad 60 kilo wegen. Maar zit dan gewoon in een normaal bmi: https://www.zuivelengezondheid.nl/tools/bmi-calculator/

Als ze te zwaar wordt kan ze toch naar een manege met paarden ipv ponys?

rode krullenbol

rode krullenbol

18-11-2018 om 21:14

Rugby?

Met zo'n lichaamsbouw zou rugby misschien een leuk alternatief zijn voor paardrijden, mocht dat niet door kunnen gaan!

Guppie

Guppie

22-11-2018 om 09:38

Zwaarder worden

Wat ik me ook kan voorstellen is, dat als je op je 15e al 70 kg weegt, dat na je 16e alleen maar meer is. Kan dan zijn dat je na een paar maanden weer zou moeten stoppen. Vetpercentage kan je meten maar bmi zegt weinig over iemands vetpercentage. Ook als je een normaal of slank postuur hebt, kan je toch een te hoog vetpercentage hebben. Ook zegt bmi niet alles over of je een normaal gewicht hebt, omdat ieders bouw verschillend is; of je breder of smaller bent, dikkere of dunnere benen hebt enz.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.