Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wilma

Wilma

20-04-2012 om 14:47

Weer een heel belangrijke vraag


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marinade

marinade

22-04-2012 om 20:55

Energie

Margriet, dat herken ik van wijlen mijn schoonvader, ook natuurkundige, hijzou nu 90 zijn geweest. EnerGie met een harde G.

Tink

Tink

22-04-2012 om 22:18

Grijns

Zo ken ik ook iemand die dacht dat mensen uit Joure in Zjoeré wonen

Lili

Lili

22-04-2012 om 23:15

Merknaam

Hier zegt man altijd HALF-ords en ik zeg HALfords (de winkel dus). Als je het schrijft 'hoor' je het niet zo, maar de uitspraak van man is dus hallefords.

Christelijk

Kristelijk zeg ik altijd. Maar ik zal dan ook wel geen echte gristen zijn...
Plaatsnamen blijf ik altijd ingewikkeld vinden. Waarom spreken ze Leicester nou niet gewoon netjes in drie lettergrepen uit? Of Gorinchem? Ingewikkeld gedoe...
n@nny

Wilma

Wilma

23-04-2012 om 15:31

Ik word beroemd!

Haha, een woordenwisseling 'op z'n Wilma's', geweldig !

Ik haal hier uit de reacties toch een grote meerderheid die HALFrond zegt, da's duidelijk.

Veel van die andere woorden zeg ik ook zoals de meerderheid het zegt. Alleen misDAdiger vind ik dus ook meer een overtreffende trap dan een zelfstandig naamwoord.

En Kaaskopje, jouw Limburgse theorie zou best eens kunnen. Ik ben van oorsprong Fries (jaja ), dus ik heb 't thuis hoogstwaarschijnlijk dan anders geleerd dan mijn man die Limburgs is. Ik ga binnenkort op een feestje eens polsen hoe andere Limburgers het zeggen.

En het is volgens het verenigingsblad(heb 't zelf, vandaar) SeuliaKIE, dus dat zal 't wel zijn .

Inga

Inga

23-04-2012 om 18:48

Prinsengracht

in Amsterdam is het Prinsengrácht, in Den Haag Prínsengracht.

Vic

Vic

23-04-2012 om 18:54

Kennemerland en vijfhuizen

In het nieuws noemen ze het altijd Kennemerlánd en Víjfhuizen, maar als je er in de buurt woont weet je dat het Kénnemerland en Vijfhúizen is.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2012 om 01:30

Vic

Je zegt het volgens mij meer als kennemerLAND OF KENnemerLAND. Ik woon er al 40 jaar in en direct naast. Vijfhuizen ben ik ook gewend om als VIJFhuizen uit te spreken. Net als DRIEhuis. Het gaat meer om het cijfer dan de huizen

+ Brunette +

+ Brunette +

24-04-2012 om 20:51

Notulen

Volgens mijn Koenen handwoordenboek der Nederlandse taal uit de jaren 70 is zowel nótulen als notúlen correct. Tussen haakjes staat (Lat no'tula, v -ae, Fr. notu'le). Nótulen is dus sjieker.

Nog eentje: architect. Volgens mij moet dat uitgesproken worden als argie-tekt en niet als arsjie-tekt maar ik weet het niet zeker. In het Spaans zegt men arquitecto, qui uitgesproken als kie, vandaar dat ik naar de g neig.

Valkyre

Valkyre

26-04-2012 om 00:25

Gale

Weleens een Duitser "Lange Voorhout" horen uitspreken?

Voor de statistieken: ik zeg HALFrond, noTUlen, kristelijk, VAgina, en inderdaad Lange VoorHOUT (die electronische omroepster is zo raar!), StuyveSANTplein, PrinseGRACHT, PRINSenstraat, maar wel weer PrinSESsegracht. Wat taalkundig gezien nergens op slaat, want voor zover ik weet, hebben alle talen een "de eerste/tweede/derde lettergreep van het begin danwel einde van het woord krijgt de klemtoon" regel, maar wij Hagenezen grossieren dus kennelijk in uitzonderingen.

Groninger

Groninger

26-04-2012 om 10:07

Nuhr

Vorige week was een voorstelling van NUHR op tv.
De namen van de kandidaten waren Tolbert, Boerakker en Grijpskerk.
Bij de laatste twee lag steeds de klemtoon verkeerd, brrr, dat klinkt je dan toch heel raar in de oren als geboren Groninger.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.