Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Weer studeren :-)! Wat heb ik nodig?

Ik ga weer studeren! In september start ik een deeltijd HBO opleiding richting onderwijs. Het is al even geleden en nu beginnen er ook praktische vragen op te komen: wat heb ik nodig? Ik dacht zelf aan een (snelle) laptop, laptoptas, maar hoe zit het met schoolspullen? Iemand tips / ervaringen?


Ik neem aan dat dat erg afhankelijk is van je opleiding. En dat je dat wel op tijd te horen krijgt/ ergens kunt lezen. Normaal gesproken lijkt het me ok als je op je eerste college verschijnt met het goede boek ( al dan niet op een scherm) iets om mee / in te schrijven, en evt. een laptop. Of bedoel je iets anders?

Jubilee

Jubilee

05-04-2019 om 13:32 Topicstarter

Iets duidelijker

Uiteraard snap ik dat je de juiste boeken mee moet nemen, maar studeren is de afgelopen decennia wel wat veranderd lijkt me. Tijdens colleges had ik altijd een collegeblok en een pen bij me, maar maken studenten nu digitaal aantekeningen of nog steeds schriftelijk?
En qua laptops variëren de prijzen van een paar honderd tot dik in de duizend euro. Wat is een goeie laptop? Ik zal hem alleen gebruiken voor aantekeningen en werkstukken, niet om te netflixen.

Ante

Ante

05-04-2019 om 13:44

Papier

Als je met pen en papier aantekeningen maakt, onthoud je meer, omdat je dan actiever bezig bent. Je kunt het dan namelijk niet helemaal bij houden en moet al verbanden aangeven en samenvatten.

bicyclette

bicyclette

05-04-2019 om 13:52

zelf weten

Je moet dat helemaal zelf weten. Of het nou om studeren, werk of watt dan ook maar gaat: sommige mensen hebben voorkeur voor papier, anderen voor digitaal. Het is allebei prima, als het bij je past.

De laptop-vraag is natuurlijk niet te beantwoorden. Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Ik ben veel onderweg, en heb een laptop van minder dan een kilo (gaat gewoon in mijn handtas mee, een aparte laptoptas heb ik nooit gehad). Dat is voor mij belangrijk. Anderen maken een andere afweging en kiezen liever een grotere/zwaardere, omdat je dan wat meer beeldscherm hebt. En zo zijn er nog veel andere keuzes te maken. Ik zou gewoon naar de Mediamarkt ofzo gaan en je laten adviseren.

bicyclette

bicyclette

05-04-2019 om 13:55

Ante

"Als je met pen en papier aantekeningen maakt, onthoud je meer, omdat je dan actiever bezig bent."

Ja, dat wordt altijd gezegd. Maar digitaal aantekeningen maken, levert juist extra voordelen en mogelijkheden op. Direct herschrijven, aanpassen, tekst verplaatsen, stukken tussenvoegen, afbeeldingen toevoegen etc.
En je vindt je aantekeningen veel makkelijker terug (met zoekfunctie) dan in een schrijfblok.

Mijn studerende kinderen...

gebruiken nog steeds pennen en collegeblokken voor hun aantekeningen. Nou studeren ze wel allemaal technische dingen, en ik weet uit ervaring dat formules en vergelijkingen typen echt $£§@#€ is. Laptop wordt gebruikt vokr andere dingen ( verslagen, allerlei technische design/ modelleer programnas etc.

Ingrid

Lydia

Lydia

05-04-2019 om 14:51

Ik maak aantekeningen op mijn tablet

Niet voor een studie, wel voor mijn werk. Zo kan ik mijn aantekeningen makkelijk ordenen, in mijn geval per project. Ik werk in Microsoft Onenote. En ik kan inderdaad plaatjes toevoegen, stukken, ook naderhand. Ik gebruik ook een teken als ik een actie voor mezelf opschrijf. Later kan ik alle acties automatisch onder elkaar laten zetten, gesorteerd per onderwerp (alleen bij pc-versie, niet bij tablet of online).
Tijdens het noteren maak ik ook indelingen waaruit verbanden blijken. Soms door kopjes, opsommingstekens, pijltje. Dat kan ook achteraf. En ik kan het altijd lezen. Dat kun je niet zeggen van mijn handgeschreven aantekeningen.

In onedrive zet ik dan ook alle stukken die van belang zijn, geordend per project.
Tijdens een bespreking of cursus kan ik daaruit stukjes halen, foto maken van tekening tijdens een presentatie. En later de presentatie toevoegen.

Deze aantekeningen heb ik altijd bij me en die kan ik bewerken op pc, laptop, wat dan ook.

Ik zou beginnen met een collegeblok. Kijken hoe dat bevalt.
En misschien nu al een beetje oriënteren op digitale mogelijkheden.
Probeer wat uit.

Oja, wat ik zelf ook prettig vind is tijdens een cursus de presentatie al digitaal te hebben. Of op papier. En dat ik dan aantekeningen maak in de presentatie, bijvoorbeeld door voorbeelden te noemen, link te leggen naar ander onderwerp, actie op te schrijven.

de camera van je mobiel

Als er iets op het bord geschreven wordt, trekken de studenten hun mobiel om er een foto van te maken. Dat scheelt schrijfwerk en overschrijffouten.
Ook van de powerpointpresentatie worden wel foto's gemaakt, om te onthouden bij welke slide je ook alweer een vraag had.
Verder zijn papier en pen nog altijd handig.

margaretha

margaretha

05-04-2019 om 17:24

verschillend

Ikzelf gebruikte altijd papier, een paar andere studenten ook en weer een ander deed/ doet alles met een groot tablet (theologie en religiestudies). We wisselden ook wel aantekeningen uit en hebben zelfs wel eens gezamenlijk een soort collegeuittreksel gemaakt. Contact tussen studenten onderling dus. Voor werkstukken, opzoeken, verwerken en dingen opsturen etc. uiteraard wel een pc of laptop. Mijn kinderen: jongste heeft geen laptop, vind hij niet nodig (taal en letterkunde nederlands / duits). Jongste dochter gebruikt volgens mij ook alleen maar papier tijdens colleges (hogeschool chemie). Zoon 2 nam wel geregeld zijn minilaptop mee (geschiedenis). Zonen 3 en 4 namen zeker geen laptop mee en of ze wel papier nodig hadden weet ik niet (electriciteit hbo5).
Nodig: een rustige werkplek, waar je goed kan zitten en ruimte hebt om dingen neer te leggen en te laten liggen. Vooral die dingen gebruiken waar jij plezierig mee kunt werken. Kijken wat een ander gebruikt maar alleen overnemen als het voor jou ook werkt.

margaretha

margaretha

05-04-2019 om 17:34

oh en ....

als je toch een laptop mee wil nemen, dan is misschien het gewicht ervan ook belangrijk. Je moet zo,n ding dan toch best vaak meezeulen.

Dymo

Dymo

05-04-2019 om 17:44

gewicht laptop maar ook een beetje stevig

Ik had met dochter een Lenovo laptop gekocht voor haar studie. Lekker licht, maar dat kwam vooral doordat hij van plastic was gemaakt. Binnen een jaar was hij stuk en het 'viel buiten de garantie omdat dochter hem wel zou hebben laten vallen'. Stelletje afzetters. Nu heeft ze al een paar jaar een Microsoft laptop (ik wist ook niet dat die bestonden) met licht aluminium en afgeronde hoeken. Mooie hoes er omheen, niet stuk te krijgen. Dochter maakt overigens wel haar aantekeningen op die laptop, maar ze kan dan ook heel snel typen. Als je het niet kunt bijhouden kun je beter schrijven. Bij practica gebruikt ze wel een collegeblok.

Guppie

Guppie

05-04-2019 om 17:51

Printer

Vaak wordt gebruik gemaakt van een digitale omgeving, waarin je bijvoorbeeld lesmateriaal kan downloaden. Printer in de aanslag dus. In de zuinige stand en tweezijdig scheelt inkt en dunner papier kan voordeliger zijn.
En markers. Voor boeken bekijken of je potlood of marker gebruikt, om delen van tekst te onderstrepen.

Smartphone

Mischien een overbodige opmerking maar er wordt gewerkt met apps. Dat is handiger op een smartphone. Schijnt ook wel op laptops te kunnen.

Lydia

Lydia

05-04-2019 om 18:14

Of een tablet AnneJ

Daar kun je ook apps op hebben. Werkt uitstekend.

Juline

Juline

05-04-2019 om 18:46

Laptop en papier

Ik ben vorig jaar afgestudeerd, dus recente ervaring op een docentenopleiding. Een laptop vind ik prettiger dan een tablet of iets dergelijks, omdat ik graag met Word werk.
Daarbij had ik een schrijfblok, omdat ik het fijn vind om daarop aantekeningen te maken.
Studieboeken kocht ik pas als de docent had aangegeven dat die gebruikt zouden worden. En dan heb je ze met een of twee dagen in huis.
Een rolkoffer vond ik handig, later had ik een tas waar ik zowel mijn laptop als mijn spullen in kwijt kon.
Ik had ook snelhechters, een per vak. Daar had ik dan weer plastic hoesjes in. Er werden nog wel eens hand-outs of andere papieren uitgedeeld. Die deed ik dan in een plastic hoesje, in de snelhechter. Vond ik makkelijker dan een multomap, en nam ook minder plaats in.
Voor de rest zou ik vooral afwachten wat je daadwerkelijk nodig hebt. Het is snel genoeg gekocht.
Welke opleiding ga je doen?

Juline

Jubilee

Jubilee

05-04-2019 om 18:51 Topicstarter

Wat een fijne reacties!

Wat veel tips! Enorm bedankt! Aan een paar dingen (zoals een printer) had ik zelf nog niet gedacht. Als ik het zo lees is het ook sterk afhankelijk van wat je zelf prettig vindt. Ik ben zelf een fervent schrijver maat de tip hier om digitaal te werken zodat je sneller dingen terugvindt, is wel een goeie. Laptop gewicht is wel van belang, moet inderdaad niet te zwaar zijn, vooral omdat ik ook een stuk met OV en lopend moet doen. Ik ga thuis mn werkkamer weer inrichten, dat is nu meer een rommelkamer geworden, eerst even flink opruimen dus.

Jubilee

Jubilee

05-04-2019 om 18:53 Topicstarter

Juline

Ik ga mijn tweedegraads lesbevoegdheid halen voor Nederlands. Ik verheug me erop! Voor mij is het echt een carrièreswitch, maar ik ben er echt aan toe.

Printen?

Je kan gewoon van je scherm lezen en markeren I. Pdf

Wuppie

Wuppie

05-04-2019 om 19:55

Jasmijn ot

Wat leuk dat je weer gaat studeren. Ik begin in september met de pabo. Ook een carriere switch en ik heb er ook heel veel zin in!

Juline

Juline

05-04-2019 om 23:06

Jasmijn76

Dat is de opleiding die ik vorig jaar heb afgerond. Daarvoor mijn tweedegraads bevoegdheid voor docent Omgangskunde behaald. Nu al een aantal jaar met veel plezier werkzaam bij een mbo.

Je hebt veel energie nodig

en dat is helaas niet te koop. Ik heb de tweede graad bevoegdheid gedaan terwijl ik 0,78 fte werkte, ben nu met de eerste graad (master) en man wat ben ik moe. Het is leuk, dat wel, maar echt veel werk.
En verder zul je een goede laptop nodig hebben, kies voor een lichte!
Succes
Sini

Jubilee

Jubilee

06-04-2019 om 22:03 Topicstarter

@Juline

Wat gaaf! Ben eigenlijk erg benieuwd naar je ervaringen. Voor mij is het niet totaal nieuw, heb ooit mijn propaedeuse gehaald, maar was toen achteraf nog erg jong. Interesse is altijd gebleven.

Jubilee

Jubilee

06-04-2019 om 22:09 Topicstarter

@Sinilind

Gelukkig ga ik er ‘slechts’ een paar uur naast werken en als dat te veel wordt, dan zelfs dat niet meer (lang verhaal...). Ik geef er dus wel wat voor op, maar realiseer me ook dat het ‘nu of nooit’ is.

Memorecorder

Een memorecorder is ook handig; zo kan je thuis de info nog eens naluisteren. Wanneer aantekeningen maakt van wat tijdens de les verteld wordt, kan bepaalde info langs je heen gaan. Een memorecorder werkt ontspannend; je kan je beter focussen op de les.

Juline

Juline

07-04-2019 om 20:35

Mijn ervaringen...

Dankzij de vooropleiding had ik aardig wat vrijstellingen. Desondanks heb ik nog bijna drie jaar over de opleiding gedaan. Ik had de studiedruk wat uitgesmeerd over de jaren.
Ik heb mijn leven als student weleens vergeleken met een kaartenhuis. De kaarten staan voor werk, studie, gezin, ouder wordende ouders... zolang alles goed gaat blijft het staan. Maar op het moment dat het ergens niet lekker loopt stort het allemaal in elkaar.
Wat Sini zegt klopt, je hebt bakken energie nodig. Op het eind van de studie was mijn energieniveau ver onder nul en het duurde ook echt wel een paar maanden voor dat weer een beetje terug was.
Ik vond het contact met de andere studenten erg leuk, de meeste lesstof was interessant en gericht op de praktijk.

Juline

Juline

07-04-2019 om 20:38

Memorecorder

Het gebruik van een memorecorder zou ik wel overleggen met de docent en medestudenten. Weet niet of iedereen dat op prijs stelt. Neem je dan twee uur achter elkaar op, of alleen korte stukjes?

Juline

Gehele hoorcollege; bij korte stukjes moet je opletten dat je niet vergeet weer op te starten. Op dagen dat de concentratie niet optimaal is, is deze achtervang fijn.
Een studie biedt vaak de mogelijk om de les van een hoorcollege via beeldmateriaal op te halen. Meestal betreft dit echter een samenvatting.

Bregje

Bregje

08-04-2019 om 21:37

lees even mee

Ik lees even mee, ik ga ook weer studeren na 10 jaar huis moeder te zijn geweest. Ik ga voor zelfstandige budgetcoach, heel veel succes!

Daan

Daan

12-04-2019 om 15:32

Motivatie

Voelt het spannend om weer de schoolbanken in te gaan (tussen de jonkies)? Belangrijkste is denk ik dat je gemotiveerd bent. De opleiding interesseert je oprecht en daar wil je je toekomst van maken.

Opnames

Om colleges op te nemen heb je wel de toestemming van de docent nodig. Soms mag dat niet, afhankelijk van het onderwerp en de mate van interactie binnen de colleges. Op sommige universiteiten worden de colleges ook opgenomen via een centraal systeem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.