Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MRI

MRI

31-07-2021 om 23:30

Welke eisen Duitsland? (spoed)

Schoondochter van 20 wordt op dit moment in Duitsland geopereerd aan een acute blindedarmontsteking. Blijkt ze ook nog corona te hebben! Vijf dagen geleden nog negatief getest met een pcr test. Mijn zoon, ook 20 zit in een hotel maar mag niet bij haar. 

Haar ouders wilden haar van de week gaan halen maar denken dat niet te kunnen om de volgende reden: ze moeten een pcr test doen én tien dagen in quarantaine (ze zijn niet ingeënt.

Liever geen discussie over dat ze niet geënt zijn, ik ben zelf wel geprikt maar ga niet over hun keuze en het is nu eenmaal zo).
Ik vraag me af of dat zo is. Bij de ANWB lees ik dit: 

"Negatieve test noodzakelijk?

Ja, bij binnenkomst verplicht (vanaf 6 jaar), tenzij je een vaccinatie- of herstelbewijs kunt overleggen

Volledige vaccinatie is 2x inenting met Pfizer, Moderna of AstraZeneca +14 dagen of 1x inenting met het Janssen-vaccin +28 dagen

Anders een PCR-test (max. 72 uur oud) óf snelle antigeentest (max. 48 uur oud) én 10 dagen verplichte quarantaine, ongeacht de leeftijd. Na 5 dagen opnieuw test. Indien negatief, dan vervalt de quarantaine"

Ik lees het zo dat je bij de antigeentest 10 dagen in quarantaine moet en niet bij de PCR-test. 

Hoe lezen jullie het?



Volgens mij hoef je niet in quarantaine als je geen overnachting doet. Wij zijn zelf vanuit Spanje naar Duitsland gevlogen en als je niet geheel gevaccineerd bent kom je Duitsland in met een antigeentest. Verder geen controle oid, ook niet op de luchthaven in Duitsland. Wij reden meteen door naar Nederland, denk niet dat je in een accommodatie kunt verblijven zonder quarantaine.

Zo staat het in de reisapp van Buitenlandse Zaken (er staat nog meer, beste kun je even die app downloaden, in vind de info wel duidelijk).

Wanneer u van Nederland naar Duitsland reist moet u zich vóór vertrek registreren. Het negatieve testresultaat van een PCR- of antigeensneltest, het bewijs van vaccinatie of herstel moet u dan ook meteen tijdens het registreren uploaden. In Duitsland gaat u in quarantaine, wanneer u niet een bewijs van herstel of van vaccinatie heeft.

Bent u op doorreis en overnacht u niet in Duitsland, of bent u grenswerker dan gelden er voor u uitzonderingen. Die zijn er ook voor studie, beroepsopleiding, eerstegraads familiebezoek, mantelzorgers of vanwege gedeeld zorgrecht.

MRI

MRI

01-08-2021 om 00:02 Topicstarter

Pief schreef op 31-07-2021 om 23:46:

Zo staat het is de reisapp van Buitenlandse Zaken (er staat nog meer, beste kun je even die app downloaden, in vind de info wel duidelijk).

Wanneer u van Nederland naar Duitsland reist moet u zich vóór vertrek registreren. Het negatieve testresultaat van een PCR- of antigeensneltest, het bewijs van vaccinatie of herstel moet u dan ook meteen tijdens het registreren uploaden. In Duitsland gaat u in quarantaine, wanneer u niet een bewijs van herstel of van vaccinatie heeft.

Bent u op doorreis en overnacht u niet in Duitsland, of bent u grenswerker dan gelden er voor u uitzonderingen. Die zijn er ook voor studie, beroepsopleiding, eerstegraads familiebezoek, mantelzorgers of vanwege gedeeld zorgrecht.

dank je wel

Imi

Imi

01-08-2021 om 00:05

Mag ze wel weg als ze corona heeft? Zo ja, gaat ze dan bij haar ongevaccineerde ouders in de auto, wetende hoe verschrikkelijk besmettelijk en gevaarlijk de deltavariant is? Wil ze haar ouders zo'n risico laten lopen?
Is er een mogelijkheid dat jij haar ophaalt?
Is er een mogelijkheid dat de verzekering haar repatrieert?

MRI

MRI

01-08-2021 om 01:55 Topicstarter

Imi schreef op 01-08-2021 om 00:05:

Mag ze wel weg als ze corona heeft? Zo ja, gaat ze dan bij haar ongevaccineerde ouders in de auto, wetende hoe verschrikkelijk besmettelijk en gevaarlijk de deltavariant is? Wil ze haar ouders zo'n risico laten lopen?
Is er een mogelijkheid dat jij haar ophaalt?
Is er een mogelijkheid dat de verzekering haar repatrieert?

dat weten we allemaal nog niet. Ik kan ze niet ophalen want geen auto en geen rijbewijs en zelf risicogroep en pas vrijdag tweede prik gehad dus nog niet voldoende beschermd. De ouders zouden het overigens geen punt vinden geloof ik. Ze hebben allebei al corona gehad overigens. Mijn zoon niet en die heeft nog maar een pfizer prik gehad, wel twee weken geleden dus die zit op de top qua bescherming vwb de 1e prik

je hebt nu niet meer te maken met reisadviezen om Duitsland binnen te komen, dat is gepasseerd. Je hebt nu te maken met de isolatie-eisen (schoondochter) en mogelijk quarantaine-eisen (zoon, als contact) in Duitsland. Daar zullen ze zich aan moeten houden.
Die kun je navragen bij de ambassade. 

MRI schreef op 01-08-2021 om 01:55:

[..]

dat weten we allemaal nog niet. Ik kan ze niet ophalen want geen auto en geen rijbewijs en zelf risicogroep en pas vrijdag tweede prik gehad dus nog niet voldoende beschermd. De ouders zouden het overigens geen punt vinden geloof ik. Ze hebben allebei al corona gehad overigens. Mijn zoon niet en die heeft nog maar een pfizer prik gehad, wel twee weken geleden dus die zit op de top qua bescherming vwb de 1e prik

Als ze corona hebben gehad tot zes maanden geleden kunnen ze naar Duitsland met een herstelbewijs.

Ophalen kan niet als iemand Corona heeft. Zij ligt waarschijnlijk op een afgesloten afdeling en mag er pas af als ze negatief test. Voor het ophalen uit Duitsland hoef je, zelfs als je niet gevaccineerd bent, niet in quarantaine als je korter dan 24 uur in het land blijft én niet overnacht. Dus heen rijden, kind inladen, en weer terug. Maar dat dus pas als schoondochter van haar Corona genezen is.

Je moet het zo lezen:
(Pcr-test of antigeentest) + 10 dagen quarantaine. Bij beide testen 10 dagen quarantaine. 
Maar ze zullen inderdaad moeten wachten tot ze niet meer in isolatie hoeft. Tegen die tijd kan ze mogelijk ook prima weer zelf reizen. 
Even voor de context: wonen de jeugdigen  daar? (Omdat vakantie voor niet-volledig gevaccineerden op dit moment lastig is)

Tijgeroog schreef op 01-08-2021 om 10:05:

Je moet het zo lezen:
(Pcr-test of antigeentest) + 10 dagen quarantaine. Bij beide testen 10 dagen quarantaine.
Maar ze zullen inderdaad moeten wachten tot ze niet meer in isolatie hoeft. Tegen die tijd kan ze mogelijk ook prima weer zelf reizen.
Even voor de context: wonen de jeugdigen daar? (Omdat vakantie voor niet-volledig gevaccineerden op dit moment lastig is)

Dat is pas sinds vorige week dinsdag. Overigens ken ik mensen die het er gewoon op gegokt hebben, met kinderen met halve vaccinaties of zonder. Nog niets gehoord over controles, dat is ook bijna niet te doen natuurlijk.

MRI

MRI

01-08-2021 om 11:43 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 01-08-2021 om 09:41:

Ophalen kan niet als iemand Corona heeft. Zij ligt waarschijnlijk op een afgesloten afdeling en mag er pas af als ze negatief test. 

Okay makes sense. Heb je daar een link van, dan kan ik die aan mijn zoon sturen

MRI schreef op 01-08-2021 om 11:43:

[..]

Okay makes sense. Heb je daar een link van, dan kan ik die aan mijn zoon sturen

Nee, dat was gezond verstand Ik hoorde laatst wel van een jongen die in Portugal zijn enkel gebroken had en in het ziekenhuis positief testte. Hij mocht pas terug naar huis toen het weer negatief was.

https://www.anwb.nl/vakantie/nieuws/2021/juli/corona-op-vakantie-wat-nu

hieruit: 

"Je kunt met een positieve testuitslag niet terug naar Nederland reizen. Houd er rekening mee dat dit ook kan gelden voor gezinsleden of reisgenoten; landen bepalen zelf welke regels ze daarvoor hanteren."



Precies Jesse. Ze hebben nu niet te maken met de regels voor Nederland -> Duitsland maar met de regels voor Duitsland -> Nederland. En die kunnen anders zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.