Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wie is er stiekem wel blij met de coronakerst?

Toen gisteren op het journaal de coronamaatregelen rond Kerst langskwamen bedacht ik me dat er waarschijnlijk heel wat mensen zijn die stiekem maar wat blij zijn dat ze dit jaar met goed fatsoen de familiekerst kunnen ontduiken. Voor mij persoonlijk geldt dat overigens niet, kerst is hier iha een tamelijk ontspannen en gezellig gebeuren (waarbij mijn zwager en schoonzus vaak het meeste werk doen, dus vandaar die ontspanning bij mij ). Ik heb ook geen enorm hartzeer dat het er dit jaar waarschijnlijk anders uit gaat zien trouwens.

Maar goed mensen, voor de draad ermee. Corona is natuurlijk doffe ellende, maar voor wie is de minimale coronakerst een gevalletje "ellek nadeel hep se foordeel"?

Groeten,

Temet

Hangkous

Hangkous

18-11-2020 om 16:53

Oké ik open het bal.

Helemaal top voor de ene kant van de familie. Jammer voor de andere kant waarmee het meestal wel gezellig is.
Kerst met de schoonouders is meestal herrie in de tent namelijk.

@Emma

@Emma

18-11-2020 om 16:58

gesloten gelederen

Gelederen sluiten zich, dochter werkt liever 1e en 2e kerstdag en verder is mijn vriend er. Familie van mij en mijn vriend boeit het niet, iedereen is op zichzelf met kerst. Wij zijn beter met verjaardagen en jubilea etc.
Omdat verder alle gelederen gesloten zijn en iedereen "gezellig" bij familie zit voelt het voor mij altijd toch wat ongemakkelijk. Dit jaar niet.

Kerst

Ik ben een notoire kerst-vluchter. We zijn dan ook altijd op reis in de kerstvakantie. Dat dat nu niet kan vind ik echt wel heel jammer!

Doenja

Doenja

18-11-2020 om 17:03

vorig jaar 29 gasten

....en nu alleen t eigen gezin. Heerlijk wat een rust! Ook al ben ik kampioen kerst vieren zeg ik altijd maar. Vorig jaar ben ik mezelf voorbij gehold. Restaurant spelen met onervaren personeel en geen restaurant faciliteiten. En je kunt dit jaar met gemak de minder leuke familieleden buiten de deur houden.

Valeria

Valeria

18-11-2020 om 18:24

ik hoop het maar

Dat ik me er aan kan onttrekken. Vorig jaar hadden we een doodzieke opa op de bank liggen, die per se wilde komen en die dus alleen maar op de bank heeft liggen slapen en af en toe snauwen. Tegen zijn vrouw. Zijn kinderen (mijn man en schoonzus) deden net alsof hij er niet was, of dat het gewoon normaal was, weet ik het. Er werd niks over gezegd. Er werd ook door niemand voorgesteld om maar met hem naar huis te rijden zodat hij daar kon gaan liggen. Bizar, bizar. De kinderen en ik zaten maar zo'n beetje naar elkaar te kijken. We hadden geen idee wat we hier mee moesten. Moesten we nu stil doen? Gewoon doen? We konden in ieder geval alleen maar aan de eettafel blijven zitten. Maar je eet toch ook niet gezellig als er iemand op de bank ligt en niet eens in staat is te zitten!
Ik denk niet dat dit jaar weer iemand op de bank gaat liggen, maar het is nu wel zo dat mijn schoonmoeder alleen is, dus het kan zomaar dat haar kinderen vinden dat ze ergens uitgenodigd moet worden omdat het anders zielig is. Maar ik heb er echt geen zin in. Ik hoop dat er eind december regels/adviezen in mijn voordeel zijn.

Kitty

Kitty

18-11-2020 om 18:37

Jaren naar uitgekeken

Ik kijk er al jaren naar uit om met alleen mijn gezin aan het kerstdiner te zitten. Vreselijk vind ik die twee dagen verplicht gezellig doen.

Maar met de 6 gasten waar het nu naar uit ziet, kom ik er helaas nog niet onderuit.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-11-2020 om 20:02

Ik onttrek mij al jaren aan de kerstflauwekul.
Op de 23e is jongste jarig, dus hebben we normaal al visite. Op de 24e herdertjesviering, zoon zingt in het koor en daarna eten we thuis altijd gezellig wat met het gezin.
En de kerstdagen zelf doen we lekker niks. Misschien wel een lekkere wandeling, maar dan alleen als gezin.

40er

40er

18-11-2020 om 20:23

Zouden eigenlijk de tweede de hele familie hebben... Ongeveer 35 personen. Gaat dus niet door. Al weet ik niet of het zonder corona wel door was gegaan ivm een overlijden onlangs binnen de familie.
1e komen mijn schoonouders, ik ga koken. Helemaal prima hoor.

Juline

Juline

18-11-2020 om 21:05

Tradities

Ik vind het wel een goede reden om de tradities te doorbreken zonder dat ik spelbreker ben. Kerst is toch voor een groot deel op bezoek gaan / bezoek krijgen en soms zou ik wel wat minder willen.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-11-2020 om 21:21

Ik niet

We hebben fijne families, en hoewel m’n schoonmoeder altijd hoge verwachtingen heeft van kerst weten we daar met z’n allen redelijk relaxt omheen te slalommen. Familie woont redelijk verspreid, dus we zien elkaar maar weinig en dan is dit een fijn moment met z’n allen bij elkaar. En dat had van mij ook op een andere dag gemogen, maar kerst is wel praktisch, want dan is iedereen vrij.

Ik vermoed, hoop dat we bij mijn familie, indien mogelijk, wel bij elkaar komen. We zijn in totaal met 8 personen. Ik zou m’n vader zo graag eens knuffelen, de laatste keer dat ik hem aangeraakt was in maart, toen hij (pré-corona) op de IC voor z’n leven lag te vechten.
M’n schoonfamilie is wat groter, dus mogelijk dat we over 2 dagen verspreid bij m’n schoonmoeder langs gaan. Die snapt het ondertussen ook allemaal niet meer zo goed.

Bazuun

Bazuun

18-11-2020 om 21:39

Vorig jaar

Voor het eerst in hele lange tijd waren we thuis met Kerst, normaal altijd op vakantie. De 24e uit eten geweest, de 25e zelf een paar gasten te eten en voor de 26e een uitnodiging. Maar toen hadden we er al eigenlijk genoeg van. Dus dit jaar vinden we het wel lekker om gewoon thuis te zijn, eventueel met 1 of 2 gasten op de 24 of 25e. En de rest van de tijd lekker met een dekentje op de bank. Lijkt me heerlijk!

Prima zo

Ik vier Kerst dit jaar "van tevoren": mijn kinderen en ik zijn alledrie net voor Kerst jarig en we hebben besloten om een huis te huren in de Limburgse rimboe voor het weekend voor Kerst. We vieren dan Verjaarkerst, met boompje en veel cadeautjes. Mijn nieuwe lief is erbij, hij heeft onlangs kennis gemaakt met de kinderen en het klikte, dus die dagen in een redelijk groot huis worden gezellig: dochterlief en nieuwe vriend zijn kookgekken en hebben al plannen gesmeed voor een ingewikkeld menu, ik zorg voor het dessert en zoonlief voor de (bord) spelletjes. Met Kerst trekken de kinderen hun plannen (de ene met zijn vader en stiefmoeder en de andere met haar vriend) en nieuwe lief en ik zijn heerlijk met zo'n tweeën en de dieren. Voor mij perfect, op een punt na: ik was graag naar mijn familie in Frankrijk geweest voor Oud en Nieuw maar het gaat niet lukken, wat jammer is want ze zijn allemaal op leeftijd.
Sini

zebra

zebra

19-11-2020 om 10:19

geen verschil

jaren geleden vierden we het altijd bij mijn ouders thuis met mijn zus en haar gezin en mijn gezin. Was altijd erg gezellig en dat zou ik zeker wel missen als het nu nog steeds zo gevierd zou worden. Maar ja, alle jonge kinderen zijn inmiddels ook volwassen, hebben soms hun eigen gezin en daarbij dan ook weer extra verplichtingen dus de laatste jaren vieren we het per gezin gewoon thuis. Wel werden mijn ouders de ene dag uitgenodigd bij mijn zus thuis en de andere dag bij ons. Maar mijn vader is vorig jaar december overleden dus dan blijft alleen mijn moeder nog over om uit te nodigen dus dat gaan we dit jaar ook weer gewoon doen. Maar wij houden geen kerstdiner maar een kerstlunch. Mijn zus houdt wel kerstdiner (voorgerecht, hoofdgerecht en toetje).

Zoon en vriendin zullen er wellicht niet zijn bij de kerst maar hopelijk wel bij de jaarwisseling, persoonlijk heb ik daar meer mee dan met kerst.

Esther

Esther

21-11-2020 om 17:47

Ik word stiekem wat weemoedig

bij de gedachte dat deze tijd straks weer voorbij zal zijn. Gelukkig hoeven we niet fulltime terug naar kantoor. Maar ik vind het ook niet erg dat er in het algemeen wat meer ruimte is in het openbaar leven. In restaurants (indien open) is het prettig dat je met elkaar kunt praten en niet de gesprekken van je buren hoeft te overschreeuwen of zelf maar zwijgend naar elkaar te gaan zitten staren. In het OV, de bioscoop, het theater, musea en winkels is het ook fijn om wat meer ruimte te hebben. Ik bof, met een man en tienerkinderen thuis, dat realiseer ik me. En zowel man als ik mag nog af en toe naar het werk - en dat hebben we nog. Het is een soort lange kerstperiode, met wat verstilling en aandacht voor elkaar en dat heeft wat mij betreft ook wat moois.

Yuria

Yuria

21-11-2020 om 19:07

Esther

Ik verheug me inderdaad niet op de reistijd naar kantoor, en op het weer haasten met boodschappen doen. Maar ik zou het wel graag alsnog de eindexamenreis maken die we geboekt hadden. En dan het liefst voor ik moet bijboeken voor eventuele kleinkinderen

Moe

Moe

21-11-2020 om 19:59

Kerst bleeeeh

Kerst vind ik stom. Ene dag is verplicht partner aan het werk, andere dag verplicht schoonfamilie verjaardagsvisite (wel gezellig maar voor partner dus hoe dan ook geen dag om effe bij te komen of iets van kerstfeest te vieren). We hebben een enkele keer thuis een soort reservekerstfeest gegeven, het weekend na de kerstgekte, zodat we toch ook met mijn familie nog wat konden vieren.

Dit jaar de kans dat het twee werkdagen gaan worden. Dus weer geen kerst.

Zoals ieder jaar ben ik blij als de feestdagen weer achter de rug zijn.

Lotte

Lotte

26-11-2020 om 10:17

Dubbel

Dit jaar doen we het kerstdiner alleen met ons gezin. En gaan we op de koffie of een borrel bij de (schoon) ouders. Dat scheelt een hoop stress. Zo willen we (en de andere kinderen ook) het al jaren, maar de (schoon) ouders hingen erg aan het kerstdiner.
Wat wel jammer is, is dat we dit dus niet met alle gezinnen gelijk gaan doen. Maar de een de ene dag en de ander de andere dag. Dus ik zie mijn zus en haar gezin dan niet.Tenzij we nog een pitstop maken. We wonen allemaal op max 15 minuten fietsen vanelkaar.
En wat ik echt heel jammer vind, is dat de samenzang dit jaar uiteraard niet door kan gaan.
Bij ons in de stad is dat altijd een heel event.
Met op de grote markt een podium ,live muziek en kraampjes met gluhwijn etc
Altijd heel erg gezellig om met veel vrienden en bekenden samen de kerst in te luiden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.