Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

koentje

koentje

24-04-2012 om 11:28

Wie is voor/tegen snelle verkiezingen

En wat zien mensen als bezwaar voor snelle verkiezingen waardoor partijen weinig tijd hebben e.e.a. voor te bereiden?
Wat zien mensen voor bezwaren tegen verkiezingen na de zomer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

24-04-2012 om 12:01

Het wordt na de zomer

Ondanks dat het debat nog plaats moet vinden, laten diverse partijen nu weten te kunnen leven met verkiezingen na de zomer. Men denkt aan 12 september, zie ik net op het journaal.

Tirza G.

Tirza G.

24-04-2012 om 12:25

Voor

Ik wil graag voor de zomer. Hoppetee, doorwerken. Die maanden 'niks' kosten klauwen met geld. En bovendien is mijn zoon net 18 en wil hij graag stemmen

Tirza

Ik hoopte op snel

Ik hoopte op snelle verkiezingen, maar het wordt na de zomer.
Ik heb liever zsm duidelijkheid ipv weer maanden doormodderen zonder besluitvaardigheid. Om vervolgens na de verkiezingen nog maanden door te modderen voor er een nieuwe coalitie/kabinet is gevormd.

Pluk53

Pluk53

24-04-2012 om 13:02

Doorregeren

gewoon doorregeren, en pogen om met de oppositie tot een pakket bezuinigingen te komen wat in het "nationaal belang" is! We kunnen hoog of laag springen, maar bezuinigd moet er worden. En dan rustig verkiezingen in het najaar.

sp

sp

24-04-2012 om 13:37

Snel

ze hebben potdikkie al 7 weken overleg gehad en daar is niks uitgekomen! Laat dan de kiezer maar zo snel mogelijk spreken! Maar nee, het moet allemaal weer afkabbelen, dan is de ergste erger weer een beetje weggeëbd natuurlijk. Ook weer slim dit. En Samsom die daar dan aan meewerkt, het gezwalk begint al weer.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-04-2012 om 17:51

VVD wil zelf wel voor de zomer verkiezingen, maar het moet staatsrechtelijk wel kunnen. Jouw verhaal gaat dus niet helemaal op. Verder wil overigens alleen de SP zulke vroege verkiezingen...

sp

sp

24-04-2012 om 18:41

Niet alleen de sp roosje

meerdere partijen. En waarom zou het staatsrechtelijk NIET kunnen voor de zomer dan?

cqcq

cqcq

24-04-2012 om 18:43

Waarom zouden we eigenlijk verkiezingen organiseren?

Staatsrechtelijk is er helemaal niets op tegen om direct te gaan formeren. VVD heeft zijn kans gehad, dus zou zeggen geef nu de formatieopdracht aan de PvdA. We hebben toch de tweede kamer gewoon voor vier jaar gekozen? Die zijn nog niet om.

Aangezien het blijkbaar een gewoonte wordt dat kabinetten korter zitten dan vier jaar, zou ik gewoon stoppen om na elke kabinetsval verkiezingen te organiseren. Het formeren wordt na maanden campagne voeren heus niet gemakkelijker.

sp

sp

24-04-2012 om 18:52

Cqcq, geen slecht idee inderdaad

met het kiezen wordt het ook niet makkelijker. Alleen, de huidige zetelverdeling is niet meer "realistisch" vind ik. Want veel mensen zijn uiteindelijk toch teleurgesteld geraakt in de partij die zij hebben gekozen, ofwel PVV ofwel een andere partij. Toch vind ik daarom wel dat er verkiezingen moeten komen, maar ik pleit dus wel voor zo snel mogelijk, nu het venijn nog voelbaar is. Na de vakantie is iedereen ineens weer milder gestemd en stemmen ze wellicht toch weer op dezelfde manier als vorige keer.

Na zomer

Nu moeten besluiten genomen worden over. Begroting van 2013, dat kan niet wachten. Nu moeten knopen doorgehakt worden. Als er snel verkiezingen komen is iedereeen alleen nog bezig met de verkiezing en niet met die begrotingsbesluiten. Laten ze nu maar tijdelijk een gedoogkabinet van nationale eenheid maken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sancy

Sancy

24-04-2012 om 20:57

Ja, wat er op tegen is

"Staatsrechtelijk is er helemaal niets op tegen om direct te gaan formeren."
Nou, daar is staatsrechtelijk dus juist wél iets op tegen Het mag dan ongeschreven recht zijn, daarom is het niet minder bindend. Als het kabinet valt, volgen er verkiezingen. De formering van een kabinet is namelijk zo essentieel voor een democratie dat dit niet kan gebeuren zonder nieuw mandaat van de kiezers.
Dat is niet iets dat ik licht overboord zou gooien, dat mandaat.

Emmawee

Emmawee

25-04-2012 om 09:09

Maar...

Dat mandaat geven de kiezers toch voor 4 jaar? Ik ben het erg eens met cqcq. Het enige wat ik er op dit moment tegenin zou willen brengen, is dat de situatie wel enorm veranderd is t.o.v. 2 jaar geleden. Dat pleit wat mij betreft wel vóór nieuwe verkiezingen.
Wat mij betreft zouden die zo snel mogelijk moeten om zo tijd en geld te besparen op de campagnes.
De opdracht aan de politieke leiders is op dit moment: gezamenlijk plannen maken, coalities zoeken en gelijkertijd campagne voeren. Volgens mij gaat het één altijd ten koste van het ander.
groeten, Maw.

Sancy

Sancy

25-04-2012 om 09:29

Emmawee

"Dat mandaat geven de kiezers toch voor 4 jaar?"
Ja, dat geven ze in principe voor 4 jaar. Maar als de democratisch gekozen Tweede Kamer vervolgens een kabinet vormt dat niet langer op de steun van de democratisch gekozen meerderheid kan rekenen, of er volgens eigen zeggen ook niet langer op de draagkracht in de Tweede Kamer kan rekenen, dan is het mandaat verloren.

mirreke

mirreke

26-04-2012 om 13:37

En verkiezingen na de zomer graag!

Wat trouwens ook besloten is nu, 12 september. Want de Nederlanders in het buitenland moeten ook kunnen stemmen. Weten jullie dat er zo'n 500.000 (dus een half miljoen) Nederlanders in het buitenland stemrecht hebben (onder wie ik ook). Om die daarvoor in de gelegenheid te stellen moet er aan allerlei regelingen voldaan worden. Die hele riedel kost minimaal zes weken maar wij moeten ook nog in staat gesteld worden ons als kiezer te registreren (gek genoeg moet dat bij elke verkiezingen opnieuw, en dat moet met handtekening, dus per post, en dat duurt voor sommige landen vrij lang.
Dan moeten oproepen tot stemmen worden verstuurd en dat duurt ook lang.
Kortom, het kan niet eens voor de zomer, want daar is geen tijd meer voor.
Waar ik voor pleit is voor al die 500.000 Nederlanders in den vreemde een beveiligde webomgeving maken, zodat we gewoon elektronisch kunnen stemmen. Zou veel tijd schelen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.