Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Casey Goegelnot

Casey Goegelnot

24-02-2020 om 01:09

Willen jullie meedenken?

Bij een bevriende familie lopen een aantal (gezondheids-)problemen door elkaar. Opa en oma zijn oud en hebben veel zorg nodig, dochter heeft zelf veel gezondheidsproblemen en mantelzorgt voor haar ouders, maar ook voor haar zoon die niet zelfstandig kan wonen. Dit alles onder één dak. Oma snakt naar de rust van een verzorgingshuis, opa is daar vandaag (gelúkkig!) noodgedwongen heengegaan na stevige bemiddeling van hun thuishulp. De arts van de hap vond hem eerst nog te goed. Ik zag hem... Nou echt niet! Kleinzoon was mede door zijn aandoening volslagen over zijn toeren, dochter van opa en oma en moeder van zoon, was ten einde raad. Ik had met ze te doen.

Door hun woonsituatie krijgt oma geen indicatie voor een verzorgingshuis/verpleeghuis. Waarom zou ze, dochter is er toch?? Ik krijg gewoon zin om ergens met mijn vuist op tafel te gaan slaan. Dit kan zo niet langer.

Ik weet dat deze familie niet uniek is. Erg genoeg. Wie heeft deze weg al bewandeld en heeft tips voor deze familie, waardoor men, de instanties, gaat snappen dat het niet om een gezond stel mensen gaat, waarvan twee best voor voor opa en oma kunnen zorgen, maar om 4 mensen die ieder apart aandacht en hulp nodig hebben in plaats dit voor elkaar te moeten doen. Ik stel me ook voor dat de gezondheid van dochter die hier de spil móet zijn, zonder haar kan het gewoon niet, hierdoor beïnvloed wordt.

Ik zie deze problemen: oma kan het leven in dit huishouden eigenlijk niet meer volhouden. Ze wil rust. Opa kan hopelijk niet meer naar huis, anders wordt het nog dramatischer. Zoon zou eigenlijk zelfstandig moeten kunnen wonen in een gezinsvervangende woonvorm, maar daar is nooit naar toe gewerkt. Hij wordt éigenlijk te klein gehouden en is in alles te afhankelijk van zijn moeder. Begrijpelijk dat het zo gegaan is, maar niet handig. Dat komt er dus bij. Dochter kan daar wel blijven wonen, maar met thuishulp.

En de vraag: wie heeft deze weg ook bewandeld, of kent zo'n situatie en heeft goede raad? Ik weet niet waar ik moet beginnen voor nuttige hulp.

40er

40er

24-02-2020 om 07:38

Vaak

Is er van de zorg uit wel een zorgbemiddelaar. Die kan misschien wat betekenen, voor oma/opa.

Zoon is misschien klein gehouden, maar als ze begeleid gaan wonen leren ze het echt hoor. Ken ook iemand die op haar 40e uit huis is gegaan, nooit wat hoeven doen thuis (moeders was/is nogal dominant). Inmiddels dus begeleid wonen op een groep. En ze doet gewoon alles wat ze moet doen, ze is leuker geworden. Dus daarmee zou ik ook echt wel aan de slag gaan, er is vast ook een fijne plek voor hem. (En wat als moeder wegvalt met bv een burnout, dan moet het ook. Nu ze zelf kunnen kijken kan ze ook kijken wat zij fijn vind voor hem)

En de thuishulp, staat dat al op haar naam? Of nog van oma/opa? Dan nml zorgen dat zij ook via de WMO hulp krijgt, kan zo een maand of 2 duren voordat het geregeld is.

Spits

Spits

25-02-2020 om 00:17

Kan snel

Als de huisarts het nodig acht kan een spoedaanvraag WMO hulp gedaan worden. Daarbij kunnen ze dochter ontzien. De assistente zal dat waarschijnlijk regelen ( dat werkt vaak beter dan zelf bellen).
Kan oma niet bij opa geplaatst worden met tussenkomst van de huisarts?

Evenzo

Evenzo

25-02-2020 om 21:42

Is er indicatie?

Is er een ciz indicatie voor opa of is hij tijdelijk naar verpleeghuis?
Als opa indicatie heeft kan oma mee. Zij heeft geen indicatie nodig. Er moet wel plek zijn voor 2 personen. Dat er mantelzorg is doet er niet toe voor indicatie wlz. Wel moet er voor 1 cd 2 voldaan worden aan de criteria. Op de website van ciz staat dit.
Wat ik zou doen is een clientondersteuner in de hand nemen. Dit is gratis. Je vindt er 1 op www.clientondersteuning.co.nl
Sterkte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.