Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

04-06-2014 om 21:37

WK-actie Albert Heijn


Tango

Tango

13-06-2014 om 11:57

Aanspreken

Even over dat aanspreken, Kaaskopje. Jij vindt dat misschien vervelend, die kinderen die jou aanspreken als je met een volle kar naar buiten komt. Maar het gaat er daarbij ook waarschijnlijk om hoe ze je aanspreken. Ik vind kinderen die je brutaal aanspreken ook niet fijn en die zal ik niet gauw iets geven. Als ze het beleefd vragen, geef ik mogelijk wel (behalve als mijn eigen kind hetzelfde spaart natuurlijk).
Zoon hier is nogal verlegen van aard en voor hem vind ik het staan bij de supermarkt ook een goede oefening. Ik leer hem wel hoe je mensen aanspreekt, bijvoorbeeld door te vragen: heeft u wk-hamsters? En te bedanken als hij iets heeft gekregen. En niet de winkel in te lopen als je achter het hekje moet blijven staat etc.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-06-2014 om 13:25

Nou

Dat schooien bij de supermarkt is iets wat mijn kinderen gewoon niet mogen. Ik vind het namelijk ontzettend brutaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2014 om 13:45

Dendy

Ik geef uit principe nooit iets bij de supermarkt. Flauw, kinderachtig. ... helaas. Ik vind het onbegrijpelijk dat ouders dit als leerzaam zien.

Fiorucci

Fiorucci

13-06-2014 om 17:30

stickeez

Ohja die stikeez, die zij hier in huis populair..bij onze pubers. Vooral het badeendje. Mijn man werd laatst aangesproken door kinderen, of hij stikeez had...hij antwoorddde: Nee, jullie zijn te jong om te blowen. Werd hun moeder boos...wie verzint die naam????

Fiorucci

Fiorucci

13-06-2014 om 17:32

aanspreken

Als ik een groepje kinderen al wat geef, dan geef ik aan de meest timide van het stel.
Maar ik word gek van dat eeuwige aanspreken overal...daklozenkrant, goede doelen, energie, kranten.....zucht.....

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 00:09

Kaaskopje

Ik bedoelde andere kinderen uit andere klassen aanspreken, dat is niet voor ieder kind heel makkelijk.

Jongste heeft wel eens achter het hekje gestaan bij de AH, dan hoef je echt niemand aan te spreken. Veel mensen vinden het leuk en verdelen de poppetjes dan over de kinderen. Ik weet nog dat mijn jongste zuchtend thuis kwam en mopperde dat hij geen zusje had. Er was er dus eentje bij die een schattig zusje had meegenomen die natuurlijk alles kreeg!

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 00:14

Ik vergeet altijd eerst de volgende pagina te checken... als het echt erg is (ik heb het nu over dierenplaatjes) dan staan er dus hekken waar je achter moet staan. Ze mogen niet naar binnen.

Dendy: mijn jongste had het echt geweldig met die dierenplaatjes, onderling konden ze snel ruilen en het was gewoon heel gezellig.

Kaaskopje: ik zou er toch eens over nadenken. Er zijn kinderen die gewoon ook graag meedoen met sparen en ruilen en ouders hebben die niet bij de AH boodschappen kunnen doen of niet een grote familie hebben die mee spaart. Waarom zou je een kind niet blij maken en waarom vind je het onbegrijpelijk? De supermarkt moet het wel een beetje regelen natuurlijk en zeker geen kinderen bij de kassa's laten maar als mijn kinderen niet meer sparen vind ik het leuk om die kinderen wat te geven!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2014 om 01:10

Dalarna

Waarom vind jij het vervelend om gebeld of aangesproken te worden over een goed doel? Waarschijnlijk omdat je dat als zovelen hier op OO als 'gebedel' ervaart. Zo ervaar ik kinderen die bij de deur van een winkel lopen te dringen ook als bedelende kinderen. Ik voel me, omdat botweg nee zeggen niet zo in mijn natuur ligt, meestal niet zo aardig als ik nee zeg, maar ik geef daar niet aan toe. Ik zeg dan maar dat we zelf sparen. Dat is de praktijk ook, maar wel met in mijn achterhoofd dat mijn dochters kinderen kennen die er mogelijk blij mee gemaakt kunnen worden. Als verrassing, dus zonder ervoor te hoeven bedelen. Winkelpersoneel ervaart die kinderen ook als lastig, is mijn 'observatie'. Dat het nodig is om hekken neer te zetten is toch eigenlijk te gek voor woorden?

Wij hebben járen met een zeer laag budget boodschappen moeten doen en in die tijd was het moeilijk om zelf frutsels te sparen. Natuurlijk is het dan leuk om wat van een ander in de familie of vriendenkring te krijgen, maar als die mazzel er niet is, dan is dat jammer. Ik vind een laag inkomen zeker geen reden om kinderen aan te moedigen voor de winkeldeur te gaan posten.

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 01:33

Kaaskopje

'Waarom vind jij het vervelend om gebeld of aangesproken te worden over een goed doel? '

Waarom ga jij daar zo klakkeloos van uit? Ja ik vind het vervelend als studenten geld krijgen omdat ze mij op straat lid maken van hun 'goede doel' dus daar zou ik nooit aan mee doen maar geen haar op mijn hoofd die bedenkt dat dat te vergelijken is met kinderen die vragen om iets wat je gratis krijgt.

Dat hek wordt neergezet zodat de deur vrij blijft, niet anders dan het witte streepje wat de scheidsrechter tegenwoordig trekt en waar de voetballers in het muurtje achter moeten blijven. Helder dus voor kinderen en bezoekers.

Die kinderen vragen om iets wat jij GRATIS krijgt, je bent niet verplicht het te geven maar blijkbaar heb jij moeite met nee zeggen en heb je een 'smoesje' nodig om er door te komen? Als jouw kinderen werkelijk niemand meer kennen die ze er blij mee maken laat jij die dingen dus gewoon bij de kassa omdat je het gebedel vindt?

Ik was nog vergeten te zeggen dat die dierenplaatjes een hele grote stap waren voor mijn jongste om te gaan lezen met zijn dyslexie. Zoveel plaatjes kon ik echt niet bij elkaar sparen en hij heeft dus inderdaad geen familie of kennissen die ze spaarden voor hem. Omdat ik wist dat de AH hier er goed mee om ging (hoe kan de AH de kinderen als lastig ervaren: het is toch juist de bedoeling dat er gespaard wordt, het is de bedoeling dat het een rage wordt) heb ik er geen probleem mee gehad.

Dat bedelen om de kar weg te mogen brengen in ruil voor de 50 cent wat ik hier las vind ik te gek voor woorden, dat gaat namelijk WEL om geld! Dat is dus bedelen! Jij vindt heitje voor een karweitjekinderen ook maar lastig aan de deur denk i k zo? Sponsorloopkinderen aan de deur? Allemaal willen ze je geld maar jij ergert je aan kinderen die iets willen wat jij gratis krijgt en waartegen je gewoon nee kunt zeggen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2014 om 10:21

Dalarna

Hier blijven die kinderen niet achter de hekken hoor. Hier moest je je, vooral met de voetbalplaatjes, een weg naar buiten vechten. Er stonden trouwens ook volwassenen bij. Die ook rustig binnen bij de kassa's gingen staan wachten. Als kinderen dát deden werden ze weggejaagd, maar volwassenen wegjagen uit een winkel deden ze niet.

Ik neem altijd aan wat er aan aktiespul is (eftelingzegels enz.) en dat geef ik dan zelf weg. Ik stik hier inmiddels ook van de hamsters en die hebben mijn kinderen gewoon gekregen. En zo hoort het ook.
Erom schooien vind ik niet netjes.

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 10:39

Dendy

Ik weet nog steeds niet wat schooien is, maar bij de meeste AH's staan keurig hekken bij de ingang zodat je naar binnen en naar buiten kunt. Als ze daar netjes achterblijven, wat ze hier gewoon doen, is er toch weinig aan de hand?

Wat jij schetst herken ik niet, misschien omdat mijn zoon meedeed aan de dierenplaatjes niet aan de voetbalplaatjes. Dat is wellicht anders geweest. Ik heb nog nooit volwassenen gezien die dit deden. Ik zou die mensen wel wat meewarig aankijken en de AH vragen om ze buiten te zetten. Belachelijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2014 om 11:09

Dalarna

Hier blijven ze dus niet achter de hekken. Hier staan ze in de ingang. En dat mogen ze niet natuurlijk. Dus dan worden ze teruggestuurd, maar er zijn er ook die er tussendoor glippen en dan in de winkel al lopen te lobbyen om later buiten degene te zijn die de buit krijgt.
Nou is dat op zich best grappig, maar het is ook irritant. En ik wil dus niet dat mijn kinderen zo idioot doen.

Het is nu met de hamsters trouwens niet zo erg, hoor. Ze zijn bij onze buurt AH ook op.

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 20:27

Dendy

Maar vind je de manier zoals het bij ons gaat dan ook brutaal en schooieren?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2014 om 20:38

Tja Dalarna

Ik leer mijn kinderen dat je niet zomaar om dingen moet vragen. Zeker niet aan vreemden. En dat iets spontaan krijgen veel leuker is.

Zomaar aan vreemden om iets vragen/bedelen vind ik idd brutaal.

Maar die hekken bij de winkels worden al heel gewoon gevonden, dus waarschijnlijk is wat ik denk ouderwets ofzo.

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 22:20

Dendy

Natuurlijk is spontaan krijgen leuk of leuker maar je moet het toch vragen aan je tante of oma of buurvrouw of ze die dingen voor je spaart? Als mijn man niet had geweten dat de kinderen van zijn zoon stickies spaarden weet hij dat toch niet? Mag zijn collega er niet om vragen dan?

Maar goed jij trekt een verschil tussen vragen aan bekenden en aan onbekenden. Bedelen om dingen die geld kosten vind ik inderdaad ook brutaal (dat voorbeeld van een boodschappenkar wegbrengen voor het muntje erin) maar nogmaals: dit is gratis? Hele volksstammen weigeren die dingen omdat ze niemand kennen aan wie ze het kunnen geven maar nu kunnen ze een kind blij maken die netjes achter een hekje bij de deur staat. Waarom zie je het niet zo? Ik heb heel wat ouderen gezien die lachend de zakjes verdeelden toen of ze gingen verloten, die mensen hadden er echt lol aan.

Nee, ik vind niet dat ze de winkel in mogen en bij kassa's mogen zeuren maar ik had toen al (blijkbaar fout) begrepen dat alle AH's dus hekken hadden geplaatst waar ze netjes achter moesten blijven. Dat kun je negatief vinden (er is een hek nodig) maar anders moet je er de hele tijd iemand bij zetten omdat het nu eenmaal menseigen is om steeds een stapje verder te gaan in de hoop dat jij als eerste iets krijgt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-06-2014 om 22:36

Ja maar Dalarna

Weet niet hoe het bij jou in de buurt is, maar hier wordt er dus niet netjes gevraagt: Mevrouw, mag ik u iets vragen? Heeft u hamsters en zo ja, als u ze niet wilt, zou ik ze dan mogen hebben.
Hier bléren ze: Heppu haamsters???? En dan behoorlijk hard.

tja, aan wie geef je iets?

Ik vind dat lastig als er een rijtje kinderen achter een hek staat, ze willen allemaal graag een beestje/stikeez/weetikveel. Wie moet je kiezen?

Vaak houd ik de dingetjes dan maar zelf en geef ze later aan een buurkind of zo.

Jaina

Jaina

14-06-2014 om 23:18

Inderdaad

Ik vind het ook niet zo fijn als er kinderen staan vragen om spulletjes. Niet omdat ik ze dat niet wil geven maar vaak heb je maar een of twee en staat er een heel groepje kinderen. En ik heb dan geen idee wie al het meeste heeft gehad. Ik heb altijd idee dat de brutaalste en de schattigste kinderen het meeste krijgen maar ik kan natuurlijk ook zo niet zien wie dat zijn. Dus ja dan neem ik die spulletjes maar gewoon mee en geef ze aan bekende kinderen. Of ik weiger ze bij de kassa.

Mijn kinderen mogen daar ook niet staan vragen om dingen. Ik weet niet of ze het nooit hebben gedaan. Het kan best zijn dat ze het stiekem hebben gedaan. Maar van mijn mogen ze niet bij de winkel staan vragen om spullen.

Angela67

Angela67

15-06-2014 om 11:53

ik ben van mening. . .

dat al dat soort acties een hele foute manier zijn om overbodige rotzooi de wereld in te helpen. dat principe hanteer ik bij privé-aanschaf en maak daar dus afwegingen waar ik wel en niet m'n geld aan besteed en hoe ik dat aan mijn kinderen uitleg.
En daarom stem ik dus met mijn voeten: elke keer als de cassiere mij vraagt of ik hamsters wil zeg ik: nee ik vind het zonde van alle energie en grondstoffen. En zonde van het geld, geef mij maar korting .

Ik zou het liefst ook nog de kinderen buiten opvoeden maar ik ken de grenzen van mijn invloedssfeer ondertussen en houd het dus bij wat ik zelf kan beïnvloeden.

Maar als iemand me ernaar vraagt dan zeg ik graag wat ik ervan vind omdat ik denk en hoop dat meer mensen het vinden maar het niet durven zeggen ('omdat het toch niet uitmaakt want voor jou 10 andere klanten die het wel nemen', 'ach doe niet zo flauw vroeger verzamelde jij toch ook dingen', 'ach wat is nou zo'n beetje plastic op de hele grote hoop').

overigens zijn mijn kinderen er niet door gepest of buiten de boot gevallen etc. Ze waren soms wel erg verguld als ze dan van een vriendje wat dubbele kregen oid, maar dat leidde nooit tot groot verdriet.

Die dierenplaatjes vond ik overigens echt een ontzettend gemiste kans: de kaartjes van papier/karton, hetgeen prettiger spul is als je dan toch iets maakt, maar dan geen papieren verpakking erom heen. Jammer.

gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2014 om 12:48

Dalarna

Ik waagde het om telefoontjes of straatverkoop erbij te halen om jou even in dat 'gevoel' te krijgen. Ik ken je langer dan vandaag en weet dus ook dat je daar niet dol op bent. Er zit inderdaad een verschil in, het een is voor geld en het ander is voor nop, maar ik ben wel van mening dat als je het een ongewenst vindt, je het ander eigenlijk ook niet bij je kinderen zou moeten toestaan. Je laat je kinderen mensen 'lastig vallen'.

Je reactie is overigens wel een beetje à la Miriam. Je verdraait wat ik zeg. Ik heb op zich geen moeite om nee te zeggen tegen kinderen die wat vragen, ik wil het alleen vriendelijk verpakken. Botweg "nee" klinkt toch een beetje minder gezellig dan 'wij sparen zelf'. En ik spaar ook echt zelf. Ik spaar álles wat ik bij de winkel krijg. In dat opzicht ben ik een echte Hollander. Ik heb dan ook niet gezegd dat ik het bij de kassa laat omdat ik het gebedel vind. Ik neem het aan en bekijk thuis wie ik daar blij mee kan maken. En dan kies ik voor kinderen waar wij op de een of andere manier mee verbonden zijn. Oppaskinderen van mijn dochters, kinderen van collega's, bekenden in ieder geval van ons gezin.

Ik vind het geweldig dapper en stoer en andere superlatieven van je zoons dat ze bij de winkel om dit soort dingen durven te vragen. Ik vind het ook echt leuk dat ze iets leren van dit soort 'handel'. Vind jij het ook dapper van een callcentermedewerker dat die een drempel heeft durven te nemen en jou zomaar belt om iets aan te bieden of te vragen? Fijn bij-effect dáárvan is dat ze hun brood ermee verdienen.

Katniss

Katniss

15-06-2014 om 13:47

Vragen staat vrij

Ik sta niet in het belmenietregister dus ik krijg nog regelmatig telefoontjes. Daar durf ik best vriendelijk nee op te zeggen. Aan vragende kinderen bij de supermarkt zeg ik soms nee, en soms ja. Dat hangt er vanaf hoe ze het vragen. Een half krijsend 'mevrouw, hebbu haaamsters?' wordt meestal een nee. Vaak staat er ook wel een wat meer verlegen kindje bij, die krijgt dan wel wat
De laatste tijd kom ik trouwens niet meer vaak bij AH, ik heb nog steeds geen enkele hamster. Bij de Jumbo kon je zegeltjes sparen voor een juichpak. Tot mijn grote verbazing waren er zelfs mensen die die wilden...

Dalarna

Dalarna

15-06-2014 om 16:57

Kaaskopje en Dendy

Het ging maar om één zoon

Mijn kinderen zouden nooit brutaal doen en jongste stond dus alleen voor de dierenplaatjes, waarschijnlijk is dat een ander publiek als voor voetbalplaatjes...

Dalarna

Dalarna

15-06-2014 om 16:57

Bromvlieg

Je komt niet op het idee om ze te verloten?

Dalarna, verloten?

Hahaha, ja dat deed ik vroeger thuis, maar dat doe ik niet voor de Albert Heijn als ik met mijn boodschappen naar huis wil

Annet

Annet

15-06-2014 om 17:44

Mijn kinderen mogen niet bij de supermarkt bedelen

Ik weet dat het om gratis dingen gaat maar voor mij voelt het als gebedel. En daarom hebben mijn kinderen daar nooit mogen staan. Ze mochten overigens ook niet met sponsorloten voor school of club langs de buurt. Wel met landelijke doelen, zoals kinderpostzegels.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-06-2014 om 18:16

Klopt Dalarna

Ik ben het helemaal eens met jou

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.