Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

duifje

duifje

07-03-2014 om 22:00

WO III

Nu en dan zijn er geruchten te horen over de dreiging van WO III. Hoezeer beangstigt dat jullie?

Wat kunnen we ermee?

Ely

Ely

07-03-2014 om 23:19

Nou weet ik niet wat jij irl doet maar ik heb weinig in de pap te brokken op dit niveau. Vooralsnog dus niets.
Alles goed verder?

Niets

Als wij binnenkort in mei "69 jaar vrede" vieren is dat vrij hypocriet want sinds 1945 is er voortdurend oorlog. Ik geloof niet zo in WO 3. Wat hebben we de laatste jaren al meegemaakt? Amerika die Iran, Irak, Afganistan ten gronde heeft gericht. De oorlog in Joegoslavie in de jaren 90. Uit al die conflictenis geen WO 3 gekomen. Het gevalletje Krim zal ook wel met een sisser aflopen. Poetin dreigt, Obama denkt 'ik neem geen risico' en zegt 'neem de Krim maar' en over een maand zijn wij het allemaal weer vergeten.

Katniss

Katniss

07-03-2014 om 23:44

Nu we het toch over de Krim hebben

Hoe zit dat nu precies? Kijk, Poetin is een engerd, dat staat buiten kijf, maar de Krim wil toch bij Rusland horen? Of althans de meerderheid van de mensen. Het rotte is dat ze daar niet zo gezellig omgaan met minderheden maar dat is volgens mij altijd al zo geweest.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2014 om 01:50

Katniss: Chroestjov heeft Krim aan Oekraïne geschonken

In de tijd dat de USSR nog bestond heeft Chroestjov Krim aan Oekraïne geschonken. Dat zou net zoiets zijn als dat Rutte Texel aan Friesland zou schenken. Een heen en weer schuiven binnen een overkoepelend regime, maar vallend onder andere staten. Later is de USSR uit elkaar gevallen, maar Krim bleef bij Oekraïne en dát zit de Russen in Krim nog heel erg dwars. Ze ervaren de gift aan Oekraïne als net zo onrechtmatig als hoe Oekraïne het landjepik door Rusland nú ervaart. (Wat het ook is.) Feit is dat Krim nú onderdeel uitmaakt van Oekraïne, een soevereine staat, waar Rusland dus geen enkel recht op kan doen gelden. Rusland is daar heel brutaal mee. Dit gaat nu openlijk, maar in Georgië gaat het stilzwijgend, maar ondertussen wordt er grondgebied (stroken grensgebied) gemarkeerd als zijnde van Rusland. (Zo leerde ik van de serie Achter de bergen van Sotsji).

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2014 om 02:04

WOIII

Ik lig ook niet snel wakker van kreten dat er weer een nieuwe wereldoorlog aan komt, maar ik schrok hier toch iets meer van. Of dat terecht is zal snel genoeg blijken. Feit is wel dat Rusland genoeg aanwezig is in Europa (gas en handel) om niet te willen dat er een grimmige sfeer ontstaat.

Als we Afrika meetellen.....

Het gebeurt allemaal ver van ons bed, en de grootmachten zijn er (nog) niet openlijk bij betrokken, maar als ik zo de brandhaarden in de wereld bekijk waar de grootmachten vanaf de zijlijn invloed op uitoefenen is W III al een feit.

http://www.conflictenteller.nl/

We spreken officieel pas van een wereldoorlog wanneer Amerika, Rusland en/of China zich er openlijk inmengen.

Dalarna

Dalarna

08-03-2014 om 10:45

Kaaskopje

De situatie met Texel en Friesland vergelijken vind ik wel heel heel heel erg kort door de bocht!

duifje

duifje

08-03-2014 om 19:28

overal brandhaarden

Dat is zo Jasam. Er is al van alles gaande, en al jarenlang.
Het hemd is nader dan de rok, daarom voelt het spannend als Europa er als geheel bij betrokken zou kunnen raken. Maar je hebt gelijk, het slaat nergens op. Elk gebied in oorlog is er een te veel.

kernwapens

Krim en Oekraïne/Texel en Friesland - dat spreekt tot de verbeelding! Goed gevonden!

Ik wil nog even aan het memorandum van Boedapest herinneren:
De VS, Grootbritannïe EN Rusland hebben 1994 aan Kazachstan, Wit-Rusland en de Oekraïne beloofd hun soevereiniteit, de toen vastgestelde grenzen en hun politieke en economische onafhankelijkheid niet te schenden.
Na het einde van de USSR stonden kernwapens op het grondgebied van deze 3 landen en deze wouden ze kwijt. Rusland als opvolger van de USSR had recht op kernwapenbezit en zo werden de wapens naar Rusland overgebracht. De Oekraïense president wou er toen graag het een of ander achterhouden, maar de politiek en de mensen waren er tegen.

Hoe zou Poetin ageert hebben als Oekraïne noch over kernwapens zou beschikken, die niet op de Krim opgeslagen waren?

de escaleren

http://english.pravda.ru/world/ussr/11-03-2014/127083-russia_west-0/
"As for the Rada, the deputies of the Party of Regions voted as they were told in the Verkhovna Rada of Ukraine because of threats to their lives or the lives of their loved ones. This is the opinion of the chairman of the Kharkiv Regional State Administration Mykhailo Dobkin expressed during the congress of deputies of all levels of the south- eastern regions of Ukraine and Crimea. "They burn houses, cars, take family members hostages. They hold deputies' children hostage and threaten to cut them into pieces if the deputies protest," told Pravda.Ru MP from the Party of Regions Vadym Kolesnichenko. Furthermore, even the BBC reported "fascist patrols" in the streets of Kiev, publishing video clips from there"

Als ik minister Frans Timermans heen en weer zie reizen naar Kiev heb ik grote bewondering voor hem dat hij erbij wil zijn en ter plaatse overleggen maar ik ben bang dat de Russen ook gelijk hebben en dat als de huidige interimregering in Kiev het voor het zeggen krijgt dat de tegenstellingen tussen groepen burgers aangejaagd worden door fascistoide types. Zeg maar, net zoals de broederschap van het MO aan de macht brengen met een Oekrainse 'lente' en dan met afgrijzen moeten toekijken hoe de Oekraine wegzakt in chaos door fascisten en neonazi's. De russen zijn ook niet gek.

Balkanisering aangejaagd door westerse deels illegale steun

http://thegrapepub.com/?p=1032
"Een deel van de demonstranten zal oprecht tegen de stuitende corruptie van Janoekovitsj hebben gedemonstreerd, maar het kloppend hart van de opstand waren toch echt de nazis, die paradeerden met symbolen als de swastika en de zuidelijke vlag (vlag van de slavenenhoudende staten). Antifascistische groepen trachtten ook deel te nemen aan de demonstraties, maar kregen van de door Obama gesteunde nazis toegesnauwd dat anarchisten “zoals joden, Zwarten en communisten moesten optieven".

mezelf

mezelf

11-03-2014 om 20:40

Heel bang

Ik ben heel bang voor wo III maar dat ben ik al jaren. Bij ieder conflict slaat de angst toe, ik kijk 20 keer per dag of vaker nieuws en ben compleet geobsedeerd, heel vermoeiend.... Therapie, medicijnen en humor helpen wel wat...
,

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2014 om 21:26

dalarna

Ik probeerde het via "dichtbij" duidelijk te maken. De USSR was vroeger een groot land bestaand uit verschillende staten. Min of meer zoals Nederland met verschillende "overheden", de provinciale staten is opgedeeld. De gift van Chroestjov was een binnenlandse aangelegenheid. De Krim is van de ene staat naar de andere gegaan, men bleef wel Sovjetburger. Inmiddels is de Krim Oekraiens en zijn de burgers Oekraīense staatsburgers. Daar gaat Rusland nu volledig aan voorbij. Het zijn niet meer "onze" burgers voor Rusland.

de-escaleren

Is er hier iemand naar Dantons Dood van de Toneelgroep Amsterdam geweest?

Frankrijk, Egypte, Syrië, Oekraïne, het zal weinig verschil maken.

Dalarna

Dalarna

13-03-2014 om 17:42

Kaaskopje

Die uitleg had ik niet nodig hoor Ik vind het vreemd dat je staten vergelijkt met provincies en Rutte (dus het hier en nu).

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2014 om 23:35

Ja dat begrijp ik nu

dat je het vreemd vindt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.