Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

08-03-2015 om 13:06

Wolf in Nederland

Er is een wolf in Nederland! Vind je dat positief of zorgelijk?

Mogelijk, niet zeker, heeft wolf al een schaap te grazen genomen. Ik las dat de bezitter daar een vergoeding voor kan krijgen.


Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-03-2015 om 13:13

Ik vind het wel mooi, maar ik woon ook niet het gebied waar de wolf nu is gezien. Ik verwacht geen wolven in mijn vinexwijk in midden-nederland
Ik weet niet of ik het zo grappig zou vinden als dat dier daar rondloopt waar ik 's avonds met mijn hondjes wandel.

Jaina

Jaina

08-03-2015 om 13:28

Mooi

Waar wij wonen heb je ook wolven. Je ziet ze alleen nooit. Heel soms kan je als de wind goed staat 's nachts wel eens wolven horen huilen. Prachtig geluid. Schaapherders klagen wel maar ze krijgen een ruime vergoeding, zo ruim dat er ook weer verhalen van misbruik van die vergoeding zijn. Dat zal echter altijd een spanningsveld zijn tussen de natuur en de mens. En ja, wolven zullen schapen aanvallen.
Verder zijn wolven niet gevaarlijk. Ze zullen alleen aanvallen als ze in het nauw gedreven zijn. De kans dat je ze tegenkomt is zeer, zeer klein.
Voor het evenwicht in de natuur schijnt het goed te zijn als er ook roofdieren zijn zoals de wolf.
De wolf is hier al weer sinds 1992 in de omgeving en menselijke slachtoffers zijn er niet gevallen wel wolven die door mensen zijn doodgeschoten.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-03-2015 om 16:48

grappig

dat je automatisch denkt dat mensen op dit forum in Nederland wonen. Maar Jaina duidelijk niet - wat mij nieuwsgierig maakt waar jij dan nu woont

tja

Woon wel in NL en ook in het gebied waar 'the lone wolf' nu rondwaart. Vind het wel leuk eigenlijk. Maar ik denk dat er toch te weinig ononderbroken ruimte is voor de wolven. Dan krijg je hetzelfde als bij de otters...onder de auto.

Jaina

Jaina

08-03-2015 om 17:46

Tine

In Zuid-Oost Frankrijk, net in de bergen. Niet heel spannend dus maar wolven hebben we wel In de bergen heb je hier achter (een bescheiden hoeveelheid) wolven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-03-2015 om 18:37

Vind het ook wel leuk

Maar vraag me ook wel af of dat arme beest hier wel een toekomst heeft.
Denk dat menig jager hem graag te grazen neemt, en ander loopt ie vast wel een keertje ergens onder een auto.

zou die wolf ook ganzen lusten?

Die zijn hier namelijk veeeel te veel en natuurlijke vijanden hebben ze niet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-03-2015 om 18:45

Of Eksters?

K-vogels...

Hortensia

Hortensia

08-03-2015 om 19:49

groot wild

Ik heb gehoord dat ze vooral groot wild zoals reeën vangen. Die hebben geen idee wat een wolf is, dus makkelijke prooi.

Maar zojuist op het nieuws het bericht dat hij een schaap heeft gegrepen. De boer greep in en het schaap heeft het overleefd. Ach, voor zo'n wolf is een schaap ook groot wild

Of hij vogels vangt weet ik niet. Een snelle google leverde dit op: http://www.voerwijzer.com/wat-eet-de-wolf

Mijn zoon

Mijn zoon is extatisch van vreugde, de wolf is namelijk zijn lievelingsdier. het zal Alken nog wel even duren voordat de wolf in onze buitenwijk van Rotterdam gesignaleerd zal worden. Vossen zitten hier trouwens wel!

Skik

Puck

Puck

09-03-2015 om 11:38

Niet bang, maar deze vind ik wel zorgelijk

Op zich vind ik het helemaal geen eng idee dat de wolf terug keert in Nederland, maar dit exemplaar baart me wel zorgen. Hij is te tam en te veel aan mensen gewend. Als ik een verhaal hoor dat hij op het moment dat hij een schaap probeert te pakken nauwelijks weg te jagen is door een mens en zich ook zo makkelijk laat benaderen voor foto's dan vraag ik me af of DAT niet een gevaar kan vormen. Wolven horen schuw te zijn en mensen te zien als natuurlijke vijand en dat lijkt er bij deze niet op.
En Dendy: pas maar op in je vinex wijk, vossen komen daar ook dus een wolf sluit ik daar op termijn ook niet uit.

Prima

De wolf waart rond in mijn provincie, en is laatst gesignaleerd bij de plaats waar ik werk.
Van mij mag hij hier zijn, maar ook ik had het, net als Puck, beter gevonden als hij banger voor mensen was, dan blijft hij mooi uit de buurt van mensen...

Ad Hombre

Ad Hombre

09-03-2015 om 13:25

Dendy

"Ik vind het wel mooi, maar ik woon ook niet het gebied waar de wolf nu is gezien. Ik verwacht geen wolven in mijn vinexwijk in midden-nederland"

Ik verwachtte ook geen vos in de parkeergarage op mijn werk, maar toch liep er laatst eentje...

Katniss

Katniss

09-03-2015 om 14:00

Waar konijnen zijn...

Het gebouw waar ik werk staat midden tussen de kantoorgebouwen en toch lopen daar heel veel wilde konijntjes rond. Ik vermoed dus dat er ook wel vossen zijn, anders zouden de konijnen binnen een paar weken in de meerderheid zijn. Zo'n wolf kom ik toch liever niet tegen in de parkeergarage.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-03-2015 om 15:27

Ja duh

Nogal een verschil, een vos of een wolf. Er lopen hier ook vossen rond, maar die zie je nooit. Een wolf is toch iets heel anders in mijn beleving. Zeker als het dier niet zo bang is voor mensen.

Hortensia

Hortensia

09-03-2015 om 18:11

lieve help!

Ik zie 'm net op tv toch wel redelijk relaxed (niet in paniek in ieder geval) over de stoep huppelen...!

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/video-wolf-huppelt-op-zijn-dooie-gemakkie-door-kolham

mirreke

mirreke

10-03-2015 om 08:50

volgens mij geen echt wilde wolf...

Lijkt erop of de wolf aan mensen gewend is.
En ja, boeren roepen natuurlijk meteeen dat het een wolf was die het schaap greep, want dan krijgen ze een vergoeding. Als het een hond is niet.

En het zijn vaak honden. Google er maar eens op. En dan komt er 1 wolf en is per paniek...
Zag ook een foto van een door een hond doodgebeten ree (met een getuige, die de hond wegjoeg).

Juist een goed teken dat de wolf terugkeert. Dan begint het natuurlijk evenwicht zich te herstellen. Maar het lijkt erop alsof deze wolf mensen en de stedelijke omgeving gewend is. Waar ik dan weer heel flauw van wordt is dat men er meteen over praat om de wolf te vangen, te verdoven, te onderzoeken, te verplaatsen, jemig de pemig, laat zo'n beest gewoon...

Puck

Puck

10-03-2015 om 13:04

Mirreke

In dit geval heeft de boer ook beelden van de wolf dat hij het dier probeerde te jagen. En ja, als dat dier in een stedelijke omgeving is dan kan ik me helemaal voorstellen dat mensen hem willen vangen en verplaatsen naar een oord dat veiliger is voor zowel de mens als voor het dier zelf. Dat vind ik juist niet flauw, maar meer doordacht dan de opmerkingen die jij hier poneert eigenlijk.

mirreke

mirreke

13-03-2015 om 12:45

Tsss puck

Vossen zie je inmiddels ook in steden en landelijke gebieden, ook roofvogels komen inmiddels gewoon in de stad of in verstedelijkte gebieden voor. Het gebeurt gewoon, de natuur zoekt een plaatsje. Elders kan het ook, waarom hier dan niet?
Ik 'poneer' helemaal niets, ik geef een mening. Net zoals jij, eigenlijk.

Wat ik wel zorgelijk vind, voor de wolf, is dus dat hij zijn natuurlijke schuwheid kwijt lijkt te zijn. En dat lijkt me niet slim, gezien het feit dat de mens de grootste natuurlijke vijand van uiteindelijk alle dieren is.
Ik poneer maar wat hoor...

mirreke

mirreke

13-03-2015 om 12:52

OH, en nog een, in de volkskrant

specifiek op Nederland gericht.
"We kunnen veel beter met de wolf samenleven dan vroeger"...

"Het beste wat ons kan overkomen: wolvenmoeheid..." )

INTERVIEW De wolf heeft steeds minder van mensen te vrezen. Dat kan verklaren waarom het beest dat in Groningen is gezien helemaal niet schuw is.
Door: Caspar Janssen 11 maart 2015, 02:00
43
Martin Drenthen, milieufilosoof Martin Drenthen, milieufilosoof ©

'Dit grenst toch wel aan paniek.' Martin Drenthen (48), milieufilosoof aan de universiteit van Nijmegen, verdiept zich al jaren in de relatie tussen mensen en natuur, maar de wolfbeleving van de Nederlanders, dezer dagen, is toch een tikkeltje intenser dan hij vooraf had gedacht. 'Het is logisch dat er opwinding is. Het is ook bijzonder dat de wolf, een wild roofdier, na 150 jaar weer Nederland komt binnenlopen. Maar soms lijkt het wel een klopjacht. RTV-Noord had een liveblog waarin het dier op de voet werd gevolgd. De Groningse gedeputeerde begon over afschieten en verdoven. Iedereen is bang om als schuldige te worden aangewezen als er iets misgaat. Het is een kramp. Ik denk dan: laat die wolf gewoon lopen. Vermoedelijk zit hij morgen weer in Duitsland. Daar zou ik tenminste naartoe gaan als ik hem was.'
Wolvenliefhebbers proberen de geesten al jaren rijp te maken voor de komst van de wolf. Er is zelfs een wolvenplan. Blijkbaar is er toch iets mis gegaan.

'Nederland is heel goed in het op papier zetten van dingen. Als er dan iets gebeurt dat niet te voorspellen is, breekt de paniek uit. Een Belgische collega hier zei: wat maken jullie een drukte. Daar gaan ze ervan uit dat er wellicht al een wolf of een lynx in de Ardennen loopt. Dat is een ander wereldbeeld, waarin je accepteert dat er plekken zijn waar dingen gebeuren die je niet in de gaten hebt en waar je geen grip op hebt.'
Deze wolf werkt anders niet mee. Ons was altijd verteld dat wolven mensenschuw zijn en reeën pakken in het bos. Niet dat hij een voorkeur heeft voor de bebouwde kom en de Action.

'Dat is niet gelukkig, nee. Een Duitse collega mailde me al: wij hebben onze probleemwolf naar jullie gestuurd. Zo wordt deze wolf in de Duitse media ook omschreven: als een probleemwolf. Er bestaan vermoedens dat hij door Duitse militairen is gevoerd. Maar het zou ook kunnen dat wolven minder mensenschuw zijn dan we dachten. Omdat ze minder van mensen te vrezen hebben dan vroeger. Ik heb er dan ook niks op tegen om vuurwerk of rubberkogels te gebruiken om wolven te leren dat ze uit onze buurt moeten blijven. Als wij dan maar zorgen voor plekken waar ze wel kunnen leven.'
Bestaan die plekken eigenlijk wel? Ook op de Veluwe stuit de wolf voortdurend op fietsers, wandelaars, wegen en dorpen. En als hij zo doorloopt als nu is hij er in een paar uur doorheen.

'Ja, het kost mij ook wel moeite om me een roedel wolven op de Veluwe voor te stellen. Er zijn kenners die zeggen dat we hier in Nederland hoogstens af en toe wat zwervende wolven krijgen. Maar als wolven vinden dat ze op de Veluwe kunnen leven, dan kunnen ze dat blijkbaar. De echte vraag is: willen wij de wereld delen met wilde dieren? Ja, zeggen mensen in alle onderzoeken. En er zijn nu veel meer mogelijkheden dan vroeger om samen te leven met de wolf. Er is geen hondsdolheid meer, de moderne landbouw heeft niets te vrezen van de wolf.'
Verwacht u dat het ook gaat gebeuren?

'Afgaande op de reacties lijkt Nederland er nog niet aan toe. Aan de andere kant: in Duitsland en Zweden waren de eerste reacties destijds identiek: dit kan niet waar zijn, een wolf in ons door mensen gemaakt land. Het is de gedachte dat natuur altijd elders is. Maar nu leven daar gewoon wolven. Het zou dus best kunnen dat hier over een paar maanden een gewone wolf binnenloopt en dat niemand er dan om maalt. Dat is het beste wat ons kan overkomen: wolvenmoeheid.'

Puck

Puck

14-03-2015 om 11:49

Mirreke

Ik heb het over dit specifieke dier. Misschien mijn eerdere postings lezen, daarin staat dat DAT mij zorgen baart, niet het voorkomen van wilde dieren in stedelijk gebied.

+ Brunette +

+ Brunette +

14-03-2015 om 13:58

Wat ik me afvraag...

Zouden de dorpelingen in tropische gebieden met (door westerse instanties) beschermde tijgers die soms aanvallen doen in de dorpjes ook zo over hun tijgers praten?

Stenna

Stenna

15-03-2015 om 15:05

waarom

willen we die wilde dieren dan precies terug? Van mij hoeft het niet zo hoor, weer wolven en beren in het bos. Ben al bang van loslopende honden.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2015 om 16:45

Wilde dieren terug

Even los van dat een bepaald wild dier ongemakkelijk kan voelen voor ons, lijkt het mij een teken dat de omstandigheden gezond genoeg zijn voor dat wilde dier om er weer in te willen en/of kunnen leven. Dat is het positieve eraan vind ik. Het is ergens toch de omgekeerde wereld dat 'we' dat soort dieren niet meer in onze natuur willen? Om eerlijk te zijn zou het idee van de aanwezigheid van wolven mij ook wel wat onrustig maken als ik in hun gebied aan het wandelen ben, maar zo is dat nu eenmaal.

+ Brunette +

+ Brunette +

23-03-2015 om 16:45

Not in my back yard

Zijn er mensen die het serieus een leuk idee vinden dat er een wolf in de buurt rondloopt? Moeten we zo'n wolf zijn stukje natuur gunnen ? Of moeten we hem beschouwen als ongedierte? Wat te doen als een wolf ergens gaat rondstruinen waar ook wordt gerecreëerd? We willen toch ook geen ratten, muizen en muggen?

Jaina

Jaina

23-03-2015 om 17:06

Brunette

Van wolven heb je helemaal geen last in de praktijk. De enige die er last van heeft is de schaapherder of de boer. Dat is inderdaad een lastige kwestie hoewel dat in de praktijk wel mee lijkt te vallen. Er wordt inderdaad wel eens een schaap verschalkt (en daar krijgt men een vergoeding voor) maar in de praktijk komen wolven vaak niet zo dichtbij de kuddes; zeker niet als die goed bewaakt zijn.
In verhouding: er worden per jaar in de Franse Alpen gemiddeld 2500 schapen/geiten door wolven doodgebeten. Er zijn zo'n 850.000 schapen/geiten in dezelfde regio. Daarvan sterven er 46.000 per jaar door ongelukken, doodgebeten door honden (dat komt vaker voor dan de wolf) en andere niet natuurlijke oorzaken.
Kortom in verhouding valt het mee.
Daarnaast blijkt dat door beveiliging (herdershonden, alarm) je ook veel kan voorkomen.

De overlast is reel voor boeren en herders. Dat zal niemand ontkennen.

Echter afgezien van die specifieke groepering heeft niemand last van wolven. Wolven wonen graag afgelegen en bemoeien zich zo min mogelijk bij mensen.

In mijn omgeving is de kuststrook helemaal volgebouwd en ontwikkelt en daar laat zich nooit een wolf zien. Die blijven in de bergen waar geen mensen zijn. Er staat verder geen hekje omheen dus ze zouden in theorie hier best kunnen komen maar dat doen ze niet. Als je gaat wandelen in de bergen zul je ze ook niet zien.

Daarom weet ik ook niet of de wolven zich uiteindelijk wel in Nederland zullen vestigen. Misschien toch wat te veel mensen om hun heen. Voor een enkele wolf gaat dat misschien wel maar voor een hele roedel is dat misschien wat te veel.
Maar mochten ze zich wel vestigen op de veluwe zal er echt niemand last van hebben tijdens een wandeling door het bos.

Jaina

Jaina

23-03-2015 om 17:10

2500

En die 2500 is aan de ruime kant aangezien in geval van twijfel men er vanuit gaat dat het een wolf is geweest. De schaapherder heeft daar belang bij aangezien hij dan een vergoeding krijgt en bij andere ongelukken niet. Het beleid van de vergoedingen is ruim. Het kan dus best zijn dat in werkelijkheid de hoeveelheid schapen die door wolven worden doodgebeten kleiner is.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2015 om 14:27

Brunette

Nou klink je me toch wat te hysterisch over de wolf hoor. Waarom zou je een wolf vergelijken met ratten en voor ongedierte uitmaken? Doe je dat ook met wilde zwijnen, slangen, herten, vossen, wezels, enz.?

Ik zou een wolf rond mijn huis best eng vinden, zo dapper ben ik dus ook weer niet, maar als je weet dat in een recreatiegebied wolven kunnen zijn, dan moet je daar als mens dan maar rekening mee houden vind ik. En moeite doen om die wolf tegen ons te beschermen.

+ Brunette +

+ Brunette +

24-03-2015 om 16:51

Olie op het vuur

Om heel eerlijk te zijn, deel ik dieren niet automatisch in categorieën in maar voor deze discussie leek me het wel interessant de tweedeling schadelijk/nuttig/neutraal te maken.

Anno 2015 valt een wolf in Nederland geloof ik in de categorie wilde dieren die je een soort van leuk moet vinden. Nog niet zo lang geleden was een wolf geen graag geziene gast. Een gifslang in de buurt zou ik ook best eng vinden. Of een kolonie ratten. Herten zijn geen roofdieren, daar ben ik minder bang voor. Maar ze kunnen wel je tuin kaalvreten. Vossen en wezels vind ik ook geen fijne dieren. Het lijkt wel dat als een dier zeldzaam is, het dus automatisch een leuk dier is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.