Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Maris

Maris

06-09-2017 om 10:57

wonen in Zaltbommel als buitenstaander

Ik zou graag jullie advies ontvangen.

Ik woon in Noord-Holland. Omdat het bedrijf waar ik werk is overgenomen zijn we ons aan het oriënteren op verhuizen. Mijn dochter gaat over 2 jaar naar de middelbare school. We willen de verhuizing dan ook uitstellen tot over 2 jaar. Zaltbommel is gezien de nieuwe werklocatie praktisch en er zit ook een school waarvan ik denk dat die geschikt is. Nu ben ik benieuwd naar mensen met ( woon) ervaring in Zaltbommel. Ik heb er zelf helemaal geen connecties. Is het een erg gesloten ( gereformeerde) gemeenschap ?
Ik ben blij met tips ervaringen en advies

Bommel

Bommel

06-09-2017 om 12:19

Zomaar wat punten

Nu woon ik zelf niet in Zaltbommel, maar ik ben wel bekend met de plaats en de omgeving. En ik kan zeggen dat het mij een heel prima plek lijkt om te wonen! En ja, de omliggende dorpen Bruchem, Kerkwijk en Gameren hebben wel een wat traditioneler kerkelijk karakter. Op zondag gras maaien is dan denk ik niet zo gepast. Zaltbommel zelf is een mix van allerlei mensen: kerkelijk (protestants, katholiek), moslims en niet kerkelijk gebonden. Indertijd heb ik de mensen als erg prettig ervaren, en absoluut niet gesloten.
Zaltbommel is een erg mooi plaatsje, met een leuke binnenstad, gelegen naast de Waal. Je kunt in de omgeving prachtig wandelen en fietsen in de uiterwaarden. Er zijn veel culturele activiteiten, en een groot winkelbestand.
En: niet vergeten: dicht bij Dan Bosch! Om de brabantse cultuur (Carnaval!) te proeven, en bovendien is het een prachtige stad. Ook handig om te kijken naar andere scholen, veel middelbare scholieren uit Zaltbommel (Zaltbommel heeft een station) nemen de trein naar Den Bosch voor hun school. Of fietsen de afstand. En nogmaals, ik woon er niet, maar zou het in jouw geval wel weten! Alleen de zee is wat verder...

Maris

Maris

06-09-2017 om 13:37

re zomaar wat punten

Dank je wel voor je uitgebreide reactie!

Ik was zelf ook best overtuigd geraakt van Zaltbommel, we hadden wat informatie op internet opgezocht en al in de planning om er een keer heen te rijden om de sfeer te proeven. Toen stuitte ik op internet op een artikel over Koopzondagen. De gemeente had 4 koopzondagen per jaar ingevoerd. De Kerken hebben toen gezamenlijk per brief laten weten dat dit niet de bedoeling van God was omdat zondag de rustdag is. Hierdoor vroegen wij ons af of wij wel als niet kerkelijk hier tussen passen. ( ik zag overigens ook dat er geen supermarkt open is op zondag) en we zijn toen verder gaan kijken oa Den Bosch. Maar Qua ligging, scholen ( cambiuscollege) en huizenprijzen blijven we toch steeds op Zaltbommel uitkomen.

Kia

Kia

06-09-2017 om 15:39

Over de koopzondagen

Ik woon ook in een christelijk dorp. Er is één supermarkt open op zondagmiddag, drie uurtjes. Dat is afgedwongen door de ondernemer. De politiek wilde niet omdat over dit soort zaken afspraken gemaakt worden bij het vormen van een college.
Die kerken sturen zo'n brief omdat ze willen laten zien dat zij tegen zijn, vooral naar hun eigen achterban. Het betekent niet dat de hele achterban tegen de zondagsopening is. De streng gereformeerden wel.

Ik vind het juist positief dat die koopzondagen ingevoerd zijn. Dat laat zien dat er in Zaltbommel ruimte is voor mensen die op zondag wel willen winkelen.
Vrienden van mij hebben in Zaltbommmel gewoond. Zij waren heel positief. Ze hebben ook veel nieuwe kennissen en vrienden gemaakt daar, alleen niet uit de streng gereformeerden hoek.

Ik zie dat de SGP niet de grootste partij is in Zaltbommel. Dat zegt ook wel wat.

Bommel

Bommel

06-09-2017 om 17:26

Zaltbommel is geen Staphorst!

Zie de titel! Wat wel zo is, is, zoals ik al in mijn eerste bericht aangaf, dat de buitengebieden traditioneel kerkelijk zijn. Dat heeft zijn invloed op de samenstelling van de gemeenteraad. Maar daarnaast is Zaltbommel zelf erg actief, ook op zondag, met kunstroutes, Emmy Verhey Festival, Bach Cantates, sportevenementen etc...
Ga er gewoon een paar keer heen: op een door de weekse dag (herfst vakantie?), op een zaterdag en op een zondag.
Eigenlijk kun je zeggen dat alle dorpen die rechts van de A2 liggen, traditioneler zijn, en vergeleken kunnen worden met dorpen uit de Bible Belt. Zaltbommel is hierop een uitzondering. Dorpen als Kerkdriel (voor het grootste gedeelte katholiek) of Rossum (gemengd), die links van de A2 liggen, zijn echt anders van karakter.
Ik vond het altijd een buitengewone streek, en heerlijk centraal! En daarom: kijk ook verder dan het Cambium College!

Wat lokale geluiden

Nadat Bommel aangaf dat veel middelbare scholieren in Den Bosch naar school gaan maar TS aangaf dat Den Bosch toch 'af viel'. Kwam ik dit forum tegen, (ook al is het wat gedateerd). Maar het geeft ook een beeld van de wijken en dorpen rondom Den Bosch.

Het aanbod van middelbare scholen zou ik zeker meenemen. Het is zo fijn als pubers zelfstandig naar hun (schoolse) activiteiten of vrienden kunnen gaan en niet afhankelijk zijn van de laatste trein. Qua lokatie ligt Rosmalen best gunstig en een grote nieuwbouwwijk van 10 jaar geleden biedt ook vaak scholing aan de jongeren in die wijk.

Mijn kinderen zaten op een regionale school. Ze hebben wel geklaagd dichter in de buurt van hun school te willen wonen. Niet zo zeer vanwege de fietsafstanden maar vanwege de behoefte met klasgenoten buiten schooltijd af te spreken. Als de school in Zaltbommel geen succes is, zal de dochter van Maris uitwijken naar Den Bosch en loopt ze mogelijk ook tegen dat euvel waar mijn kinderen over klaagden.

https://forum.viva.nl/thuis/waar-wonen-in-den-bosch/list_messages/32682

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-09-2017 om 11:09

Bommel

Zaltbommel is een leuk stadje. Wel was er veel overlast van probleemjongeren, ik weet niet hoe dat nu is.
In de buurt ligt Geldermalsen. Alle voorzieningen, openbaar vervoer is goed en er wordt ook nog nieuw gebouwd (meteren). Daar zijn ook geen koopzondagen, maar hoe erg is dat nou eigenlijk?

UIt tweede hand

Ik ken ex-Amsterdammers die er wonen, en die hebben het er erg naar hun zin. Stadje zelf is erg sfeervol, je zit op fietsafstand van den Bosch, en je bent zo bij de Randstad. Als je van wandelen en fietsen houdt, is het ook een mooie streek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.