Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zebrapad

Ik vraag mij af waarom er zo weinig rekening wordt gehouden bij overstekers bij een zebrapad in Nederland.
Officieel moet je stoppen als er iemand staat te wachten om over te steken. Dat gebeurt vrijwel nooit. Maar ook als mensen al op de zebra lopen zie je allerlei autos er nog omheen rijden op veel plekken.
Mijn ervaring is dat het in andere landen toch anders gaat. In Duitand, Denemarken, USA.
Veel meer respect voor de voetganger op een zebra, ook in niet hele drukke straten in dorpen en steden zou het voor ouderen en kinderen veel zekerder maken om alleen op pad te gaan.
Waarom lukt dat in andere landen veel beter dan bij ons? Is het verkeer te druk? Zijn er teveel zebra's?

Triva

Triva

29-01-2017 om 14:55

mwoah

Ik zie dat helemaal niet zo maar ons dorp is gewoon goed geregeld zonder veel zebrapaden, dat kan namelijk ook. Verkeerslichten waar het nodig is of oversteekplaatsen met een vluchtheuvel in het midden en verder veel fietspaden en voetpaden gescheiden van de auto.

Overigens zit je fout als je zegt dat je moet stoppen als er iemand bij het zebrapad staat. Nee je moet alleen stoppen als iemand duidelijk maakt dat die gaat oversteken. Als je daar staat te wachten en niet duidelijk maakt dat je wil oversteken hoef je geen voorrang te krijgen. Je moet het duidelijk maken maar waarschijnlijk bedoel je dat ook (ook al staat dat er niet). Eigenlijk hoor je helemaal niet te wáchten bij een zebrapad, dan gaat er al iets fout. Ook vermoed ik dat er bij jou zebrapaden liggen die te weinig bezocht worden: https://vvn.nl/dossier/oversteekplaatsen-voor-voetgangers

Vesta

Vesta

29-01-2017 om 15:02

verbetert

Ik heb het idee dat het juist beter gaat met de zebra's. In de stad van Kaaskopje was er 1 die je liever niet nam want gestopt werd er niet. En afgelopen zomer was ik er en er werd steeds keurig gestopt.
Ook in mijn eigen stad wordt er gewoon meestal gewoon ruim op tijd gestopt.

Nastia

Nastia

29-01-2017 om 15:07

Nee hoor...

Ik vind juist dat er wel veel rekening wordt gehouden met VOP-overstekers. Wel ben ik altijd HEEL duidelijk als ik ga oversteken, maar er wordt altijd gestopt (stad in de Randstad)

Pauline

Pauline

29-01-2017 om 15:21

wel en niet

Over het algemeen wordt er wel gestopt maar je hebt van die hardnekkige figuren die al dan niet uit onoplettendheid dat niet doen. En die wil je niet tegenkomen. De zwager van een vriendin van mij trof een paar weken geleden helaas zo'n type en loopt nu met zijn been in het gips.

Pug

Pug

29-01-2017 om 15:22

hier

Ik merk vooral veel auto's die nog net even voor je het zebrapad over willen. Dan moet je dus eigenlijk gaan inhouden, anders lig je er onder.

En ze zien duidelijk dat je over het zebrapad wil: ze geven dan namelijk nog extra gas om je voor te zijn.

Ik heb dit ook op de fiets bij een rotonde, waar ze dus moeten stoppen voor mij en de zebra. Begin al als ik niet meer vóór de rotonde naar links kan met mijn hand uit te steken naar links (zodat daar geen twijfel meer over bestaat dus), maar bijna iedere dag is er wel een auto die vlak voor ik linksaf sla toch even snel nog rechtdoor rijdt. Ik rem dus altijd maar af om achterom te kijken wat de auto's doen. Op diezelfde rotonde zijn we ook als voetgangers diverse malen al bijna aangereden, terwijl we met zijn vieren al halverwege de zebra liepen.

Kaplablokje

Kaplablokje

29-01-2017 om 16:29

Niet waar

Er staat dat bestuurders voetgangers die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor moeten laten gaan. Dan moet een bestuurder stoppen, tenzij hij ervan uit mag gaan dat iemand niet over wil steken. En als ik met mijn neus naar de weg en eventueel een voet op de weg naar het zebrapad sta, dan kan een bestuurder er niet van uitgaan dat ik niet over wil steken. Maar de ervaring heeft me geleerd niet zo maar de weg op te draven. Ik merk dat ik verbaasd ben als iemand wel stopt.

Rotonde

Ik merk dat de zebrapaden ter hoogte van een rotonde anders worden benaderd dan de zebrapaden op een rechte weg. De bestuurders m/v lijken meer aandacht te hebben voor andere motorvoertuigen . Of ik nu loop of op de fiets ben, geregeld laten ze gas los om dat vlak achter je langs door te rijden, de voetganger of fietser is dan nog niet aan de overkant. Zo'n haast heeft men.
Wie wel netjes stopt heeft hoogstwaarschijnlijk geen haast.

De reden dat men in Amerika stopt, is omdat daar een hoge boete op staat.
In Zwitserland stoppen ze ook netjes, niet vanwege de boete maar door de rjlessen en de opvoeding.

Zelf maak ik mij als fietser op de rotonde 'groot' door rechtop te zitten en met borst vooruit en arm uitgestrekt om de richting aan te geven. Ik blijf ook langs de linkerberm rijden als ik op de rotonde blijf.

Lente

Lente

29-01-2017 om 19:53

Ik heb meer last van de fietsers dan van de auto's

In mijn omgeving wordt best goed gestopt voor een zebra door automobilisten. Nadrukkelijk een zebra opstappen helpt wel.
Het meeste risico zit hier in de fietsers. Die komen hard op de zebra afrijden en letten helemaal niet op voetgangers. Juist die schieten vlak voor me langs of rijden me bijna aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2017 om 15:35

Vestia

Nu zit ik mij af te vragen welke je bedoeld . Over het algemeen stoppen mensen wel. Soms zelfs als ik niet eens met een voet richting het zebrapad sta, maar dat nemen ze dan aan. Ik ben altijd erg voorzichtig, dus ik geef duidelijk aan dat ik over wil steken en kijk of de auto inderdaad afremt. Ik ben namelijk wel een keer van mijn sokken gereden op een zebrapad. Kind achterop de fiets en de auto reed door.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2017 om 15:35

Vesta...

dus

en nu we het toch over auto's en zebrapaden hebben...

Waar ik dan weer erg narrig van word is het volgende verschijnsel: ik wil een zebrapad of fietsoversteekplaats oversteken. Er komt een auto aan die in volle vaart de oversteek nadert en dan toch nog - ik ben maar tot stilstand gekomen - op het allerlaatste moment stopt. Dit is vooral ontzettend irritant als ik op de fiets wil oversteken, helemaal als ik een kind achterop heb, want je moet even flink aanzetten om die fiets die je net tot stilstand hebt gebracht weer in beweging te krijgen. Ik durf er nooit op te gokken dat een auto stopt, ook niet als ik voetganger ben op een zebrapad, want de Amsterdamse verkeersdeelnemer stoort zich aan God noch gebod, dus de kans op een aanrijding is aanzienlijk.

Beste automobilisten: als u een oversteek nadert en van plan bent de voetganger of fietser te laten oversteken, geef dan even een lichtsignaal, en minder indien mogelijk duidelijk zichtbaar vaart. De ander weet dan dat hij/zij zonder risico kan oversteken, en u hoeft waarschijnlijk niet eerst vol in de remmen om dan vanuit stilstand weer op te trekken, u kunt in veel gevallen gewoon doorrijden na de overstekende fietser of voetganger (zeker bij fietsers, want die zijn natuurlijk sneller).

Een vriendelijke hoofdknik of handgebaar, hoe aardig ook, is meestal niet duidelijk genoeg, want veel ramen van auto's zijn licht getint en zeker als de bestuurder het licht (laagstaande zon bijvoorbeeld) achter zich heeft ziet de oversteker die hoofdknik dus helemaal niet. Lichtsignaal, mensen, dat scheelt veel onduidelijkheid.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.