Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2011 om 14:41

Zo, dan is dat ook maar weer klaar (collectes)

Vandaag een artikel in de krant (uiteraard na die KWF-collectebus-diefstal) dat collectes bijna meer kosten dan ze opbrengen, geld inzamelen kan veeeeeeel goedkoper. En dat ze ze in stand houden omdat ze de collectanten niet het idee willen geven dat ze nutteloos zijn.

Zo. Nou. Dat is dan maar weer goed om te weten. Lekker dan.

Tirza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

26-09-2011 om 22:15

Nou jongens

Ik ga over een paar weken lekker weer collecteren voor de brandwondenstichting. En ja, ik bel ook aan bij mijn buren en neem de bus mee naar mijn werk, waar ik hem onder de neus van mijn collega's zal duwen.

Nou en?

Eerlijk gezegd zou ik echt niet meer weten wie wat heeft gegeven. Lekker belangrijk.
We hebben overigens bij 150 euro opgehaald! In 2,5 uur. Druk maar op die knop Tirza, maar ik ga volgend jaar weer met de collectebus lopen!

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2011 om 00:04

Maakt inderdaad niks uit

Als ik het zakje van de Nierstichting nergens kan vinden gooi ik het geld los in de bus. Toch voel ik me wel eens bezwaard als ik écht niet meer dan 50 cent heb. Het komt voor dat ik geen los geld in huis heb en dan heeft zo'n collecte pech. Daarom had ik dit keer heel braaf munten in het zakje gedaan toen ik ze hadMaar als ik mijn bijdrage op een lijst zou moeten schrijven zou ik 50 cent dus echt heel vervelend vinden. Ik ben daarom blij dat we die gewoonte hier niet hebben.
Tirza, je doet dat zakje zelf in de bus en dan schijnt het licht echt niet door dat zakje heen.
Als mijn man geld op haalt gaat er los geld in de bus, maar ik denk dat hij pas bewust kijkt als iemand opeens een briefje in de gleuf laat glijden. Dat komt namelijk zelden voor.

Fiorucci

Fiorucci

27-09-2011 om 07:11

Kaaskopje

Het komt weleens voor dat ik echt maar 50 ct in huis heb ofzo. Voel ik me geen moment schuldig over. Schuldig voelen doe ik pas als ik de deur in iemands gezicht zou dichtgooien ofzo. Maar ik zoek geld, keer mijn portemonnee binnenstebuiten, en tja, dan kan het gebeuren dat ik niet meer heb, jammer dan.

Bingo fio

Hier ook. Ze komen onverwacht en soms heb ik gewoon maar drie dubbeltjes aan losgeld en vind ik 20 euro nogal overdreven. Dan krijgen ze drie dubbeltjes. Volgend jaar beter. Daar ga ik ook niet moeilijk over doen.

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2011 om 11:13

Daar gaat het mij helemaal niet om

Waar het mij omgaat, is dat collectanten door de man die er over gaat (zie eerdere quotes uit de krant) worden weggezet als sneue mensen die een hobby nodig hebben. De teneur van het artikel was dat het anders/beter/goedkoper kon, maar ja, dat is zo sneu voor de collectanten. Ho effe.
Als we zó gaan beginnen, schaf het dan maar af. Meneer de directeur.

Tirza

Erg dom

Helaas heb ik dat nummer van de PZC net gemist, Tirza, terwijl ik anders de krant spel, dat snap je

Heel Erg Dom van die directeur. Door economische malheur en irritatie over hoge salarissen lopen de donateurs weg, en als hij zich zo uitlaat lopen ook de collectanten weg. Offer je je spaarzame vrije tijd op om voor het Goede Doel langs de deuren te leuren, word je weggezet als een sneue sukkelaar die een tijdspassering zoekt. Dan weet ik wel waar ik die collectebus zou willen stoppen, als collectant

Dat een ongetwijfeld vrij behoorlijk betaalde directeur zo zijn eigen broodwinning zit te saboteren is - tja, dom, ik zei het al.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

27-09-2011 om 16:25

Temet

Het is natuurlijk een veeg teken - want een directe vingerwijzing naar mijn Facebookverslaving - maar ik kreeg zo'n zin om op de "Like"-knop te drukken bij jouw posting, vooral dat stukje van de collectebus op een bepaalde plaats willen stoppen.
Hee, kunnen we op het aanstaande nieuwe forum misschien ook een eens-leuk-goed-knop invoeren?
Groetjes
massi

Yura

Yura

27-09-2011 om 19:44

Collectant nieuwe stijl

Stuur er net eentje weg, voor kika deze keer. reuzegoeddoel natuurlijk. Het zijn echt de grote bekende fondsen die zo'n werkstudent langs de deur sturen. Ik heb daar zo'n antipathie tegen dat ik eigenlijk al helemaal klaar ben met dat soort fondsen en ze eigenlijk nooit meer iets zou willen geven. Gewoon een bekende uit de wijk aan de deur met een collectebus dat vind ik veel sympathieker en dan kan ik mijn giften ook spreiden, wat iemand hierboven zei, want ik wil helemaal niet aan een bepaald doel vast zitten. Ik sponsor ook wel eens mensen die voor een goed doel fietsen ofzo, vind ik ook leuk. Ik collecteer zelf ook 1 keer per jaar en ik vind het helemaal niet erg hoor als iemand geen kleingeld heeft, gebeurt me zelf ook regelmatig.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2011 om 00:28

Directeur

Toch nog even over de directeur.

Rosase: Waarom zou zo'n fonds dan iemand aannemen die veel geld kost als het veel goedkoper kan? Ik geloof best dat het wat minder kan, maar er gaat heel veel geld om in sommige fondsen en de activiteiten van een fonds gaat natuurlijk verder dan alleen die collectebussen over het land verdelen.
Hombre: maar wat voor gigantische vaardigheden heb je nodig om een organisatie te besturen die in feite alleen maar geld doorsluist? Met dit soort topsalarissen beschadigen ze hun eigen publieke imago flink.
---
Laat ik beginnen met te zeggen dat 'de materie' voor mij ook niet gemakkelijk te verteren is. Ik ken de cijfers niet zonder daar uitgebreid naar te zoeken. Maar wat ik wel dénk te kunnen zeggen is dat ik uit bovenstaande kan opmaken dat 'het volk' eigenlijk helemaal niet weet wat een goede doelen directeur doet. Ik geef Rosase er gelijk in met dat er bij zo'n goed doel heel wat meer komt kijken dan geld op halen. Het is niet alleen maar doorsluizen van geld. Het zijn echte bedrijven met personeel, al dan niet betaald of vrijwillig, die worden aangestuurd, ondersteund, er hangt een complete administratie om die mensen heen. En dan komt het eigenlijk doel: zo'n fonds sluist niet alleen door, maar geeft ook opdracht tot bepaalde zaken en moet zich daar ook met verstand van zaken mee bezig houden. Er worden projecten opgezet, onderzoeken, etc.. De directeur en 'de zijnen' doen niet anders dan een bedrijf runnen en niet iedereen is daarvoor in de wieg gelegd. Een directeur draagt als puntje bij paaltje komt de eindverantwoordelijkheid en zo bekeken vind ik dat hij daar een goed salaris mee mag verdienen. Ik ben het er wel mee eens dat de salarissen royaal te noemen zijn, maar ik zie het toch ook als 'aantrekkelijk maken' van de baan. Waarom zou je directeur van de Zonnebloem (ik noem maar even in het wild weg eentje) willen worden voor een bepaald salaris als je voor gelijkwaardige werkzaamheden in het normale bedrijfsleven veel meer krijgt? Vanuit idealisme? Nah... dat zal misschien voor sommige doelen opgaan, maar ik denk toch echt dat de rest gewoon 'een goede functie' en 'een mooi salaris' wil en vanuit die gedachte de baan accepteert.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 07:12

Kaaskopje

Maar men verlangt wel dat je steeds weer gul bijdraagt als er een collecte is. Jij schaamt je al als je een keer vijftig cent in de bus stopt. Dan kan de directeur ook best wat minder verdienen, en zo zijn steentje bijdragen. Want de verhoudingen zijn dusdanig scheef, dat kun je niemand uitleggen. Als het bedrag dan zo enorm moet zijn, dan heb je,vind ik, ook geen hart voor het doel waar je voor werkt. Want betaal de Flying Doctors in Afrika dan maar hetzelfde als een arts alhier....

Oud verhaal

Die hele discussie over het salarissen van directeuren van stichtingen is achterhaald. Er was één keer een directeur die volgens zijn eigen stichting teveel betaald kreeg, en die moest toen weg. Die stichting zal wel flink spijt hebben dat dit naar buiten is gekomen.
In ieder geval kan je de directeursalarissen terugvinden op internet als je wilt. De directeur van de stichting waar ik voor liep heeft een salaris dat een stuk onder de Balkendenorm ligt.
Misschien moeten we Serious Request ook maar afschaffen, die DJ-s verdienen veel en veel meer dan directeuren van stichtingen. Geintje hoor, dat serious request levert veel op. De collectes gelukkig ook nog steeds.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2011 om 11:51

Precies

Ik heb dat lijstje ook gezien en vergeleken met anderen valt het mee. Er moet wel een beetje gekeken worden naar wat gangbaar is voor een directeur anders bedankt iedereen voor de eer.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 14:00

Kaaskopje

En daar geloof ik niks van. Er zijn zoveel mensen die werken voor relatief lage salarissen, gewoon omdat ze het werk leuk vinden, uit idealisme, uit overtuiging etc. Zelfs als ze ergens anders meer kunnen verdienen.

Tirza G.

Tirza G.

28-09-2011 om 15:20

Fiorucci

Maar die zijn geen directeur van een grote organisatie met soms honderden personeelsleden. Het is toch ook weer niet ongewoon dat een directeur meer verdiend van het hoofd boekhouding. Dat kun je dan van ál die mensen die bij zulke organisaties werken wel zegge; schandalig dat ze het voor geld doen. Tsssssk.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 15:29

Tirza

Nee, ik zeg ook nergens dat een directeur net zo weinig moet verdienen als de boekhouder. Maar of er een bedrijfsleven salaris betaald moet worden? Dat vind ik dus niet. Een arts kan in een topziekenhuis meer verdienen dan in een lokaal ziekenhuisje. En toch zijn er artsen die het laatste verkiezen.

Tirza G.

Tirza G.

28-09-2011 om 15:35

Dat is zo. Maar dat is niet per definitie een kwestie van goedhartigheid enzovoort. Dat is vaak ook gewoon een kwestie van capaciteit. Niet iedere arts in een lokaal ziekenhuisje (waar bestaan ze nog, trouwens, ziekenhuisJES?) is geschikt om arts te zijn in een topziekenhuis.

Tirza

Biene M.

Biene M.

28-09-2011 om 16:05

Ziekenhuisje ot

Een arts in een lokaal ziekenhuis verdient meestal meer (tot wel 2x zoveel) als een arts in een academisch ziekenhuis.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 16:10

Tirza

Ons redelijk flinke ziekenhuis wordt binnenkort door bezuinigingen weer een ziekenhuisje waar je alleen terecht kunt voor de basiszorg.
Waarom ik dit vertelde, ik snap ook wel dat het wellicht niet uit idealisme is, maar de hoogte van het salaris is dus kennelijk niet de enige reden om een baan te accepteren. Gewoon je werk leuk vinden kan voldoende zijn, en dus is het geen wet van meden en perzen dat je geen directeur zult vinden voor een "goed doel" omdat de verdiensten wat minder zijn. Dat bedoel ik te zeggen.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 16:48

Biene

Nooit geweten, dan draai ik het om..)

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 21:08

Matar

Dankje.Dat begrijp ik nu. En dus kan het zo zijn dat een directeur kiest tussen geld verdienen (willekeurig bedrijf) of graag wat ideeler bezig zijn (directeur van een goed doel)om even bij het onderwerp te blijven..

Biene M.

Biene M.

28-09-2011 om 21:31

Maar fiorucci

Iemand die geacht wordt in staat te zijn een groot goed doel te leiden (dus verantwoordelijk zijn voor het vergaren en besteden van tientallen miljoenen euro's, lobbyen voor overheidssteun, aan het hoofd staan van een organisatie met vaste, tijdelijke en vrijwillige medewerkers en forse pr uitgaven én inhoudelijk goed op de hoogte zijn), dat is iemand die in een functie elders ook al gauw 2,5 ton per jaar verdient (of veel meer). Hoeveel van dat soort mensen zouden dit werk zo mooi en bevredigend vinden dat ze het voor, zeg, € 85.000 per jaar willen doen?

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 07:06

Biene

Ik blijf er niet over doorgaan, maar ik ben ervan overtuigd dat er zat mensen zijn die elders in dezelfde functie meer kunnen verdienen, maar dat niet doen uit overtuiging,ja. Die mensen zijn er nog steeds, zeker weten.

Biene M.

Biene M.

29-09-2011 om 07:21

Ja fiorucci

Ik kan elders denk ik 25% tot 50% meer verdienen voor het werk dat ik doe en besluit dat niet te doen omdat ik liever voor het algemeen belang werk dan voor een aandeelhouder. Maar dat is wat anders dan dat je een dikke hypotheek hebt en een gezin dat aan een bepaalde levensstandaard is gewend en besluit om voor het goede doel driekwart van je salaris in te leveren. Misschien zijn er mensen die dat willen doen, maar ik snap niet hoe je kunt denken dat dat een schappelijk offer is om te vragen.

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 11:08

Biene, en p

Nogmaals,ik heb het niet over driekwart minder salaris.
P, bereid zijn voor minder te werken komt in de beste kringen voor, ik heb het nergens over een van de werkvloer geplukte medewerker,wel? Er zijn overigens zat mensen die vanuit een zeer riante en royaal betaalde baan het roer omgooien, risico's aangaan en het bewust met (veel) minder doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 12:07

Fiorucci

Die mensen worden meestal niet opnieuw directeur van een enorm bedrijf met alle verantwoordelijkheden van dien. Die beginnen een schooltje in Sudan of zoiets. Of gaan spontaan bio-boeren in Portugal. Of beginnen een sportschool voor mensen met een beperking. Heel iets anders. Meestal hebben die mensen zo'n prettige bankrekening dat een ommezwaai betaalbaar is.

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2011 om 14:46

Waar ik een beetje over val

Is over dat 'zat' mensen. Er zíjn al niet zoveel directeuren van liefdadigheidsorganisaties; zeg dat dat er 300 zijn. Die krijgen allemaal een marktconform salaris aangeboden; en dan zijn er een aantal die dat terugstorten of voor minder hetzelfde werk willen doen omdat ze het goede doel geen geld willen kosten. Over hoeveel van die 300 heb je het dan? 5? 50? 150? 'Zat' mensen klinkt voor mij eerder richting die 150 dan richting de 5 (van de 300). Ik kan me daar weinig bij voorstellen.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 15:39

Tirza

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat er zat mensen zijn die het roer omgooien,iets anders gaan doen voor minder vanuit een ideaal. Daar bedoel ik niet perse directeuren mee, ik bedoel het breder. En dat kan dus ook een directeur achtige functie zijn.

Biene M.

Biene M.

30-09-2011 om 07:19

Maar fiorucci

Wat vind jij dan een redelijk salaris voor een goede-doelen-directeur? Misschien moeten we het even concretiseren. Want ik denk steeds dat jij vindt dat het minder dan een ton zou moeten zijn, maar dat heb ik zelf bedacht.

Fiorucci

Fiorucci

30-09-2011 om 12:00

Biene

Daar heb ik geen concreet beeld bij, ik ben niet geheel thuis in die wereld. Maar ik vind het gewoon apart als een directeur het maximale zou krijgen terwijl ik jassen doorzoek naar een paar euro en anderen vrijwillig door weer en wind gaan voor die euro's. Ik vind dat gewoon een rare tegenstelling. Ik zou zelf als directeur graag wat minder verdienen ten gunste van het doel waar ik voor werk. Maar he, misschien is dat wel mijn eigen bezopen idealistische inborst..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.