Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tinus_p

Tinus_p

08-02-2010 om 21:14

Zoab en sneeuw

Nou was ik eigenlijk op zoek naar informatie over tolwegen, en toen kwam ik dit tegen over de Franse snelweg A84:

http://en.wikipedia.org/wiki/A84_autoroute
The motorway was built with a special road surface to allow rain water to run off quickly, this is however ineffective with snow that often falls in large quantities in the Winter season. Snowplows are therefore employed regularly.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Autoroute_fran%C3%A7aise_A84
Des automobilistes et des professionnels de la route se retrouvent fréquemment bloqués lors d'épisodes neigeux en période hivernale. En effet, le revêtement spécial de cette autoroute, composé de bitume poreux, permet l'infiltration de l'eau liquide puis son passage sous la chaussée. Elle est ensuite drainée et évacuée sur le bas-côté. Le problème est que l'hiver, la saumure (sel un peu hydraté), liquéfie la glace et la neige et s'évacue par les pores du bitume. Si bien qu'une fois que la neige est fondue, elle est évacuée AVEC la saumure. Mais si la neige continue de tomber, le salage est à recommencer. Ces pores obligent des salages extrêmement rapprochés. Sur une route classique, non poreuse, la saumure reste sur la chaussée et la neige qui tombe se liquéfie immédiatement. La répétition des salages sur ces routes est donc moins répétée et ils ne servent juste qu'à réaugmenter la concentration en sel lorsque les précipitations neigeuses ou de pluie/bruine verglaçantes sont importantes.

Nou is mijn Frans niet zo goed, maar volgens staat hier gewoon: zoab en sneeuw, dat gaat niet samen, dus moet je niet strooien maar heel-veel-vegen.

Hilde

Hilde

08-02-2010 om 21:41

Klopt, tinus,

dat staat er toch in de tekst. Ik neem aan dat Zoab is wat wij in België "fluisterasfalt" noemen? (snel even gegoogled).
Het klinkt heel logisch wat ze schrijven.
Ik herinner me toen in men in België fluisterasfalt is gaan gebruiken, dat het veel voordeel had bij regen, veel minder bij sneeuw en ijzel. Maar omdat het hier vaker regent (en in NL ook!) dan sneeuwt, vond men de keuze toch verantwoord.

Dat klopt

Ik heb het in Nederland op de radio ook wel horen uitleggen. Zoab is prima spul in veel opzichten, maar niet als het sneeuwt/ijzelt.

Fraz

Fraz

09-02-2010 om 20:10

Tsssss dus

dan hebben ze voor niets op al die (zoab)snelwegen met zout gestrooid. Hadden ze beter alleen kunnen vegen en dan het zout gebruiken voor de provinciale wegen en andere wegen.

dc

dc

09-02-2010 om 21:30

Ja, vertaling van het hoofdpunt

"Le problème est que l\'hiver, la saumure (sel un peu hydraté), liquéfie la glace et la neige et s\'évacue par les pores du bitume. Si bien qu\'une fois que la neige est fondue, elle est évacuée AVEC la saumure. Mais si la neige continue de tomber, le salage est à recommencer."

Het probleem is dat in de winter het zout (speciale strooiversie), het ijs en sneeuw smelt, en dat deze door de porien verdwijnt. Zo goed, dat wanneer de sneeuw smelt, deze MET het zout verdwijnt. Maar als het nog steeds sneeuwt, moet er dus opnieuw gestrooid worden".

Er staat overigens nergens dat je dus veel moet vegen, maar dat lijkt me een tamelijk logische conclusie.

Hilde

Hilde

10-02-2010 om 10:09

Fietspaden

Naar het schijnt zou het voor fietspaden ook beter zijn om te vegen ipv te strooien (alhoewel ze hier in Gent geen van de twee doen :-()
Het zout zou pas effectief zijn als er veel over gereden wordt, waardoor het verspreid wordt over de weg. Bij fietsen is dat veel minder, onder meer omdat er bij sneeuw ook minder gefietst wordt....Vegen zou veel effectiever zijn.

Tinus_p

Tinus_p

10-02-2010 om 11:35

Mgoed

Wat me vooral verbaast: Als ze dat in Frankrijk al sinds tijden weten, en t zlefs in Wikipedia staat, waarom strooien wij dan in NL vrolijk door???

Hilde

Hilde

10-02-2010 om 11:51

Tinus_p

Ook in België wordt er lustig gestrooid, hoor Tinus!
Geen idee, misschien omdat verandering altijd langzaam gaat?

Biene M.

Biene M.

10-02-2010 om 11:56

Implementatie

Bij een symposium over implementatie van nieuwe kennis uit wetenschappelijk onderzoek hoorde ik dat 40% van de verbeterde inzichten nooit wordt geïmplementeerd en dat het van de overige 60% gemiddeld 15 jaar duurt voordat de praktische toepassing een feit is.

Omdat

het wel IETS helpt. Alleen lang niet genoeg en lang niet zoveel als bij niet-zoab-ische wegdekken.

ishtar

ishtar

10-02-2010 om 20:45

Ik heb altijd begrepen

dat het met zoab nauw luistert wanneer je strooit: net voordat het gaat sneeuwen/ijzelen heeft het wel effect. Als de sneeuw eenmaal ligt is het effect veel minder.

Jippie

Jippie

10-02-2010 om 22:12

Schuiven

Sneeuwschuiven kan je pas doen als er sneeuw ligt. En dan ben je te laat: verkeer staat vast en sneeuwschuivers kunnen er niet door.

Tinus_p

Tinus_p

11-02-2010 om 16:46

Ja maar ja maar

Jippie:
"Sneeuwschuiven kan je pas doen als er sneeuw ligt. En dan ben je te laat: verkeer staat vast en sneeuwschuivers kunnen er niet door."
Hoe doen ze dat in Frankijk dan??

dc

dc

11-02-2010 om 20:50

Gewoon

het staat vast ;-)

Eerlijk gezegd, ik begin soms om 7 uur met werk, vertrek 6.30 en dan zijn de sneeuwschuivers en strooiwagens al langs geweest. Ze werken volgens mij de hele nacht door.

Dit is trouwens in Lyon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.