Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

essepes

essepes

29-09-2011 om 12:12

Zomaar eens een vraag [rouwkaarten]

weet eigenlijk niet zo goed of dit de juiste plek is voor deze vraag maar ik drop 'm toch:
wij hebben redelijk contact met onze overburen, we kletsen af en toe buiten, komen bij elkaar over de vloer als de kinderen jarig zijn (ze spelen vaak met elkaar), niet bij andere gelegenheden, maar toch.
onlangs is de moeder van overbuurman overleden... maar wij hebben geen kaart gehad. officieel wist ik het niet, de kinderen kwamen het melden omdat zij het van de overbuurjongetjes hadden gehoord. we wisten dat ze ernstig ziek was en niet lang meer te leven had.
wat vinden jullie daar nou van? ik zit er best mee eigenlijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 12:17

Niet mee zitten

Ik vind het normaal dat jullie geen kaart hebben gehad. Jullie vallen onder de categorie 'leuke buren' en die krijgen geen kaarten die betrekking hebben op privéverdriet of -blijdschap.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 12:21

Aanvulling

Wel als het een van jullie zou betreffen, als de band hartelijk is, maar niet van ouders of verdere familie. Pas als je echt tot de vrienden gaat horen, dus ook goed bekend met de overige familie dan zou een kaart erin kunnen zitten.
Als je wél op de hoogte bent en weet dat er een condoléance is en waar die is, kun je zonder kaart gewoon gaan. Dat zullen ze vast op prijs stellen.

Puck

Puck

29-09-2011 om 12:38

Lijkt me normaal

Volgens mij is een kaart alleen voor hele goede bekenden, familie en vrienden. Als je alle mensen waarmee je een redelijk contact hebt ook nog een kaartje moet sturen dan heb je vast meerdere keren per week kaarten in de bus. Toen mijn vader en schoonvader overleden hebben we ook niet naar de buren in de straat, waar we allemaal een heel goed contact mee hebben een kaart gestuurd.
Maar het staat je natuurlijk wel helemaal vrij om toch een medeleven-kaart te sturen of even langs te gaan om te condoleren.

MerelR

MerelR

29-09-2011 om 13:23

Niet mee zitten.

Ik zou in ieder geval wel een condeolance kaart in de bus doen en ze condoleren als je ze toevallig op straat treft. Ligt er een beetje aan hoe goed jullie contact is en misschien was het voor hen ook wel moeilijk kiezen wie nu net wel en wie nu net niet geen kaart hoeft. En het kan ook nog zo maar zijn dat ze jullie gewoon vergeten zijn. De twee uitvaarten die ik mee heb geregeld was het behoorlijk hectisch en chaotisch en bleek later dat we ook mensen vergeten waar een kaart te sturen, heel vervelend maar wel begrijpelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2011 om 14:13

Vriendinnen

Ik zie een rouwkaart niet hetzelfde als dat je het mondeling vertelt. Een trouwkaart kun je dan ook wel afschaffen. Zo heb ik dus wel een kaart gekregen vanwege de vader van mijn vriendin, met daarin precies vermeld hoe en wanneer. Net als de vrienden van mijn man (en mij) ons kaarten hebben gestuurd voor hun ouders. Dat hoort in mijn beleving toch een beetje bij de etiquette die bij dat soort gebeurtenissen hoort. En volgens die etiquette vind ik het niet meer dan normaal dat de aardige buren van mensen met een overleden familielid niet automatisch een kaart krijgen. Dan moeten die buren inmiddels ook tot de goede vrienden behoren.
Als ik iemand te oppervlakkig ken om naar de begrafenis te gaan of er überhaupt voor gevraagd te worden, stuur ik soms een condoléancekaart naar de voor mij bekende persoon. Die ken ik, de rest niet. Bij een vriendschap ga ik er uiteraard zelf heen, dus kan ik de rest van de familie ook een hand en knuffel geven.

Holiday

Holiday

29-09-2011 om 14:35

Nee hoor niet gek

Ben het eens met de anderen. Je bent slechts een aardige buur (niks mis mee trouwens, leuk juist!). Maar overbuurmans broers en zussen hebben vast ook wel aardige buren. Het gaat om de kring rond de overledene, wie wil men graag uitnodigigen voor de uitvaart etc.

Als overbuurman nou zelf was overleden en je had dan geen kaart gekregen, dan had ik dat een beetje gek gevonden in jouw geval, gezien het contact. Maar ook dat kan, er zijn ook families die het gewoon graag klein willen houden.

Kaartje in de bus doen of even gaan condoleren zullen ze op prijs stellen.

essepes

essepes

29-09-2011 om 14:46

Prima!

helemaal goed! ik heb gelukkig nog niet zoveel ervaring met dit soort zaken maar ik vond het in de eerste instantie wat gek. is het dus helemaal niet en nu begrijp ik de gedachte erachter ook wat beter. voel me weer stukken beter!
bedankt allemaal!

bibi63

bibi63

29-09-2011 om 15:26

Mijn idee

Als je kaart krijgt, voel je je eigenlijk verplicht naar begrafennis te gaan, al ken je die persoon waarschijnlijk niet eens. Dus nee, een kaart schept een bepaalde verplichting en ik zou het ook niet doen.
Wel doen: zelf een condoleancekaart sturen.
Gr. Bibi

essepes

essepes

29-09-2011 om 15:47

Kaart

uiteraard heb ik wel een kaart op de bus gedaan maar ik vind dan dat ik te ver van ze afsta om persoonlijk handje te komen schudden, dat vind ik zo beladen....voel ik me ongemakkelik bij

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 18:11

Eens

Ik zou ook geen kaart verwachten, en een kaart in de bus doen of even langs om te condoleren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.