Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Gerber

Gerber

22-08-2016 om 22:54

Zomergasten 2016: Griet op de Beeck

Tot nu toe is er dit seizoen nog geen draadje Zomergasten gestart... Kijken jullie nog? De aflevering van gisteravond was, evenals die met Hedy d 'Ancona erg boeiend. Prachtige fragmenten, die mij raakten, en een tot nadenken stemmend verhaal van de gast. Ze vertelde over haar bevrijding van de 'draken'van haar jeugd en opvoeding. Ze gunt iedereen een kundige therapeut om de angsten, schaamte en schuld onder ogen te zien en deze te verwerken. Want: je leven is maakbaar! Ze vertelde dat met zoveel verve en enthousiasme dat je het in haar geval wel wilt aannemen (tot op zekere hoogte), maar toch... Ik denk aan de clienten waar ik mee werkte toen ik in de psychiatrie werkte, en bij wie het niet lukte om te helen van depressie, angsten of waandenkbeelden. Hoe zouden deze mensen mensen luisteren naar 'je leven is maakbaar!'? Is 'accepteren datgene wat niet kan veranderen' niet een heilzamere en mildere weg?
En nog iets anders: er was een fragment uit een documentaire over de Golden Gate brug, een brug waar gemiddeld per jaar 20-30 mensen vanaf springen om een einde aan hun even te maken. Griet vertelde dat in de documentaire soms mensen te zien waren die uren op en neer liepen om vervolgens te springen. Dan denk ik: kon de filmmaker dan niet een hulpverlener op deze wanhopige mens afsturen, ipv de ellende te filmen? Echt, onbegrijpelijk dit.
Maar goed, al met al een avond waar ik vandaag nog regelmatig aan terug moet denken, vandaar dit topic!

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2016 om 01:27

Wij kijken ieder jaar

Hoewel ik de vrouwen die al geweest zijn best interessant vind, merk ik dat ik niet de hele avond aandachtig bleef kijken en luisteren. Ik vrees dat dat aanstaande zondag weer het geval is. Er zijn leukere zomergasten geweest.

interessant wel

Ik volg het met veel plezier. De uitzendingen van Thomas Erdbrink met Abu Djaja en Hedy d'Ancona vond ik mooi en evenwichtig, heel persoonlijk en natuurlijk ook leuk om oude fragmenten over een voorbije tijd terug te zien.
Arjen Lubach ging snel uit. Zijn uitzendingen vind ik meestal interessant en leuk om naar te kijken maar als zomergast blijkt het nogal een puberjongetje te zijn met voor mij minder interessante interesses.
Griet op de Beek moet ik het meeste nog terugkijken, ik haakte pas aan tegen het einde van de uitzending en de Mommy film was me te heftig, die heb ik snel uitgezet.
Ik ben benieuwd naar de komende zondag.

Lieverdje

Lieverdje

23-08-2016 om 14:24

Mwah

Ik kijk het wel altijd, maar dit jaar nog geen een aflevering uitgekeken. De eerste aflevering gemist, Hedy d'Ancona vonden we zwaar uit de tijd raken, Arjan Lubach inderdaad vrij puberaal en de Vlaamse schrijfster vonden we oppervlakkig en interessantdoenerig. Wel schokkende filmpjes laten zien, maar verder? Inderdaad onvoorstelbaar dat je mensen filmt terwijl ze van de brug springen, dat fragment vond ik ethisch onverantwoord. Ik heb zoals gezegd de aflevering niet helemaal gezien, maar ik vond dat ze nogal vaag bleef over haar eigen verleden. Wel vertellen met een brede glimlach dat je ook eens zelfmoord hebt overwogen maar daar niet echt op ingaan en dan ook nog eens blij verkondigen dat het leven maakbaar is.

Andrea Maier

Genoten van de uitzending met Andrea Maier. Hoe zij tegen haar vak als arts en onderzoeker aankijkt. Haar geschiedenis. De fragmenten.
Ik wist niet dat Willy Brand oa. studenten 'vrijkocht' uit de DDR voor zo'n 40.000 tot 100.000 Deutschmark. Andrea's vader had zo'n lijdensweg gehad om weg te komen, daarbij ook gevangengezet en in de isoleer. Tot het wel gelukt is.
'La vie devant soi'met Simone Signoret, ook een van mijn favorieten, vooral ook over de keuze voor de kwaliteit van jou persoonlijke leven, gekleurd door je ervaringen en herinneringen en niet noodzakelijkerwijze medisch ingrijpen.
De film 'The fysician' een weesjongen in Engeland die geconfronteerd met zijn dode moeder vastbesloten is om arts te worden en in de leer komt bij een barbier, in een tijd dat elk 'medisch'ingrijpen nog gezien werd als hekserij en dan in de leer komt in Perzie waar hij nog Ibn Sina en Aristoteles ontmoet.

Lieverdje

Lieverdje

29-08-2016 om 13:14

weer niet genoten

.... eerlijk gezegd? Misschien ligt het toch aan de interviewer, want ook hier vond ik het interview weinig diepgaand. Ik heb echt niet de behoefte aan tranentrekkers, maar er wordt een zwaar onderwerp aangestipt en dan verder niks. Gegiechel van de Zomergast en hoppa, volgende onderwerp. Ook nu weer na 2 uur weggezapt, het vakgebied van Andrea Maier vond ik echt interessant maar inhoudelijk niets nieuws gezien eigenlijk. Misschien zijn wij te kritisch geworden, maar ik heb echt het idee dat het programma vroeger diepgaander was.

Ben wel benieuwd naar volgende week, trouwens. Vind het vreemd om als zittend premier aan zo'n programma mee te doen, mede omdat Rutte heeft aangegeven nog een termijn beschikbaar te zullen zijn. Naar mijn idee kan zoiets lijden tot beïnvloeding van de komende verkiezingen.

Helena

Helena

29-08-2016 om 17:44

daarom juist Lieverdje

"Vind het vreemd om als zittend premier aan zo'n programma mee te doen, mede omdat Rutte heeft aangegeven nog een termijn beschikbaar te zullen zijn. Naar mijn idee kan zoiets lijden (je bedoelt waarschijnlijk leiden, hahaha) tot beïnvloeding van de komende verkiezingen."

Daarom doet hij juist mee. En reken maar dat een mediastrateeg de fragmenten zorgvuldig heeft geselecteerd opdat wij allemaal na afloop een heel positief beeld hebben van onze lachebek.

Lieverdje

Lieverdje

29-08-2016 om 21:14

en dat vind ik dus vreemd

....dat de VPRO zich daar voor leent.

De keuze

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_seizoenen_van_Zomergasten
Tja, we zijn niet allemaal Ischa Meijer (geen presentator maar een scherpe interviewer), Freek de Jonge, Adriaan van Dis of Hanneke Groenteman. Dikke vijftigers toen ze het programma deden.
Zomergasten wordt ook met een beperkt budget gemaakt in een laag televisie seizoen met zoveel mogelijk tv fragmenten die al in het bezit zijn van de VPRO.
Misschien was Pauw of Witteman te duur? Ik vind het juist wel leuk om ook meer aankomende presentatoren te zien zweten.

http://www.npo.nl/de-verenigde-staten-van-eva/25-08-2016/KN_1683665
Eva Jinek heeft nu ook een interessant programma. In de aanloop naar de Amerikaanse verkiezing. Kan ik ook wel Maarten van Rossum terug willen maar het is ook juist leuk om eens een jonger iemand, nog iets meer in wording, te horen.

Gerber

Gerber

29-08-2016 om 23:19

Andrea Maier

Zojuist de aflevering van gisteren via Uitzending Gemist bekeken. Een slimme dame, met mooie fragmenten. Maar haar geglimlach en gegiechel te pas en te onpas, het werkte heel erg op mijn zenuwen. Een lichtgewicht Thomas heeft het gewoon niet in zich om daadwerkelijk het gespek in te duiken. Ik was heel erg fan van zijn serie afgelopen jaar, maar daar ligt denk ik ook zijn kwaliteit: een vorm van reis journalistiek. Maar goed, de presentator heeft het altijd gedaan, maar dit seizoen gaat dat wel heel erg op. Vind ik althans.
Volgende week de laatste alweer, met Mark Rutte. Niet mijn politieke voorman, maar ik ben wel benieuwd wat hij wil laten zien en wat hij te vertellen heeft.

Heel Holland bakt?

Iedereen naar Heel Holland Bakt gekeken?

Lieverdje

Lieverdje

05-09-2016 om 21:14

Ja....

... en daarna zomergasten. Ik ben toch tot de conclusie gekomen dat Thomas Erdbrink niet doorvraagt als het interessant dreigt te worden... Misschien was het niet zozeer Griet die oppervlakkig was, als wel de interviewer die niet de diepte in ging.

Heel Nederlands

Zoon vond het typisch Nederlands dat de premier bij het programma zat met de helft van de kijkcijfers dan het andere publieke net.
Ik dacht nog: Erdogan zou de VPRO ontslaan, gevangen zetten, kortom repressie. Maar zoon vermoedde dat Erdogan zich gedwongen zou laten herprogrammeren naar Heel Holland Bakt!
Had Rutte ook nog kunnen doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2016 om 10:07

Thomas Erdbrink

Ik verwachtte er wel iets van, maar het viel mij dit jaar toch tegen. Ik had niet zoveel met zijn gasten. Naar Rutte was ik wel nieuwsgierig,maar mwah... geweldig vond ik het wéér niet. Ik vind dus eigenlijk dat Thomas beter is in wat hij normaal doet. Volgend jaar een ander.

Freek de Jonge vond ik trouwens ook niet geweldig. Ik heb het een beetje gehad met zowel Freek de Jonge als Youp van 't Hek. Adriaan van Dis, Jelle Brand Corstius, zijn toch wel mijn favorieten. Hoe ouder ik zelf word, hoe meer ik gesteld ben geraakt op Adriaan van Dis.Hanneke Groenteman ook trouwens. Fijn mens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.