Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

May

May

27-10-2019 om 00:22

Zorgen om vader

Weet niet of dit in deze rubriek hoort, maar ik maak me zorgen om mijn vader. Hij is bijna 90 en woont nog zelfstandig. Tot een paar maanden geleden ging dat prima, maar hij begint te vereenzamen. Hij is bovendien bang alleen. Ik ben eens aan het nadenken over waar hij zou kunnen wonen als het echt niet meer gaat.. als ik Google op voorzieningen, kom ik alleen huisvesting voor dementerenden tegen, dat is hij niet, maar je moet toch ook ergens kunnen wonen als je niet dement bent...

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2019 om 02:18

May

Ik ben er niet in thuis in Nederland, maar ik heb de indruk dat er echt een aanleiding moet zijn om ergens te mogen wonen. Heeft hij al thuishulp?

Zo te zien zitten we allebei in dezelfde situatie, behalve dat mijn moeder niet bang is om alleen te zijn. Ze zegt dat ze een gelukkig mens is. Maar het is vervelend dat we niet zomaar langs kunnen gaan om te kijken of het goed gaat. Nu bijvoorbeeld heeft mijn zus geprobeerd om haar te bereiken, maar ze neemt niet op en dat vinden we dan toch niet prettig. Waarom neemt ze niet op?

Ik strooi altijd met het advies om naar de huisarts te gaan, maar dat lijkt me voor dit soort situaties ook de eerste persoon om mee te gaan praten in jouw geval. Al is het maar om hem/haar op de hoogte te brengen van de stand van zaken.

Marina

Marina

27-10-2019 om 06:05

Misschien

is een serviceflat iets voor hem?

Inschrijven bij een aanleunwoning

Of bij een serviceflat. Dan is er zorg op afroep en er zijn activiteiten in het gebouw.
Maar die activiteiten zijn ook vaak al toegankelijk voor mensen van buitenaf. Tenminste,hier wel. Koffie uurtje,biljarten,sjoelen etc.

Ik weet niet of hij er voor open staat,maar iemand een kamer verhuren zou ook nog kunnen. Vaak zijn er mensen die snel een kamer/huis zoeken na een scheiding oid.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-10-2019 om 08:03

Niets...

Ik ben bang dat er niets is. Toevallig lasik er gisteren een uitgebreid artikel over in de Volkskrant.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-man-die-19-dagen-onterecht-in-een-ziekenhuisbed-lag~b7196081/

Kopzorg

Kopzorg

27-10-2019 om 08:30

Dagbesteding?

Als het alleen wonen nog prima lukt qua persoonlijke verzorging en maaltijden is dagbesteding misschien een optie. Daar gaat mijn schoonmoeder ook heen, omdat ze heel veel beslag op mijn nog wat fittere schoonvader legt.
Als zij naar de dagbesteding is kan hij de deur uit voor zijn hobbies (jeu de boules en biljarten)
Op de dagbesteden is aanspraak voor ouderen en wordt aan gym op de stoel gedaan en samen gekookt.
Geen woonoplossing maar wel iets tegen de eenzaamheid.

Idd Lilian,

Het artikel in de Volkskrant is m.i. een heel ander verhaal. Mijn vader lag wel een maand in het ziekenhuis omdat hij thuis geen trap kon lopen en zijn vrouw niet de kracht had hem te verzorgen, daar hij ook dementerend was. Het was dus wachten op een plek in het verpleeghuis.

De vader van May is niet zorgbehoevende en krijgt ook geen indicatie 5 of hoger.
Hij komt O niet in aanmerking voor een plek in een zorgcentrum. Maar May kan wel kijken naar een woning in een serviceflat/ aanleunwoning. Liefs één met directe doorgang naar de activiteiten in een aangekoppelde zorgcentrum om dan, zoals Lilian al aangeeft, deel te kunnen nemen aan vb koffieconcerten op zondag of eten in het restaurant etc.

Hier hebben de mensen in de aanliggende serviceflat vaak thuiszorg voor het schoonmaken van de flat. Het mooie is ook dat alles gelijkvloers is. (Als mijn ouders eerder naar een serviceflat waren verhuisd, hadden ze langer bij elkaar kunnen blijven wonen; werd hij niet voortijdig bij zijn vrouw weg gehaald.)

Zoek een serviceflat bij jou in de buurt, met het oog op veranderingen in de toekomst. Als je wat dichter bij elkaar woont, kost het minder reistijd en is het gemakkelijker even aanwippen.

May

May

27-10-2019 om 20:20

Dank allemaal

Dank voor het meedenken.., probleem met mijn vader is dat hij ondanks zijn angst en eenzaamheid nog erg scherp van geest is.. hij voelt zich nu nog niet thuis bij dagbesteding oid...mijn zus gaat volgende week met de huisarts overleggen... wellicht is bezoek aan geriater een goed idee..

Seniorenwoning

https://www.woonzorg.nl/projects.php?beschikbaar=1

Misschien kun je hem eens laten zien wat de mogelijkheden zijn voor een seniorenwoning of aanleunwoning. Inderdaad bij jou in de buurt. Eenzaamheid verhelp je niet met een bezoek aan een geriater.

In en om deze seniorenwoningen is vaak wat voor ouderen georganiseerd. Al is het maar een ruimte om indien gewenst met anderen koffie te drinken en van je woning af te gaan. Er is soms een consulent die kan helpen met de benodigde overige voorzieningen.

Fransien

Fransien

27-10-2019 om 21:19

Mentor of maatjes project?

Je vader is nog heel scherp en voelt zich niet fijn bij de dagbesteding. Is een soort maatjes project niet iets voor hem? Er worden vaak mensen gezocht die anderen kunnen begeleiden. Hij kan dan zijn kennis en levenservaring kwijt en praat met mensen die een stuk jonger zijn.
Overigens zijn er juist vaak werkende mensen die een mentor zoeken, niet alleen maar mensen aan de onderkant van de samenleving.

May

Ik bedoelde geen dagbesteding maar contactmomenten. Deze zijn er hier in het zorgcentrum ook. Koffie op dinsdagmorgen In het “café” en wie wil loopt dan Binnen. Bij elk zorgcentrum in onze buurt is dit opgezet.

Uit hun folder:
Het zorgcentrum is ruim opgezet en kenmerkt zich door het sociale en dorpse karakter. Recentelijk is de recreatiezaal verbouwd tot café-restaurant en ontmoetingsruimte waar de hele dag (wijk)bewoners, vrijwilligers en familie samenkomen om te eten, drinken, een praatje of voor een activiteit.

Dit is misschien bij je vader in de buurt ook? Wie weet eens kijken wat het aanbod is. In het buurthuis hier wordt dit ook georganiseerd.

Als vrijwilliger?

Diverse mensen uit de serviceflat draaien hier mee als vrijwilliger aan activiteiten in het zorgcentrum. Ze vinden het fijn zich nuttig te kunnen maken en hebben zo veel aanspraak terwijl ze anderen helpen.
Ze zijn niet hulpbehoevend maar kunnen iets betekenen voor een ander. Dat is beter dan in je flat blijven wachten op aanspraak; ga naar de mensen toe.

Aanvulling

Zo ken ik drie mensen rond de 90, die meedraaien. Een dekt iedere avond de tafels in het restaurant. Een regelt drinken tijdens het bridgen op een middagen en een koffie-uur in de ochtend. De laatste zit in de bewonerscommissie en zit vergaderingen bij.
Leeftijd doet er niet toe. Als je fysiek veel kan of goed zaken kan overzien, kan je altijd ergens aan mee doen.

De ene die koffie doet is slechthorend, maar laat zich niet weerhouden om iets voor de bewoners te betekenen zodat de bewoners ook iets voor haar betekenen.

vlinder72

vlinder72

28-10-2019 om 08:17

Aanleunwoning

Mijn schoonmoeder heeft zich daar nu ook voor ingeschreven. Bij haar in de omgeving verhuisd de ene na de andere oudere naar zo'n woning. Hartstikke leuke woningen op prima locaties maar met de mogelijkheid tot hulp en heel veel aanspraak en als je dat wil vermaak.

Flanagan

Dat doet mijn moeder ook inderdaad,na het overlijden van mijn vader was haar zorgtaak weg. Koffie schenken, ontbijt mee verzorgen, soms mee met een uitje om een rolstoel te duwen. Zumbalessen mee doen met de gesloten afdeling zodat de mensen meer 1 op 1 kunnen doen.
Steeds even een paar uurtjes. Ze woont nog zelfstandig en loopt er dan naar toe.
De zorginstelling is daar blij mee en zij heeft aanspraak.

Ontspanning

Hier regelen de ouderen van de seniorenwoningen ontspanningsactiviteiten voor elkaar en voor de verstandelijk beperkte bewoners van een deel van het complex. Ze gaan een rondje lopen, spelletjes doen en knutselen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.