Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

12-02-2012 om 12:20

Zwemmen

Zijn hier ook mensen die (banen) zwemmen? Ik wil daarmee gaan beginnen, naast een keer per week aquarobics, maar hik er een beetje tegenaan omdat ik niet weet wat de 'gebruiken' zijn. Staat het heel gek om alleen maar schoolslag te zwemmen? Zijn er aparte banen voor langzame zwemmers? Zet het conditioneel ook zoden aan de dijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-02-2012 om 12:37

Ja!

Dat wil zeggen, ik vind het prettig om te doen. Het lukt me alleen niet zo vaak als ik zou willen. Na de zonervakantie vol goede moed weer begonnen (jongste naar school), maar welgeteld 7 keer gedaan. Er is altijd wel wat op die ene vrije dag die ik heb. Maar goed dat terzijde.
Ik vind het een prettige sport: je kunt net zo veel of net zo weinig doen als je wilt/aankunt/tijd hebt. Van verschillende gebruiken heb ik nog niet zo veel gemerkt. Ik heb door verhuizingen in drie verschillende zwembaden in drie verschillen plaatsen gezwommen. Het staat zeker niet gek om alleen schoolslag te zwemmen, doe ik zelf ook alleen maar. Ik zie weinig mensen crawlen, wel oude dames en heren die rugslag doen, maar daar doe ik niet aan mee. Wat wel een gebruik is dat je probeert een beetje rekening met elkaar te houden: niet per se recht in je lijn willen blijven als je daarmee tegen een ander op zou zwemmen. Beetje flexibel om elkaar heen gaan. Ik heb nog geen banen gezien voor snelzwemmers, wel een afgezet deel voor banenzwemmers en andere activiteiten.
Verder is het voor jezelf vooral belangrijk goed te kijken wat een prettige tijd is om te zwemmen. Ik zwom een tijdje in een zwembad waar het 's morgens vervelend zwemmen was omdat er zo veel oude mensen waren die alleen maar stonden te kletsen, waardoor fexibel om elkaar heenzwemmen een hel toer was. 's Avonds was vervelend omdat er dan allemaal jongelui aan het klieren waren en ze bijkans boven op je sprongen omdat ze totaal niet opletten. Ondertussen ben ik naar een zwembad een andere plaats gegaan en daar is het heerlijk op mijn vrije morgen: het is er altijd rustig in de zin dat er geen klierende jongeren zijn. Er zijn wel kletsende oudere mensen, maar die houden rekening met de anderen en de anderen met hen. Heel gemoedelijk.
Ik zwom ooit ook in een zwembad waar je tussen de middag kon 'lunchzwemmen': zo tussen 12:00 en 13:00 uur. Mensen kwamen in hun lunchpauze, kregen (als ze wilden) een gratis kopje koffie of thee tussendoor of na afloop en gingen weer aan het werk. Was ook prettig.
Succes, ik hoop het binnekort weer op te pakken.
Aagje

Tijdje gedaan

Ik heb het een tijdje gedaan en ik kan ook alleen maar de schoolslag. Misschien werd ik raar aangekeken, maar dat kon ik dan niet zien want als ik banen zwem doe ik mijn lenzen uit en is de wereld om mij heen in nevelen gehuld

Ik heb het te kort volgehouden om te zeggen dat het conditioneel zoden aan de dijk zette. Maar ik zou aannemen van wel, eigenlijk.

Groeten,

Temet

Fonneke

Fonneke

12-02-2012 om 15:17

Ook zwemmen

Ik zwem ook wel. Vorig jaar een tijd lang elke week 1 of 2 keer. Tegenwoordig ben ik niet meer zo trouw, maar probeer ik wel weer regelmatig te gaan.
Ik zwem ook vooral schoolslag, met af en toe een baantje borstcrawl, rugcrawl of rugslag tussendoor. Er zijn genoeg mensen (misschien wel de meeste) die alleen maar schoolslag doen. Hier heb je twee banen voor mensen die vooral willen kletsen en daarbij nog een beetje zwemmen. Dan twee banen voor mensen die gewoon lekker willen zwemmen, maar niet super-snel zijn en twee banen voor de snelle zwemmers (waar ook meer borstcrawl wordt gezwommen). Dat staat allemaal op een papier bij de ingang van de zwemzaal. Conditioneel merk ik het wel. Maar verder sport ik ook niet erg veel. Of het veel verschil maakt als je nu al regelmatig aquarobic doet, weet ik niet.

Vic

Vic

12-02-2012 om 15:25

Mooi

Ik krijg er steeds meer zin in. Overigens ook omdat mijn vriend iedere keer vals vraagt of ik al heb gezwommen. Het was mijn goede voornemen voor 2012 om te gaan sporten, nadat ik heel 2011 heb besteed aan het bedenken wat ik nu eens voor sport zou kunnen doen

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-02-2012 om 16:52

O ja, conditie

Of zwemmen goed is voor je conditie ligt er helemaal aan hoe je zwemt. Ik zie genoeg mensen die een baantje zwemmen, of twee en dan gezellig een hele tijd gaan staan kletsen. Dat herhaalt zich een tijdje en dan zijn ze klaar. Dat zet volgens mij geen zoden aan de dijk, conditioneel gezien, het maakt hoogstens je spieren even lekker los.
Zelf zwem ik juist om mijn conditie op te vijzelen en dat doe ik door een vooraf gestelde afstand te zwemmen. Ik begin bij een kilometer: 40 baantjes. Daar doe ik in goeden doen ongeveer 27 minuten over. Steeds 5 of 10 erbij. In mijn beste tijd zwom ik 80 baantjes in 55 minuten. Ik had toen best een goede conditie. Nu al best lang niet meer....
Aagje

DD

DD

12-02-2012 om 18:48

Conditie

Je krijgt er zwemconditie van Ik zwem bijvoorbeeld >4km per uur, maar ik kan echt geen uur hardlopen. Daar werkt het dus echt niet voor.

Bij ons in het bad is er altijd wel een baan voor de snellere zwemmers. Maar als je snel bent kun je ook goed zien wie er ook wat sneller is, daar ga je dan bij in de baan, dus er hoeft niet per se een bordje te staan. Als je schoolslag zwemt, zou ik niet bij borstcrawlers in de baan gaan. Het is namelijk heel irritant voor een crawler om die uitslaande benen te passeren.
Als je op een bejaardenuur gaat loont het om flink te vriendelijk te goeiedaggen met ze. Hou er rekening mee, die liggen al tig jaar op die plek en zijn niet altijd gediend van indringers. Maar al liggen ze al 40 jaar langs die muur te zwemmen, zo'n vriendelijk meisje willen ze dan wel op hun plek laten zwemmen na een paar keer.

Vic

Vic

12-02-2012 om 20:31

Ooh

4 km per uur? Ik dacht dat een kilometer al best een uitdaging zou zijn Over snelheden en afstanden weet ik dus helemaal niets. Dat moet ik gaan ervaren. De ouderen die langs de kant willen zwemmen zullen toch opzij moeten want ik durf niet zo goed in het midden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-02-2012 om 21:21

Ha ha vic,

nou vier kilometer per uur is wel heel straf hoor. Geen denken aan dat ik dat ooit kan halen. Ik kan geen borstcrawl en schoolslag kan ik alleen op de eenvoudige variant: altijd gezicht boven water. Ik kan het niet zo stoer met het gezicht door het water. Maar 40 baantjes (in een gewoon zwembad is dat 1 kilometer) zwemmen, dat lukt me zelfs compleet ongetraind en zonder al te veel conditie.
Succes
Aagje

Hmm

Ik ben echt afgeknapt op banenzwemmen omdt het meestal enrom druk en vol was, en ik veel prikkels en details on me opneem, werd jet een soort gestressedte planmatige slalom race.
Geen klap aan..maar kan aan mij iggen. Vind het sowieso oersaai

Nu in een land met minder mensen per vierkante meter ga ik een abonnement nemen als het buitenzwembad opent! Lijkt me heel rustgevend.

Er zijn on NL vast ook rustige baden..
app-sent

Jesse_1

Jesse_1

13-02-2012 om 21:38

Zelfde als vertigo

Je moet wel even een gunstig moment uitzoeken.
Hier is er op 2 avonden banentrekken en dan is het echt haringen in een ton hoor! Echt normaal zwemmen is er dan niet bij. Maar als je overdag kunt zwemmen is het vast rustiger.
Jesse

Vic

Vic

13-02-2012 om 22:14

Jajaja

Ik heb vanavond ge-aquarobict! Volgens mij heb ik morgen echt wel spierpijn. Binnenkort ook gaan zwemmen dus. Ik denk dat ik begin met eens 10 baantjes en dan kijken hoe lang ik daar over doe. 40 klinkt als heel erg veel. Het banenzwemmen is hier op verschrikkelijke tijden. Van 17.30 tot 18.30 uur, dan is het dus heel rustig (is direct na het leszwemmen, dus dat zie ik wel eens). Dat lijkt me niets, maar van 12 tot 13 uur kan ik wel inplannen, een keer per week. Oh, en het uurtje op zondagochtend 08.30 uur, daar ga ik niet eens over nadenken. Wie heeft daar nu zin in?!

Vera*

Vera*

13-02-2012 om 22:23

Vic

Mijn dochter springt anders vrolijk haar bed uit op zaterdag om om kwart voor acht te gaan zwemmen.
Met haar zwemmen zal ik trouwens niet doen, ik geef haar het slechte voorbeeld .

Anna

Anna

13-02-2012 om 23:30

Aquajoggen

Tot een tijdje geleden ging ik 2x per week aquajoggen en 1x trimzwemmen. Dat was echt heerlijk en ik kan ook niet wachten om het weer op te pakken. Ik vind het fijn om les te nemen omdat ik heb gemerkt dat ik anders steeds baantjes schoolslag trek. En dan doet het op een gegeven moment niet meer zo veel voor je. Of je zou inderdaad moeten proberen steeds sneller of meer baantjes te maken. In ons zwembad hangt daar een joekel van een klok voor die je zelfs zonder bril zou kunnen zien
Ik moet trouwens zeggen dat mijn rugklachten een stuk erger zijn geworden sinds ik gestopt ben dus het helpt echt om te zwemmen. Voor mij dan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.