Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
29-09-2025 om 12:08
Hallo allemaal,
Ben jij ouder van een kind met hoogbegaafdheid dat (tijdelijk) thuiszit?
Dan ben ik opzoek naar jou voor het invullen van deze enquete! Ik ben bezig met mijn afstudeeronderzoek en wil graag horen hoe het écht voor jullie is. Wat zijn de uitdagingen waar jullie tegenaan lopen? En hoe kunnen we elkaar beter steunen en ervaringen delen?
💬 Jouw verhaal is super waardevol en helpt om meer inzicht te krijgen én om betere steun te ontwikkelen.
🕒 Het invullen duurt enkele minuten en is helemaal anoniem.
➡️ https://forms.gle/Bw1J7khAKFNNJ1sx9
Alvast heel erg bedankt dat je de tijd neemt om mee te denken! Delen mag altijd🙏
29-09-2025 om 14:54
Misschien ook even de algemene beleefdheidsnormen in acht nemen en vertellen wie je bent en voor welke studie? Met je "super waardevol".
Ik ben zelf docent onderzoek en van mij krijgen studenten een onvoldoende als ze niet de moeite nemen zich even voor te stellen, tegenover mensen die ze allerlei persoonlijke vragen gaan stellen en die daar echt niks aan gaan hebben. Jouw afstudeeronderzoek is voor jóu belangrijk, en dat is prima, maar het gaat niet ineens betere steun opleveren voor je doelgroep.
29-09-2025 om 21:50
Ginevra schreef op 29-09-2025 om 14:54:
Misschien ook even de algemene beleefdheidsnormen in acht nemen en vertellen wie je bent en voor welke studie? Met je "super waardevol".
Ik ben zelf docent onderzoek en van mij krijgen studenten een onvoldoende als ze niet de moeite nemen zich even voor te stellen, tegenover mensen die ze allerlei persoonlijke vragen gaan stellen en die daar echt niks aan gaan hebben. Jouw afstudeeronderzoek is voor jóu belangrijk, en dat is prima, maar het gaat niet ineens betere steun opleveren voor je doelgroep.
Over beleefdheidsnormen gesproken vind ik jouw bericht best onbeleefd. Vooral dit "met je "super waardevol". Het is wel interessant om te weten welke studie zij doet.
Succes met je afstudeer onderzoek!
29-09-2025 om 22:47
En ik het ook netjes als u "u" gebruikt tegen andere onbekende volwassenen.
29-09-2025 om 23:30
Passionfruit schreef op 29-09-2025 om 21:50:
[..]
Over beleefdheidsnormen gesproken vind ik jouw bericht best onbeleefd. Vooral dit "met je "super waardevol". Het is wel interessant om te weten welke studie zij doet.
Succes met je afstudeer onderzoek!
Klopt, ik was niet echt vriendelijk. Ik denk dat mijn beeld wat vervormd is doordat ik in de loop der jaren honderden studenten heb begeleid, en ik zie een bepaalde trend. Door fora, social media, whatsapp etc is het steeds makkelijker geworden om een boodschap ergens te droppen zonder er aandacht aan te besteden en zonder er nog verder op terug te komen. Best kans dat AnnevE her en der berichten post, de reacties niet eens bekijkt, alleen voor zover de enquete ingevuld wordt.
Ongeveer tegelijkertijd met dit bericht postte een andere student, die zich overigens wel netjes voorstelde, het verzoek om bij mensen thuis in het gezin te mogen observeren zonder te vertellen wat ze dan ging vragen en observeren.
De laksheid van die berichten wordt dan gecompenseerd met vrij lege kreten als “super waardevol”. Ja, voor de student is het waardevol, maar het is niet zo dat zo’n onderzoekje dan veranderingen voor de doelgroep oplevert.
Ik merk in mijn werk dat studenten steeds minder tijd en zorg aan opdrachten besteden maar wél feedback van docenten verwachten en zich beklagen dat ze zó hard hun best hebben gedaan en dat zó weinig mensen hun enquete invullen.
En dat irriteert me. Vandaar dat ik bot reageerde. Ik wens de topicopener heus wel succes en dat het allemaal mag lukken met haar onderzoek. Maar aan de andere kant probeer ik als docent jongeren bij te brengen dat ze in de echte wereld zelf ook een beetje moeite moeten doen als ze een tijdsinvestering van anderen vragen.